بریده‌های کتاب فیلسوفان بدکردار
کتاب فیلسوفان بدکردار اثر نایجل راجرز

کتاب فیلسوفان بدکردار

کسی که چیزی ندارد، حداقل کاری که می‌تواند بکند این است که حرف نزند.
El Santo
عقدهٔ هلوئیز تفکر و شهوت در تمام طول تاریخ درهم تنیده‌اند. هلوئیز و آبلار جزو مشهورترین عاشقان تاریخ هستند اما رابطهٔ محتوم به شکست آنها تنها یک مورد از زنجیره‌ای از روابط مشابه است که از سقراط و آلسیبیادیز شروع می‌شود و به هایدگر و آرنت می‌رسد. البته موارد بسیاری در این دوران و خارج از این بازه زمانی بوده‌اند که کمتر از اینها شهرت داشته‌اند. روابط صمیمانه میان استاد و شاگرد به‌خصوص شاگرد زن و جوان، در آموزش بسیار شایع است. این روابط که دارای عناصر قهرمان‌پرستی است و نیروی شهوانی نیرومندی هم در پشت آن هست را عقدهٔ هلوئیز می‌گویند.
El Santo
سخنرانی و شلوار چرمی آلمانی هر دو بر قامت هایدگر برازنده بودند و ترکیب آنها به طریقی فلسفهٔ او را تشکیل می‌داد. تأیید و پشتیبانی ایدئولوژی سیاسی ضدیت با یهودیان بعد از لذت بردن از یک معشوقهٔ یهودی و آموختن در دامان یک استاد یهودی بدترین نوع ناسپاسی است؛ اما او در نتیجهٔ افکار عمیق و رمانتیکی که در مورد ریشه‌هایش و فرهنگ آلمانی داشت چنین کرد.
El Santo
هر فرد به دلیل عشق به خود بالذاته معصوم است و فقط محیط بد باعث می‌شود که او به سمت اعمال بد برود.
Mhsn_Ghrb
در سال ۱۹۵۰ هانا آرنت از امریکا به آلمان برگشت و با هایدگر از در آشتی درآمد. این‌بار دیگر جایگاه آنها برعکس شده بود. آرنت با وجههٔ تحکیم‌شدهٔ بین‌المللی که کسب کرده بود توانست به هایدگر کمک کند تا آثارش را با خیال راحت در امریکا منتشر کند. او پیش‌تر به‌شدت از موضع هوادار نازی هایدگر انتقاد می‌کرد اما درعین‌حال آن را یک نمود از رمانتیسیسم آلمانی می‌دید. حالا دیگر او حداکثر تلاشش را می‌کرد تا اهمیت عناصر هوادار نازی را کمینه کند و نقدهای پیشینش را بازبینی می‌کرد. برای آرنت، آشتی در واقع تکمیل عشق آنها در روزگاران پیشین بود. هایدگر آسیب‌پذیر و نیازمند بود؛ آرنت روابط و نفوذی داشت که می‌توانست به او کمک کند. آنها در بقیهٔ عمرشان با هم تماس داشتند و البته مشخص است که هایدگر هرگز نخواست که موفقیت آرنت را به‌عنوان یک فیلسوف بپذیرد. این کار هایدگر باعث نشد آرنت مثبت‌اندیشی در مورد او را کنار بگذارد و نوشته‌های آرنت در مورد نازی‌ها و هولوکاست از جمله اینکه شرارت‌های انجام‌شده را امری پیش‌پاافتاده دانسته بود، هنوز مناقشه‌برانگیزند.
El Santo
«هیچ‌چیز بهتر از این نیست که یاد بگیریم به این جهان به صورت... یک تبعیدگاه بنگریم... تبعیدگاهی که در آن انسان‌ها مجبور نیستند یکدیگر را با القابی مثل سر یا موسیو خطاب کنند بلکه همدیگر را شریک رنج و غم هم می‌دانند». شوپنهاور
رئوف
در سال ۱۹۴۸ کلیسای کاتولیک همهٔ آثارش را در فهرست کتاب‌های ممنوع برای کاتولیک‌ها قرار داد.
yazdaan
برخی اوقات به‌جای اینکه بپرسیم کسی چه فکری می‌کند، جالب‌تر است بپرسیم چرا اصلاً به آن چیز فکر می‌کند
وحید
«انسان آزاد آفریده شد اما امروز در همه‌جای دنیا در زنجیر است». ژان ژاک روسو
رئوف
او با کمک الکل، سیگار و شراب قرمز سال‌ها به نوشتن ادامه داد و وقتی که دیگر قهوه و ویسکی نمی‌توانست روز را بیشتر کش دهد، وقت قرص خواب‌آور می‌رسید. الکل و توتون همیشه مخدرات تفریحی محبوب او بودند.
yazdaan

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۰۳ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۴۰۳ صفحه

صفحه قبل
۱
۲
...
۷صفحه بعد