دانلود و خرید کتاب کودتا کرومیت روزولت ترجمه محسن عسکری‌جهقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کودتا اثر محسن عسکری‌جهقی

کتاب کودتا

معرفی کتاب کودتا

کتاب کودتا نوشتهٔ کرومیت روزولت و ترجمهٔ محسن عسکری است. نشر ثالث این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. در این اثر، خاطرات کرومیت روزولت، نوهٔ تئودور روزولت ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران را می‌خوانید.

درباره کتاب کودتا

کتاب کودتا را کرومیت روزولت نوشته است. او که طراح اصلی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران است، تحصیلاتش را در دانشگاه‌ هاروارد با درجهٔ دکترای تاریخ به پایان رساند و سپس به‌عنوان دانشیار تاریخ به تدریس پرداخت.

روزولت، در سال ۱۹۴۱ و درحالی‌که ۲۵ساله بود، به دستور نخستین سازمان اطلاعاتی آمریکا، مأمور تحقیق دربارهٔ ایران شد؛ این کار سرگذشت او را با تاریخ معاصر ایران پیوند زد.

هنگامی که روزولت پس از خدمات بسیار در سازمان سیا، در ۱۶ تیر ۱۳۳۲، برای رهبری کودتای ۲۸ مرداد وارد ایران شد، ۱۲ سال تجربهٔ پژوهش در مسائل کشورمان را داشت. او با نقش خود در عملیات ۲۸ مرداد، محمد‌رضا پهلوی را برای همیشه مدیون خود کرد. پس از کودتا هم پیوند روزولت با ایران قطع نشد؛ بلکه ابعادی دیگر یافت. او در سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ دلال معتبر معاملات اسلحهٔ امریکا با ایران بود.

خواندن کتاب کودتا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های تاریخی و زندگی‌نامه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب کودتا

«چند ماه پیش در آبان ۱۳۳۱ هنگامی که از تهران به واشنگتن بازمی‌گشتم سر راه در لندن توقف کردم. دولت ایران همۀ انگلیسی‌ها را در چند نوبت از کشور اخراج کرده بود و روابط دیپلماتیک دو کشور به سردی گراییده بود. از نگاه بریتانیایی‌ها توقف من در لندن فرصت بسیار مغتنمی بود و وزارت امور خارجۀ انگلستان خیلی سریع با من تماس گرفت و مرا به آقای کوچران و همکارانشان معرفی کرد و بلافاصله سؤال اصلی مطرح شد. البته برای ما خیلی زود بود تا در همان وهلۀ اول پیشنهاد آن‌ها را جدی بگیریم.

ترومن و آچسن در دیداری که مصدق در اکتبر ۱۹۵۱ [مهر ۱۳۳۰] از ایالات متحده داشت کاملاً شیفته و مجذوبش شده بودند. من و آلن دالاس کاملاً طرفدار پسر عموهایمان روزولت (روزولت‌ها) بودیم اما باید تا اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که اتفاقاً در همان ایام در جریان بود صبر می‌کردیم تا تغییرات عمده در برنامه‌مان را پیش از اقدام اعمال کنیم.

اما درست قبل از آن‌که جمهوری‌خواهان به قدرت برسند یعنی سال ۱۳۳۲ قبل از آن‌که ژنرال بیدل اسمیت از ریاست سازمان سیا به وزارت خارجه منتقل بشود به دفتر رئیس سازمان سیا احضار شدم. دشمنان آلن دالاس انتقال بیدل به وزارت امور خارجه را بسترسازی برای ریاست آلن دالاس می‌دانستند. به هر حال با اتوبوس شهری خود را به دفتر ریاست سازمان سیا رساندم تا با هم زد و خورد خودمانی! داشته باشیم.

از راه نرسیده با همان خشونت همیشگی‌اش ناگهان پرسید: «پس آن انگلیسی‌های لعنتی کی می‌خواهند با ما حرف بزنند؟ و این طرح لعنتی کی قرار است اجرا شود؟»

جواب دادم: «به محض جابجایی قدرت در آمریکا و استقرار رئیس جمهور جدید و هر زمان که شما و فاستر دالاس بتوانید با آن‌ها ملاقات کنید. بریتانیایی‌ها هم به اندازۀ شما مشتاق انجام این عملیات هستند اما هنوز مسائل جدی وجود دارد که باید آن‌ها را قبل از اجرای طرح بررسی کنیم تا ببینیم واقعاً از پس این کار برمی‌آییم یا نه؟»

بیدل غرولند کنان گفت: «معلوم است که برمی‌آییم. کمر همت را ببند و بجنب جوان.»

خیلی مأخوذ به حیا جواب دادم: «راه درازی در پیش است. باید مطمئن شویم مصدق به اندازه‌ای که گمان می‌کنیم آسیب‌پذیر است و آیا مردم و ارتشیان دست مصدق را در دستان حزب توده و روسیه می‌بینند یا نه؟ باید اطمینان حاصل کنیم شاه به اندازه‌ای که گمان می‌کنیم در سراسر کشور از حمایت مردمی برخوردار است یا خیر.»

بیدل دوباره بُراق شد و با عصبانیت گفت: «بهتر است دمت را روی کولت بگذاری و بروی تهران تا مطمئن شوی. هرچه زودتر برو و هرچه زودتر مطمئن شو.»

گفت: «بلافاصله بعد از این جلسه دوباره بررسی می‌کنم. ما هم باید یک طرح عملیاتی تدوین کنیم که مقامات رده بالا در تهران و لندن آن را تأیید کنند.»

گفتم: «با لندن هیچ مشکلی نداریم. هر چه بگوییم می‌پذیرند.»

بالاخره بیدل با شنیدن این حرف لبخند زد. او اصلاً نمی‌خندید.»

نظرات کاربران

samira
۱۳۹۶/۱۰/۱۵

من این کتاب رو نخوندم .اما کتاب همه مردان شاه رو خوندم که در اون هم بطور مفصل راجع به دسته گل آقای روزولت صحبت شده و البته بخشی کوتاه هم به تأثیری که دسته گل ایشون در سالهای آتی

- بیشتر
Zahra
۱۳۹۸/۰۵/۱۳

با اسنادی که بعدها منتشر شده و ویکی لیکس، گویا کتاب بیش از 150 مورد سانسور اجباری از سمت سازمان سیا داشته و این مساله کتاب رو از روایت مستند به کتاب داستان تاریخی تبدیل کرده...

مهدی
۱۳۹۸/۱۲/۲۶

دوستان برای اطلاع بیشتر کتاب کودتا آبراهامیان رو مطالعه کنید ایشون یکی از فیلسوفان قرن اخیر بوده که بدون سانسور صحبت کرده و افراد مطمئنی این کتاب رو به عنوان کتاب معتبر در این زمینه معرفی کردند...

rosemaryam
۱۳۹۷/۱۱/۲۴

به نظر من واقعی نبود، چرا باید روزولت با این جزئیات از وقایع ایران بنویسد؟ متاسفانه کتاب تاریخی که بدون غرض نوشته شده باشه کم پیدا میشه.

ابوذر
۱۳۹۷/۰۵/۰۹

در پایان این کتاب سه مساله برای من روشن شد. ۱- آمریکا طرفدار برکناری مصدق بوده به خاطر این توهم که با قدرت گرفتن مصدق و کنار رفتن شاه، ایران به سمت کمونیسم می‌ره. ۲- آمریکا در ۲۸ مرداد کار خاصی نکرده

- بیشتر
Rzgar Maghsodi
۱۴۰۱/۰۲/۱۷

اسم انگلیسی کتاب ضد کودتا است مترجم محترم چطور اسم کتاب رو کودتا ترجمه کردن واقعا متن رو چیکار کردن

وحید
۱۴۰۰/۰۶/۰۲

کتاب حاوی اطلاعات جالبی است و قدری ما را با شخصیت و منش مصدق آشنا می‌کند. منتها روال جالبی برای نقل حوادث در پیش نگرفته و خواننده مرتب در زمان دست و پا می‌زند. تعدد شخصیت‌ها هم باعث سردرگمی خواننده

- بیشتر
محمد
۱۴۰۰/۰۵/۰۵

این کتاب بنظرم توسط عملیات روانی سازمان نوشته شده،تمجید و تملق از شاه و خاندان پهلوی بصورت زننده ،منجی بودن آمریکا،چهره ای منفور از شوروی و...کلیت این کتاب تشکیل میده،چون یک زوایه به کودتا و حوداث سال ۳۲ هست ارزش

- بیشتر
mina3062
۱۳۹۹/۱۰/۱۹

کد تخفیف ۵۰ درصدی مهلت یک هفتهDX73KERZMU

مدیشکا
۱۳۹۹/۱۰/۱۶

خسروانی با دوچرخه عنایتی محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۴ باشگاه دوچرخه سواران را راه اندازی کرد. دوچرخه سواران در سال ۱۳۲۸ با سرباز ادغام شدند و تاج را ساختند. نقش سیاسی باشگاه تاج سابق در جریان قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۰)
بریتانیا که نتوانسته بود محمد مصدق را از ملی شدن صنعت نفت منصرف کند طرح اولیۀ آژاکس را پایه‌ریزی کرد. مهم‌ترین انگیزۀ بریتانیا جبران شکستشان در ملی شدن صنعت نفت ایران بود. البته ملی شدن صنعت نفت ایران برای آمریکا اهمیتی نداشت، آنچه ما از آن هراس داشتیم سیطرۀ روس‌ها در ایران بود.
ابوذر
شاه در فضای واقع‌گرایی، رهبری و برنامه‌ریزی رشد کرده بود اما مصدق روستایی پیر و بدذاتی بود که در حاشیۀ امور مهم و مسئولیت‌ها قرار داشت و مسائل را از زاویۀ دید هیجانی و احساساتی خودش تحلیل می‌کرد. با این حال زمان به قدرت رسیدنش به سرعت فرامی‌رسید.
محمد
در رأس این سلسله کلنل رضاخان قزاق بود که با کمک بریتانیایی‌ها، روس‌ها را از ایران بیرون راند. چند ماه بعد در اسفند ۱۲۹۹ او بدون اطلاع بریتانیایی‌ها تهران را فتح کرد. ژنرال ویلیام آیرون‌ساید یک روز صبح از خواب برخاست و رضاخان را در رأس امور دید.
وحید
آژاکس اسم رمزی بود که سازمان سیا روی این طرح گذاشته بود. سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، قصد داشت این عملیات را در ایران انجام دهد که پرخطر و چندجانبه بود. این طرح، پادشاه ایران، وینستون چرچیل (نخست‌وزیر بریتانیا)، آنتونی ایدن (وزیر خارجۀ بریتانیا)، نمایندگان بریتانیایی و آیزنهاور (رئیس‌جمهور آمریکا)، جان فاستر دالاس (وزیر امور خارجۀ آمریکا)، و سازمان سیا را گرد هم آورده بود و هدف این اتحاد سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، بود.
ابوذر
قدم بعدی این بود که نظر شاه ایران را در این باره جویا شوم
Tamim Nazari
اگر از زاویۀ دیگری به ایران نگاه کنیم می‌بینیم این کشور به جنوب شوروی دوخته شده است و قطعاً دسترسی شوروی به آب‌های گرم جنوب ایران را مسدود کرده است. درست است که دریای سیاه در اختیار شوروی است اما بر اثر وجود بسفر و داردانل از دنیای خارج دور افتاده است. این دو تنگه در دست ترک‌هاست که مردمانی بدعنق، مستقل و تندخو هستند و روس‌ها به خوبی می‌دانند نمی‌توانند روی آن‌ها حساب کنند. اگر روس‌ها بتوانند بر ایران مسلط شوند کنترل کامل خلیج فارس را در دست خواهند گرفت. این آرزوی روس‌هاست. بزرگ‌ترین رؤیای روس‌ها از دوران پتر کبیر یعنی از سال‌ها قبل، حدود دویست، دویست و پنجاه سال قبل، تا کنون همین قضیه بوده است، یعنی دسترسی به آب‌های جنوب ایران.
وحید
آژاکس اسم رمزی بود که سازمان سیا روی این طرح گذاشته بود. سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، قصد داشت این عملیات را در ایران انجام دهد که پرخطر و چندجانبه بود. این طرح، پادشاه ایران، وینستون چرچیل (نخست‌وزیر بریتانیا)، آنتونی ایدن (وزیر خارجۀ بریتانیا)، نمایندگان بریتانیایی و آیزنهاور (رئیس‌جمهور آمریکا)، جان فاستر دالاس (وزیر امور خارجۀ آمریکا)، و سازمان سیا را گرد هم آورده بود و هدف این اتحاد سرنگونی دولت دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران، بود.
علی شیری
مهم‌ترین نکته‌ای که عرض کردم این بود که: «من به نمایندگی از چرچیل و آیزنهاور خدمت اعلیحضرت رسیده‌ام. برای اطمینان از این موضوع رئیس‌جمهور آیزنهاور شخصاً نمایندگی بنده را با بیان یک جمله در سخنرانی فردا در سانفرانسیسکو تأیید می‌کنند. این سخنرانی در کم‌تر از ۲۴ ساعت آینده ایراد می‌شود و رئیس‌جمهور این جمله را می‌گویند. نخست‌وزیر چرچیل نیز با بی‌بی‌سی هماهنگ کرده است که در اعلام نیمه‌شب بی‌بی‌سی تغییری جزئی داده شود تا حضرتعالی از این بابت خیالتان راحت باشد. فردا شب گویندۀ بی‌بی‌سی به جای آن‌که بگوید الان نیمه‌شب است خواهد گفت: الان (مکث) دقیقاً نیمه‌شب است.»
من
هواپیما پرید و واقعاً کار مهمی نداشتم انجام بدهم. حتا نمی‌توانستم روی مطالعۀ کتابی که دستم بود تمرکز کنم. کتاب را روی پا گذاشتم و با برخورد سردی هم که با بغل‌دستی‌ام داشتم دیگر رغبت نکرد با من حرف بزند و این‌گونه بود که اجازه دادم افکارم وحشیانه از این سو به آن سو برود. با این حال سعی کردم اهداف مشخصی را برای خودم در نظر بگیرم. اولین قدم تجسم موقعیت جغرافیایی ایران بود و سعی کردم ایران را با همۀ همسایگانش تجسم کنم.
Tamim Nazari
مصدق در خانواده‌ای متمول و زمیندار به دنیا آمد و در فرانسه و سویس ادامۀ تحصیل داد و فارغ التحصیل شد. در آن دوران رقابت و مناقشه بر سر ایران، میان روسیۀ تزاری و بریتانیا در جریان بود و مصدق جوان طرفدار بریتانیا بود.
محمد

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۳ صفحه

حجم

۲۰۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۳ صفحه

قیمت:
۱۲۶,۵۰۰
تومان