نظرات درباره کتاب زوربای یونانی و نقد و بررسی خوانندگان | طاقچه
کتاب زوربای یونانی اثر نیکوس کازانتزاکیس

نظرات کاربران درباره کتاب زوربای یونانی

۳٫۹
(۱۴۵)
azar
هر کسی تو زندگیش برای خودش یه فلسفه ای داره، فلسفه زندگی زوربا ،یه زندگی بی پروا،پر شور و حرارت که از لحظه به لحظه اش لذت میبره.. هر چقد از زوربا و تفکراتش بگم کم گفتم باید خودتون بخونین و از سطر به سطر کتاب حظ ببرین.. وقتی این کتاب رو میخوندم همش از خودم میپرسیدم فلسفه زندگیت چیه و به کیفیتش چه نمره ای میدی؟ فلسفه زندگی من اینه که منبع شور زندگیم رو سعی کنم به عوامل درونی گره بزنم و هدفم تو زندگی رضایت باطن و آرامش هستش. 📚راستی شما فلسفه زندگیتون چیه؟ از زندگیتون راضی هستین؟ به کیفیت زندگیتون چه امتیازی میدید؟ چیکارا کردین که تو مسیر رشد قرار بگیرین؟ چی باعث میشه آدم تو زندگی به چیزی که مورد علاقه اش هست نرسه؟
gholmaz2021
واسه رشد کتاب های عین صاد یا علی صفایی حائری را معرفی می کنم
gholmaz2021
فلسفه ی زندگی دوری از رنج است همونطور که ارسطو گفت انسان خردمند دنبال لذت جویی نیست دنبال دوری از رنج است
دیبا
این کتاب یکی از آثار ادبی با ارزش هست، در این شکی نیست. ولی محتوای کتاب و فلسفه ای که مطرح میکنه به شدت زن ستیز و ضد زن هست. طرز فکر قهرمان داستان که در واقع بسیار هم شخصیت دوست داشتی و تاثیر گذاری هست (زوربا) به شکل ترسناکی دچار تفکر مرد سالارانه و متحجر در مورد زنان است و در واقع از این هم پا رو فراتر گذاشته و معتقد هست که انسان فقط شامل جنس مذکر است، و جنس مونث به همراه سایر تجلی های آفرینش مثل غذا و شراب، صرفا جهت آسایش او وجود داره. چیزی که اوضاع رو بدتر میکنه اینه که این طرز تفکر در کتاب به شدت تحسین و ستایش میشه. میتوان اینطور فکر کرد که داستان صرفا به بازتاب فرهنگ و طرز فکر زمانه و جامعه ای میپردازد که ماجراهای کتاب در آن رخ داده، اما این هم چیزی از وضعیت اسفناک جنسیت زدگی این اثر کم نمیکنه.
نفس افشار
بله من تا یک سوم کتاب رو خوندم و از نگرشی که به زن داره عصبانی شدم و گذاشتمش کنار بعد از ماه‌ها دوباره رفتم سراغش و باز تا نصفه خوندم خیلی وقیحانه راجع به زنان نظر داده ،اینکه میگن با نوشته های این نوسنده آشنایی ندارید ،این قسمت برای اطلاعات کتاب هست نه تحقیق و پژوهش راجع به نویسنده ،نقد کتاب همینه که همه برداشت کردن حالا خوش‌بینی شما برای نویسنده مربوط به این صفحه نمیشه
نگین
دقیقا یک جایی از داستان که زنان بی آرایشی که به خودشون نرسیدن رو توصیف میکنه و بعدش میگه حالم ازشون بهم خورد
کاربر09164053119
❤️❤️❤️
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
شاهکاری از ادبیات مدرن یونان کتاب «زوربای یونانی» نوشته­‌ی «نیکوس کازانتْزاکیس» برای نخستین بار در سال 1946 به چاپ رسید. نیکوس کازانتْزاکیس ( 1957-1883) که از او به عنوان غول ادبیات مدرن یونانی یاد می­‌کنند در 9 سال مختلف نامزد دریافت جایزه‌­ی نوبل ادبیات شده بود. او در سال 1957 با اختلاف یک رای کمتر این جایزه را به آلبر کامو واگذار کرد. کامو بعدها گفته بود کازانتْزاکیس سزاوار افتخاری صد برابر بیشتر نسبت به او بوده است. کازانتْزاکیس در همین سال دیده از جهان فرو بست و علی­‌رغم مخالفت اُسقف یونان که وی را مرتد خوانده بود، در زادگاه‌ش شهر هراکیلتونِ جزیره‌­ی کِرِت به خاک سپرده شد. نوشته­‌ی روی سنگ قبر او چنین است : «به هیچ چیز امیدی ندارم. از هیچ چیز نمی‌­ترسم. من آزادم» دنیایی که کتاب می‌­آفریند کتاب زوربای یونانی -که به عقیده­‌ی بعضی اساساً یک رمان اتوبیوگرافی است و حاوی ماجراهایی­‌ست که بر خودِ کازانتزاکیس رفته- برخورد نزدیک و ملموسی­‌ست با زندگی همراه با دو نگاه توامانِ متضاد. نگاهی که گاه از منظر فلسفی به زندگی نگاه می‌­کند و گاه بی­‌واسطه و درآمیخته با روحِ آن. راوی 35 ساله‌­ی داستان که در ابتدای کتاب به نوعی درگیر هویت خویش و سنجش حد و مرزهای فکری­ش است و در سراسر عمرش پیوسته از خلال کتاب­‌ها وتاملات فلسفی و اخلاقی، به جهانِ پیرامون­‌اش نگریسته، با پیرمردی 60 ساله آشنا می­‌شود به نام زوربا که هرگز تحصیل نکرده. زوربای یونانی، در واقع فردی­‌ست عامی که رفتارش پراست از کنش­‌هایی­ که جنبه غریزی و حسی دارند و مبتنی‌اند بر شیوه­‌ای عملی­ که در اثر سفر و دنیا­دیدگی و با تجربه‌­ی مستقیمِ زندگی به‌­دست آمده. و البته هنوز هم آن­‌طور که خودش اذعان می­‌کند پر است از شور و حرارت زندگی از نمایی دیگر همه‌­ی این تعارضات در بستر جامعه‌­ای شکل می­‌گیرد که البته به گفته­‌ی بعضی، یونان پیشامدرنِ درگیر با سنت، را روایت می­‌کند. و از این منظر شاید مواجه شدن با جهانِ این کتاب برای جامعه‌­ی ایرانی جالب توجه بوده و بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.
خاک
آره نوشته،برای من هم عجیب بود.
ماری کوری
ببخشید تو کتاب واقعا یه جایی نوشته شده خروس لاری؟؟؟؟
hashisa
کتاب عالی. در نشر کاغذی این اثر، ترجمه های مختلفی در بازار هست که ترجمه مرحوم محمد قاضی بهترین است
wings
با اینکه میدونیم چیو دوست داریم و چطوری میتونیم شاد باشیم ازش میترسیم و فراری هستیم و زندگی رو به فردا موکول کردیم.
کاربر ۲۱۳۰۳۹۵
این جمله رو خیلی دوست داشتم، مرسی
وانیلِ تلخ
👌👌
malih banoo
بنده ی شیطان صفت درگاه خداوند زوربای عزیز...یک شخصیت دوست داشتنی کسی که شور و شوق واقعی به زندگی داره و بدون هیچ تعصبی فکر و روحشو پرورش میده و به ریش همه فکرا و باورا می خنده... برام مظهر یک انسان آزاده ست...یک ماجراجوی واقعی زندگی... به دوستی که اونو کاغذ سیاه کن خطاب میکنه با حرف زدن و آواز و رقص حتی با نواختن سنتور که به جونش بسته ست بدون هیچ منت و ادعایی درس زندگی میده... مهم ترین ویژگی شخصیتیش "رهایی" می تونه باشه رهایی از همه چی حتی قید بی قیدی این رهاییِ که باعث شادی عمیق و پایدار شخصیت زوربا شده
saeed
من اصلا از این کتاب خوشم نیومد و حتی نتونستم تمومش کنم بزور تا حدود نصفش رو خوندم تا شاید در ادامه جذاب بشه ولی بی فایده بود نه داستان خوبی داشت، نه شخصیت زوربا شخصیت خوبی بود من زوربا رو یه شخصیت لاابالی، بی قید، زن ستیز، و... دیدم و فقط نویسنده گهگداری جملاتی فلسفی و قصار رو از زبون اون گفته بود که خب اصلا با شخصیت زوربا جور نبود
یاسا
نسخه چاپی کتاب رو خوندم .زوربا در عین عاشق بودن به زندگی و دیدن و شوق کودکانش به زندگی .شخصیتی بی ثباتی داره در عاشقی همونجور که زنی عاشقانه در آغوشش هست لقب هرزه و فاحشه بهش میده و دقیقه بعد اون رو موجودی افسونگر میدونه که در حقش خوبی میکنه .برای همین این همه مورد علاقه مردها هست😐😐😐
کاربر ۲۰۶۸۳۲۴
اصلا واجد ارزش نیست. اینکه تفکرات یه ذهن عقده دار رو بخونی که جنسیتی که نه ماه درونش پرورش یافته رو زیر سوال ببره!!!!! اگه منشات که اون همه مدت توش رشد کردی و ازش تغذیه کردی بی عقل و وسیله عیاشی مرده نه بیشتر پس خود همون مرد بسیار بی ارزش تره که از چنین وجودی بدنیا اومده. کلا تفکرات این چنینی دنیا رو سیاه کرد و به دست مردا انداخت تا خراب بشه وگرنه آلمان با اون عظمتش و هلند یکی از شادترین کشورهای جهان رو زن اداره می کنه و از بقیه ی کشورهایی که مرد اداره می کنه بالاترن.
سپهر
این کتاب رو نخوندم، ولی استادی داشتیم که الگوش زوربا بود و این کتاب رو برامون میخوند. فقط قسمت هایی که برامون خوند به حدی از کثافت کاری های شخصیت داستان تعریف کرد و رسما از تجاوز و خیانت و... حمایت کرد که منحرف ترین همکلاسیمون به استاد گفت که آقا اگه قرار باشه همه مثل زوربا باشن که سنگ روی سنگ بند نمیشه! گفتم خاطره استاد زورباییمون رو براتون گفته باشم!
سپیده دم اندیشه
😂
بوبو
خیلی خیلی کتاب خوبیه، واقعا توصیه میکنم بخونید، البته دو حالت داره، یا بعد خوندن این کتاب عاشق زوربا میشید، یا ازش متنفر میشید. ولی واقعا ارزشمند و خواندنیه.
Kafka
زوربا نشون می ده چقد راحت میشه از زندگی لذت برد
Nasim
یکی از بهترین هایی که خوندم، و عاشق شخصیت زوربا شدم! کسی که مفهوم واقعی زندگی رو می فهمید ، رسالتش در زندگی رو می دونست و به معنای واقعی در حال زندگی میکرد!
Foad Bahari
زوربای یونانی در عین سادگی حرفها برای گفتن و نوشتن دارد نە نە اصلا حرفی برای نوشتن ندارد زوربا رقص است و لذت و سادگی و انسان بودن ، وفاداری است و همراهی
Foad Bahari
دقیقا خیلی خوب اشارە کردید
ل.صفوی
در مورد این کتاب بسیار شنیده بودم که کتاب خوبیه ولی حقیقتا برای من چندان جذاب نبود. کتاب در مورد شخصیتی به نام زوربا نوشته شده . دورانی از زندگی نویسنده که با زوربا سپری شده. از اول کتاب منتظر این بودم که اتفاق خاصی بیفته که کتاب از سایر کتاب‌ها متفاوت بشه ولی متاسفانه برای من این اتفاق نیفتاد. شاید اگر این کتاب رو در سن ۲۰ سالگی و قبل از کتاب‌های دیگه خونده بودم کمی متحولم می‌کرد ولی اکنون حس خاصی از خوندنش ندارم. ولی نباید این حقیقت رو فراموش کرد که این کتاب در سال ۱۹۴۶ منتشر شده و حتما در اون زمان خیلی متحول کننده بوده.
sahebeh68
این نظر شخصی بندست، نه نقد این کتاب !برای من جذاب نبود ،از خوندن این کتاب بیشتر تعجب کردم تا اینکه لذت ببرم !! میشه بی قید و بند نبود و باز هم از لحظه لحظه زندگی لذت برد .زوربا یک شخصیت لاابالی و بی قید و بند با یکسری تفکرات مسخره است که هرچندگاهی یه جمله حکیمانه میگه که این باعث نمیشه شخصیت خاصی بشه.هرکسی دیگری هم جای زوربا باشه از زندگیش لذت میبره .
ll
این یک کتاب فلسفی نیست، تنها برشی از تماس دو زندگی است. و ارزش خواندن دارد.
S.s
من کتاب خون نیستم وقتی کتابی رو می خوام شروع کنم تو کتابچه یا کتابراه از نظرات دوستان استفاده می کنم و اگه توصیه به مطالعه شده می خونم ،من این کتاب روخوندم و انتخابم بر اساس نظرات دوستان بود ،هیجان انگیز نیست از ی جاهایی دیگه کامل شخصیت زوربا رو میتونی بشناسی و میفهمی که برخورد بعدیش چیه این از جذابیت کتاب کم کرده شخصیت خیلی غریبه نیست، نمی دونم این همه هیجان دوستان برای کجاش بود و برای افرادی مثل خودم میگم؛ اگه با هدف وقت گذرانی می خونیدخوبه ،با هدف یادگیری تا فصل ٩ کافیه و با هدف نویسنده شدن تا اخر متن خیلی خوبی داره من ترجمه محمد قاضی رو خوندم .
mehrdad
ترجمه تیمور صفری رو خوندم . کتاب عالی هست . میشه باهاش زندگی کرد ....
sina
حتما حتما توصیه میکنم به دوستان که بخونند. با خوندن این کتاب بیشتر زندگی رو درک میکنید و یاد میگیرید از لحضه به لحضه زندگی لذت ببرید و فرصت ها را از دست ندهید. ممنون از طاقچه
ندا
تو این کتاب کلی به بانوان توهین شده که اصلا جالب نیست. بانوان را آدم های ناتوان و سطحی نگر و در نهایت کسانی نشون داده که نیاز به ترحم دارند! بعصی جملات قشنگه وآدم رو به فکر فرو میبره. آخرش رو دوست نداشتم و در نهایت بخاطر وقتی که صرف خوندن این کتاب کردم ناراحتم.
kordelia
به نظرم نمیشه این کتاب رو اگزیستانسیال در نظر گرفت چون در حال زندگی کردن یه چیزه و بی قیدی چیز دیگر! بخش‌های کوتاهی از کتاب جالب و تفکر برانگیز بود که لابه لای انبوهی از حرفهای جنسیت زده و ضد زن دفن شده و به چشم نمیاد...

حجم

۴۳۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۵۱۹ صفحه

حجم

۴۳۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۵۱۹ صفحه

قیمت:
۱۲۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد