دانلود و خرید کتاب گفتمان مولانا زینب یزدانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گفتمان مولانا اثر زینب یزدانی

کتاب گفتمان مولانا

نویسنده:زینب یزدانی
انتشارات:نشر تیرگان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۳از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گفتمان مولانا

کتاب گفتمان مولانا اثری پژوهشی از زینب یزدانی است که در انتشارات تیرگان منتشر شده است. این کتاب گزیده کتاب فیه ما فیه، یکی از آثار منثور مولانا است که درباره مسائل اخلاقی و عرفانی سخن می‌گوید..

درباره کتاب گفتمان مولانا

فیهِ ما فیهِ یا مقالات مولانا، کتابی به نثر فارسی اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است. این کتاب مجموعه یادداشت‌هایی است که در طول سی سال از سخنان مولانا در مجالس مختلف و توسط شاگردان و مریدان او گردآوری شده است. مولانا در این کتاب از مطالب دینی و عرفانی و اخلاقی سخن می‌گوید و به سوالات مختلف درباب موضوعات متفاوت عرفانی و اخلاقی پاسخ گفته است.

کتاب فیه ما فیه بعد از وفات مولانا تدوین شده است، به همین دلیل هم نامش را خود مولانا انتخاب نکرده است. در نسخه‌های قدیم‌تر ممکن است آن را با نام الاسرار الجلالیه ببینید. بدیع‌ الزمان فروزانفر حدس می‌زند نام این کتاب از قطعه زیر باشد که در فتوحات مکیه اثر محیی‌الدین بن عربی است:

کتاب فیه ما فیه بدیع فی معانیه

اذا عایفت ما فیه رایت الدرّیحویه

ترجمه تحت‌اللفظی این عبارت باید چنین چیزی باشد: «در آن است آنچه در آن است». این رباعی از مولانا که در مثنوی، آمده است نیز شاید بتواند دلیل انتخاب این نام را روشن کند یا حداقل برای آن توضیحی دهد:

ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی

وی آینهٔ جمال شاهی که توئی

بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست

زینب یزدانی در کتاب گفتمان مولانا گزیده‌ای از کتاب فیه ما فیه مولانا را آورده است.

کتاب گفتمان مولانا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب گفتمان مولانا برای تمام علاقه‌مندان به علوم عرفانی، دوست‌داران زبان و ادبیات فارسی و همچنین مولانا پژوهان جذاب است. اگر فرصت خواندن متن کامل را ندارید، این گزیده می‌تواند دری گشوده به دنیای عرفانی باشد. 

درباره مولانا

مولانا جلال الدین محمد بلخی در سال ۶۰۴ ه.ق در بلخ چشم به جهان گشود. بعد از گذشت چند سال، کمی پیش از حمله مغولان همراه با خانواده به قونیه مهاجرت کرد. مولانا در قونیه بزرگ شد، شیخ شهر شده بود. مجالس وعظ ترتیب می‌داد و به همین دلایل نمی‌توانست مانند عارفان دیگر به سفر برود. بنابراین شمس بود که پیر راه او شد و به دیدارش آمد و زندگی‌اش را با انقلاب روبه‌رو کرد.

شمس و مولانا مدتی را با هم زندگی کردند. این دوران برای مولانا دورانی بود که عمیق‌ترین تحولات روحی‌اش در آن رخ داد. شاید بتوان اینطور گفت که شمس الماس وجود او را تراش داد تا به چیزی که امروزه از او می‌شناسیم، بدل شد. شور و عشق میان این دو را نیز می‌توان از دفتر غزلیات مولانا دریافت.

مولوی آثار بسیاری از خود به جا گذاشته است که از میان آنها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

فیه ما فیه: مجموعه‌ای از تقریرات او؛ پاسخ‌های او به پرسش‌های گوناگون اخلاقی، عرفانی، شرح و تفسیر آیات و احادیث و ... .

مکتوبات مولانا: نامه‌های او برای امور جاری زندگی مریدان و آشنایان. مجالس سبعه که خطابه‌ها و موعظه‌های او را دربر دارد. دیوان اشعار یا دیوان کبیر که شامل شورانگیز ترین غزلیات مولانا است.

مولانا در سال ۶۷۲ ه.ق در قونیه از دنیا رفت. 

نظرات کاربران

adonis
۱۴۰۰/۱۰/۰۳

کتاب درخور و خوبیه

آرش
۱۴۰۲/۰۵/۰۴

این کتاب گزیده فیه ما فیه است که به زیبایی بخش های مهم ترِ این کتابِ ارزشمند را جمع آوری کرده است.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان