دانلود و خرید کتاب دو امام مجاهد سید‌علی خامنه‌ای
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دو امام مجاهد اثر سید‌علی خامنه‌ای

کتاب دو امام مجاهد

معرفی کتاب دو امام مجاهد

کتاب دو امام مجاهد مشتمل بر ۶ گفتار از آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) است که در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ ایراد شده است.

درباره کتاب دو امام مجاهد

۲ گفتار اوّل کتاب، شامل ۲ سخنرانی رهبر معظم انقلاب در فروردین سال ۱۳۵۱ است که در حسینیه‌ٔ ارشاد تهران انجام شده است. ایشان در این ۲ جلسه که به مناسبت ایّام شهادت امام حسن (علیه‌السّلام) در آخر ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظریّه‌ٔ «انسان ۲۵۰ساله» به جایگاه والا و مهمّ امام حسن (علیه‌السّلام) در این دوران و چرایی دست‌کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتش‌بس و بیان تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین (علیهماالسّلام) پرداخته‌اند.

گفتار سوّم تا پنجم اثر، اختصاص به ۳ سخنرانی ایشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غریبان محرّم ۱۳۹۴ هجری قمری (مصادف با بهمن ۱۳۵۲) با موضوع «تحلیل قیام حسینی» دارد. این ۳ سخنرانی در مسجد کرامت مشهد ایراد شده‌اند.

در گفتار چهارم به اهداف قیام حسینی اشاره و برای روشن شدن مطلب به تحلیل ریشه‌های آن می‌پردازند ایشان با انقلاب دانستن بعثت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله)، دگرگونی‌هایی را که پس از ظهور پیامبر اسلام در جامعهٔ جاهلی آن روز ایجاد شد، برمی‌شمرند. رهبر انقلاب اهمّ اهداف پیامبر را گستراندن تفکّر توحیدی و نفی عبودیت طاغوت، ازبین‌بردن اختلافات طبقاتی و ناعدالتی‌ها و تکریم انسان می‌دانند. ایشان با پرداختن به موضوع انحراف جامعه‌ٔ اسلامی از اهداف بعثت به ترسیم شرایط دوران خلفای سه‌گانه‌ٔ اوّل به‌ویژه خلیفه‌ٔ سوم می‌پردازند.

در گفتار پنجم پس از مرور سریع مباحث ۲ گفتار قبل، به دوران امام حسین (علیه‌السّلام) و اقدامات ایشان اشاره می‌کنند و بحث مستوفا و مستندی را در این زمینه ارائه می‌دهند. نکته‌ٔ جالب‌توجه در این گفتار، قسمت پایانی آن است که با دعوت مخاطب به تفکّر در اهداف قیام امام حسین (علیه‌السّلام) با نقل داستان «طوطی و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضدّ یزیدیان دعوت می‌کنند.

گفتار آخر کتاب دو امام مجاهد مربوط به سخنرانی شب عاشورای ایشان در محرّم سال ۱۳۹۳ هجری قمری (مصادف با ۲۴ بهمن ۱۳۵۲) در این هیئت است. در این گفتار با نقد ۳ نظریه در باب قیام حسینی، نظریه‌ٔ چهارمی به‌عنوان نظریه‌ٔ صحیح اثبات می‌کنند. ایشان هدف قیام حسینی را تجدید حیات انقلاب پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله) می‌دانند و در این گفتار نیز به طور ضمنی و در لفّافه مخاطب خود را دعوت به الگوبرداری از حرکت امام حسین (علیه‌السّلام) در قیام بر ضد دشمنان اسلام و حاکمان طاغوتی می‌کنند.

نوع نگاه معظّمٌ‌له در این ۶ گفتار بسیار بدیع است و با اینکه در زمان ایراد این بیانات در سنّ ۳۲ و ۳۳سالگی بوده‌اند. منابع روایی و تاریخی متعددی مورد استفاده‌ٔ ایشان قرار گرفته است که سخنرانی ایشان را بسیار متفاوت از سخنرانی‌های معمول آن زمان و حتی حال حاضر می‌کند و بیشتر به جلسات علمی و درسی محقّقانه شبیه است.

خواندن کتاب دو امام مجاهد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درک کامل واقعهٔ عاشورا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دو امام مجاهد

«سایر حوادث تاریخی را که مبهم مانده وقتی دقت میکنیم، می‌بینیم چند نوع هستند.

۱. ابهام براساس گذشت زمان و تحریف

(یکی اینکه) این ابهام بر اثر مرور زمان است؛ واقعه در ظرف خود و در موقع خود خیلی روشن بوده، مردم هم فهمیده‌اند، ولیکن در طول زمان، دست تحریف و جعل شکل واقعه را عوض کرده و رابطهٔ فهم این واقعه را با نسلهای بعد بریده است. ازاین‌قبیل مسائل در خود تاریخ اسلام هم زیاد داریم، ازجمله مسئلهٔ سیرهٔ امامان ما، که ان‌شاءالله موضوع سخنرانی بعدی من در همین ایّام است. سیرهٔ ائمّهٔ اهل‌بیت برای معاصرین، آن کسانی که با این بزرگوارها ارتباط داشته‌اند و از سرچشمهٔ زلال معارف و افکار آنها بهره‌مند میشدند، مبهم و پوشیده نبود؛ دست تحریف ستمگر است که این سیره را دگرگون کرده است و امروز ما ائمّه‌مان را بدرستی نمی‌شناسیم. این یک نوع ابهام است در تاریخ.

۲. ابهام در زمان حادثه و روشن شدن در زمانهای بعد

نوع دیگری از ابهامات تاریخ وجود دارد که ناشناختگی قضیّه بر اثر مرور زمان نیست؛ در زمان خود واقعه کسانی بوده‌اند که مسئله را درست نفهمیده‌اند و بعد از گذشتن مدّتهایی و آمدن افکار روشنی و فراهم شدن زمینهٔ تحقیقی، چهرهٔ واقعه آشکار شده است و نسلهای بعد، برخلاف نسل معاصر، واقعه را شناخته‌اند. این‌هم یک نوع ناشناختگی است: ابهام در اوّل کار و روشن شدن در آخر کار.»

نظرات کاربران

mohamad.kamali
۱۳۹۹/۰۱/۱۶

بارها شنیدیم که علاوه بر شور حسینی به شعور حسینی هم نیازه و بنده به همه دوستانی که میخوان شعور حسینی داشته باشن توصیه میکنم این کتاب رو مطالعه کنن تا انشاالله بتونیم از این محرم‌هایی که صرفا برای خودنمایی

- بیشتر
میلاد
۱۳۹۸/۰۵/۲۹

سخنان حضرت آقا جذابند

هانیه سادات
۱۳۹۸/۰۶/۰۴

چه عجب یه کتاب از انتشارات انقلاب اسلامی گذاشتید! بین اینهمه کتاب های زرد و چیپ واقعااا در حیرتم و از طاقچه بعید میدونم که چنین کتاب هایی اندازه انگشت های یک دست توش پیدا بشه! انتظارم خیلی بیشتر از اینه

مهناز پ
۱۳۹۸/۰۷/۱۹

واقعا کتاب مفیدی بود. به نظر من راجع به اینجور مسائلی که نیاز به تفکر داره اگه به جای کتابهای نوشتاری از سخنرانیهای مکتوب استفاده بشه بهتره. چون به زبان گفتار و صریح بیان شدن درک و فهمش هم راحتتره.

- بیشتر
Zeinab
۱۳۹۸/۰۶/۲۷

این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های آقای خامنه‌ای قبل از انقلاب درباره‌ی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است. توضیح داده شده که چرا امام حسن (ع) جنگ نکردند، چرا صلح کردند، و این صلح خودش نوعی قیام بود و

- بیشتر
اللهم عجل لولیک الفرج
۱۳۹۹/۰۸/۲۴

خیلی عالی، هرچه که درباره صلح امام حسن نمیدونستم، فهمیدم. خوندنش برای هر بچه شیعه ای لازمه

سوگند
۱۳۹۹/۰۲/۰۳

عالی

hossein_kahdoei
۱۳۹۹/۰۱/۲۶

فوق العاده بود

یا حسین(ع)
۱۳۹۹/۰۷/۲۰

کتاب مفیدی است. هدف از صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) در این کتاب تبیین شده است.

نسا
۱۳۹۸/۰۷/۰۳

کتابهای جدید هم در کتابخانه همگانی بگذارید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۷۸)
علی‌بن ابی‌طالب میداند که همهٔ مسلمانها برابرند و هرکسی تقوا داشت او بالاتر است امّا به همان باتقواها هم پول بیشتری نمیدهند. هر کسی عالم‌تر است ارزشش بیشتر است، امّا به همان عالمها هم حقوق بیشتری نمیدهند. جامعهٔ اسلامی این‌جوری (است) و در بیت‌المال برابری و تساوی.
mohamad.kamali
امروز می‌بینیم تازه دارد حدیثهایش خوانده میشود که اولاد پیغمبر به جهنّم نمیرود؛ پیغمبر به فاطمهٔ زهرا _ که دختر خودش بود، فرزند بلاواسطه‌اش بود _ گفت: «إنّی لا أغنی عنک من الله شیئا.»؛ ای فاطمه! من در پیش خدا به درد تو نمیخورم؛ برو خودت، خودت را بساز و عمل کن. امروز حالا میخواهند ثابت کنند بنده که سلسلهٔ نسبم با سی واسطه به امام سجّاد میرسد، به جهنّم نمیروم، چون سیّدم و اولاد پیغمبرم! پیغمبر خلاف این را به فاطمه گفت و ائمّه زیاد گفتند.
Zeinab
یکی آن‌چنان اندوخته و انباشته که حساب از دست خودش (هم) بیرون است، یکی آن‌چنان ندارد که محتاج یک لقمه‌نانی است که شکمش را امشب سیر کند. این اختلاف در جامعهٔ اسلامی به وجود آمد. و به شما بگویم که هرجا این اختلاف وجود داشت، اسلام درآنجا نیست
mohamad.kamali
صلح امام حسن تبدیل جبههٔ جنگ از روی زمین بود به زیر زمین
mohamad.kamali
صلح به‌معنای سازش و تسلیم نیست؛ صلح امام حسن به‌معنای متارکهٔ موقّت جنگ است برای آمادگی جهت ضربت زدن قاطع‌تر.
mohamad.kamali
شهید یعنی آن که میمیرد برای اینکه انسانیّت زنده بماند؛ آن که میمیرد برای اینکه مکتب خدا و اسلام، پایدار و برقرار بماند؛ این است شهید.
مینا
امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههٔ خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فدای مصلحت واقعی بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، برای اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
mohamad.kamali
امام را نباید فقط به‌معنای مسئله‌گو و حدیث‌گو بدانیم؛ امام در اصطلاح قرآن و حدیث یعنی رهبر؛ هر کسی که زمام امّت را به دست گرفته است و به سویی میکشد؛ حاکم را میگویند امام
mohamad.kamali
هدف نزدیک اسلام، تشکیل یک جامعه‌ای است به قوارهٔ اسلامی و به شکل اسلامی؛ و هدف بعد از آن، ساختن یک انسان کامل و متعالی است. هدف نزدیک، ساختن مدینهٔ فاضله است، هدف بعد که مترتّب بر این هدف است و هدف نهائی و غائی است، ساختن انسان فاضل، و انسان کامل (است).
Zeinab
پولهای گزاف میداد، پولهای بیت‌المال را اصلاً صرف تحکیم موقعیّت خود میکرد. خرج دیگری نداشت معاویه
افرا

حجم

۲۸۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

حجم

۲۸۸٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۳۳۱ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان