دانلود و خرید کتاب روزنه؛ مجموعه آموزشی شعر محمدکاظم کاظمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روزنه؛ مجموعه آموزشی شعر اثر محمدکاظم کاظمی

کتاب روزنه؛ مجموعه آموزشی شعر

معرفی کتاب روزنه؛ مجموعه آموزشی شعر

کتاب روزنه: مجموعه آموزشی شعر نوشتهٔ محمدکاظم کاظمی شاعر و کارشناس ادبی است. این کتاب در انتشارات سپیده باوران منتشر شده است.

درباره کتاب روزنه: مجموعه آموزشی شعر

شعر پدیده‌ای است که غالب افراد جامعۀ بشری با آن سروکار دارند و هریک از این افراد بنا بر سطح فهم خود و انتظاری که از شعر دارد، می‌تواند تعریفی برایش داشته باشد؛ بنابراین نمی‌توان به طور مطلق تعریفی ارائه کرد و گفت که «شعر همین است و جز این نیست».

روزنه یک مجموعۀ آموزشی شعر است‌؛ ولی نویسنده در آن کوشیده‌ شیوۀ ارائۀ مباحث‌، بیشتر توصیفی و تحلیلی باشد. هدف در این کتاب‌، آموزش اصول و فنون شاعری است‌، نه گردآوری گزینه‌ای از شعرهای برتر فارسی‌ پس مثال‌های شعری که در متن دیده می‌شود، فقط وسیله‌ای است برای درک بهتر مفاهیم. نگارنده در این کتاب بر آن بوده تا شرح قواعد و مسائل فنی شعر، با تحلیل‌های زیبایی‌شناسانه از آنها همراه باشد تا از سویی شکل آموزشی اثر حفظ شود و از سویی جوانب هنری و ذوقی فروگذاشت نشده باشد.

این کتاب نتیجه احساس نیاز نویسنده است. نیاز به یک متن آموزش شعر مختصر ولی جامع، تا هم شاعران جوان از آن استفاده کنند و هم دیگر کسانی را که در پی شناختی اجمالی از شعر و عناصر آن هستند از آن بهره ببرند. این کتاب شرح قواعد و مسائل فنی شعر را با تحلیل‌های زیبایی‌شناسانه از آن‌ها همراه می‌کند و از سویی شکل آموزشی اثر حفظ شده و جوانب هنری و ذوقی را هم رعایت کرده است. 

خواندن کتاب روزنه: مجموعه آموزشی شعر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت شعر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب روزنه: مجموعه آموزشی شعر

«تا کنون، کمابیش دانستیم که بیان شاعرانه چگونه چیزی است و نیز حس کردیم که در اینجا با کلامی متفاوت و متمایز روبه‌روییم که در آن واژه‌ها و ساختار آنها، معنایی فراتر از معنای لغوی و دستوری خود می‌یابد. مثلاً هرچند «روح» و «کبوتر» در فرهنگ لغت هر یک معنایی دیگر دارد، در اینجا ممکن است یکی دانسته شود.

امّا آیا همه این جمله‌های متمایز و برتر، شعرند؟ به این پرسش باید با احتیاط پاسخ داد، چون در هر زمانی و در هر جامعه‌ای، مردم به طور ناخودآگاه، حد مشخصی از تمایز و برتری کلام را لازمه شعر بودن آن دانسته و گویا به طور غیررسمی توافق کرده‌اند که تا سخن به آن حد از تمایز نرسد، آن را شعر ننامند. می‌بینیم که باز پای همان توافق مسالمت‌آمیز بین شاعر و مخاطب شعر، به میان می‌آید.

چنان که در تمهید کتاب گفتیم، نمی‌توان به طور قاطع، حد این توافق را تثبیت کرد و گفت که از اینجا به بعد قطعا وارد قلمرو شعر می‌شویم. ولی می‌توان گفت که جامعه بشری برای این که یک سخن برتر را به عنوان شعر بپذیرد، چنین خواستهایی از آن دارد:

منطق گفتار، متفاوت با منطق عادی باشد.

ساختار زبانی متفاوتی در آن به کار رفته باشد.

تناسبهایی از جهات مختلف در آن سخن حس شود.

آن سخن، یک مجموعه نظام‌دار باشد، به گونه‌ای که خواننده خود را با یک اثر ادبی متشکل روبه‌رو ببیند.

گوینده از ایجاد آن سخن، هدف خاصی داشته باشد، یعنی آن بیان ویژه را برای تأثیری ویژه اختیار کرده باشد.

این خواسته‌های انسانها از شعر، باعث شده است که آنها کم‌کم در زبان، قابلیتهایی برای تأثیر بیشتر و عمیق‌تر شعرشان کشف کنند و از سوی دیگر، شعر نیز به تدریج قانونمند شود. بنابراین ما در ادامه مباحث، دو کار مهم در پیش داریم: شناخت قابلیتهای بیانی و عناصر شعر؛ و در کنار آن، آشنایی با قوانینی که برای شعر پدید آمده است و مبنای ایجاد آنها سلیقه و پسند شاعران و مخاطبان در طول تاریخ بوده و در آینده نیز با دگرگونی سلیقه‌ها و یا تغییر مقتضیات، قابل تغییر است.»

نظرات کاربران

اِیْ اِچْ|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱

این کتاب برای دوستانی که میخوان به تازگی به حیطه شعر و شاعری ورود پیدا کنن مفیده؛ چراکه از بیس و دونه دونه و به حوصله بررسی کرده موضوعات رو و می‌تونه حتی بعنوان یک مرجع به کار گرفته بشه.

- بیشتر
Hemmat
۱۳۹۵/۰۲/۲۸

عرض ادب و احترام ویژه . در باره شعر و شاعری و ارکان شعر و صناعت آن از گذشته تا امروز کتاب های بسیار زیاد و ارزشمند و سودمندی نوشته شده است. باید گفت بعضی از این کتابها متون درسی بوده

- بیشتر
♡...Elahe...♡
۱۴۰۰/۰۳/۰۱

کتاب روزنه، مجموعه ی مفیدی برای تازه کارها و کسایی هست که در راستای شعر تلاشی کردند و می خوان اطلاعات و دانش خودشون رو به سر حدی برسونند که اصول رو مختصرا یاد بگیرند. عرصه ی شعر، و هنر شعر،از

- بیشتر
nima
۱۳۹۹/۰۶/۱۸

روزنه هم کتاب خوبی برای نو‌آموزان شعر و هم کتاب خوبی برای جمع بندی دانسته های شاعرانی هست که قبلا به‌ صورت پراکنده مطالب را خوانده اند. تنها ایراد کتاب در بخش موسیقی‌ که هیچکدام از تقطیع ها در متن الکترونیک

- بیشتر
امین
۱۳۹۶/۰۴/۲۵

گرونه .....

کاربر 1943508
۱۳۹۹/۰۳/۰۴

عالی بودولی کاش میشدزخیرش کرد

عمران
۱۳۹۷/۰۴/۰۵

عالی برادرافغانستانی

reza
۱۳۹۶/۰۸/۰۱

در بخش وزن شعر کاراکتر (-) نوشته نشده است و خوانش متن با اشکال اساسی مواجه است یا اینکه در طاقچه خوانده نمی شود آیفون سیکس پلاس- آی او اس ١١.٣

msani
۱۳۹۹/۰۹/۲۳

کار مولف خیلی عالیست اما در این نسخه خیلی از متن کتاب خصوصا فصل موسیقی شعر و هجاها ناقص پیاده شده که بااید خودتان حدس بزنید

fatemeh masoumi
۱۳۹۹/۰۷/۰۶

ممنونم طاقچه مهربون

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸۹)
شعر یک بیان برتر است
اِیْ اِچْ|
ما در طول تاریخ ادبیات کهن فارسی، بیش از بیست هزار شاعرِ با نام و نشان داشته‌ایم. از این همه شاعر، شاید دویست تن توانسته باشند آثاری بیافرینند که در حافظه جمعیِ فارسی‌زبانان ثبت شده است و بقیه از یاد رفته‌اند.
ᶜʳᶻ
به هر حال، نباید از یاد برد که تأثّرات عاطفی، هر قدر هم که شدید باشند، گذرا و مقطعی هستند. یک شعر، در مواجهه نخست، اثر عاطفی بیشتری دارد و در دفعات بعدی، آن اثر را نخواهد گذاشت، مگر این که در کنار عاطفه، چیز عمیق‌تری هم وجود داشته‌باشد یعنی اندیشه. گذشته از آن، تحوّلی که در اثر اندیشیدن در مخاطبان شعر ایجاد می‌شود، از تحوّلات عاطفی بسیار عمیق‌تر و ماندگارتر است.
alden
مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن بی‌همگان به‌سر شود بی‌تو به‌سر نمی‌شود داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی‌شود
shariaty
«شعر گره‌خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبانی آهنگین شکل گرفته باشد. »
مهاجر
فاعلن مفاعلن فاعلن مفاعلن آه می‌کشم تو را با تمام انتظار پُرشکوفه کن مرا ای کرامت بهار!
shariaty
کلیشه و تقلید باقی است، ولی در لباسی دیگر و البته خطرناک‌تر، چون به‌راحتی قابل تشخیص نیست. این که بعضی شاعران در زندگی واقعی، «چای» و «دوغ» و «شربت» می‌نوشند، ولی در شعرشان فقط سخن از «قهوه» است، خود نمونه‌ای است از این تقلید.
mahsa
برای آمدنت دسته گُلی دارم به رفتنت اشکی چه باشکوه فرامی‌رسی! چه بی‌خیال سفر می‌کنی!
Reza Qas
چه کسی می‌تواند منکر شود که «مفتعلن فاعلات مفتعلن فاعلات» وزنی است پرطنطنه و پرتحرّک و «مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل» وزنی است تا حدی ملایم و محزون؟
shariaty
مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن رو سر بنه به بالین تنها مرا رها کن ترک من خراب شبگرد مبتلا کن
shariaty

حجم

۵۷۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

حجم

۵۷۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۴۳۲ صفحه

قیمت:
۶۴,۰۰۰
تومان