دانلود و خرید کتاب براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق استفن کینزر ترجمه محمدحسین آهویی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق اثر استفن کینزر

کتاب براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق

نویسنده:استفن کینزر
انتشارات:نشر ثالث
امتیاز:
۲.۸از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب براندازی: روایت یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق

کتاب براندازی نوشتۀ اِستِفِن کینزر و ترجمۀ محمدحسین آهویی است. نشر ثالث این کتاب را روانۀ بازار کرده است. این اثر، یک قرن عملیات تغییر رژیم توسط آمریکا از هاوایی تا عراق را روایت می‌کند. کتاب، دو پرسش اساسی مطرح می‌کند و سعی دارد به آنها پاسخ دهد: اول اینکه چرا ایالات‌متحده بعضی از تصمیماتِ یادشده در این کتاب را می‌گیرد؟ و دوم آنکه پیامدهای بلندمدت عملیات براندازی رهبران خارجی به‌وسیلۀ امریکا چیست؟

درباره کتاب براندازی

کتاب براندازی، دربارۀ هیچ‌یک از راه‌هایی که آمریکایی‌ها از طریق آنها دنیای مدرن را شکل داده‌اند، سخن نمی‌گوید؛ بلکه فقط افراطی‌ترین موارد، یعنی مواردی را که در آنها ایالات‌متحده مستقیماً عملیات براندازی رهبران خارجی را سازمان داده و به انجام رسانده، بررسی می‌کند. هیچ کشوری در عصر جدید این‌گونه به دفعات و این‌گونه در سرزمین‌های دور از مرزهای خود چنین اقداماتی مرتکب نشده است.

خواندن کتاب براندازی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران حوزۀ علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب براندازی

«در کتابخانه بزرگ پردیسِ اوستینِ دانشگاه تگزاس مجموعه‌ای از اشیاء گوناگون نگهداری می‌شود. هر یک از این اشیاء بازگوکننده و یادآور دگرگونی عظیم و تکان‌دهنده‌ای هستند. در میان این مجموعه می‌توان از اولین عکس گرفته شده در جهان به سال ۱۸۲۶ که روی یک ورقه پیوتر چاپ شده، نسخه‌ای از کتاب مقدس گوتنبرگ (یکی از پنج نسخه موجود در ایالات متحده) ، و نیز یک نسخه از اولین کتاب چاپ شده به زبان انگلیسی را نام برد.

یکی از غیرعادی‌ترین اشیاء در این مجموعه چیزی است که به نظر نمی‌رسد هیچ‌گونه سنخیت و هماهنگی با یک کتابخانه داشته باشد. مورد یاد شده شکل بازسازی شده دفتر کار خانگی جان فاستر دالس در فاصله سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۸ است؛ سال‌هایی که وی وزیر خارجه ایالات متحده بود. این دفتر کار به همان شکل اصلی و کامل با کلیه مبلمان، فرش‌ها، قاب‌بندی دیوارها، قفسه‌های کتاب و کتاب‌های موجود در آن توسط خانواده دالس به این کتابخانه هدیه شده است. در این اتاق بازدیدکنندگان می‌توانند عکس‌های قاب شده‌ای را که دالس روی میز کار خود می‌گذاشت، سرویس نقره چایخوری او، مجموعه فاخری از اشیاء ساخته شده با سنگ یشم و هدایایی را که وی از رهبران خارجی دریافت کرده بود مشاهده کنند. کتابخانه دانشگاه تگزاس این اتاق را یک دست‌ساخت تاریخی به حساب می‌آورد و چنین نیز هست.

دالس اغلب روزها تا ساعات پایانی بعدازظهر در وزارت خارجه کار می‌کرد. حدود ساعت شش بعدازظهر رهسپار کاخ سفید می‌شد و در آن‌جا به اتفاق آیزنهاور، رئیس‌جمهور ــ و به گفته او ــ «به تجزیه و تحلیل جنبه‌های گسترده‌تر حوادث جهان که در حال ظهور و بروز بودند» می‌پرداخت. دالس پس از آن در صورتی که گرفتاری دیپلماتیک ضروری نداشت به خانه بازمی‌گشت و به این اتاق می‌رفت. یک لیوان ویسکی چاودار کهنه برای خود می‌ریخت، روی مبل چرمی مورد علاقه‌اش می‌نشست و به آتشی که در شومینه زبانه می‌کشید خیره می‌شد. اغلب اوقات با حواس پرتی محتویاتِ لیوانش را با انگشت اشاره هم می‌زد. برخی اوقات یک رمان پلیسی می‌خواند و در مواقع دیگر ساکت و آرام به چالش‌های قدرت می‌اندیشید.

گرچه مباحث خاصی که دالس هنگام نشستن در این اتاق در باره آن‌ها فکر می‌کرد جایی ثبت و ضبط نشده است اما تجربه مشاهده این اتاق به شدت خاطره برانگیز است. به احتمال بسیار زیاد دالس در همین اتاق براندازی دولت‌های خارجی را سبک و سنگین می‌کرد. روی همین مبل، برابر آتش همین شومینه و با همین پرده‌ها که پشت سرش آویخته بودند سرنوشت میلیون‌ها نفر از جمله نسل‌های هنوز متولد نشده را در گوشه و کنار جهان رقم زد.»

انقلاب اسلامی ایران و انفتاح تاریخ
حسین کچویان
درس‌های دیپلماسی
جان بردی کیسلینگ
امریکای فوق سری: نظام اطلاعاتی و امنیتی امریکا؛ چگونگی برآمدن حکومت پلیسی جدید در ایالات متحد امریکا
دانا پریست
شبکه فریب: نگاهی به نقش انگلستان در دنیا
مارک کرتیس
نخبگان سایه
حسین علیزاده
بحران های ژئوپلیتیکی غرب آسیا و شمال آفریقا
سیدحمزه صفوی
جایی برای پنهان شدن نیست
گلن گرینوالد
مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی
صادق زیباکلام
عربستان، آل سعود، وهابیت و نفت
علی رشیدی
زایش سرمایه داری
هنری هلر
هزارتوی سعودی (روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی)
کارن‌الیوت هاوس
چین چگونه سرمایه‌داری شد؟
رونالد کوز
کره‌ی جنوبی؛ ژنرال توسعه
جواد قربانی آتانی
نظام اقتصادی در نهج‌البلاغه
محسن محمدی ایوانکی
من ترسو نیستم
وندی آر شرمن
چین؛ مرد کوچک با گام‌های بزرگ (پیشگامان نوسازی آسیا ۴)
دیوید اس. جی گودمن
دولت کارتر و فروپاشی دودمان پهلوی
خاویر گررو
مبانی سرمایه‌داری
دیوید کوتس
آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟
جوزف نای
بنگاه روسیه و ک.گ.ب. در زمان ریاست جمهوری پوتین
یوری فلشتینسکی

نظرات کاربران

amir
۱۴۰۰/۰۵/۰۳

ارزش خوندن داشت البته بعضی جاها یکم حوصله ادم سر میره

Saeed Jalilian
۱۴۰۲/۰۸/۱۶

به نظرم ارزش خوندن داره... کتاب پیامدهای تغییر رژیم های صورت گرفته توسط آمریکا رو با زبانی روان توضیح میده. ترجمه قابل قبول و خوبی هم داره

جواد
۱۳۹۸/۰۶/۱۷

باسلام . متن و محتوای کتاب به دلیل پراکنده گویی و جزء نویسی از اصل عنوان و موضوع کتاب فاصله گرفته و همین مسأله تاحدودی اصالت کتاب را مخدوش کرده است .

ام البنین
۱۳۹۵/۰۷/۱۵

اینم جالب نیست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
خصومت و دشمنی افغان‌ها با متجاوزان به سرزمینشان مشهور و مثال‌زدنی است که نمونه اعلای آن را در سرنوشت یک ستون نظامی بریتانیایی می‌توان دید. به سال ۱۸۴۲ هنگامی که نظامیان بریتانیایی مجبور به فرار از کابل شدند یک جمع ۱۶ هزار نفره بودند اما تنها یک نفر از آن‌ها موفق شد زنده به پادگان بریتانیا در جلال آباد واقع در نود مایلی کابل برسد.
Arman hajjar
بر اساس قانون پلات، ایالات متحده موافقت کرد به محض این‌که کوبایی‌ها قانون اساسی‌ای را بپذیرند که در آن به ایالات متحده حق داشتن پایگاه‌های نظامی در کوبا، حق نظارت بر خزانه‌داری کوبا، حق وتوی تمامی معاهده‌ها و پیمان‌های کوبا با سایر کشورها و «حق مداخله برای صیانت از استقلال کوبا با حفظ کفایت دولت برای حمایت از جان، مال و آزادی‌های فردی» را اعطا کرده باشند، آن کشور به اشغال کوبا پایان دهد.
معین کرمانی
این ستون‌های خیمه دموکراسی آمریکا کاملاً آشکارا سخن از آن می‌گفتند که اگر بعدا روشن شود تعهدی نابخردانه ابراز شده است ایالات متحده ملزم به رعایت آن تعهدها، با وجود آن‌که در قانون آمده‌اند، نیست.
معین کرمانی
مک‌کینلی همانند اغلب آمریکاییان حاکمیت اسپانیا را زنگار کثیف برای کوبا تلقی می‌کرد اما در عین‌حال چشم‌انداز حکومت کوبایی‌ها بر خودشان هم باعث هراس او بود؛ وی این نگرانی را داشت که کوبا یک کشور مستقل گستاخ و از خود مطمئن شود و سر به فرمان واشنگتن فرود نیاورد.
معین کرمانی
کری اندکی پس از برگزای انتخابات ریاست‌جمهوری در دیداری با سرجیو اوسا، وزیر دفاع ایالات متحده، هشدار داد: «نباید اجازه داده شود حتی یک پیچ و مهره به شیلیِ تحت حکومت آلنده برسد. باید هر آنچه را که در توان داریم به کار گیریم تا شیلی و مردم آن را به بالاترین حد محرومیت و فقر برسانیم.»
معین کرمانی
طی سه سال و نیم جنگ پیچیده و دردناک ۴۳۷۴ نظامی آمریکایی کشته شده بودند که این رقم بیش از ده برابر تلفات در کوبا بود. همچنین حدود شانزده هزار چریک و بیست هزار غیرنظامی نیز در فیلیپین کشته شدند. فیلیپینی‌ها از این دوران به عنوان خونین‌ترین سال‌ها در تاریخ خود یاد می‌کنند. آمریکایی‌ها هم خیلی زود فراموش کردند که اصلاً چنین جنگی اتفاق افتاده است.
معین کرمانی

حجم

۴۶۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۵۷۲ صفحه

حجم

۴۶۶٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۵۷۲ صفحه

قیمت:
۲۸۶,۰۰۰
تومان