بریده‌های کتاب درآمدی بر تفکر انتقادی
کتاب درآمدی بر تفکر انتقادی اثر حسن قاضی‌مرادی

کتاب درآمدی بر تفکر انتقادی

اغلب آماده‌ایم تا به بهانه‌ای از گفتار، رفتار و عقاید دیگران انتقاد کنیم. آماده‌ایم روی نقاط ضعف آنان انگشت بگذاریم. اما هرگز مسئولیت اشتباه‌ها و نقاط ضعف خود را نمی‌پذیریم.
dariushFCB
وقتی از کسی خواسته می‌شود وظایفی را انجام دهد که نمی‌داند چرا. اظهاراتی را تکرار کند بدون اینکه آنها را تأیید و تصدیق کرده باشد و باورهایی را صرفاً به دلیل پیروی از اقتدارِ( یک مرجع ) یا فشار اجتماعی بپذیرد اطمینان به عقل در او تحلیل می‌رود.»
Siroos.Akbari
می‌توان تأکید کرد «پرسشگری» قلب تفکر انتقادی است. تفکر با پرسش برانگیخته می‌شود و نه با پاسخ.
کاربر ۴۱۸۵۶۰۴
ـ در این عصر تغییرات و پیشرفت‌های عظیم اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی، اجتماعی و فرهنگی، جامعهٔ ما به علت عقب‌ماندگی‌هایش از همراهی با این تغییرات و پیشرفت‌ها بازمانده است. در این حال ناگزیر شده‌ایم مصرف‌کنندهٔ کالاهای فکری و مصرفی‌ای شویم که دیگران تولید می‌کنند. آنان پیش می‌روند و ما نیز به واسطهٔ خلأ ناشی از نیروی پیش‌روندگی آنان به جلو کشیده می‌شویم. گریز از این به دنبال دیگران کشیده شدن جز از طریق رفع عقب‌ماندگی‌هایمان ممکن نیست. شاخصهٔ عقب‌ماندگی ما تداوم دورهٔ گذارمان به جامعهٔ مدرن است. ضروری است تا هرچه سریع‌تر و آگاهانهتر با نفی انتقادی عناصر فکری و اخلاقی و نیز عادات جامعهٔ سنتی، جامعهٔ متجدد را مستقر کنیم. برای موفقیت در این مسئولیت تاریخی تسلط بر شیوهٔ تفکر انتقادی اهمیت دارد. زیرا تفکر انتقادی از مؤلفه‌های جامعه و فرهنگ متجدد است.
nafiseh
«تفکر انتقادی چیست؟» می‌توانیم بگوییم اندیشیدن مستدلّ و عقلانی و منطقی است؛ یا تفکری که با آن می‌توان دریافتی عینی از واقعیت کسب کرد و... . اینها پاسخ‌های اولیه ــ و البته صحیح ــ به چیستی تفکر انتقادی اند.
کاربر ۶۹۹۰۸۴۷
جسارت فکری آگاهی به این نیاز است که ما برای اعتلای فکری‌مان نیازمندیم با ایده‌ها، باورها و دیدگاه‌هایی درگیر شویم که احساس منفی و انکار شدیدی در ما برمی‌انگیزند. گوش دادن و پذیرفتن آنچه در ما احساس مثبت ایجاد می‌کند به دلیری نیاز ندارد. جسارت فکری «اشتیاق به مواجه شدن با ایده‌ها، نظرات و دیدگاه‌ها و صادقانه سنجیدن آنها است وقتی که ما چیز زیادی درباره‌ی‌شان نشنیده‌ایم بدون توجه به واکنش‌های شدیداً منفی‌ای که در ما برمی‌انگیزند. این جسارت از تشخیص این نکته حاصل می‌شود که ایده‌های خطرناک یا پوچْ دانسته شده بعضی مواقع از نظر منطقی (به‌طور کلی یا جزئی) برحق اند.
nafiseh
تفکر انتقادی اما با پرسشگری شناخته می‌شود. لازمهٔ پرسشگری نیز جسارت و پایداری فکری است.
احسان رضاپور
در مورد نخست، مثلاً می‌نویسد: «تفکر انتقادی هنر تفکر است دربارهٔ تفکر به شیوه‌ای که از نظر فکری( منطقی ) انتظام یافته و منضبط باشد. اندیشمندان انتقادی آشکارا در سه برههٔ مرتبط بر( روند) تفکر متمرکز می‌شوند: آنان تفکر را تحلیل می‌کنند؛ تفکر را ارزشیابی می‌کنند و تفکر را اعتلا می‌دهند..
کاربر ۶۹۹۰۸۴۷
از جمله نشانه‌های نخوت فکری مواجههٔ غیرمنصفانه با نظرات و داوری‌های دیگران است. فرد گرفتار در نخوت فکری به‌سرعت داوری می‌کند و نخستین داوری خود را صحیح‌ترین داوری می‌داند. معلومات گسترده اما با عمق بسیار کم، معلوماتی است که فرد را به فریب همه چیز دانی گرفتار می‌کند و او را به نخوت فکری سوق می‌دهد.
کاربر ۴۳۰۹۷۸۹
احترام به دیگری در این معنا که از پیش می‌پذیرم در نظر و داوری متفاوت و حتی متباین دیگری نکاتی وجود دارد که می‌توانم از آنها بیاموزم. به اتکای احترام، می‌توانم در نظر و داوری او که غیرمنطقی می‌دانم، جنبه‌های منطقی بیابم. پس، به خود فرصت می‌دهم اشتباه‌ها و محدودیت‌های فکری‌ام را شناخته و در تعامل با دیگران برای تصحیح آنها بکوشم.
کاربر ۴۳۰۹۷۸۹

حجم

۷۴۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

حجم

۷۴۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۱۹ صفحه

قیمت:
۱۳۰,۰۰۰
۱۰۴,۰۰۰
۲۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد