بریده‌های کتاب کوزه‌ای از آب بحر
کتاب کوزه‌ای از آب بحر اثر محمدرضا سرگلزایی

کتاب کوزه‌ای از آب بحر

انتشارات:بهار سبز
امتیاز:
۳.۵از ۶ رأیخواندن نظرات
زمانی رنج تنهایی ما فروکش می‌کند که بتوانیم با کسی یا کسانی ارتباط «دوطرفه» داشته باشیم که ما را بفهمند و پس از شناخت و فهم ما، ما را دوست بدارند و برایمان ارزش قائل باشند.
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
«هیچ‌کس به آدمی چیزی نمی‌دهد مگر خود او، و هیچ‌کس چیزی از آدمی دریغ نمی‌دارد مگر خود او. «بازی زندگی» یک بازی انفرادی است. اگر خودتان عوض شوید، همهٔ اوضاع و شرایط عوض خواهد شد.»
shivs
تعاریف همیشه دروغین هستند. لائو تزو گفت: تعریف کردن، تولید دروغ می‌کند، پس تعریف نکن. نگو که خیر چیست و شر چیست؟ پس کنفوسیوس گفت: تو چه می‌گویی؟ پس مردم چگونه رهبری و راهنمایی گردند؟ آن‌وقت چگونه آموزش داده شوند؟ چگونه می‌توان آنان را اخلاقی و خوب ساخت؟ لائو تزو می‌گوید: وقتی کسی می‌کوشد که دیگری را خوب کند در چشمان من یک گناه است، تو کیستی که رهبری کنی؟ تو کیستی که راهنمایی کنی؟ هر چه راهنمایان بیشتر باشند سردرگمی نیز بیشتر خواهد بود. همه را به حال خویش رها کن.
shivs
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود زنهار ازین بیابان وین راه بی‌نهایت
tasnim
به نظر من، برداشتی که هر کدام از ما دربارهٔ مرگ داریم، به نوعی پرده از احساس پنهانی ما راجع به زندگی‌مان بر می‌دارد. کسی که به هنگام فکر کردن به مرگ، تنگی قبر را بسیار به یاد می‌آورد، احساس ضِیق و فشار و تنگی در زندگی‌اش دارد، کسی که تنهایی قبر را به خاطر می‌آورد، در زندگی دچار احساس تنهایی است!
shivs
اصل جذب «شما یک آهن‌ربای زنده هستید که مدام مردم، موقعیت‌ها و شرایطی را که با افکار اصلی‌تان همخوانی دارند به سوی خود جذب می‌کنید. هر چیزی که در زندگی دارید به علت نحوهٔ تفکر و شخصیت خودتان به طرف شما جذب شده است. شما می‌توانید زندگی‌تان را عوض کنید، چون قادر به تغییر نحوهٔ تفکر و شخصیت‌تان هستید. خودتان را به‌طور جدی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. با دقت به دنیای اطراف‌تان نگاه کنید و ببینید هماهنگی آن با افکار شما چگونه است. خودتان را به‌خاطر همهٔ چیزهای خوبی که به‌خاطر شما به زندگی‌تان جذب شده‌اند تحسین کنید. سپس چیزهایی را که مورد پسندتان نیست، شناسایی کنید و مسئولیت کامل آنها را هم به عهده بگیرید. زیرا وجود آنها به علت نقصی در نحوهٔ تفکر شماست. این نقص چیست و برای رفع آن چه خواهید کرد؟ از خودتان بپرسید: چه چیزی در من باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است؟»
shivs
در واقع، همان‌طور که گفته شد مولانا نیز اعتقاد دارد که بیشتر مردم هنوز مراحل رشد روانی کودکی را پشت سر نگذاشته‌اند. بنابراین همچون کودکان نیاز به «اطمینان کودکانه» دارند تا «حیرت عارفانه»:
shivs
«عَسَی اَن تَکرَهُوا شیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکُم و عَسَی اَن تُحِبِّو شَیئاً وَ هُوَ شَرٌ لَکُم، وَ اللّهُ یعلَمُ وَ اَنتُم لا تَعلَمُون» «چه بسا چیزی که از آن کراهت دارید در حالی‌که برایتان نیکوست و چه بسا چیزی که دوستش دارید و برایتان بد است، و خداوند می‌داند و شما نمی‌دانید.» (بقره / ۲۱۶) هر نوع ارزیابی و نتیجه‌گیری
shivs
اگر در زندگی ما اتفاقات ناخوشایندی رُخ می‌دهند باید به جستجو در درون خود بپردازیم و اگر کسی برایمان دردسری ایجاد می‌کند باید درون خود را بکاویم.
کاربر ۱۹۳۷۲۴۸
گر بریزی بحر را در کوزه‌ای چند گنجد؟ قسمت یک‌روزه‌ای!
سلمی

حجم

۱۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

حجم

۱۳۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۷۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۵۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۱۰صفحه بعد