دانلود و خرید کتاب سه نمایشنامه عروسکی بهرام بیضائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سه نمایشنامه عروسکی اثر بهرام بیضائی

کتاب سه نمایشنامه عروسکی

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سه نمایشنامه عروسکی

کتاب سه نمایشنامه عروسکی نوشته بهرام بیضائی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر کرده است.

درباره کتاب سه نمایشنامه عروسکی

سه نمایشنامهی عروسکی، نتیجه مشاهده از نزدیک تمرین‌ها و برخی اجراهای این متن‌ها – نه واقعاً با عروسک‌ها – که با بازیگران زنده و برای صحنه است. عروسک‌ها ۱۳۴۱ و غروب در دریا ی غریب ۱۳۴۱ و قصه ماه پنهان ۱۳۴۲ که با مواد و مصالح نمایش سنتی خیمه شب‌بازی ولی با مضامین و زبانی ضد آنها – و معناً غیر عامیانه و با اندیشه‌ای معاصر – نوشته شده است، گاه در پیچیدگی و تلخی و تیرگی تا جایی پیش می‌روند که شاید نمایش عروسکی طاقت آن را نداشته باشد. در بازنگری‌ا‌ش نویسنده کوشیده آنها را تا جایی که می‌شود از سیاهی بیرون بیاورد و در آنها رنگ بیشتری بیامیزد و آنها را برای تماشاگر احتمالی اجرای زنده یا عروسکی‌اش سبکتر، روشن‌تر و دوست داشتنی‌تر کند.

خواندن کتاب سه نمایشنامه عروسکی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان ادبیات نمایشی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره بهرام بیضایی

بهرام بیضایی، زاده ۵ دی ۱۳۱۷، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. او در خانواده‌ای اهل ادبیات و هنر در تهران زاده شد. از نوجوانی به سینما و ادبیات معاصر دلبستگی پیدا کرد. در جوانی رشته ادبیات دانشگاه تهران رها کرد و به پژوهش در هنرهای نمایش و نمایشنامه‌نویسی پرداخت. کتاب «نمایش در ایران» محصول پژوهش‌های بیضایی در همین زمان است.

بیضایی با نمایشنامه‌نویسی در دهه ۴۰ خورشیدی در دنیای هنر شناخته شد. «پهلوان اکبر می‌میرد» مهمترین نمایشنامه در این دوره است و موجب شناخته‌شدن او به عنوان نویسنده‌ای پیشرو شد. اما دهه ۵۰ زمان ورودش به عرصه سینما بود. بیضایی در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه عمو سیبیلو را ساخت و در سال ۱۳۵۰، رگبار را کارگردانی کرد. در همین سال‌ها در دانشگاه تهران و در دانشکده هنرهای زیبا تدریس کرد. اما با اجرای «مرگ یزدگرد» در سال ۱۳۶۰ از دانشگاه تهران اخراج شد.

بیضایی در این سال‌ها چند بار تلاش کرد در کشوری دیگر ساکن شود و در سوئد یا استراسبورگ زندگی کند. اما در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و فیلم پرفروش «سگ‌کشی» را ساخت.

«باشو، غریبه کوچک» و «سگ‌کشی» به ترتیب مشهورترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های او هستند.

بهرام بیضایی در دهه ۹۰ خورشیدی به آمریکا سفر کرد و در دانشگاه استنفورد به تدریس ایران‌شناسی می‌پردازد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۱۹ صفحه