دانلود و خرید کتاب درهای نیمه‌باز شمیم مستقیمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درهای نیمه‌باز اثر شمیم مستقیمی

کتاب درهای نیمه‌باز

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درهای نیمه‌باز

«درهای نیمه‌باز» نام اثری از شمیم مستقیمی(-۱۳۵۹) است. این کتاب نوشته‌های جامعه‌شناسانه این نویسنده در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ درباره «همه چیز »است. چنان‌که در مقدمه می‌خوانید: امروز که مقدمه‌ی این کتاب نوشته می‌شود، روزهای آخر تیر است. هفته‌ی پیش متن توافق جامع میان ایران و شش قدرت جهانی برای برچیده شدن تحریم‌ها از یک سو و اعتمادسازی ایران در زمینه برنامه هسته ایش از سوی دیگر منتشر شد. در میانه خوشحالی‌ها و لبخندها از خودمان می‌پرسیم آیا واقعا از کابوس هشت ساله بیدار شدیم؟ عجب این است که بازگشت به عقب٬ به جایی که بودیم و تازه خیلی جای خوبی هم نبود٬ خوشحالمان می‌کند و قند توی دلمان آب می‌شود. معنای کابوس هم همین است. کابوس وقتی تمام می‌شود تازه همان‌جایی هستی که قبل از کابوس بودی. کابوس یک سیاه‌چاله است میان دو خط فاصله روی کاغذ. خط فاصله ای که معنای تمام متن را می بلعد و به هیچ می‌فرستد. اگر به راستی از کابوس بیدار شده باشیم... چنین باد. هشت سال بر ما گذشت و فرصت پیش رفتن از ما دریغ شد. در امتداد فریاد نسل‌ها و نخبگانی که زیر آوار تقدیری زمخت و بی‌رحم در راه رسیدن به خواست تاریخی مردم این سرزمین دفن شدند احتمالا باید نشانی از این هشت سال زندگی ما هم جست. بگذریم. هشت سالی که تنها نامی که می‌توان بر آن نهاد «دوره‌ی بی خردی» است. نوشته‌های این کتاب محصول تلاش‌های ذهنی است که در تاریک‌ترین لحظات که چشم چشم را نمی دید می‌کوشید به این سو و آن‌سو نگاه کند و به هر چه که می‌بیند فکر کند. این‌ها نوشته‌هایی است درباره‌ی همه چیز. و تنها وجه مشترک آن‌ها این است که در فاصله‌ی سال‌های بین ۸۸ تا ۹۲ نوشته شدند... این نوشته‌ها صحنه‌هایی است از یک زندگی که اگرچه در طول هشت سال اخته و دم‌بریده بود اما بالاخره بود و فکرها و ایده‌های مندرج در این نوشته‌ها اگرچه احتمالا در خیلی جاها به نتیجه‌ای محصل آن‌چنان که خیلی‌ها می‌پسندند نرسیده‌است اما امید است که روی هم توانسته‌باشد تصویری باشد از یک دوران.

نظرات کاربران

fariba.
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

از سال انتشار کتاب تا کنون ۶ سال گذشته است,شمیم. حالا تو اگر از من بپرسی چگونه ام خواهم گفت: « امید» را هم کندند و بردند حالا داریم یاد می گیریم بی امید زندگی کنیم و بچه هایمان را هم در

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
این سرزمین از کی سرنوشتش این شده که ببلعد عمر و زندگی جوانانش را، هنرمندانش را و نخبگانش را که آن‌ها را در جوانی پیر کند؟
fariba.
کتاب‌هایی که خوانده‌ام با من چه کرده‌اند؟ فیلم‌هایی که دیده ام با من چه کرده‌اند؟ پاسخ: تمام آثاری که مخاطبشان بوده‌ام، از طریق دستکاری در زبان، مرا از نو ساخته اند. آن‌ها با پس و پیش کردن مرزهای زبانی من، من تازه‌ای ساخته اند و هریک با ایجاد گشایشی تازه، برون رفت تازه‌ای را از حصار مرزهای زبانی ممکن کرده‌اند. و از آن‌جا مرا، «من» تر کرده‌اند. از خلاف آمد عادت بطلب کام که «من»/ کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم.
fariba.
شعر، ذهن را متوقف می‌کند. رمان ذهن را متوقف می‌کند. متن خوب ذهن را متوقف می‌کند. دنیا را می ایستاند. دنیا که بایستد روح نفس می‌کشد. زندگی نفس می‌کشد. رمان یعنی می‌توانی درباره خودت این‌طوری هم فکر کنی. شعر یعنی کلمات این‌طوری هم می‌شود کنار هم بیایند. یعنی تو آزادی.
fariba.

حجم

۱۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۸ صفحه

حجم

۱۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۵۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان