دانلود و خرید کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله مگ زویبک ترجمه سارا رئ‍ی‍س‍ی‌‌ طوس‍ی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله اثر مگ  زویبک

کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله

معرفی کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله

کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله نوشتهٔ مگ زویبک و ترجمهٔ سارا رئ‍ی‍س‍ی‌‌ طوس‍ی‌ است و انتشارات صابرین آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله

کلیدهای رفتار با کودک دوساله نوشتهٔ مگ زویبک، پرستار و روان‌شناس کودک است.

بچه‌های دوساله واقعا هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی هستند و حداقل بعضی از اوقات می‌توان از مصاحبت با آن‌ها لذت برد.

در این کتاب با تغییرات فراوان کودک دوساله‌تان طی سالی که پیش رو دارد، آشنا می‌شوید. بخش اول، «فرزند دوساله شما چگونه رشد و تغییر خواهد کرد»، رشد و تغییر او را در رابطه با شما، در نحوهٔ تفکر و روش استفاده او از حواس و مهارت‌های جسمی خود برای یادگیری، توصیف می‌کند. این فصل، شامل کلیدهایی است که تأثیر مراحل رشد فرزندتان را در رفتار او طی این فعالیت‌های روزمره بررسی می‌کند. هر یک از کلیدهای این بخش را می‌توانید به صورت مستقل مطالعه کنید، اما اگر همه کلیدهای آن را بخوانید، بر توانایی شما در درک فرزند دوساله‌تان خواهد افزود. روند رشد بچه‌ها با یکدیگر متفاوت است و در هر کودکی جنبه‌های گوناگون رشد، تأثیرات متفاوتی بر هم می‌گذارند. مراحل رشد کودکان گاهی به صورت جهشی و گاهی به صورت گام‌های بسیار کوچک طی می‌شوند.

بخش دوم، «سبک مزاجی»، تفاوت‌های رفتاری گوناگون بچه‌ها را با ذکر جزئیات آن توصیف می‌کند. همهٔ دوساله‌ها در نهایت مراحل رشد یکسانی را پشت سر می‌گذارند؛ اما هر کدام، این مرحله را با روشی منحصر به‌فرد طی می‌کنند. اگر بیاموزید که سبک فرزند خود را درک کنید از متفاوت‌بودن او با بچه‌های دیگر و با خودتان کمتر احساس ناراحتی خواهید کرد.

در بخش سوم، «رفتارها و بدرفتاری‌های نوعیِ دوساله‌ها» ، درباره رفتارهای گوناگونی که می‌توانید طی سال آینده از فرزند خود انتظار داشته باشید، می‌خوانید. این بخش به شما می‌گوید که رفتارها و بدرفتاری‌های فرزندتان چگونه قسمتی از مراحل رشد او را تشکیل می‌دهد و راهکارهایی را به شما می‌آموزد تا بتوانید از پس چالش‌هایی که این دورهٔ نه‌چندان وحشتناک در زندگی شما ایجاد می‌کند برآیید و از آن‌ها لذت ببرید.

خواندن کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام مادران و پدران که فرزند دوساله دارند یا می‌خواهند بچه‌دار شوند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله

«چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و بازی فرزند دوساله‌تان را تماشا کنید. توانایی او را برای حرکت‌دادن بدن، حل‌کردن یک مسئله، به‌کارگیری یک اسباب‌بازی و صحبت کردن با خودش و شما درباره کاری که انجام می‌دهد، مشاهده کنید. نگاه کنید که چگونه در دهانش غذا می‌گذارد و تقاضای غذای بیشتری می‌کند، زمین می‌خورد و بلند می‌شود و تلاش می‌کند. او همه این کارها را به‌تنهایی انجام می‌دهد. گاهی کمک می‌خواهد و گاهی کمک شما را نمی‌پذیرد. روشن است که به تدریج به کودکی توانا و مستقل تبدیل می‌شود.

حالا به گذشته فکر کنید. او تنها دو سال پیش، نوزاد کوچک و ناتوانی بود که برای همه چیز به شما نیاز داشت. به شما وابسته بود تا غذایش دهید، آرامش کنید، با او بازی کنید و تمام مراقبتهایی را که والدین با محبت از نوزادشان می‌کنند، از او به عمل آورید.

فرزندتان وقتی بزرگ‌تر شد آموخت که گرچه وقتی به مراقبت شما نیاز داشت در دسترس بودید، اما همیشه همان لحظه‌ای که شما را می‌خواست، نمی‌آمدید. او آموخت گاهی باید صبر کند تا توجه شما را به دست آورد و آموخت که گاهی، کسان دیگری نیز به جای والدینش بودند که از او مراقبت کنند. او آموخت گاهی وقتی شیر می‌خواست در عوض به او غلات می‌دادید و اگر نیمه‌شب می‌خواست بازی کند از او انتظار داشتید برگردد و بخوابد. در طول سال گذشته، زمانی رسید که متوجه شدید کودکتان دیگر تمام توجه شما را طلب نمی‌کند، تمام توجه و مراقبت شما را از آنِ خود نمی‌کند بلکه به عضوی از خانواده تبدیل شده است. شاید این تغییر برای او و برای شما امری ساده نبود. وقتی از آن توجه دائمی که در دوران نوزادی به او می‌دادید می‌کاستید، شاید اعتراض می‌کرد. شاید درباره نیازهای واقعی او نسبت به خودتان تردید داشتید یا از دیدن آنکه نیاز او بیش از آن است که بتوانید به او بدهید احساس نگرانی می‌کردید. به هر حال وقتی از توجه دائمی خود به او کاستید، دیدید که چگونه می‌آموزد کارهای بیشتر و بیشتری را برای خود انجام دهد.

والدین می‌فهمند که گاهی تشخیص نیاز واقعی یک کودک، مشکل است. نوزاد تا مدتی نیاز دارد والدش به او غذا دهد اما اگر والد بخواهد پس از آن نیز این مسئولیت را حفظ کند، ممکن است کودک از غذا خوردن اجتناب کند. بچه یک‌ساله با والدی که می‌خواهد پوشک او را عوض کند یا کفش به پایش کند کلنجار می‌رود، گویی او را شکنجه می‌دهند، اما والد چاره‌ای ندارد! کودک دوساله ممکن است هنگامی که والد خانه را ترک می‌کند تا به سر کار رود گریه کند اما والدین می‌دانند آرام خواهد شد و تمام روز با پرستار خود با شادی بازی خواهد کرد.

در سال گذشته فرزندتان آموخت راه برود، نیازهای اساسی خود را بیان کند و از وجود خود احساس رضایت کند. گاهی می‌دیدید چگونه برای عملی کردن خواسته خود، یا همکاری کردن با شما، می‌جنگد. برخی از اوقات رفتارش بچگانه و برخی از اوقات خیلی بزرگسالانه بود. شاید این احساس به شما دست می‌داد که نمی‌توانید پیش‌بینی کنید آیا خلق او مثبت خواهد بود یا منفی. گاهی انگار کلمه محبوبش «نه» بود، حتی وقتی مطمئن بودید می‌خواست بگوید «بله» !

شاید این توصیف از کودک یک‌ساله برایتان آشنا باشد و شاید هم نه. بعضی از بچه‌ها زودتر از بچه‌های دیگر استقلال خود را از والدینشان نشان می‌دهند. در بسیاری از اوقات همراه با تلاشی استقلال‌طلبانه، از بچه‌ها رفتارهای لجوجانه سر می‌زند. اگر شاهد کنار آمدن دوستانتان با این‌گونه رفتارهای فرزندانشان بوده‌اید لابد خدا را شکر کرده‌اید که فرزندتان آن‌قدر مقاومت نمی‌کند. اما خودتان را آماده کنید. ابراز استقلال که اغلب با واکنشی منفی انجام می‌شود، بخشی از الگوی رشد طبیعی بچه‌هاست. اگر این حالت را هنوز در او ندیده‌اید، احتمالاً در سال آینده شاهد آن خواهید بود.

خوب است بدانیم که واکنشهای منفی کودک یک یا دوساله به دلیل نیاز او به مستقل شدن از والدین است. البته اگر فرزندتان در مرحله‌ای از رشد به سر می‌برد که واکنشهای منفی زیادی از خود نشان می‌دهد، سخت است که به یاد بیاورید این رفتار او در واقع نوعی واکنش رفتاری مثبت است! شما والدین احتمالاً بعضی از اوقات - به خصوص در زمانهایی که فرزندتان شما را به طور دائم به چالش می‌کشاند - احساس ناکامی یا حتی احساس فرسودگی خواهید کرد. اگر احساس می‌کنید وظیفه شماست کاری بکنید که فرزندتان همیشه راضی باشد ممکن است سال بسیار سختی داشته باشید. کودک دوساله نیاز دارد بفهمد که قرار است والدینش برای او محدودیت تعیین کنند و اگر همانند زمانی که شیرخوار بود قابل اعتماد باشد نسبت به او رفتاری همسان نشان خواهید داد. اگر هر باری که فرزندتان اطاعت نکرد، قانون را عوض کنید احتمالاً فشار بیشتری خواهد آورد تا شما را وادار به عقب‌نشینی کند.

در طول دوسالگی که به فرزندتان می‌نگرید، احتمالاً ترکیبی از احساسات بد و خوب خواهید داشت. مشاهده اینکه این کوچولوی شیطان به کودکی مستقل، کنجکاو و پرشور تبدیل می‌شود بسیار لذت‌بخش است، اما خداحافظی با آن کوچولوی وابسته‌ای که مطابق میل و اراده والدینش به کنترل درمی‌آمد و همیشه نیازمند و خواستار توجه بود، مشکل است. باز هم لحظاتی می‌رسد که این ماجراجوی کوچک بخواهد در آغوش امن شما پناه بگیرد. او هر روز بیشتر از گذشته خواهد خواست از شما به عنوان پایگاهی امن استفاده کند تا بتواند به سراغ ماجراجوییش برود. بسیاری از اوقات حتی خودش هم نمی‌داند از شما چه می‌خواهد. بسیاری از اوقات، شما نیز نمی‌دانید که باید بایستید یا رها کنید. باید تجربه بیاموزید، چون هر کودک و هر خانواده‌ای متفاوت است. هرگز از اشتباه کردن نهراسید. کلیدهای زیر شما را راهنمایی و کمکتان می‌کنند که تصمیمهای بهتری بگیرید. اما بهترین راهنمایتان حس غریزی شماست.»

نظرات کاربران

farez
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

وقتی به سفارش دوستی این کتابو گرفتم گمان نمیکردم روشهاش کاربردی و عملی باشه...اما برخلاف تصورم در خیلی از مواقع حرفهای درستی رو میزد و من در کمال ناباوری میفهمیدم چقدر اشتباه رفتار میکردم. راستش همه ی ما والدین بصورت

- بیشتر
t.r
۱۳۹۷/۱۱/۱۴

کتاب بسیار کاربردیه در دوسالگی خیلی موقعیتهای پرتنش و نگران کننده پیش میاد و در اغلب موارد سردرگم هستی که چه واکنش درستی باید در برابر رفتار کودک نشان بدی این کتاب راهنمای خیلی خیلی خیلی خوبیه با مثال های عینی به

- بیشتر
اُمِّ فاطمه
۱۳۹۸/۰۳/۲۷

کتاب خوبی بود☺ نکاتی رو که بیان کرده کاربردی هستند و شناخت خوبی رو از یک کودک دوساله به مادران میده😊

Aseman
۱۳۹۹/۰۹/۱۵

کتابی بسیار عالی و به تمامی پدر و مادرهایی که بچه دوساله دارند توصیه میکنم حتما یکبار مطالعه کنند. من بچه دوساله دارم که خیلی از ویژگی هاشو تو این کتاب بیان کرده بود و من تازه متوجه شدم خیلی از

- بیشتر
فیلوسوفوس
۱۴۰۲/۰۴/۲۱

۲ سالگی شروع ارتباط کلامی کودکه. و این آخرین و پیشرفته ترین مرحله ارتباطه. ازین ببعد کودک فقط ارتباطاتش رو در همه زمینه ها افزایش میده و تجربه کسب میکنه. والدین باید همه تلاششون رو بنمایند تا این انسان کامل

- بیشتر
saeedeh
۱۳۹۹/۰۵/۱۲

خیلی کتاب خوب و کاربردی‌ای هست. واقعا خیلی به من کمک کرده.

کاربر ۲۰۵۹۸۹۳
۱۳۹۹/۰۵/۱۱

از نظر من که عالیه . روی داداش کوچیکم جواب داده

زیبا
۱۴۰۱/۰۳/۱۱

بعضی از مطالب دیگه استفاده نمیشه اما در کل کتاب کاربردی و خوبیه

درتکاپو...
۱۳۹۸/۰۹/۰۵

کتاب عالی بود در واقع از خوندنش لذت بردم ساده و روان و کاربردی خیلی از روش هایش به نظر ساده میان، اما کادبردی بود، من زود نتیجه گرفتم!

nemati
۱۳۹۸/۰۸/۱۳

دوستانی که واسه دانلود مشکل داشتن، منم امکان دانلود نداشتم، به پشتیبانی پیام دادم، رفع شد مشکل

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲۰)
کودکان دوساله بسیاری از اوقات یک سؤال تکراری را پشت سرهم می‌پرسند و والدین فکر می‌کنند لابد پاسخ آنها رضایت‌بخش نبوده است. اما گاهی از اوقات دوساله‌ها سؤالی را صرفا به این دلیل تکرار می‌کنند که از پاسخی که بار اول به آنها دادید خوششان آمده و از گفتگو با شما نیز لذت می‌برند!
نرگس
وقتی فرزندتان بدرفتاری می‌کند، به جای توبیخ‌کردنش سعی کنید توجه او را به سویی دیگر هدایت کنید. به جای اینکه تنها کارهایی را به او گوشزد کنیم که می‌خواهیم انجام ندهد، بهتر است کارهایی را به او بگوییم که می‌خواهیم انجام بدهد.
درتکاپو...
اگرچه کودک دلبند شما ظاهرا به توضیحات شما گوش داده یا حتی آنها را تکرار می‌کند، ولی زمانی قادر به درک و فهم موضوعی می‌شود که آن را به طور مستقیم تجربه کند. مثلاً ممکن است برای او توضیح بدهید که اگر آب‌میوه‌اش را بیندازد، زمین کثیف می‌شود یا اگر لیوان را بیندازد و زمین کثیف شود شما از تمیز کردن آن ناراحت می‌شوید، یا اگر لیوان خود را بیندازد دیگر به او آب‌میوه نمی‌دهید. فرزندتان به‌دقت گوش می‌دهد اما باز هم آزمایش می‌کند تا تجربه کند که آیا همه آنچه را به او گفته‌اید حقیقت دارد یا نه!
zolfaqari
وقتی فرزندتان به دوسال‌ونیمگی نزدیک می‌شود، ممکن است ببینید که صحنه‌هایی از زندگی روزمرّه خود را اجرا و گاهی نقش والدین خود را بازی می‌کند.
mb
هنگامی که فرزندتان با این حسها آشنا می‌شود، خوب است درباره پوشکهای کثیف او چیزی نگویید. کودک دوساله احساس می‌کند که آنچه در پوشک خود گذاشته است بخشی از وجود اوست. اگر اخم کنید و از تعویض پوشک کثیف او شکایت کنید، ممکن است این‌طور برداشت کند که از او نیز خوشتان نمی‌آید. در عوض، هنگامی که به شما می‌گوید که باید عوض شود، او را تحسین کنید و اگر در موقع عوض‌کردن، خودش پوشک را آورد یا با شما همکاری کرد به او آفرین بگویید. نظر مثبت خود را درباره بچه‌های بزرگ‌تری که از توالت استفاده می‌کنند و شورت می‌پوشند اعلام کنید. اما از بچه‌های نوپایی که پوشک دارند، انتقاد نکنید چون فرزندتان نگران این می‌شود که درباره او هم چنین نظری داشته باشید.
Helia tarjomani
دوساله‌ها به تدریج خود را به صورت اشخاصی مهم و جدا از والدین خود می‌بینند و اغلب استقلال خود را طوری ابراز می‌کنند که قلدرمآبانه به نظر می‌رسد یا دیگران را عصبی می‌کند؛ همان خصوصیاتی که دوساله‌ها را شیرین و دوست‌داشتنی می‌کند می‌تواند سبب شود والدین در پایان روز از خستگی غش کنند!
سادات
خلق همه بچه‌های دوساله بعضی از روزها طوری است که همکاری نمی‌کنند. شاید مجبور بشوید انتخاب کنید صورت او را بشویید یا سلامت روانی خود را حفظ کنید! در چنین روزهایی اگر ظاهر فرزندتان نامرتب است نگران نباشید. نامرتب بودن هیچ آسیبی به او نمی‌زند. رابطه شما با او در زمینه‌های دیگر بسیار مهم‌تر از مرتب بودن ظاهر اوست.
سادات
بسیاری از اوقات حتی خودش هم نمی‌داند از شما چه می‌خواهد. بسیاری از اوقات، شما نیز نمی‌دانید که باید بایستید یا رها کنید. باید تجربه بیاموزید، چون هر کودک و هر خانواده‌ای متفاوت است.
zahra gol
در گذشته، والدین معتقد بودند که کودکی که زود از کهنه گرفته می‌شد یا بسیار باهوش بود یا والدین باعرضه‌ای داشته است. اکنون می‌دانیم که رفتارهای کودک در این خصوص به هوش او ربطی ندارد و اگر قبل از اینکه کودک آمادگی استفاده از توالت را پیدا کند به او فشار بیاورند، این امر سبب می‌شود که او شورش و در برابر آموزش مقاومت کند، به طوری که اگر از ابتدا صبر می‌کردند کودک آمادگی پیدا کند، کار آموزش او زودتر به نتیجه می‌رسید.
zahra gol
بچه‌های دوساله در هر دوره بیست‌وچهارساعته حدودا به سیزده ساعت خواب نیاز دارند.
mb

حجم

۱۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۲

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

حجم

۱۵۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۲

تعداد صفحه‌ها

۲۰۷ صفحه

قیمت:
۶۲,۰۰۰
۵۵,۸۰۰
۱۰%
تومان