بریده‌های کتاب نخبگان معنوی
کتاب نخبگان معنوی اثر علیرضا پناهیان

کتاب نخبگان معنوی

انتشارات:بیان معنوی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۸۷ رأیخواندن نظرات
یکی دیگر از سختی‌های کار تبلیغات دینی، این است که ما می‌خواهیم به چیزی دعوت کنیم که در جایگاه رفیعی قرار دارد و عمیق و ژرف است. عمق دارد و عمقش نه به سهولت قابل درک است، و نه به سهولت قابل انتقال. فرق می‌کند با تبلیغ خوراکی‌ها، یا ترویج شهوت، که هم عموم مردم به سهولت درکش می‌کنند و هم ترویجش ساده است.
امیر امانی پور
در روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «کونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِأَعْمَالِکمْ، وَ لَا تَکونُوا دُعَاةً بِأَلْسِنَتِکم؛ مردم را با اعمالتان [به دین] دعوت کنید، نه با زبان‌هایتان»
Sadeqart
مستکبرین می‌خواهند مردم را به شهوت و شکم دعوت کنند. واضح است که آن‌ها به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً اگر یک گروه فیلم‌بردار و فیلم‌ساز بخواهند در مورد شهوت‌رانی فیلم بسازند، از آن راننده تا بازیگر و کارگردانشان، همه تجربهٔ شهوت دارند. ولی اگر ما بخواهیم یک فیلم برای نماز بسازیم، شاید نتوانیم یک کارگردان پیدا کنیم که دو رکعت نمازی که خدا در آن شهود شود تجربه کرده باشد. انسان خوب زیاد داریم، امّا مگر چند نفر را می‌توانیم پیدا کنیم که تجربهٔ دو رکعت نمازی را که انسان در آن خدا را شهود کند، داشته باشد؟ لذا کار ما سخت است، ولی کار آن‌ها آسان.
Sadeqart
هرگز در این گونه فعّالیت‌ها نباید به آموزش‌های مدرسه یا صدا و سیما اکتفا کرد. نمی‌شود گفت: «بچّه‌ها در مدرسه درس دینی‌شان را یاد می‌گیرند و در تلویزیون هم فیلم‌های دینی می‌بینند و دیگر نیاز به کار ویژهٔ ما نیست
سپیده دم اندیشه
البته طبیعی است که اگر ما وظیفه‌مان را به‌درستی انجام دهیم، آمار زندانی‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما کار ما این نیست که نگذاریم جوانی قتل انجام دهد. کار ما این است که قلّه و اُسوه بسازیم، تا این اُسوه‌ها روی بقیه تأثیر بگذارند. تا وقتی که تفاوت و اختلاف این اُسوه‌ها با بقیه زیاد نباشد، نتیجه حاصل نخواهد شد. تفاوت اُسوه‌ها با بقیه باید بسیار زیاد باشد و در تربیت اُسوه‌ها نیز باید سخت‌گیری شود.
سپیده دم اندیشه
علت اینکه چنین مباحثی، در مورد سیاست‌گزاری مساجد مطرح می‌شود این است که هدف روحانیت از تربیت کردن در مساجد حداقلی نیست. بلکه هدف، تربیت «انسان» و به اوج رساندن اوست. هدف ما تربیت سیصد و سیزده نفر برای یاری کردن امام زمان (عج) است، نه اینکه بخواهیم آمار آسیب‌های اجتماعی یا بزهکاری را پایین بیاوریم.
سپیده دم اندیشه
همین فرد می‌گوید من دستورات ایشان را که از ماه رجب شنیده بودم، اجرا کردم تا به ماه رمضان رسید. قبل از ماه رمضان در بازار پاچنار می‌آمدم که صدای اذان بلند شد. خودم را به مسجد نایب رساندم و پشت سر مرحوم آیت الله زاده مشغول نماز شدم. دیدم در نماز که ایشان گاهی تشریف دارند و گاهی نیستند. در قرائت نیستند ولی در رکوع و سجود هستند. پس از نماز به ایشان عرض کردم: شما در حال نماز کجا تشریف داشتید؟ نبودید! ایشان متحیر شد. تعجب کرد و معذرت‌خواهی کرد. گفت که من از مسجد و منزل ناراحت شدم، لذا در نماز گاهی می‌رفتم دنبال آن اوقات تلخی و بعد از مدتی متوجه می‌شدم و برمی‌گشتم. این اولین مشاهدهٔ من بود که در اثر دستورات آیت الله شاه آبادی برایم حاصل شده بود. در اثر دو ماه و نیم التزام به این دستور دید ما باز شد و برنامه را همچنان ادامه دادیم.
سپیده دم اندیشه
جوانی که دیگران ساعت‌ها از وقتش را برای آموزش احکام و یا اعتقادات گرفته‌اند، امّا از پرورش ابعاد انسانی و اخلاقی او غفلت کرده‌اند، چه بسا باعث دفع دیگران از دین هم بشود.
سپیده دم اندیشه
«پیامبر اکرم (ص) فرموده: مؤمن باید هفته‌ای یک بار برای اسلام خودش و برای درک معارف دینی خودش وقت بگذارد، حالا تو جزء آن‌ها هستی یا نه؟»
سپیده دم اندیشه
باید گریه‌هایشان برای مصیبت باشد، نه برای سوز صدای روضه‌خوان. زمان جنگ از این نمونه‌ها دیده می‌شد که خیلی‌هایشان هم شهید شدند.
سپیده دم اندیشه

حجم

۴۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۴۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان