دانلود و خرید کتاب غرب چگونه غرب شد جیمز موریس بلاوت ترجمه مرتضی مداحی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب غرب چگونه غرب شد اثر مرتضی مداحی

کتاب غرب چگونه غرب شد

معرفی کتاب غرب چگونه غرب شد

جیمز موریس بلاوت(۲۰۰۰- ۱۹۲۷)، استاد فقید انسان‌شناسی و جغرافیای دانشگاه شیکاگو است.

«غرب چگونه غرب شد» دومین کتاب از مجموعه غرب‌شناسی انتشارات سروش است که با نقد ادعاهای غرب در مسیر پیشرفت و توسعه، عوامل اصلی دستاوردهای غربی را از زبان یک دانشمند غربی بیان می‌کند.

هدف اصلی این اثر به چالش کشیدن یکی از باورهای رایج زمان حاضر درباره تاریخ و جغرافیای جهان است. باوری که تمدن اروپایی و به اصطلاح غرب، امتیازهای تاریخی منحصر به فردی از جنس خصلت‌های ویژة نژادی، فرهنگی، محیطی، ذهنی و روحی خاصی داشته که در طول تاریخ و تا زمان حاضر به آن نوعی برتری پایدار بر تمام جوامع دیگر بخشیده است.

نویسنده معتقد است اروپای قبل از ۱۴۹۲ نه مزیت واقعی و بالقوه‌ای بر تمدن‌های دیگر داشت، نه سرعت بالاتری! و نه حتی واجد برخی ظرفیت‌های خاص برای توسعه آینده بوده است و تمام استدلال‌هایی که امروزه برای نشان دادن وضعیت اروپا مطرح می‌شود از جمله بحث‌های: نژاد، ویژگی‌های محیط زیست، جمعیت‌شناختی، فناوری، سیاست، طبقه، خانواده و ... فاقد پشتیبانی تجربی هستند.

کتاب حاضر با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می‌دهد.

این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه‌های مادی، اقتصادی و پیشرفت‌های تکنولوژی را بررسی و ادهاعای آن‌ها را نقد، بررسی و تحلیل می‌کند.

درفصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه‌گرایی اروپامداری به عنوان بدنه اصلی باورهای رایج درباره اروپا بحث می‌شود.

فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هستة اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی‌ها و معجزه آنها را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

در فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از ۱۴۹۲ را بررسی می‌کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن‌ها نداشته است.

در فصل چهارم بحث می‌کند که استعمارگری پس از ۱۴۹۲، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه یافتگی اروپا و بعدها امریکا شده است و از طرف دیگر به توسعه‌نیافتگی آسیا؛ افریقا و آمریکای لاتین انجامیده است.

این مجموعه اثبات می‌کند اروپا تقدم یا برتری تاریخی بر آنچه که امروز «جهان سوم» نام گرفته، ندارد.

نخبگان سایه
حسین علیزاده
درس‌های دیپلماسی
جان بردی کیسلینگ
جهانی‌سازی از پایین
جرمی بریچر
شبکه فریب: نگاهی به نقش انگلستان در دنیا
مارک کرتیس
براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق
استفن کینزر
امریکای فوق سری: نظام اطلاعاتی و امنیتی امریکا؛ چگونگی برآمدن حکومت پلیسی جدید در ایالات متحد امریکا
دانا پریست
رسانه، جنگ، پست‌مدرنیته
فیلیپ هاموند
برخورد تمدن‌ها: چالش سنت و مدرنیته
غلامحسین میرزاصالح
رویای آمریکایی، روایتی دیگر از تاریخ مردم آمریکا
هاوارد زین
تکنولوژی رها
هری کالینز
نبرد سایه‌‌ها؛ ایران در آیینه‌ی خاطرات
هیلاری رودهام کلینتون
چند جهانی‌شدن: گوناگونی فرهنگی در جهان کنونی
پیتر برگر
دموکراسی و انقلاب: از یونان باستان تا سرمایه‌داری مدرن
جرج نواک
پایان قرن آمریکا؟
جوزف نای
اسلام هراسی
پیتر گاتشاک
تشیع در افغانستان
مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور
مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی
صادق زیباکلام
پاشنه‌ی آشیل سرمایه‌داری؛ پول کثیف و چگونگی احیای نظام بازار آزاد (جلد اول)
ریموند بیکر
دین در تاریخ تمدن
علی فتحی‌لقمان

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۳/۱۵

از میان کتاب هایی که در سال های اخیر در موضوع غرب توسط علمای تاریخ سیاسی ، اندیشمندان فلسفه ی سیاست در خارج و داخل ایران نوشته شده اند ، این کتاب :غرب چگونه غرب شد کتاب

- بیشتر
mizo
۱۴۰۰/۰۷/۲۳

کتاب خوب و مهمی است اما ترجمه‌اش نزدیک به افتضاح است. تنها با صرف کوشش و زمان بسیار توانستم تمام‌اش کنم. امیدوارم یک ناشر باکیفیت‌تر آن را ترجمه و منتشر کند چون کتابی است که خیلی‌ها در ایران باید بخوانندش.

مهدی
۱۴۰۱/۰۳/۲۶

به نظرم در نامگذاری ترجمه کتاب کژسلیقگی شده، نام اصلی کتاب «مدل استعمارگران جهان» است. ترجمه به شدت ضعیفه و بعضی از بخش های مهم کتاب را با تراش باید فهم کنید. اما خود کتاب بسیار عالی و در فهم و

- بیشتر
وحید
۱۳۹۳/۱۰/۱۹

در این حوزه کلی کتاب بهتر از این هست...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۱)
اَلْعَالِمُ‌ بِِزَمَانِهِ‌ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِسُ. از امام صادق‌ (ع) است: «کسی که عالم به زمان است و زمانۀ خود را می‌شناسد امور مشتبه و گمراه‌کننده به او هجوم نمی‌آورند.»
بیخیال
(اما حکومت اروپایی‌ها با هر میزان استعمار خودکامه و فقدان دموکراسی به عنوان اهدا کننده «آزادی» توصیف می‌شد.
mizo
]ژاپن درست به خاطر نبودن اشاعه بود که صنعتی شد. ژاپن تنها کشور عمده غیراروپایی بود که توانست از تسلط اروپایی‌ها جلوگیری کند و این نتیجه دور از دسترس بودن آن کشور از نظر اروپایی‌ها بود.
mizo
در واقع، این پویایی و تعامل توسعه و توسعه نیافتگی است که دنیای مدرن را تبیین می‌کند.
mizo
در انگلیس درصد چشمگیری از تاریخ‌دانان با نفوذ، نظریه‌پردازان اجتماعی، حتی رمان‌نویسان و شاعران رابطه مستقیمی با کمپانی هند شرقی، دفاتر استعماری، و دیگر نمایندگی‌های عمومی و خصوصی امپراتوری داشتند.
abdolmahdi
علت اصلی پیشرفت اروپا برخی عوامل ذهنی یا روحی است؛ ویژگی‌هایی از جنس «ذهن اروپایی» ؛ «روح اروپایی» ، «انسان غربی» و مانند آن، منتهی به خلاقیت، تخیل، اختراع، نوآوری و عقلانیت می‌شود و احساس افتخار و اخلاق عملی را به بار می‌آورد و به طور کلی به ساخت «ارزش‌های اروپایی» می‌انجامد. ۴. علت عقب‌ماندگی غیراروپایی‌ها فقدان همین عامل ذهنی و روحی است.
abdolmahdi
سرمایه‌داری در اروپا محوریت یافت زیرا استعمارگری این قدرت را به اروپایی‌ها داد تا هم جامعه خود را توسعه بخشند و هم از روند توسعه دیگر مناطق جلوگیری کنند.
mizo
سود ناشی از تجارت برده، اداره مزارع بردگان، و بخش‌های اقتصادی متفرع بر آنها به انگلستان سرازیر می‌شد و سپس در شکل سرمایه‌گذاری درمی‌آمد که انقلاب صنعتی و ساختارهای آن مانند کانال‌های آب، و بنادر را تقویت می‌کرد.
mizo
این نظریه که توسعه صنعتی اروپا از جهات مختلف وابسته به فرایندهای استعماری بوده، در قرون هجدهم و نوزدهم به طور گسترده مورد قبول واقع شد.[ ۵۱ ]بعدها شاید به خاطر گسترش ایدئولوژی اشاعه‌گرایی و مبنای پیشتاز آن که اروپا منبع مستقل پیشرفت بود این نظریه در بین تاریخ‌دانان اروپایی از مطلوبیت افتاد.
mizo
انقلاب کشاورزی قرون هفدهم و هجدهم را می‌توان معلول فرایند صنعتی شدن و شهرنشینی دانست نه علت آن.
mizo

حجم

۳۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۳۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان