دانلود و خرید کتاب اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی شروین وکیلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی اثر شروین وکیلی

کتاب اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی

معرفی کتاب اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی

«اسطوره‌شناسی پهلوانان ایرانی»، از مجموعه‌ مطالعات شروین وکیلی (-۱۳۵۳)، در حوزه اسطوره‌شناسی ایرانی است. این کتاب از ۳ بخش با عنوان‌های منشِ پهلوان، نقش‌مایه‌ی پهلوان و ابرپهلوانان تشکیل شده‌است. در مقدمه، از زبان نویسنده می‌خوانید: بی‌تردید یکی از مهمترین گرانیگاه‌های مفهومی‌ای که در اساطیر هر تمدنی وجود دارد، ابرپهلوانان هستند. ابرپهلوانان نقطه‌ی تبلوری هستند که چکیده‌ی معناها و بنیادهای نظام اخلاقی یک تمدن در آن متراکم می‌شوند و تار و پودِ شیرازه‌های تعریف ابرانسان در آن زمینه، خود را به نمایش می‌گذارند. از این رو، وارسی ابرپهلوانان یکی از سرراست‌ترین روشها برای تحلیل اساطیر یک تمدن است. به ویژه آنگاه که بحث به فهمِ قدرت برسد، این موضوع اهمیتی بیشتر می‌یابد، چرا که ابرپهلوانان در واقع الگوهای غایی و سرنمون‌های پیکربندی مفهوم قدرت در یک تمدن هم محسوب می‌شوند. یکی از نکاتی که در مورد ابرپهلوانان می‌تواند مورد کند و کاو قرار گیرد، چگونگیِ ابرپهلوان شدنِ شخصیتهای اساطیری است. آنچه که مسلم است، ابرپهلوانان موجوداتی غیرعادی و برگزیده هستند که ویژگیهای و توانایی‌هایی خارج از دامنه‌ی مرسوم مردم دارند و کردارهای بزرگ و به یاد ماندنی‌شان با پشتوانه‌ی قدرتی نامعمول ممکن می‌گردند. روایت زندگی یک ابرپهلوان، حماسه‌ای غیرعادی است، که در نهایت باید به زندگینامه‌های مرسوم و یکنواخت و هنجارینِ آدمیان پیرامونش پیوند بخورد و در زمینه‌ی آن بگنجد، وگرنه ابرپهلوان به هیولایی نامفهوم و پرسشی بزرگ تبدیل می‌شود، و نه سرمشقی برای تقلیدِ نام‌آوران و جویندگانِ نام و ننگ. زندگینامه‌ی ابرپهلوانان معمولا از ساختار عمومی زندگینامه‌ی افراد عادی پیروی می‌کند. آنان نیز در دل خانواده‌ای زاده می‌شوند، معمولا با پشت سر گذاشتنِ بحرانی در کودکی به سن بلوغ پا می‌نهند، و در جوانی با کردارهای غیرعادی و ارجمند خویش نامدار می‌گردند، تا آن که با مرگی به یاد ماندنی و شهادت گونه – معمولا در سنین میانسالی- رخت از جهان ببندند. وارسی زندگینامه‌ی ابرپهلوانان راهی میان‌بُر برای فهم معناهای غایی در یک فرهنگ است، و این کاری است که رساله‌ی کنونی قصد پرداختن بدان را دارد.

نظرات کاربران

unicorn
۱۳۹۸/۰۹/۰۶

برای علاقه مندان به شاهنامه و شخصیت هاش بی نظیره این کتاب،ممنون از جناب وکیلی ، فقط حیف و صد حیف که نسخه چاپیش موجود نیست و نمیتونم بین کتاب هام داشته باشم‌ش💎💎💎

behmorad
۱۴۰۲/۰۲/۲۶

نشر شکرآفرین گرامی، لطفا کتاب مغزافشاگر با ویرایش علمی دکتر وکیلی را هم به صورت الکترونیکی منتشر بفرمایید. سپاس

کاربر 7390096
۱۴۰۳/۰۱/۲۵

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
پس زمان سلطنت جمشید، آغازِ دورانی نو دانسته شده و بر همین روال جشن نوروز را نیز دستاورد عصر وی می‌شمارند. جالب آنکه در بسیاری از آثار تاریخی، تاسیس نوروز به دست جمشید با بنیان نهاده شدنِ تخت جمشید پیوند دارد.
Mina
قرار دادن زادروز مهر در تاریکترین شبِ دی ماه، هرچند به ظاهر غریب می‌نماید، اما معنای عمیقِ زایشِ امر امیدبخش در شرایط تنش‌آمیز، و ظهور ناجی در نافِ آشوب را در خود نهفته است. مهر در تاریک‌ترین شب به دنیا می‌آید، و با آمدن او به تدریج عنصر روشنایی بر عنصر تاریکی چیره می‌شود. زمینه برای ورود بهار به صحنه‌ی طبیعت آماده می‌شود، و روندِ غلبه‌ی خورشید بر خاک، و رویش گیاهان آغاز می‌گردد. این همان است که در اسطوره‌ی شاه -پهلوان هم داریم. چرا که همواره شاه -پهلوان در شرایطی ظلمانی و آشوبگونه زاده می‌شود، و برآمدن و بالیدنش با چیرگی تدریجی بر نیروهای ظلمانی همراه است. در عین حال، مهر ناچار است برای چیره شدن بر دشمن خویش، دست به انجام عمل قربانی بزند. عملی بسیار دیرینه و بسیار ریشه‌دار، که شاید از اصل تعویق لذت و ضرورتِ فدا کردن چیزی برای دستیابی به چیزی دیگر مایه گرفته باشد.
unicorn

حجم

۵۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰۰ صفحه

حجم

۵۴۸٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۶۰۰ صفحه

قیمت:
۳,۹۰۰
تومان