دانلود و خرید کتاب تصویر دوریان گری اسکار وایلد ترجمه ابوالحسن تهامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تصویر دوریان گری اثر اسکار وایلد

کتاب تصویر دوریان گری

معرفی کتاب تصویر دوریان گری

کتاب تصویر دوریان گری رمانی از اسکار وایلد نویسنده‌ی مشهور قرن‌ نوزدهمی ایرلندی است. این رمان داستان «دوریان گری» مردی جوان، خوش‌چهره و بسیار جذاب است که مدل نقاشی هنرمندی به‌نام «بسیل هال‌وارد» می‌شود و پرتره‌ی زیبا و شگفت خلق‌شده توسط هال‌وارد، روزگار دوریان گری را تغییر می‌دهد. این رمان جذاب، یکی از مهم‌ترین آثار اسکار وایلد است که پس از انتشارش در سال‌های پایانی عمر او، شهرتی دوچندان برایش به ارمغان آورد.

این کتاب با ترجمه‌ی خوب ابوالحسن تهامی توسط انتشارات نگاه منتشر و برای خرید و دانلود در طاقچه ارائه شده است.

درباره کتاب تصویر دوریان گری

کتاب تصویر دوریان گری را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثار اسکار وایلد، نویسنده‌ی بزرگ ایرلندی دانست. رمانی ماندگار که در سال ۱۸۹۰، تنها یک دهه پیش از درگذشت او چاپ شد. این رمان آینه‌ی تمام‌نمای ایده‌های زیبایی‌شناختی وایلد و اثری فلسفی و عمیق است؛ با این وجود از سوی عموم مخاطبان در سراسر جهان استقبالی چشم‌گیر برانگیخت. استقبالی که کماکان با گذشت بیش از ۱۳۰ سال از انتشار کتاب ادامه دارد.

این رمان سه شخصیت اصلی دارد که دوریان گری، جوان زیبای خوش‌پوشی که در اوج جذابیت خود است، در راس آن‌ها است. جوانی که با هنرمندی دوست نقاشش به تصویر کشیده می‌شود و این تصویر داستان رمان را پیش می‌برد. رمان تصویر دوریان گری چندبار به فارسی برگردانده شده است. «ابوالحسن تهامی» یکی از مهم‌ترین مترجمان این رمان است. برگردان تهامی از رمان تصویر دوریان گری را انتشارات نگاه به چاپ رسانده است.

خرید و دانلود کتاب تصویر دوریان گری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن این کتاب را به دوست‌داران رمان‌های فلسفی و عمیق و آثار داستانی کلاسیک انگلیسی‌ پیشنهاد می‌کنیم.

چرا باید کتاب تصویر دوریان گری را بخوانیم؟

جذابیت نگاه و قلم اسکار وایلد که یکی از مهم‌ترین نویسندگان انگلیسی‌زبان است، در این رمان به اوج خود رسیده است. این رمان تبلور اندیشه‌های زیبایی‌شناسانه‌ی اسکار وایلد به‌عنوان یکی از نظریه‌پردازان این عرصه است و به این جهت خواندنش مهم و مفید است. البته از خواندن این رمان لطیف و پرکشش همگان لذت خواهد برد و تجربه‌ای غنی و به‌یادماندنی را در خاطر خود ثبت خواهند کرد.

خلاصه داستان تصویر دوریان گری

دوریان گری جوان زیبایی است که مدل نقاشی دوستش «بسیل هال‌وارد» می‌شود. پرتره‌ای حاصل می‌آید که هال‌وارد آن را بهترین اثر خود می‌داند. دوریان گری نیز شیفته‌ی زیبایی خویش می‌شود و از سوی دیگر حسرتی در دلش پدید می‌آید. حسرت از گذر زمان که زیبایی‌اش را ذره‌ذره از او خواهد ربود و چیزی از جذابیتش پس از گذر سال‌ها باقی نخواهد ماند. او آرزو می‌کند پیری به‌جای او بر پرتره اثر کند. شخصیت دیگری به نام «لرد هنری» در این میانه نقشی مهم ایفا می‌کند. او دوریان گری را با ایده‌های جدیدی آشنا کرده و با برخی اندیشه‌های خود پای دوریان گری را به سوی بی‌اخلاقی و اباحه‌گری می‌لغزاند. اما رابطه‌ی دوریان گری با پرتره‌ی هال‌وارد بسیار ویژه و عجیب است. رابطه‌ای که پایانی متفاوت برای داستان رقم می‌زند.

درباره اسکار وایلد

«اسکار فینگل اُ. فلاهرتی ویلز وایلد»، معروف به اسکار وایلد، نویسنده، شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس ایرلندی است. او در شانزدهم اکتبر سال ۱۸۵۴ در دوبلین زاده شد. پدرش «ویلیام وایلد»، دندان‌پزشکی فرهنگ‌دوست بود که در تربیت اسکار نقشی موثر ایفا کرد. «ویلیام وایلد» عتیقه‌شناسی برجسته نیز بود. مادر اسکار، «جین وایلد»، شاعر و مترجمی شناخته‌شده بود. اسکار تحصیلات ابتدایی‌اش را در دهکده‌ی اینسکیلن در شمال ایرلند آغاز کزد. او تحصیلات عالیه‌اش را در کالج ترینیتی و مگدالن آکسفورد به انجام رساند.

اسکار وایلد، از نظریه‌پردازان مهم زیبایی‌شناسی است. وایلد از افراد برجسته و سرآمدان جنبشی بود که برپایه‌ی اصل «هنر برای هنر» به‌وجود آمد، جنبشی که پارناسیسم نامیده می‌شود. این جنبش مهم هنری، در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم میلادی در اروپا شکل گرفت و اثری تعیین‌کننده بر جریان‌های هنری و ادبی بعد خود گذاشت. جریانی که غایت هنر را زیبایی و آن را تنها به زیبایی پاسخ‌گو می‌دانست. یکی دیگر از گرایشات فکری وایلد، اهمیت به حقوق زنان و فمینیسم بود. او دو سال را به‌عنوان سردبیر مجله‌ی ویمنز ورلد مشغول به‌کار بود.

وایلد دوران سختی را در دوره‌ای از زندگی خود پشت‌سر گذاشت؛ زمانی‌که به دلیل برخی گرایشات خود به زندان و تبعید محکوم شد. او دوره‌ای را با نام مستعار «سباستین ملموت» در فرانسه و به تبعید گذراند. «بلبل و گل سرخ»، «دوست فداکار»، «غول خودخواه»، «پادشاه جوان»، «گربه‌ی سفید»، «ماهی‌گیر و روحش»، «تصویر دوریان گری»، مجموعه اشعار «راوانا»، «ابوالهول» و «چکامه‌ی زندان ردینگ»، نمایش‌نامه‌های «سالومه»، «زن بی‌اهمیت»، «اهمیت جدی بودن» عنوان برخی از آثار اسکار وایلد است. اسکار وایلد به تاریخ سی نوامبر سال ۱۹۰۰ در پاریس درگذشت.

نقد کوتاه کتاب

اسکار وایلد خود در مقدمه‌ای که بر کتاب تصویر دوریان گری نوشته، از اندیشه‌های زیبایی‌شناختی‌اش سخن به میان آورده است. اندیشه‌هایی که اساس رمان را شکل داده و دلیل محبوبیت و اهمیت کتاب است. از این‌روست که مقالات بسیاری در تفسیر و واکاوی این رمان نوشته شده است. اسکار وایلد از سران جنبشی است که ایده‌ی «هنر برای هنر» را مبنا و اساس اندیشه‌ی خود می‌داند. ایده‌ای که اولین‌بار توسط لسینگ در لائوکون مطرح شد. بر این اساس غایت هنر تنها فرم است و زیبایی. طبیعتا اثری که چنین ایده‌ی مهمی را در خود داشته باشد، پیچیده و سخت‌یاب است؛ اما با وجود این پیچیدگی‌ها، زیبایی کم‌نظیر کتاب تصویر دوریان گری عموم خوانندگان را به خود کشانده است. لحن شاعرانه و توصیفات خواندنی، رمانی پرکشش برآورده که هرکس به آن اندازه که بخواهد و در توش‌وتوان ادبی‌اش باشد، از آن لذت خواهد برد.

سندروم دوریان‌ گری چیست؟

سندروم دوریان گری نوعی اختلال روانی است؛ میل وسواسی برای پیر نشدن و دل‌مشغولی بیش از حد نسبت به ظاهر و درواقع نوعی کمال‌گرایی که به وسواس می‌انجامد. بیماران مبتلا به این سندروم، از بلوغ درونی و خارجی خودداری می‌کنند. از نشانه‌های ابتلا به این سندروم استفاده‌ی بیمارگونه از لوازم آرایشی و محصولات پزشکی برای جلوگیری از پیری و عمل جراحی پلاستیک برای از بین بردن آثار پیری است. این سندروم بر اساس شخصیت دوریان گری در رمان «تصویر دوریان گری» نام‌گذاری شده است.

بهترین ترجمه‌های فارسی تصویر دوریان گری

کتاب تصویر دوریان گری بارها به فارسی برگردانده شده است که با توجه به اهمیت آن عجیب نیست. اولین ترجمه‌ی این رمان به‌دست «رضا مشایخی» با اسم مستعار «فرهاد» صورت گرفت. ترجمه‌ای روان که با پانویس‌های بسیاری برای فهم بهتر مخاطب انجام شد. این ترجمه اکنون توسط انتشارات «جامی» چاپ می‌شود. «ابوالحسن تهامی» مترجم و دوبلور مشهور نیز این اثر را به فارسی ترجمه کرده است. تهامی که بیشتر با دوبله‌ شناخته می‌شود و دوبله و مدیریت دوبلاژ بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های خارجی را به عهده داشته، در عرصه‌ی ترجمه نیز خوش درخشیده است. این ترجمه‌ی روان، سبک شاعرانه‌ی رمان را حفظ کرده و با دقتی تحسین‌برانگیز به انجام رسیده است و بی‌شک از بهترین ترجمه‌های آن است. محسن سلیمانی (نشر افق) و رویا منجم (نشر علم) دیگر مترجمانی هستند که این رمان را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

اقتباس‌ها از این رمان

از رمان تصویر دوریان گری دو اقتباس سینمایی خلق شده است. اولین‌ آن‌ها فیلمی به همین نام و ساخته‌شده در سال ۱۹۴۵ است. فیلم‌نامه‌ی این اثر را «آلبر لوین» تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی نوشت و خودش نیز کارگردانی آن را به عهده داشت. «جرج سندرز»، «ریچارد فریزر»، «هرد هتفیلد» و «دانا رید» گروهی از بازیگران این فیلم محبوب کلاسیک هستند. دیگر اقتباس از این اثر را «الیور پارکر»، کارگردان انگلیسی در سال ۲۰۰۹ ساخت. «بن بارنز»، «کالین فرث»، «بن چاپلین» از بازیگرانی هستند که در این اثر نقش‌های اصلی را برعهده داشته‌اند.

جملاتی از متن کتاب تصویر دریان گری

بارش باران سردی آغاز شد، و چراغ‌های خیابان در مه و باران همچون شبح می‌نمودند. مکان‌های عمومی را یک یک می‌بستند، و مردان و زنان نامشخص دسته دسته بیرون آن‌ها ایستاده بودند. از بعضی بارها صدای خنده‌های وحشت‌انگیز به بیرون می‌ریخت، در بعضی دیگر مستان فریاد می‌زدند و ستیزه داشتند. درون کالسکه با کلاه تا پیشانی پایین کشیده، دوریان گری، با بی‌تفاوتی به ننگ و پستی‌های آن شهر بزرگ نظر می‌افکند، و گاهی به گاه کلامی را که لرد هنری در خانه بزیل هال وارد به او گفته بود تکرار می‌کرد: «روح آدمی رو هیچ چیز جز حس‌های انسان شفا نمی‌ده؛ و حس‌های انسان رو هم چیزی جزروح آدمی شفا نمی‌ده.» آری، راز همین بود. و آن را چندین بار آزموده و بازهم می‌آزمود. تریاک خانه‌ها بودند که می‌شد درآن‌ها نسیان خرید، وحشت خانه‌ها بودند که درآن‌ها می‌شد یاد گناهان کهنه را با جنون معصیت‌های نو برانداخت.

معرفی نویسنده
عکس اسکار وایلد
اسکار وایلد
ایرلندی | تولد ۱۸۵۴ - درگذشت ۱۹۰۰

اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد، نویسنده و شاعر ایرلندی، در شانزدهم اکتبر سال ۱۸۵۴ در شهر دوبیلن زاده شد. پدرش، سِر ویلیام وایلد، مردی فرهنگ‌دوست بود که به پیشه‌ی چشم‌پزشکی اشتغال داشت و مهارت او در طبابت، او را به مقام چشم‌پزشک مخصوص ملکه نائل نموده بود. او هم‌چنین یکی از عتیقه‌شناسان برجسته‌ی ایرلند نیز به شمار می‌رفت. مادر اسکار، جین وایلد، شاعر و مترجمی سرشار از شور ملی بود که با نام مستعار اسپرانزا در دهه‌ی ۱۸۴۰، از آرمان‌های استقلال‌طلبانه‌ی ایرلند علیه انگلستان حمایت می‌کرد؛ هرچند امروزه اغلب به‌واسطه‌ی ترجمه‌ی آثار الکساندر دوما و آلفونس دولامارتین شناخته می‌شود.

نظرات کاربران

sunnaz
۱۳۹۶/۱۰/۰۷

کتاب عمیق و در عین حال ساده است. یه خواننده ی سطحی ازش لذت میبره، همونطور که یه خواننده ی فلسفه دان لذت خواهد برد. تنها تفاوت در نقد و حس ایجاد شده توی خواننده های متفاوته... شاید کتاب به شهرت

- بیشتر
hanie hadadnia
۱۴۰۱/۱۱/۰۱

داستان در مورد فردی به نام دوریان گری هست که جوانی بسیار زیبا و جذاب هست . در یکی از روز هایی که دوریان گری نزد نگارگری به نام بازیل میره و بازیل از دوریان نگاره ای میکشه ، دوریان

- بیشتر
پیمان
۱۴۰۰/۰۸/۲۱

اسکار وایلد به زیبایی هرچه تمام در این کتاب نشان داد که روح انسان همانند دفتری سفید است و این خود انسان است که تصمیم می‌گیرد روحش رو تمیز نگه دارد،آلوده شود یا خود منشأ پلیدی و تباهی شود.حتی زیباترین

- بیشتر
به یاد خسرو
۱۳۹۹/۰۴/۲۰

قبل از مرگ باید خواند

هرکول پوآرو
۱۳۹۹/۰۷/۱۴

کتاب پر محتوایی هست مخصوصا اونایی که روانشناسی دوست دارن

Pooria Mardani
۱۴۰۱/۰۹/۲۳

حس من بر اینه که نویسنده حرف های خودش رو در قالب شخصیت "لرد هنری" میزنه و اعمال خودش رو در قالب شخصیت "دوریان گری"! به شدت کتاب خوبیه و واقعا از خوندنش لذت بردم (حقیقتا فکر نمیکردم اینجوری باشه!) یه

- بیشتر
𝐋𝐢𝐠𝐡𝐭
۱۴۰۰/۰۳/۲۶

اسکار وایلد به خوبی در این کتاب تاثیر گناه رو نشون میده.🖤 آخرش وحشت کرده بودم. برام شبیه تلنگر بود که خیلی زیبا به صورت داستان خوندم. با این حال بخش هایی از کتاب حوصله سر بر بود. پیشنهاد می کنم

- بیشتر
Nilpar
۱۳۹۹/۰۶/۲۷

قشنگ بود. من اول همین کتاب فارسی (سانسور شده) خوندم، بعد فیلمش هم نگا کردم بعد از دیدن فیلم به نظرم کتاب قشنگ تر اومد.

معصومه
۱۴۰۱/۰۴/۰۸

یه بخش‌هایی از کتاب خیلی روون و جذاب بود و یه بخش‌هاییش برای من حوصله سر بر بود.. مثلا توصیف‌های زیادی و اضافی داشت و سِیر داستان کند می‌شد. ولی در کل داستان جذاب و جالبی داشت. تحلیل این کتاب از

- بیشتر
لیلا
۱۳۹۹/۱۱/۲۰

کتاب را شدیدا توصیه می کنم چون شاهکار اسکار وایلده. من متن انگلیسی این کتاب رو خوندم و واقعا در تمتم طول داستان هیجان زده و مشتاق بودم و اصلا دوست نداشتم تموم بشه. ایده اثر و پرداخت شخصیت ها

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵۷)
اگر می‌خوای سرشت کسی رو به تباهی بکشی، سعی کن اصلاحش کنی
Zax
یکی از جذابیت‌ها‌ی گذشته، اینه که گذشته، تمام شده رفته.
کاربر ۴۸۱۱۰۱۵
هر وقت که انسان کار برجسته‌ای انجام می‌ده دشمنی براش تراشیده می‌شه. انسان برای خوش نام ماندن باید متوسط ارزش باشه.
sunnaz
تئاتر از زندگی بسیار واقعی‌تره.
Zax
انسان اگر در مورد چیزی صحبت نکنه، مثل اینه که اتفاق نیفتاده.
Zax
تراژدی‌های واقعی زندگی آن قدر غیرهنری اتفاق می‌افتند که با خشونت خامشان مارو می‌آزارند، با بی‌انسجامی‌شان، با رَوِشمند نبودن کاملشان، با پوچی و بی‌معنا بودنشان. آن‌ها به گونه‌ای ما رو می‌آزارند که پیش پا افتادگی مارو می‌آزاره. آن‌ها تاثیر نوعی زور حیوانی روبرما دارند، که ما علیه‌شان شورش می‌کنیم.
Pooria Mardani
آه، دریابید این جوانی رو تا جوانید. طلای روزهاتان رو هدر ندهید. گوش ندید به غم‌افزاها، نکوشید که شکست‌ خورده‌ها‌ی بی‌امید رو امید زیست و پیروزی بدید. زندگی‌تان رو برای نادان‌ها تباه نکنید، برای جماعت بی‌سر‌ و پا. این‌ها مقاصد مهوعی‌اند، آرمان‌ها‌ی دروغین روزگار ما هستند.
sunnaz
عاشق شدن یعنی از خود بیرون رفتن.
mahboob
خیلی بهتره که انسان شبیه دیگران باشه. انسان‌ها‌ی زشت و ابله درنیا از همه راحت‌ترند. آن‌ها می‌تونند راحت بنشینند و به بازی زندگی خیره بشند. اگر چیزی در مورد پیروزی یاد نگیرند، دست کم از آسیب‌ها‌ی شکست در امانند.
Zax
اگر غار نشین‌ها خندیدن رو یاد می‌گرفتند الان وضع دنیا فرق داشت
Pooria Mardani

حجم

۳۹۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

حجم

۳۹۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۱۲ صفحه

قیمت:
۱۲۳,۰۰۰
تومان