نظرات کتاب قفس

نظرات کاربران

امیر
بنده این داستان رو مطالعه کردم.سبک نویسنده در این کتاب همانی است که تقریبا در دیگر اثار او دیده میشود.توجه و دقت به جزئیات و ذکر ان ها به زیبا ترین شکل که موجب ملال و خستگی مخاطب نشود.واقع بینی و واقع نگری به دنیا و موجودات واتفاقات ان از ویژگی های مهم این سبک است ک در اثار چوبک به صورت برجسته دیده می شود.در کل بنده در این داستان یک سمبل دیدم که کلیت داستان و فضا و توصیفات ان بسیار شبیه ایران اکنونی ما است.یک کشور که به همان قفس می ماند که انسان های توسری خورش همواره مجبور به تحمل انواع خفت و خواری هستند.و یک حکومت بی رحم که بدون توجخ به نیاز موجودات داخل قفس از ان صرفا برای منافع خود بهره می گیرد.این نظرو با ابراز تاسف برای کشورم و مردمی که در ان زندگی می کنند تمام می کنم.
mehregan
صادق چوبک وضعیت جامعه زمان خود را در قالب یک قفس مرغ و خروس به تصویر کشیده داستان جامعه ای را نشان می دهد که مبتلا به سرکوب و دردهای واقعی است، در این قفس مرغ و خروس ها از تنگی جا و از سایه سنگین مرگ رنج میبرند و ناامیدانه منتظر سرنوشت خود هستند و تخم هایشان را به راحتی به دست صاحب قفس می سپارند همه آنها دردشان مشترک است ولی هیچ تلاشی برای این که همبستگی داشته باشند تا خود را نجات دهند نمی کنند بلکه به یک تسکین کاذب دلخوش دارند که این بار نوبت من نبود تا سلاخی شوم در حالی که به هر صورت نفر بعدی شاید خودش باشد ، و این واقعیت جامعه آن زمان صادق چوبک است . مثل همه آثار صادق چوبک جالب بود .
eLF
صرف نظر از خود داستان سمت صحبت من با شماهاست!!! دوستان من جامعه از کره مریخ وارد نشده جامعه من و شما هستیم،نقش من و شمااز جامعه نقش بینی روی صورت ماست نمیتوانید بینی را منفک از صورت پندار کنید پس اگر این بینی زیباست صورت هم زیبا خواهد شد و اگر زشت پس چهره هم زشت خواهد شد، حالا زشتی جامعه را منفک از خود ندانیم،این زشتی ماست که جامعه را اینگونه کرده است.
Jaberov Abraham
چوبک یکی از بزرگترین نویسندگان ایرانی است . این کتاب گزیده داستان است. بسیاری از آثار او بعد از انقلاب اجازه چاپ پیدا نکردند. من تقریبا همه آثار او رو خوندم . شکاکیت ، دقت ، ذهن پرسشگر ، قوت بیان و چیرگی و زبردستی در نویسندگی و استفاده درست از تکنیک های نویسندگی از ویژگی های اوست . علاوه بر همه اینها او انسانی آزاد اندیش و کمال گراست . اما نه با پوشاندن معضلات و درد ها . او مثل یک تشریح کننده با تجربه ، زخم را باز می کند . اما تضمین نمی کند درمان را هم خود انجام دهد بلکه گاهی آن را به انسان و گاهی به طبیعت وا گذار می کند . از دیگر ویژگی او به کار بردن زبان متناسب با هر شخصیت به نسبت طبقه اجتماعی ، پیشینه تاریخی ، رفاه ، فرهنگ و نژاد است
0
k.t
از شباهت داستان های چوبک ب وضع جامعه ی کنونی متعجبم انگار همیشه همین وضع در جامعه بوده...
0
mohamadAMIN
بهترین توصیف برای این داستان و سایر اثار چوبک رو توی ویکی پدیا پیدا میشه: اکثر داستان‌های وی حکایت تیره‌روزی مردمی است که اسیر خرافه و نادانی و پایبند به مذهب خویش هستند. چوبک با توجه به خشونت رفتاری ای که در طبقات فرودست دیده می‌شد سراغ شخصیت‌ها و ماجراهایی رفت که هرکدام بخشی از این رفتار را بازتاب می‌دادند و به شدّت به درهٔ تاریکی می‌بردند. او یک رئالیست تمام عیار بود که با منعکس کردن چرک‌ها و زخم‌های طبقه رها شده فرودست نه در جستجوی درمان آنها بود و نه تلاش داشت پیشوای فکری نسلی شود که تاب این همه زشتی را نداشت. به همین دلیل چهره کریه و ناخوشایندی که از انسان بی‌چیز، گرسنه و فاقد رؤیا ارائه می‌دهد، نه تنها مبنای آرمان گرایانه ندارد بلکه نوعی رابطه دیالدکتیکی است بین جنبه‌های مختلف خشونت. او در اکثر داستانهای کوتاهش و رمان سنگ صبور رکود و جمود زیستی ای را به تصویر کشید که اجازه خلق باورهای بزرگ و فکرهای مترقی را نمی‌دهد. از این منظر طبقهٔ فرودست هرچند به عنوان مظلوم اما به شکل گناهکار ترسیم می‌شود که هرچه بیشتر در گل و لای فرومی‌رود. این حرف که «از این منظر طبقهٔ فرودست هرچند به عنوان مظلوم اما به شکل گناهکار ترسیم می‌شود که هرچه بیشتر در گل و لای فرومی‌رود» قشنگ توی قسمتی از داستان که بعد از بردن جوجه از قفس خیال بقیه راحت شد و دوباره تو جهلشون دست و پا زدند، مشخصه. بسیار زیبا بود روحش شاد.
Amir Rahmamzadeh
واقعا تشبیه ها و فضا سازی عالی بود و القای حس در کلمات بسیار محکم بود، شاید اگر این متن را به خیلی ها نشان بدهیم فکر کنند از کافکاست و باورشان نشود ایرانی است. باید بالید به این ادبیات
امیرحسین
واقعا فکر نمیکردم یه نفر بتونه از توقفس انداختن مرغ وخروس وگرفتنشون برای خوردن یه داستان هرچند چرک وغمگین ولی جالب بسازه.ولی بازم زیاد دوستش نداشتم.
Agha_M@hdiar
داستانی مفهومی بود که در عین کوتاه بودن حرف برای گفتن داشت...
fateme
چه فضای کثیفی!!!بی رحمی ؛ خودخواهی

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۹ صفحه

حجم

۰

تعداد صفحه‌ها

۹ صفحه

صفحه قبل
۱
۲
...
۱۱صفحه بعد