بریده‌های کتاب طراح هدایتی
کتاب طراح هدایتی اثر عبدالحمید دیالمه

کتاب طراح هدایتی

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۶از ۱۴ رأیخواندن نظرات
«الله الصّمد» یعنی خدا صمد است. صمد یعنی بدون خُلَل و جای خالی. نیاز چگونه ایجاد می‌شود؟ خالی بودن باعث ایجاد نیاز می‌شود
خامنه ای رهبرم💗
فردی که می‌خواهد طرح هدایتی برای جامعه یا فرد ارائه دهد، باید مصالحِ آن فرد و جامعه را در نظر بگیرد، نه تمایلات آنان را.
خامنه ای رهبرم💗
در بین همهٔ طرز تفکرها و ایدئولوژی‌ها، یک ادعای مشترک وجود دارد و آن این است که ما در مکتب خود طرح هدایت بشر را مطرح کرده‌ایم و این طرح در نهایت به هدایتِ بشر منتهی می‌شود. بنابراین بهترین راه این است که ببینیم طرّاح هدایتی، یعنی کسی که می‌خواهد چنین طرحی را ارائه دهد و چنین قانونی را تدوین کند، چه کسی می‌تواند باشد؟
ArEf
اما علت اینکه ما به دنبال حقیقت می‌رویم وایدئولوژی‌ها را مطالعه می‌کنیم، این است که همیشه می‌خواهیم به مطلق‌ها دست پیدا کنیم. یعنی انسان همیشه به سمت و جهتی حرکت می‌کند که ثابت‌ترین، مطلق‌ترین و یقینی‌ترین‌ها را به دست بیاورد. اگر بخواهیم نسبیت را مبنای کارمان قرار دهیم، نیازی به این تلاش‌ها و تحقیقات علمی نیست، بلکه با انجام کمترین کار علمی، مقداری علم در ما ایجاد می‌شود و همین مقدار کفایت می‌کند. پس چرا انسان در پژوهش‌های علمی قانع نمی شود و دائماً جلوتر می‌رود؟ زیرا می‌خواهد به حد مطلق و فرمولی که همه مسائلش را حل کند، برسد.
Fateme
کسی که می‌خواهد طرحی برای هدایت جامعه ارائه کند -اعم از این‌که جامعه آن را بخواهد یا نخواهد-، نباید خودش به آن جامعه وابسته باشد. اگر وابسته به جامعه باشد، مجبور است برای ارائه طرحش تمایلات افراد را در نظر بگیرد. اگر فردی را که برای نمایندگی مجلس قانون‌گذاری انتخاب می‌کنید، از جهات مختلف مانند حقوق ماهانه، هزینه‌های انتخاباتی و امثال آن به شما وابسته باشد، او نیز در وضع قوانین، تمایلات شما را در نظر می‌گیرد؛ چون اگرخواسته‌های شما را در نظر نگیرد، شما در دورهٔ بعدی انتخابش نمی‌کنید.
Fateme
عقل چیزهای بدیهی را تشخیص می‌دهد، اما اگر از بدیهیات یک مجموعه ساخته شود، ممکن است دچار اشتباه شویم
محمدمهدی سودی
فهم دقیق دین و مسئولیت ترویج آن به‌قدر توان، تکلیف همهٔ مسلمانان است
شاخه طوبی
جامعهٔ اروپایی چیزی را به‌عنوان آزادی مطرح کرد. گفت انسان باید آزاد باشد. نتیجهٔ این آزادی افسار گسیخته، پدید آمدن کارتل‌ها و تراست‌هایی شده که تمام دنیا را به اسارت درآورده‌اند. جامعهٔ اروپا و آمریکا به اسم آزادی به اسارت این طاغوت‌ها درآمده است. چه اسارتی بالاتر از اینکه -طبق آمارهایی که خودشان منتشر کرده‌اند،- در هر هشت دقیقه در واشنگتن یک نفر از مسمومیت هروئین می‌میرد.
ArEf
با وضع قوانینی که همه به تمایلاتشان برسند، آرام آرام جامعه به سمت جامعهٔ حیوانی پیش می‌رود. انتفاع و بهره‌وری در سطح حیوانی مطرح می‌شود و همانگونه که در مباحث قبل در مورد ابعاد مادی انسان -که تمایل به بودن در قالب زمان دارد- گفتم، این انسان در سراشیبی ابعاد مادی حرکت می‌کند؛ به همین دلیل برای طرح هدایت جامعه باید مصلحت آن جامعه در نظر گرفته شود.
Fateme
- آیا همیشه مصالح و تمایلات با هم در تضاد هستند؟ شهید دیالمه: بعضی از مصالح وجود دارد که انسان به آن تمایل دارد، ولی بعضی از تمایلات بشر با مصالح او سازگار نیست. گاهی اوقات چیزهایی را دوست دارد که به مصلحتش نیست.
Fateme

حجم

۴۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

حجم

۴۱٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

قیمت:
۱۳,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد