دانلود و خرید کتاب دیزاین جان هسکت ترجمه منظر محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دیزاین اثر جان هسکت

کتاب دیزاین

نویسنده:جان هسکت
انتشارات:نشر مشکی
امتیاز:
۳.۱از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دیزاین

کتاب الکترونیکی «دیزاین» نوشتهٔ جان هسکت با ترجمهٔ منظر محمدی در نشر مشکی چاپ شده است. به‌ندرت جنبه‌ای از محیط مادی را می‌توان پیدا کرد که با دیزاین بهتر به‌نحو مؤثری بهبود پیدا نکند. این کتاب در ابتدا جایگاه واژه دیزاین را در گفتار روزمره مشخص می‌کند.توضیح می‌دهد که اصطلاح "دیزاین" دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد و جایگاه طراحی در هنر امروز کجاست؟ 

هسکت استاد دانشگاه انستیتو طراحی، انستیتوی فناوری ایلینویز و مدرسه طراحی در دانشگاه پلی تکنیک هونگ کنگ و همچنین استاد مهمان دانشگاه های ترکیه، ژاپن، شیلی، آلمان، دانمارک، سوئد و فنلاند بود.

درباره کتاب دیزاین

کتاب دیزاین در ده بخش با عنوان‌های: دیزاین چیست؟، تکامل تاریخی دیزاین، سودمندی و معنا، اشیاء، ارتباطات، محیط‌ها، هویت‌‌ها، سیستم‌ها و آینده به بررسی تاریخی و مفهوم دیزاین می‌پردازد.

نویسنده در مقدمهٔ کتاب دربارهٔ مفهوم دیزاین در دنیای امروز می‌گوید:

یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های دنیای مدرن این است که دیزاین در آن تا حد زیادی تبدیل شده به چیزی پیش‌پاافتاده و بی‌اهمیت. برعکس، من می‌خواهم ادعا کنم که دیزاین، اگر موردتوجه جدی قرار گیرد و بهره‌برداری مسئولانه از آن شود، باید مبنایی تعیین‌کننده برای شکل‌دهی و ساخت زندگی انسان با همۀ جزئیاتش باشد، و این به نفع و صلاح همگان خواهد بود. اما وقتی ادعا می‌کنیم دیزاین مقوله‌ای مهم است همه تعجب می‌کنند. چون پوشش گستردۀ اغلب رسانه‌ها نقشی کم‌اهمیت، بی‌مایه و تزئینی از دیزاین تصویر می‌کنند: آن را مقوله‌ای مفرح و سرگرم‌کننده نشان می‌دهند که گویا گاه فوایدی هم دارد؛ سودآور برای آن بخش‌های اقتصادی که وابسته به چرخۀ سریع مدهای روز و چیزهای بی‌مصرف است و هیچ فایده‌ای برای مشکلات اساسی زندگی ندارد. پس وقتی توافق نظری در باب اهمیت و ارزش دیزاین نباشد عجیب نیست که تا این حد بدفهمی از آن وجود داشته باشد.

کتاب دیزاین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به طراحی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب دیزاین

در اروپا نظریه‌های دیزاین مؤکداً بر نقش هنر و پیشه‌وری تأکید داشت، اما برعکس در ایالات متحد، تا دهۀ ۱۹۲۰، ابعاد نوینی از فناوری‌ها و تشکیلات صنعتی به‌وجود آمد که روش‌های دیزاین را به‌کلی تغییر داد. تولید انبوه با سرمایه‌گذاری‌های مالی کلان [در ایالات متحد] کسب‌وکارهای عظیم با موجی از محصولات مبتکرانه پدید آورد که جلوه‌های زندگی و فرهنگ آمریکایی را به‌تمامی متحول کرد و اندکی بعد تأثیرات آن در تمام جهان به‌چشم آمد. محصولات برای تهییج بازار باید مدام تغییرشکل می‌دادند و کمپین‌های تبلیغاتی، انبوه مصرف‌کنندگان را تشویق به خریدن بدون فکر می‌کردند.

یکی از بهترین مثال‌های این جریان اتومبیل است که اوایل در اروپا به‌عنوان پدیده‌ای تفننی به‌صورت تکی و سفارشی برای مشتریان پول دار ساخته می‌شد، اما با مدل «تی» (T ) هنری فورد [در آمریکا]، که اولین‌بار در ۱۹۰۷ تولید شد، دراختیار انبوه مصرف‌کنندگان قرار گرفت و از قیمت آن روزبه‌روز کاسته شد. فورد، به‌تبعیت از اصول تولید انبوه، معتقد بود این مدل اتومبیل می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای همه باشد. فقط لازم بود آن را با قیمت ارزان‌تر و به تعداد هرچه بیشتر تولید کند. برعکس، آلفرد پی. اسلون، که بعدها از رؤسای شرکت جنرال‌موتورز بود، عقیده داشت روش‌های تولیدِ جدید باید سطوح مختلف بازار را تغذیه کند. او در سال ۱۹۲۴ سیاستی را در تولید پایه‌گذاری کرد که براساس آن اتومبیل‌های تولید انبوهِ متنوع ساخته می‌شد؛ بدین معنا که مؤلفه‌های اصلی اتومبیل‌ها در خطوط تولیدِ مختلف یکی بود، اما می‌شد به محصولِ هر خطِ تولید نمای ظاهریِ متفاوتی داد تا پاسخ‌گوی نیازهای سطوح مختلف بازار باشد. نتیجه، ظهور دیزاینرهایی بود که به سبک‌پرداز (استایلیست) معروف شدند و متخصص خلق فرم‌های بصری جدید بودند که مهم‌ترین هدف آن متمایز کردن محصول به‌لحاظ شکل ظاهری از محصولات رقیب بود.

نظرات کاربران

کاربر ۲۹۳۰۹۶۷
۱۴۰۱/۰۱/۲۹

سلام نسخه چاپی ۴۸ بعد نسخه الکترونیک ۳۵ واقعا چرا؟

mahdiyar mozaffarjalali
۱۴۰۲/۱۲/۱۶

صرفاً یک کتاب برای غیر طراحان تا با طراحی کمی آشنا شوند.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
«دیزاین، یعنی دیزاین کردنِ یک دیزاین، برای تولید یک دیزاین». هر یک از واژه‌های دیزاینی که در این جمله به‌کار برده شده به‌لحاظ دستور زبانی صحیح است. اولین «دیزاین» این جمله «اسم»ی است که دلالت بر مفهومی کلی از یک زمینۀ کلی دارد: «دیزاین برای اقتصاد ملی مهم است». دومین آن «فعل»ی است که دلالت بر یک عمل یا فرایند دارد: «او قرارداد بسته که یک مخلوط‌کنِ آشپزی دیزاین کند». سومی هم «اسم» است، و به‌معنی یک مفهوم یا ایده: «فلان دیزاین به مشتری ارائه شد تا موافقتش جلب شود». آخرین «دیزاین» این جمله باز هم یک «اسم» است که دلالت بر نوعی محصول تمام‌شده، یا مفهومی عینیت‌یافته دارد: «مدل جدید اتومبیل بیتل فولکس‌واگن از روی دیزاینِ کلاسیک ساخته شده».
14161319
قابلیت ما در شکل‌دهی به جهان اطراف‌مان امروز چنان به اوج رسیده است که جنبه‌های بسیار معدودی از سیارۀ زمین شرایط اولیۀ خود را حفظ کرده و زندگی، حتی تا جزئی‌ترین وجوه خود، کاملاً مشروط به‌نوعی از پیامدهای دیزاین است.
14161319
وقتی ادعا می‌کنیم دیزاین مقوله‌ای مهم است همه تعجب می‌کنند. چون پوششِ گستردۀ اغلبِ رسانه‌ها نقشی کم‌اهمیت، بی‌مایه و تزئینی از دیزاین تصویر می‌کنند: آن را مقوله‌ای مفرح و سرگرم‌کننده نشان می‌دهند که گویا گاه فوایدی هم دارد؛ سودآور برای آن بخش‌های اقتصادی که وابسته به چرخۀ سریع مُدهای روز و چیزهای بی‌مصرف است و هیچ فایده‌ای برای مشکلات اساسیِ زندگی ندارد.
14161319

حجم

۱۳۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱۳۴٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان