بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب فقر؛ ضابطه حرکت بر صراط مستقیم | طاقچه
کتاب فقر؛ ضابطه حرکت بر صراط مستقیم اثر عبدالحمید دیالمه

بریده‌هایی از کتاب فقر؛ ضابطه حرکت بر صراط مستقیم

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۵.۰از ۳ رأی
۵٫۰
(۳)
هرقدر که محتوای درونمان بیشتر می‌شود، به همان میزان از محتوای بیرونی می‌گذریم. به همان میزان که از درون پُر می‌شویم، به چیزهایی که در اطرافمان هست، بی‌اعتناتر می‌شویم. و به‌همین دلیل حضرت علی (ع) در خطبهٔ معروف «هَمام» در نهج البلاغه می‌فرمایند: وقتی متقین در مجلسی نشسته‌اند، همه گمان می‌کنند آن‌ها بیمارند و سالم نیستند؛ چون این افراد به اطرافشان بی‌توجه‌اند. چیزهایی که اطرافشان هست، موجب جلب توجه آن‌ها نمی‌شود
سیدعلی فرمانده ام
مؤمن باید عالی‌ترین و زیباترین شکل و شمایل و حرکت را در جامعه داشته باشد؛ زیرا حضور مؤمنان در جامعه به زمینهٔ اعتقادی‌شان بازمی‌گردد.
raza
بنابراین دو گونه فقر را مطرح کردیم: یکی فقر درونی که همیشه و در رابطهٔ مستقیمی که با «الله» داریم برای ما باقی می‌مانَد؛ نوع دیگر فقر بُرونی است که در موضع‌گیری‌های مبارزاتی و در گرماگرم مبارزات و در جوامع ناسالم و در قالب کارهایی تعریف می‌شود که انسان برای رسیدن به هدف دیگری حاضر است از آن‌ها بگذرد.
shariaty
می‌گوید اگر در جمع متقین قرار بگیرید، احساس غنا و ثمربخشی می‌کنید. اما اگر این جمع را رها کنید و در جمع عموم مردم قرار بگیرید، که مسلماً هم باید باشید و برای نجات همین جامعه تلاش کنید، احساس می‌کنید که جامعه بخشی از امکانات را از شما گرفته است و بخشی دیگر را هم مجبورید خودتان قربانی کنید؛ لذا در موقعیت و حالتِ فقیرمآبانه حرکت می‌کنید و همهٔ وابستگی‌هایتان را قطع می‌کنید. حتی بسیاری از امکاناتی را که برای شما مجاز و روا می‌دانیم، با اختیار خودتان کنار می‌گذارید.
raza
برای امام‌علی (ع)، این فاصله به‌حدی کم شده است که می‌فرماید: «لَوْ کشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِیناً»، اگر همهٔ پرده‌ها کنار برود، اگر همهٔ زوایا و حجاب‌ها برداشته شود، بر یقینِ من افزوده نمی‌شود؛ چون امام به حد اعلای یقین در معرفت الهی رسیده و تا آن حدی که توانسته جلو رفته است. این حد نهایی و مطلق است
سیدعلی فرمانده ام
امروز تصور غلط این است که «انا لله و انا فیه راجعون»، یعنی در داخل او رجعت می‌کنیم و برمی‌گردیم. اما شما می‌بینید آیهٔ قرآن (إِلَی اللَّه) دارد؛ یعنی ما در جهت او و به‌سوی او حرکت می‌کنیم.
خامنه ای رهبرم💗
هنگامی‌که دربارهٔ زهد صحبت می‌کردیم، گفتیم که این کار، حرام‌کردن حلال‌های الهی نیست؛ بلکه وابسته‌نبودن به آن‌هاست
خامنه ای رهبرم💗
اگر ما مسلمانِ دقیق در مسائل اسلامی باشیم، مثلاً برای واردات لباس، به‌جای واردات از کشور کره، از کشورهای اسلامی مانند پاکستان لباس وارد می‌کنیم یا اهم فی الأهم می‌کنیم؛ مثلاً نمی‌رویم از کشورهای استعمارگر و سرمایه‌داری مثل آمریکا که برای فلان لباس طرح دارند، شلوار لی بخریم و به بازار مسلمان‌ها بیاوریم؛ چون می‌دانیم که زمینه‌های منفی فرهنگی دارد.
shariaty
مسلم است که انسان بدون اعتقاد به توحید و معاد، به زینت‌های دنیا گرایش پیدا می‌کند؛ اما در اَشکال مختلف
raza
برای امام‌علی (ع)، این فاصله به‌حدی کم شده است که می‌فرماید: «لَوْ کشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقِیناً»، اگر همهٔ پرده‌ها کنار برود، اگر همهٔ زوایا و حجاب‌ها برداشته شود، بر یقینِ من افزوده نمی‌شود
خامنه ای رهبرم💗

حجم

۷۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۵۲ صفحه

حجم

۷۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۵۲ صفحه

قیمت:
۱۱,۷۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد