بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ | صفحه ۵۸ | طاقچه
کتاب هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ اثر دانیل. ام کلاین

بریده‌هایی از کتاب هربار که معنی زندگی را فهمیدم، عوضش کردند: زیست با استفاده از خرد فلاسفه‌ی بزرگ

انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۴.۲از ۱۷۹ رأی
۴٫۲
(۱۷۹)
سواری مجانی چیست؟ در جامعهٔ پای‌بند به قانون طلایی همیشه عده‌ای افراد بی‌مسئولیت، بی‌مبالات یا سودجو هستند که با بی‌اعتنایی به نیت نیک دیگران از عمل به تعهدات و مسئولیت خود سر بازمی‌زنند و به نوعی از باقی افراد جامعه سواری مجانی می‌گیرند.
Estatira
معنای زندگی چیزی نیست که قرار باشد آن را جست‌وجو کنیم بلکه چیزی است که بایستی شخصاً آن را خلق کنیم.
Leyla...
«من آرزو نمی‌کنم که کاش دخترم هنوز زنده بود، آرزو می‌کنم کاش دلیلی برای زندگی پیدا می‌کرد.»
Leyla...
انسان مدرن چنان گرفتار و شیفتهٔ زندگی‌هایی که تجربه نکرده ــ زندگی افراد مشهور، بازیگران و خوانندگان جذاب و اشخاص ثروتمند ــ شده که نمی‌تواند قدر زندگی خود را بداند و آن را واقعاً تجربه کند.
لیلی مهدوی
به‌نظر فرانکل آن‌چه انسان‌ها را از پا درمی‌آورد، رنج و مشکلات نامطلوب نیست، بلکه بی‌معنا شدن زندگی است. او معتقد است که فقط در شادی و لذت نمی‌توان معنایی یافت. بلکه در رنج و مرگ هم می‌شد این معنا را یافت.
لیلی مهدوی
چگونه می‌توان دریافت که در حال استدلال اصیل اخلاقی هستیم یا آن‌که صرفاً به توجیه اخلاقی احساسات خود مشغول‌ایم؟
لیلی مهدوی
او معتقد است برای وصول به اصول و ایده‌های عملی دربارهٔ این‌که مردم باید چگونه رفتار کنند نخست بایستی کشف کرد که مردم براساس چه اصول و معیارهایی تصمیمات اخلاقی‌شان را اخذ می‌کنند.
لیلی مهدوی
ما در عالم تصورات و خیال، تمام احتمالات و تمام مزایا را می‌خواهیم درحالی‌که در عالم واقعیت ما فقط یک گزینه را در یک زمان می‌توانیم انتخاب کنیم. همین کافی است که یک نفر را دچار غم و حسرت اگزیستانسیالیستی کند.
لیلی مهدوی
آلدوس هاکسلی در جایی نوشته: زندگیِ شما از مجموعه عادات شما تشکیل یافته است، هر چه عادت شما بهتر و نیکوتر باشد، زندگی شما هم عالی‌تر و زیباتر خواهد بود. بکوشید به عاداتی معتاد شوید که مایل‌اید بر زندگی شما فرمان‌روا باشد.
لیلی مهدوی
در ادوار گوناگون تعداد قابل‌توجهی از فلاسفه ــ از لذت‌گرایان گرفته تا کمال‌گرایان ــ دوستی را به عنوان بزرگ‌ترین لذت معرفی کرده‌اند.
لیلی مهدوی
اگزیستانسیالیست‌های بنیادگرا به‌شدت مخالف استفاده از پروزاک و قرص‌های ضدافسردگی هستند. دلیل‌شان هم این است که مصرف این قرص‌ها تنها حال‌وهوا و به قولی مود افراد را تغییر نمی‌دهد بلکه کلاً دید آن‌ها را به زندگی عوض می‌کند. کسی که به قرص متوسل می‌شود شخصیتی کاذب و غیرواقعی پیدا می‌کند و با خودش به عنوان یک ابژه رفتار می‌کند نه یک سوبژه.
Estatira
اما اگر کسی پس از تفکر و تعمق فلسفی فراوان به این نتیجه رسید که زندگی پوچ است تکلیف چیست؟ اگر نتواند هیچ معنا و مفهومی در زندگی کشف کند چه باید بکند؟ آیا به این معناست که «وقتشه پروزاک بخوره»؟
Estatira
از سوی دیگر ایدهٔ این‌که قدرت‌های غیرقابل‌کنترلی اعمال و رفتار ما را رقم می‌زنند، احساس آرامش و آسایش ذهنی به ما می‌بخشد. کارکردی دارد مثل بهانه‌های کلیشه‌ای مجرمان در دادگاه و در محضر هیئت‌منصفه که می‌خواهند به انواع لطایف‌الحیل از خود سلب مسئولیت کنند: «شیطان وسوسه‌ام کرد.» «ای لعنت بر هر چی زهرماری الکلیه.»
لیلی مهدوی
هر استراحت و آرمیدنی یک مرگ کوچک است.
لیلی مهدوی
براساس تعالیم و آموزه‌های اوپانیشادها، فرد از طریق انزوا و گوشه‌گیری می‌تواند یک زندگی آرام و صلح‌آمیز را تجربه و کشف کند.
لیلی مهدوی
پس از مدتی میزان شادی‌ای که با مصرف اولیه به دست آورده‌اند خسته‌کننده و کسالت‌آور و حتا افسرده‌کننده می‌شود.
لیلی مهدوی
زمانی که چای هند و سیلان در اواسط قرن هفدهم وارد بازار انگلستان شد، شیفتگان قلم‌به‌دست آن، مقالات اغراق‌آمیزی در مورد شادی و نشاطی که پس از صرف این نوشیدنی مسحورکننده عارض‌شان شده نگاشتند. برخی نوشتند که تا چند روز بعد از صرف چای هم نتوانسته‌اند بخوابند.
لیلی مهدوی
پیرس در پاسخ اشاره کرد دارویی که افراد را شادمان‌تر و خوش‌بین‌تر کند، به احتمال فراوان می‌تواند امید و انرژی لازم برای بهبود زندگی را نیز به آن‌ها ببخشد تا بتوانند روی زمینه‌های کاری بکر فعالیت کنند و جهان خود را تغییر دهند.
لیلی مهدوی
پیرس معتقد است که حذف رنج در زندگیِ احساسی از لحاظ اخلاقی عمل واجبی است و با پیشرفت‌های تکنولوژی قابل‌دسترسی است.
لیلی مهدوی
مثلاً اگر قصد دارید به وسوسهٔ خیانت به همسرتان جامهٔ عمل بپوشانید پیچیدگی‌های برنامه‌ریزی، اضطراب عمل و احساس گناه پس از عمل را در نظر بگیرید و فکر کنید آیا در مقابل لذتی که از آن برده‌اید ارزشش را دارد؟ اپیکور به آن مثل قدیمی شاره می‌کند که «مراقب باش که آرزوی چه را داری چون ممکن است آرزوی تو محقق شود.»
لیلی مهدوی

حجم

۱۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۶۲ صفحه

حجم

۱۵۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۶۲ صفحه

قیمت:
۴۸,۵۰۰
تومان