بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خرده عادت ها | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب خرده عادت ها اثر استفان گایز

بریده‌هایی از کتاب خرده عادت ها

نویسنده:استفان گایز
امتیاز:
۴.۳از ۱۴۶ رأی
۴٫۳
(۱۴۶)
اما همان‌طور که روی زمین از پا افتاده‌اید، می‌توانید از ذهنتان درخواست کنید و بگویید «آهای، بیا همین حالا، فقط همان یک حرکت شنا را انجام دهیم
library
تا اینجا ثابت کردیم که اراده، نیرویی محدود است و اگر فراتر از امکاناتی که دارید از خود انتظار دارید، به این معناست که کمی بعد، در هم می‌شکنید و سوختتان تمام می‌شود. اگر فکر می‌کنید که این حجم از کار کمال‌گرایانه را هرچند که اکنون نمی‌توانید اما بالاخره روزی شروع خواهید کرد، پس این موضوع را مدّنظر قرار نداده‌اید که ممکن است بعدها هم انگیزه و ارادهٔ کاری به این بزرگی را نداشته باشید.
library
شما همیشه اجازه دارید که حرکتی اضافه‌تر از خرده‌عادت تعیین‌شده، انجام دهید پس اجازه دهید آن حرکت اضافه از خود شما سربزند، نه از اجبار به حدلازمی که بر دوش خود می‌گذارید. اگر می‌خواهید که هر جلسه، حرکات بیشتری انجام دهید اما دربرابرش مقاومت می‌کنید، پس از هر خرده‌عادت، برای خود حدلازم‌های اضافی در نظر بگیرید، اما مخفیانه، این کار را نکنید.
library
درهرصورت، بهتر است که از انتظارات بالا برای موقعیت‌های خاص و جزئی، همچون دویدن هشت مایل در روز یا نوشتن ۳۰۰۰ کلمه در روز، اجتناب کنید. درغیراین‌صورت، مشکلی که با آن روبه‌رو می‌شوید، «دزدکی قورت دادن» اهدافتان خواهد بود. حتی اگر خرده‌عادت کوچکتان را در جای مشخصی یادداشت کرده باشید اما ذهنتان به این تمرکز خواهد کرد که چگونه در طی ۲۰ روز گذشته توانسته‌اید ۱۵۰۰ کلمه در روز بنویسید (که حرکات اضافی شما در بعضی روزها بوده است)، نه ۵۰ کلمه در روز (خرده‌عادتی که قرار بوده هرروز انجام دهید). همین موفقیت مازاد باعث می‌شود که کلاً درجا بزنید (به دلیل سختی همان روزهایی که حرکت اضافه انجام داده‌اید). مثالی بود از روزهای اولی که با سیستم خرده‌عادت‌ها کار می‌کردم. ذهن شما همیشه رفتار شما را «ثبت» خواهد کرد، نه قصدی که داشته‌اید را.
library
اما چیزی که سیستم خرده‌عادت‌ها را برجسته می‌کند، این است که هیچ‌گاه بهانه‌ای برای شکست نخواهید داشت، هیچ‌گاه ترس از شکست نخواهید داشت و هرگز حس گناه نخواهید کرد. حتی اگر اراده‌تان به صفر برسد، حدلازم خرده‌عادت‌هایتان به قدری کوچک است که بالاخره می‌توانید راهی برای انجامش پیدا کنید. به یاد نمی‌آورم که زمانی اراده‌ام به حدی پایین بوده باشد که نتوانسته باشم خرده‌عادت‌هایی همچون خواندن چندین صفحه از یک کتاب یا نوشتن ۵۰ کلمه را اجرایی کنم. حتی یک‌بار!
library
درک این نکته بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر طرزفکرتان در این مورد اشتباه باشد، باعث می‌شود که شخصی فکر کند که هدفی کوچک، او را عقب نگه می‌دارد. جرقه می‌تواند تبدیل به شعلهٔ کوچکی شود و البته که بعدها تبدیل به آتشی بزرگ خواهد شد تا آن روز بتوانیم در کنار هم نشسته و درحالی‌که مارش‌مالوهایمان را روی آن گرفته‌ایم تا سرخ شود، داستان‌هایی از گذشته برای هم تعریف کنیم.
library
نوشتن چیزی در لحظه، آن را بالاتر ازتمام افکارتان قرار می‌دهد. نتایج تحقیقی ثابت کرد که تمامی افکار ما (مثبت یا منفی)، هنگامی‌که بر روی کاغذ نوشته می‌شوند، برجسته‌ترمی‌شوند. چنین تأثیری در مورد تایپ کردن به اثبات نرسیده است. برای آنکه بزرگش کنی، باید قلم در دست گرفته و بنویسی.
library
انتظار پاداشی بزرگ‌تر در آینده، نوعی از پاداش است که می‌تواند بر لذت پاداش آنی، غلبه کند. هرچه بیشتر خشنودی با تأخیر را تمرین کرده و تجربه کنید، بیشتر پذیرای آن خواهید بود. قانون شخصی من این است که درحال انجام همین کار شاد بمانم، می‌دانم که چه موقع نزدیک تمام شدن سوختم است و همان موقع است که به خود استراحتی به‌عنوان پاداش خواهم داد.
library
هنگامی که خود را مجاب می‌کنید در هر موقع از روز که توانستید، بدوید؛ می‌توان گفت که الگوی عادت انعطاف‌پذیری را برای خود در نظر گرفته‌اید. اما وقتی که خود را ملزم می‌کنید رأس ساعت سه بعدازظهر شروع به دویدن کنید، فعالیت غیرقابل انعطافی را برای خود تعیین کرده‌اید. فشار اضافی واردشده بر شما برای اینکه بتوانید کار مورد نظر را سرساعت انجام دهید، نیروی ارادهٔ زیادی می‌طلبد.
library
علاوه‌بر آن، هنگامی‌که زمان خاصی را برای انجام کاری در نظر می‌گیرید، انجامش خارج از آن ساعت، حس بدی به شما خواهد داد. بعضی‌ها عادت دارند صبح‌گاه چیزی بنویسند و بسیاری از همین افراد در مواقع دیگر هرگز، دست به قلم نمی‌شوند. اما من در هر زمانی از روز و در کل روز می‌توانم بنویسم- هر زمان که با برنامه‌ام هماهنگ شود.
library
خرده‌عادت‌ها باعث شده‌اند که حس کنم هرگز متوقف نخواهم شد درصورتی‌که قبل ازشروع خرده‌عادت‌ها، احساس می‌کردم که هرگز نمی‌توانم کاری راشروع کنم.
zahra.vsgh
یک خرده‌عادت دراصل نسخهٔ فوق‌العاده کوچک‌تری است از عادت جدیدی که می‌خواهید
zahra.vsgh
- اگر با چندبار استفاده از راهکاری خاص، به نتیجه‌ای نرسیدید، باید راهکار دیگری را امتحان کنید. مهم نیست اگر برای دیگران جواب می‌دهد اما برای شما جواب نمی‌دهد!
zahra.vsgh
خرده‌عادت‌ها برای هر حالت روحی و شرایطی کاملاً متناسب هستند. می‌توانید شاد و باانگیزه، خسته و افسرده یا حتی بیمار باشید اما باز هم خرده‌عادت‌هایتان را کامل کنید و حتی فراتر از خرده‌عادت‌ها پیش روید.
library
شما برای خود حد لازم‌هایی روزانه یا هفتگی تعیین می‌کنید اما انجام آنها به‌حدی آسان است که ناخودآگاهتان هرگز حس نخواهد کرد که تحت کنترل اهدافتان قرار گرفته است (همین نکته بسیار اهمیت دارد!). پس از آنکه توانستید حد لازم‌های کوچک را برآورید، آزادید که هر کار می‌خواهید انجام دهید. بدون حس گناه و بدون نیاز به تحملِ بار طاقت‌فرسای اهداف سنگین، آزادید که این رفتارهای سالم را کشف کنید. اینچنین، روند کار برایتان سختی کمتری خواهد داشت و این به لحاظ علمی یک مزیت است!
library
اگر زمانی در موقعیتی قرار گرفتید که تمایل داشتید بیش از حد لازمی که قبلاً تعیین کرده بودید را انجام دهید، فقط به برداشتن گام‌های کوچک ادامه دهید (اگر لازم می‌دانید). اما همیشه این کار را نکنید. حد لازمِ (خرده‌عادت) شما با توجه به دلایلی که تاکنون بحث کردیم، باید کوچک باشد! شما که نمی‌خواهید موفقیت بلندمدت خود را برای یک دستیابی کوتاه‌مدت به خطر بیندازید؟! از طرفی دیگر، نمی‌خواهم آن‌قدر بترسانمتان که کارهایی فوق‌العاده کوچک انجام دهید، پس فقط می‌گویم، «اگر حد لازمی که در نظر دارید بر روی کاغذ و در ذهنتان نیز کوچک است، پس خوب است».
library
راهکار خرده‌عادت‌ها، برداشتن گام‌های کوچک و آسان‌کردن حد لازم موردنظر تا حدی که شکستی در آن وجود نداشته باشد را لازمهٔ مقابله با اولین مقاومت داخلی شما در برابر انجام کار می‌داند. این‌گونه است که مانع از آن می‌شود که خود را ببازید یا اینکه به روزمرگی‌های قدیمی خود بازگردید
library
اگر ذهنتان را روی فنر تغییرات بزرگ قرار دهید، فوراً به روزمرگی‌هایش بازخواهد گشت اما اگر تغییرات را به‌آرامی و در دوزهای کوچک معرفی کنید، ذهنتان برای کشف بیشترِ آن کنجکاو (و نه وحشت‌زده) خواهد شد. ذهنتان طوری برنامه‌ریزی شده است که در برابر تغییرات مقاومت می‌کند، اما بیشتر آن مقاومت در دو لحظه خود را نشان می‌دهد.
library
اما با خرده‌عادت‌ها می‌توان تا جایی که امکان دارد نیروی اراده را حفظ کرد. هر قدمی که برمی‌دارید، موفقیت را حس می‌کنید و گام برداشتن ورای هدفتان، حس بسیار بهتری نیز به شما می‌دهد. خرده‌عادت‌ها سیستمی است که باعث می‌شود همواره حس کنید برنده‌اید، زیرا افرادی که حس برنده بودن دارند، مانند برنده‌ها هم عمل می‌کنند.
library
سیستم خرده‌عادت‌ها در موقعیت‌های راهبردی، هم سخت و هم انعطاف‌پذیر است. در ابتدا کمی سخت است، مجبورتان می‌کند که شروع به کار کنید اما پس از آن برایتان آسان می‌شود و به شما این اجازه را می‌دهد که هر مقدار می‌خواهید، کار اضافه انجام دهید. به ندرت پیش می‌آید که کسی برای تلاش اولیه، به اراده احساس نیاز پیدا کند.
library

حجم

۱۳۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

حجم

۱۳۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۸۸ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان