دانلود و خرید کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان سید رضا حسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان اثر سید رضا حسینی

کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان

معرفی کتاب معمای دلار: تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان

«معمای دلار (تحلیل رازهای پشت پرده مهمترین حوادث سیاسی و اقتصادی جهان)» کتابی به قلم سیدرضا حسینی (-۱۳۶۳) است. به عقیده نویسنده، امپراطوری دلار که از سال ۱۹۴۴ میلادی با برگزاری کنفرانس برتون وودز در ایالت نیوهمپشیر آمریکا، رسماً آغاز شد، همواره در اوج نبوده و به مرور زمان در برحه‌های مختلف دچار ضعف و افول شده که به منظور حفظ قدرت دلار در جهان، صاحبان این امپراطوری دست به طراحی نقشه‌های مختلفی زده‌اند، که از جمله این توطئه ها، طراحی شوک اقتصادی نیکسون در سال ۱۹۷۱ میلادی و ایجاد چرخه دلارهای نفتی در سال ۱۹۷۵ میلادی است. البته این حوادث، تنها گوشه‌ای از تلاش‌های آنها است و طی سالهای متمادی حوادث گوناگونی این امپراطوری را تا به امروز سرپا نگه‌داشته که یکی از این حوادث، ایجاد چرخه‌ای سه‌وجهی در سه بُعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه است. این کتاب به بررسی زوایای اقتصادی «چرخه سه وجهی دلار» پرداخته و از دو محور سیاسی و فرهنگی نیز به اقتضای بحث سخن گفته‌است. امپراطوری دلار، با طراحی نقشه‌ای حساب شده و دقیق، توانسته امروز به چرخه ای ارزشمند در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه به عنوان قلب تمدن اسلامی و قلب صنعت نفت در جهان دست‌یابد، که به واسطه این چرخه به خوبی از لحاظ سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی بر جهان اسلام مسلط شده‌است. صاحبان قدرتمند دلار جهانی، از یک سو با ترویج اسلام ساختگی آمریکایی، توانستند بر فکر، اندیشه و فرهنگ برخی از جوانان مسلمان تاثیر گذاشته و با تشکیل گروه‌های تروریستی همچون طالبان و داعش خاورمیانه را ناامن کرده و از نظر سیاسی بر کشورهای این منطقه مسلط شوند. از سوی دیگر، با تسلط این تروریست‌ها بر بخشی از نفت و گاز خاورمیانه توانستند بر اقتصاد جهان اسلام نیز تاثیر گذارند، تا بدین صورت با بهره‌مندی از فوائد چندگانه این چرخه پیچیده سه‌وجهی، از گسترش انقلاب‌ها و بیداری‌های اسلامی جلوگیری کرده و به نوعی بهار انقلاب‌های اسلامی در کشورهای مختلف منطقه را به خزانی سرد و بی‌تاثیر تبدیل کنند تا مبادا کوچکترین خطری، امپراطوری پوشالی دلار را تهدید کند.
سیاست اقتصادی؛ شش گفتار درباره‌ی سوسیالیسم، کاپیتالسیم، اقتصاد و سیاست
لودویگ فون میزس
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
نبرد سایه‌‌ها؛ ایران در آیینه‌ی خاطرات
هیلاری رودهام کلینتون
بحران بی‌پایان: چگونه سرمایه‌ی مالی- انحصاری جهان را از آمریکا تا چین به رکود و آشوب می‌کشاند
جان بلامی‌فاستر
برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته
غلامحسین میرزاصالح
دگرگونی اقتصادی
داگلاس نورث
نبرد با رکود
پل کروگمن
رویکرد و روش در اقتصاد
فریبرز رئیس‌دانا
جنگ های ارزی
جیمز ریکاردز
خصوصی‌سازی پول
فریدریش فون هایک
ریاضت اقتصادی
یانیس واروفاکیس
تغییر مذهب در ایران؛ دین و حکومت امپراتوری صفوی
ریولا جوردی ابی صعب
ناگفته‌های بورس ایران
علی صالح‌آبادی
کالبدشناسی حباب‌های بازار سهام
گئورگی کومارومی
تحلیل حجم - قیمت در معاملات، کلید مخفی موفقیت در بورس
سیاوش قنبرنژادمغانلو
مقدمه‌ای بر اقتصاد سیاسی ایران در سایۀ تحریم
حسین صادقی
اقتصاد روسیه
ریچارد کانلی

نظرات کاربران

کتابنخون طاقچه
۱۳۹۶/۱۲/۲۷

واقعا نمیدونم این قشر به اصطلاح نویسنده مخاطب رو چی فرض میکنن،اولا که کتاب های این چنینی باید برای جمله به جملش پاراگراف به پاراگراف ارجاع دهی ورفرنس داشته باشه که این نداره دوم هفتاد صفحشو که من خوندم طوری

- بیشتر
mohammad.zhale
۱۳۹۹/۰۱/۱۳

خیلی خیلی مختصر و مفیده.حتما بخونید

سیّد جواد
۱۳۹۶/۱۲/۲۷

با تشکر از انتشارات به پویش و طاقچه بخاطر رایگان کردن این کتاب کتابی است که هر کسی حداقل یک بار باید آن را مطالعه کند

داوود
۱۳۹۷/۰۲/۱۵

کتاب جذابی است . خیلی هم ساده توضیح داده.

hadi
۱۳۹۹/۰۳/۲۵

چه دوست داشته باشیم چه نه حقیقت همینه

kamran
۱۳۹۶/۰۹/۱۴

کتاب خیلی خوبی بود حتی به نظر من توی این موضوع خاص میتونه یه رفرنس و منبع بسیار خوبی باشه . کاملا غنی بود .عالی

Niloopar Abi
۱۳۹۶/۰۹/۱۴

کتاب خیلی خوبیه من مطالعه کردم ، به همه دوستان توصیه می کنم حتما مطالعه کنند ، نگاه نویسنده به جریان اقتصادی حاکم بر جهان بسیار بدیع و خلاقانه هستش .

Masoud Marjani
۱۳۹۷/۰۱/۰۹

توصیه ای به خوندنش نمیکنم.اتلاف وقته

علیرضا
۱۳۹۷/۰۱/۰۱

این کتاب واقعا کتاب مناسبی برای شروع فهن دلار است. آنقدر جذاب بود که در اولین روز نوروز و پر مسیر حرکت تمام آن را بلا انقطاع خواندم.

رضا
۱۳۹۷/۰۳/۲۳

باسلام بنظرم این کتاب بیشتر به صورت کمیک و تحلیل گذشته آمریکا با نگاه سلیقه ای نویسنده نگارش شده است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷)
این بحران در ۱۵ آگوست ۱۹۷۱ دولت نیکسون با پر رویی هرچه تمام تر دبه کرد، به نظر میاد این اولین دبه بزرگ تاریخ اقتصاد جهان باشد. رییس جمهور نیکسون به راحتی رابطه ثابت دلار با طلا را به حالت تعلیق درآورد و دلار را شناور کرد، یعنی به راحتی اعلام کرد که در عوض دلارهایی که می خواهید پس دهید ما طلا نمی دهیم. این اقدام گرچه عملا به نظام «برتون وودز» پایان داد ولی پایه گذار سیاستی شد که حتی امروز رییس جمهور وقت آمریکا بدان مقید و پایبند است. تصور کنید در یک معامله یا پیمان نامه طرف مقابل زیر بار هیچ یک از تعهداتش نرود، شما چه حسی خواهید داشت، طبیعی بود که دولتمردان سایر کشورهای جهان از این اقدام عصبانی شدند. در همان زمان شارل دوگل، رئیس‌جمهور وقت فرانسه درخواست غیرمنتظره‌ای را از آمریکا عنوان کرد: «دلارهای خود را بگیرید و در مقابل آن طلاهایمان را تحویل دهید.»
erfan
«پول رازهای پنهان فراوانی دارد، بعضی از این رازها با اینکه درست جلوی چشمان ما هستند ولی برای ما قابل درک نیستند، مثلاَ کارکرد سیستم پولی و اقتصاد کلان، چیزی که نه تنها از دید کسی پنهان نیست، بلکه بسیار آشکار است؛ اما بخاطر پیچیدگی های آن، مردم نمی توانند نحوه عملکردش را ببینند؛ برای مردم تصور اینکه در چه شرایط فریبکارانه ای زندگی می کنند، بسیار سخت است».
Aminam
اولین سکه های طلا توسط ایرانیان و رومیان باستان ضرب شد
Dexter
طلا منشا زمینی ندارد و از انفجار سوپر نوا ها در فضا بوجود می آید و طی این گونه انفجارها طلا در فضا پخش می شود
Dexter
برای تبیین مفهوم دقیق و ظریف «اسلامِ برده دلار» می بایست تصویری روشن از «تاریخ پیدایش دلار در جهان» به عنوان ارز واسطه میان معاملات بین المللی داشت
سیامک متوسلیان پویا
با گذشت زمان صراف‌ها اعتباری کسب کردند و مردم دیگه به جای این‌که مستقیماً با سکه طلا معامله کنند با همین کاغذ پاره ها معامله می‌کردند و اینگونه شد که برای نخستین بار پدر جد اسکناس‌های امروزی پدید آمد.
Dexter
هر چند کیمیاگران موفق نشدند مس را به طلا تبدیل کنند، ولی در عوض اعضای بظاهر محترم این صنف، مس و نقره را با طلا مخلوط می‌کردند و یک سکه طلا را به دو سکه طلا، با همان اندازه قبلی تبدیل می‌کردند!
Dexter
تصور این کشورها بر این بود که جنگ ویتنام منجر به کاهش ارزش دلار در برابر طلا خواهد شد. اما آمریکایی ها که ۵ برابر ذخیره طلای خود دلار چاپ کرده بود، نه می‌خواستند و نه می‌توانستند دلارهای منتشر شده را با طلا معاوضه کند! بنابراین رئیس‌جمهور نیکسون به طور رسمی قانون تبدیل دلار به طلا را یک طرفه لغو کرد و گفت: طلا بی طلا!! این اتفاق که در تاریخ اقتصاد جهان به «شوک نیکسون» معروف شد، آغاز رسمیت بخشیدن و قانونی کردن یک کلاهبرداری بزرگ بود که حدود ۳۰ سال قبل نطفه اش در برتون وودز بسته شده بود.
iman
به عنوان مثال فرض کنید دو کشور ژاپن و آلمان می خواهند با هم تجارت کنند، «یِن» ژاپن برای تاجر آلمانی و «مارک» آلمان برای تاجر ژاپنی قابل پذیرش نیست، بنابراین دو تاجر به یک پول مورد توافق برای تجارت نیاز دارند، این توافق امروز در مورد دلار آمریکا صورت گرفته است، البته آمریکا دلار مورد نیاز تجار جهان را رایگان در اختیار آنها قرار نمی دهد، دو کشور باید کالا به آمریکا صادر کنند تا دلار بدست آورند، سپس با دلار بدست آمده با یکدیگر تجارت کنند. در این میان آمریکا بدون اینکه زحمتی کشیده و کالایی تولید و صادر کرده باشد، پول منتشر کرده و کالاهای با ارزش ژاپنی و آلمانی مورد نیاز خود را وارد کشورش نموده است،
iman
آنچه مسلم است این است که اقتصاد آمریکا، اقتصاد بزرگی است و خیلی از کشورها به آن وابسته اند. یعنی کسی رضایت نمی دهد که آمریکا ورشکسته شود. چون ورشکستگی آمریکا، یعنی ورشکستگی بسیاری از کشورها. مثلا کشور ژاپن که اوراق قرضه انباشته می کند و این اوراق را نمی فروشد، چرا؟ به خاطر این که می داند اگر دلار ارزان شود، صنعت ژاپن از بین می رود.
Mriq Sezar

حجم

۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

حجم

۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۴ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان