دانلود رایگان کتاب دختر خوب ماری کوبیکا ترجمه فرشاد شالچیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختر خوب اثر ماری کوبیکا

کتاب دختر خوب

نویسنده:ماری کوبیکا
انتشارات:نشر آموت
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دختر خوب

کتاب دختر خوب یک کتاب داستانی هیجان‌انگیز و پرطرفدار است که توسط نویسنده آمریکایی، ماری کوبیکا نوشته شده است. این کتاب بعد از رسیدن به شهرت جهانی و ترجمه شدن به بیش از ۳۰ زبان مختلف، توسط نشر آموت و با ترجمه فرشاد شالچیان به چاپ رسید. این رمان در بازار کتاب ایران نیز محبوبیت پیدا کرد.

درباره کتاب دختر خوب اثر ماری کوبیکا

رمان دختر خوب به‌عنوان یک اثر داستانی مهیج، خیلی زود در دنیای آثار داستانی مهیج و جنایی، جایگاهی ویژه به خود اختصاص داد و به‌سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا تبدیل شد. این اثر درباره گم شدن مرموز و ناگهانی دختری به نام میا دنت است‌. میا یک دختر جوان است که در رشته هنر تحصیل کرده و به تدریس در همین رشته نیز می‌پردازد. خانواده میا دنت، به واسطه شغل پدر میا، که یک قاضی مطرح است، خانواده‌ای بانفوذ محسوب می‌شوند. این مسئله، حل معما و پیدا شدن میا را حساس‌تر می‌کند.

ماری کوبیکا داستان دختر خوب را به شکل پازلی چیده است و اتفاقات را از زبان افراد مختلف روایت می‌کند. او دقیقا به واسطه همین تکنیک هوشمندانه توانسته است اطلاعات را به شکل قطره‌چکانی به مخاطب منتقل کند و در تمام لحظات روایت، مخاطب را در لذت کشف معما سهیم نگه دارد. استفاده از قلم روان و بدون ابهام باعث شده است که فضای معمایی و رازآلود روایت، برای مخاطب چندان زننده و خسته‌کننده نباشد و خوانندگان لحظه به لحظه کنجکاوی بیشتری برای حل معمای گم شدن این دختر و اتفاقات پیرامون آن، داشته باشند.

یکی از ابتکارات جذاب این نویسنده در کتاب دختر خوب این است که از چند راوی مختلف استفاده کرده است. هرکدام از این راوی‌ها به‌عنوان شخصیتی دخیل در داستان، روایتی متفاوت و گاه حتی متناقض ارائه می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود که مخاطبین نتوانند داده‌های به‌دست‌آمده از این روایت‌ها را به‌عنوان داده قطعی و صحیح، در حل پیشاپیش معمای داستان به کار گیرند. از دیگر خلاقیت‌های خاص ماری کوبیکا استفاده از اختلال‌های روانی شخصیت‌ها و عوارض آن در وقوع جرم و ارائه روایت‌های نامعتبر در بازجویی‌ها است. استفاده هوشمندانه از این موارد باعث شده است که در کتاب دختر خوب، با یک رمان جنایی کاملا باورپذیر و بسیار مدرن روبه‌رو باشیم که تا پایان داستان مخاطبین را با خود همراه می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد در کشف معماها و باز کردن گره‌های متعدد داستان، به اندازه نویسنده، سهیم باشند.

خواندن و خرید کتاب دختر خوب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب دختر خوب رمانی بسیار هیجان‌انگیز است که موضوع اصلی آن حل یک معمای پلیسی و جنایی درباره مفقودشدن یک دختر است. این کتاب می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسانی باشد که به داستان‌های جنایی و معمایی علاقه دارند‌. البته چینش جذاب اتفاقات و قلم بسیار روان نویسنده باعث شده است که علاوه‌بر مخاطبین تخصصی و حرفه‌ای داستان‌های معمایی، این اثر برای عموم مخاطبین اهل کتاب نیز جذاب و سرگرم‌کننده باشد.

چرا باید رمان دختر خوب با ترجمه فرشاد شالچیان را بخوانیم؟

طبق تایید بسیاری از منتقدین کتاب، رمان دختر خوب از نمونه‌های موفق رمان جنایی مدرن است. مولف در این کتاب با استفاده از تکنیک راوی نامطمئن و بهره بردن از روایت چند شخصیت متفاوت، جذابیتی تکنیکی به اثر خود بخشیده است. او با این تکنیک باعث شده است که مخاطب در کشف اتفاقات داستان و گشودن گره‌ها سهم زیادی داشته باشد. برای مخاطبین حرفه‌ای داستان‌های جنایی، خواندن این کتاب می‌تواند کلید ورود به دنیای داستان‌های جنایی مدرن و معاصر باشد.

طبق نظر اکثر مخاطبین و منتقدین، کتاب دختر خوب، از آن دسته داستان‌های معمایی و هیجانی است که پایان شگفت‌انگیز و در عین حال حساب‌شده دارد. در برخی از رمان‌های جنایی نویسنده توان گزینش و خلق پایانی مناسب ندارد و اغلب مواقع، یا پایان دارای گیرهای فنی داستانی و منطقی است یا به‌نحوی است که مخاطب به‌راحتی می‌تواند اتفاقات پایان را حدس بزند. اما درباره رمان دختر‌ خوب داستان فرق می‌کند. در این اثر، مخاطب هر بار بر اساس داده‌های جدید، قضاوتی می‌کند که تقریبا مطمئن است درست است اما کمی بعد متوجه می‌شود که آن حدس به هیچ وجه درست نبوده است، این اتفاق بارها تا آخرین صفحه داستان اتفاق می‌افتد و همین موضوع به میزان قابل توجهی بر جذابیت این کتاب افزوده است.

درباره ماری کوبیکا

ماری کوبیکا، نویسنده اهل شیکاگو، در سال ۱۹۷۸ متولد شد. او پس از تحصیل در رشته تاریخ و ادبیات دانشگاه میامی، برای مدتی به تدریس درس تاریخ در دبیرستان‌‌های مختلف پرداخت اما بعد از مدتی متوجه استعداد فوق‌العاده خود در داستان‌نویسی شد و به‌صورت حرفه‌‌ای و جدی به نوشتن رمان روی آورد. او اولین رمانش را که همین دختر خوب است در سال ۲۰۱۴ نوشت و خیلی زود مورد توجه خیل مخاطبین ادبیات داستانی قرار گرفت و اثرش در مدتی کوتاه به یکی از کتاب‌های محبوب در آمریکا تبدیل شد.

رمان‌های «آخرین دروغ»، «همسر دوم» و «آیا گریه نمی‌کنی» از دیگر آثار این نویسنده مطرح هستند.

رمان دختر خوب مناسب کدام رده سنی است؟

اگرچه نمی‌توان به شکلی دقیق برای این داستان محدوده سنی تعیین کرد اما با توجه به فضای جنایی و سرشار از هیجان کتاب و پرداخت به اتفاقات نسبتا مجرمانه در داستان، برای مخاطبان بزرگسال مناسب‌تر است.

درباره فرشاد شالچیان؛ مترجم کتاب

فرشاد شالچیان، یکی از جوان‌ترین مترجم‌های حوزه ادبیات داستانی به حساب می‌آید. او متولد ۱۳۶۹ است و تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ادامه داده است. شالچیان پس از ترجمه رمان دختر خوب که اولین کار ترجمه رسمی او محسوب می‌شد به دنیای ترجمه کتاب معرفی شد و مورد توجه بسیاری از مخاطبین و نشرها قرار گرفت. فرشاد شالچیان، علت توفیق خود در ترجمه داستان دختر خوب را، علاقه بسیار زیادش به کتاب‌های مشابه این رمان و مطالعه گسترده در ژانر داستان‌های معمایی و مهیج می‌داند.

شالچیان پس از ترجمه کتاب دختر خوب، کتاب‌های «زن دوم» نوشته ماری کوبیکا ، «زنی پشت پنجره» اثر ای. جی. فین و «نفرت بازی» نوشته سالی تورن را هم ترجمه و منتشر کرده است.

ژانر رمان دختر خوب چیست؟

همانطور که از توضیحات ما در بخش‌های پیشین پیداست این اثر در ژانر جنایی و معمایی نوشته شده است و فضایی کاملا هیجان‌انگیز و رازآلود دارد. این رمان به واسطه روایت مهیجش، از بهترین نمونه‌های رمان کارآگاهی و پلیسی در بین آثار نویسندگان معاصر به حساب می‌آید.

معرفی شخصیت‌های اصلی کتاب

اگرچه موضوع اصلی این داستان، گم شدن مرموز دختری به نام میا دنت است اما به جرئت می‌توان گفت نسبت به سه شخصیت اصلی دیگر، شخصیت میا دنت تاثیر کمتری در روند داستان دارد. چراکه نویسنده روایت را از زبان آن سه شخص به شکل پازل بیان می‌کند و مخاطب را وادار می‌کند که با قرار دادن پازی‌ اطلاعات و تفکیک اطلاعات درست، در روند حل این معما حرکت کنند. سه شخصیتی که روایت بخش عمده داستان را بر عهده دارند کالین، اوا (مادر میا) و گیپ هافمن (کاراگاه‌ مسئول این پرونده) هستند. گذشته از این سه شخصیت، دیگر شخصیت‌ها از جمله پدر و خواهر میا‌ و جیسون (دوست میا) نیز از شخصیت‌های مهم این داستان معمایی هستند.

جایزه‌ها و افتخارات کتاب

کتاب دختر خوب پس از انتشار به‌سرعت موردتوجه علاقه‌مندان به رمان‌های معمایی و پلیسی قرار گرفت. از مهم‌ترین افتخارات این کتاب این است که تاکنون بیش از دو میلیون نسخه از این داستان در نقاط مختلف دنیا به فروش رفته است و جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده است. ماری کوبیکا به واسطه نوشتن این کتاب از سوی منتقدین، نامزد دریافت «بهترین کتاب نخست» شده است. از دیگر افتخارات این اثر، می‌توان به نامزد شدن در بخش بهترین کتاب جنایی جایزه سایت گودریدز اشاره داشت.

نظرات افراد و مجله‌های مشهور درباره رمان دختر خوب

موفقیت چشمگیر کتاب دختر خوب در ارائه یک اثر جنایی هیجان‌انگیز در قالب روایتی‌ خاص، باعث شد که بسیاری از منتقدین در ستایش این رمان، آن را با کتاب بسیار موفق «دختر گمشده» اثر گیلیان فلین، مقایسه کنند. البته احتمالا شباهت در موضوع و سوژه داستان نیز در این مقایسه بی‌تاثیر نبوده است. لیزا گاردنر، نویسنده مشهور آمریکایی، درباره این رمان چنین می‌گوید: «این کتاب قطاری از اتفاقات مهیج و رازآلود است و مطمئنا‌ طرفداران کتاب دختر گمشده به همان میزان از خواندن کتاب دختر خوب نیز لذت خواهند برد.» همچنین نشریه پبلیشرز ویکلی، در یادداشتی این نکته را مطرح می‌کند‌ که: «کوبیکا در زمینه نوشتن نخستین اثرش، دختر خوب، بسیار فوق‌العاده و قدرتمند ظاهر شده است. این اثر را می‌توان به درستی با کتاب شاهکار دختر گمشده، مقایسه کرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

نسخهٔ الکترونیکی این کتاب هنوز به طاقچه نیامده.