دانلود و خرید کتاب طریق التحقیق محسن کرمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب طریق التحقیق اثر محسن کرمی

کتاب طریق التحقیق

نویسنده:محسن کرمی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب طریق التحقیق

محسن کرمی( -۱۳۵۷)، نویسنده و پژوهشگر است. در بخشی از کتاب با عنوان «بایسته‌‌های روش‌شناختی پژوهش» می‌خوانیم: «آنچه در فرایند پژوهش باید بدان عطفِ توجه داشت روش‌شناسی است. به دیگر سخن، گرچه، در انجامِ هر تحقیقی، محقّق آزاد است که، فی‌المثل، کارش را در کتابخانه پی بگیرد ‌یا در آزمایشگاه‌ یا در عرصۀ اجتماع، الزامات و بایدهایی نیز در چگونگی انجام تحقیق وجود دارد که هر پژوهشگری باید، تا حدّ امکان، آن‌ها را رعایت کند و پاس دارد. بایسته‌ها و نبایسته‌های روش‌شناختی پژوهش، البته، اموری ذوقی و از سرِ تفنّن نیستند، و الزام و اجبارِ به رعایتِ آن‌ها از آنجا برمی‌آید که عدمِ التزامِ نظری و، از پی آن، رعایت نکردنِ آن‌ها در حین پژوهش باعث می‌شود که محقّق در کارِ خود به خطا رود و، به تَبَعِ او، تحقیقش نیز. به بیانی ساده‌تر، به صراحت، می‌توان گفت که میزانِ‌پاسداشتِ روش‌شناسی پژوهش معیاری است برای تمیزِ تحقیق از غیرتحقیق. و اما پس از اتمام تحقیق و پژوهش، نوبت به داوری و سنجشِ آن می‌رسد؛ و اینکه محقّق تا چه حدّ در رسیدنِ به پاسخ‌های اساسی موضوع تحقیقش موفق بوده است. ‌یعنی ببینیم که تحقیق صورت‌گرفته آیا به حل مشکلات عملی و رفعِ مسائلِ نظری کمک کرده؟ آیا چیزی بر اندوخته‌های بشری افزوده که به از میان برداشتنِ معضلات بینجامد، و آیا نتایجِ ارائه‌شده در پایان تحقیق نتایجی قابل دفاع هست؟»
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
برای به آستانۀ آگاهی دیگران رساندنِ حقایق، در مباحث علمی، باید واضح و روشن سخن بگوییم و، تا حدّ امکان، از به کار بردنِ اصطلاحات و عباراتِ مبهم و پیچیده پرهیز کنیم.
چڪاوڪ
آدمی در باب موضوعی می‌تواند به‌درستی اظهارنظر کند که آن را فهم کرده باشد؛ اگرنه، سخن گفتن دربارۀ چیزی که خودِ آن چیز برای گوینده مبهم است، روی در صواب نخواهد داشت.
چڪاوڪ
علم ساحتِ وضوح بخشیدن‌هاست و هنر وادی ایهام و تأویل‌ها و تعبیرهای مکرّر.
چڪاوڪ
هر گاه دریافتیم که چیز/چیزهایی را نمی‌دانیم؛ و سؤالی در ذهنمان خلید؛ و، در پی این سؤال، بر آن شدیم تا جوابی و پاسخی درخور بیابیم، به وادی تحقیق و پژوهش پای نهاده‌ایم. در این تبیینِ به ظاهر ساده دو بخش باید از هم تفکیک شوند: اول، شأنِ ایضاحِ سؤال؛ و، دیگر، چگونگی و فرایندِ (متدولوژی) رسیدن به پاسخِ درخورِ اعتنا، به لحاظ علمی.
چڪاوڪ

حجم

۵۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۵۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان