دانلود رایگان کتاب عقل و دین و مسئله شر از نگاه استادان مسلمان و مسیحی چارلز تالیافرو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب عقل و دین و مسئله شر از نگاه استادان مسلمان و مسیحی

«عقل و دین و مسئله شر از نگاه استادان مسلمان و مسیحی» مجموعه مقالاتی به همت بنیاد علمی- فرهنگی استاد شهید، مرتضی مطهری است به قلم نویسندگان چارلز تالیافرو، کلی جیمز کلارک، گوئن گریفیث دیکسون، جان هوور، سیدیدالله یزدان‌پناه، محمد سعیدی‌مهر، محمد فنایی اشکوری، امیرعباس علیزمانی. در مراسـم پایانـی همایـش اندیشـه هـای فلسـفی اسـتاد مطهری، دو میزگـرد علمـی بـا موضـوع «عقـل و دیـن» و «مسـئلۀ شـر» بـا حضـور اندیشـمندان و فرهیختـگان داخلـی و خارجـی برگـزار شـد. در ایـن دو جلسـه کـه گاه شـکل مناظـره بـه خـود گرفـت، برخـی اندیشـه‌های اسـتاد شـهید مرتضـی مطهـری در بـاب ایـن دو مسـئله قدیمـی و در عیـن حـال زنـده در فلسـفۀ دیـن معاصـر، مــورد توجــه قــرار گرفــت و بــه اقتضــای حضــور اندیشــمندان غربـی نگاهـی بینفرهنگـی و تطبیقـی نسـبت بـه ایـن دو مسـئله بـر فضـای ایـن گفتگوهـا سـایه افکنـد. در بخش پایانی کتاب ترجمۀ دو مطلب کوتاه از پروفسور چارلز تالیافرو که وی پس از بازگشت به آمریکا دربارۀ همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد شهید مرتضی مطهری نگاشته، آمده است. امید است آنچه تقدیم می‌شود، مورد استفادۀ ارباب فضل و دانش قرار گیرد.

نظرات کاربران

S
۱۳۹۶/۰۶/۰۹

از ابتدا ی خواندن کتاب نکته برداری کردم نمیتوان اذعان داشت که چه مطلبی مهم تر از دیگریست چون مطالب زنجیر وار به هم ربط دارند و نمیتوان قطعه ای از آن جدا کرد و به عنوان یک نکته مهم

- بیشتر
Fereshte
۱۳۹۶/۰۷/۰۷

خلاصه بخش اول: شک مقدمه یقین،پرسش مقدمه رسیدن و اضطراب مقدمه آرامش است.شک معبری خوب و لازم است هرچند منزل و توقفگاه نامناسبی است. اگر واقعا کسی شکاک است باید در شکاکیت نیز تردید کند یعنی شکاکیت خود را نابود کند لذا

- بیشتر
صادق :)
۱۳۹۸/۰۹/۰۲

کتاب برای علاقمندان به مباحث فلسفی و ادیان مفید و لذت بخش است.

Amir Hossein Rostami
۱۴۰۰/۱۱/۰۷

ارزش مطالعه داشت و بحث های جالب و مختصری صورت گرفت.

پناه 66
۱۴۰۳/۰۱/۲۷

بسیارعالی بود واینگونه کتابها برای ما لازم ضروریست

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
نقل قولی از شهید مطهری از کتاب عدل الهی: «شک مقدمۀ یقین، پرسش مقدمۀ رسیدن و اضطراب مقدمۀ آرامش است. شک معبَری خوب و لازم است، هرچند منزل و توقفگاه نامناسبی است»
plato
من تصمیم گرفته بودم سخنانی مانند آنچه در بالا اظهار کردم، بر زبان آورم (من جملات فوق را با رجوع به یادداشت‌های خود در همایش اظهارکردم)؛ اما هنگامی که این کلمات را بر زبان آوردم، احساس می‌کردم که گویی به اختیار خود سخن نمی‌گویم؛ بلکه نیرویی مرا وا می‌دارد تا این سخنان را بر زبان جاری کنم. همچنین احساس می‌کردم که نیرویی مرا وا می‌دارد که مراتب سپاس و قدرشناسی خود را نسبت به مرتضی مطهری ابراز دارم؛ کسی که در تجربه و درک من از فلسفه‌ورزی به منزلۀ حکمت‌دوستی، از اهمیتی فزاینده برخوردار بوده است. زمینه‌ساز چنین قدرشناسی و سپاسی، سخنرانی کلی کلارک بود. دکتر کلارک از آنچه به معرفت‌شناسی اصلاح‌شده (reformed epistemology) مشهور است به‌شدت دفاع کرد.
S
نقل قولی از شهید مطهری از کتاب عدل الهی: «شک مقدمۀ یقین، پرسش مقدمۀ رسیدن و اضطراب مقدمۀ آرامش است. شک معبَری خوب و لازم است، هرچند منزل و توقفگاه نامناسبی است».
Sobhan Naghizadeh
کسی از دیگری می‌پرسد من می‌خواهم از خدا بپرسم چرا وجود این همه شر و رنج را در جهان روا داشته است؟ آن دیگری می‌گوید: اگر خدا همین سؤال را از تو بپرسد پاسخ تو چه خواهد بود؟
صادق :)
ما با تعقل یا با استفاده از وحی یا بهره‌گیری از تجربۀ عرفانی می‌توانیم آن معرفت فطری و الهی را که در وجود و خلقتمان سرشته شده است، تقویت و شکوفا کنیم و به کمال برسانیم.
صادق :)
از همان آغاز علقه و الفتی خاص میان خود و فرزند مرتضی مطهری احساس کردم. شاید این احساس تا حدی به این علت بود که پدر او در مقام تأکید بر اهمیت نفس، دل، عقل و عواطف با پدر من شباهت داشت. آنان هر دو از موهبت تعلیم اندیشه‌ها و تفکرات انتزاعی در قالب الفاظ و اصطلاحات عینی و ملموس برخوردار بودند. از این گذشته، متوجه شدم که پدر او وی را در کودکی از غرق شدن در دریا نجات داده است و این واقعه مرا به یاد پیشامدی انداخت که در آن پدر من نیز مرا از غرق شدن در دریا نجات داد؛ گرچه پدر من زمانی مرا نجات داد که لابه‌لای امواج متلاطم دریا در خط ساحلی فلوریدا گرفتار شده بودم، درحالی‌که پدر محمد او را در دریای خزر کمک کرده بود که ده هزار مایل دورتر از سواحل فلوریدا است. این علاقه و الفت (خواه واقعی و خواه موهوم) مرا واداشت که در این همایش ادعایی به شرح زیر مطرح کنم: اگر بیشتر پدرها نسبت به فرزندانشان آن‌گونه مهر و محبت می‌ورزیدند که پدران ما - یا به تعبیر عام‌تر- اگر بیشتر والدین به فرزندان خویش چنان مهر و محبت می‌ورزیدند که پدران ما مهر ورزیدند، آن‌گاه به جای هم‌زیستی توأم با کینه و دشمنی، چه‌بسا همۀ ما می‌توانستیم همچون برادران و خواهران واقعی در کنار یکدیگر زندگی کنیم
S
سارتر می‌گوید جهان بدون خدا چقدر کریه است؛ ای کاش باشد و ذره‌ای از این کراهت کم کند.
صادق :)
به نظرم فلاسفه بیشتر اوقات صرفاً متدینان عادی هستند.
صادق :)
عقل آن چیزی است که انسان در پی یک استدلال تأیید می‌کند، یا آنچه انسان از طریق استدلال به آن اعتراف می‌کند؛ و منظور از استدلال، تصدیق شماری از مقدمات صادق است که به دنبال آن‌ها نتیجه‌ای مورد قبول به دست می‌آید. لذا می‌توان عقل را مترادف چیزی قرار داد که انسان از طریق استدلال می‌پذیرد. در این حالت، پرسش من این است که چه کسی برای ایمانش به استدلال نیاز دارد و برای چه هدفی به استدلال نیاز دارد؟
کاربر ۱۴۰۷۶۳۵
اتفاقاً در حدیثی از پیامبر اسلام از مادربزرگی سخن به میان آمده است که از او پرسیدند خدایت را چگونه شناختی و او که مشغول کار با چرخ نخ‌ریسی بود، دست از آن کار برداشت و دوباره شروع به نخ‌ریسی کرد و با این کار نشان داد که به هر حال هر فعلی فاعلی و هر کاری عاملی دارد، و بالأخره این جهان نیز آفریدگاری دارد.
Sobhan Naghizadeh

حجم

۱۶۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۱۶۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
رایگان