بریده‌های کتاب خانواده‌ی جهانی؛ سوره‌های نساء، حج
۳٫۷
(۳)
تفاوت نبی و رسول در لسان اهل بیت علیه السلام در کافی به سند خود از زراره از امام ابی جعفر علیه‌السّلام روایت کرده که در حدیثی فرمود: نبی کسی است که فرشته وحی را در خواب می‌بیند و صوت را می‌شنود، ولی در بیداری ملک را نمی‌بیند و رسول کسی است که هم صوت را می‌شنود و هم در خواب می‌بیند و هم در بیداری فرشته را مشاهده می‌کند.
یاد
علت تفاوت سهم ارث زن و مرد در بیان امام صادق علیه السلام در کافی به سند خود از أحول روایت کرده که گفت: ابن ابی العوجاء- یکی از کسانی که به احکام اسلام خرده می‌گرفت- گفته بود: چرا در اسلام زن ضعیف و بیچاره یک سهم ارث می‌گیرد ولی مرد با اینکه قوی است دو سهم؟ و پاسخ این ضعیف‌کشی چیست؟ بعضی از اصحاب امامیه این سخن را نزد امام صادق علیه‌السّلام بازگو کرد، حضرت در پاسخ فرمود: برای اینکه نه جهاد بر زن واجب است و نه دادن نفقه و نه دیه جنایت خطایی دیگران و همه اینها بر مردان واجب است و لذا سهم زن یکی و سهم مرد دو تا شده است
یاد
یکی از مصادیق نفاق این است که مؤمنی که اظهار ایمان می‌کند روش و مسیری را پیش بگیرد که در آخر منتهی شود به رد بعضی از آن معارف و احکام، مثلاً از مجتمع مؤمنین کنار بکشد و به طرف مجتمع کفار نزدیک گردد و آنها را دوست خود بگیرد و خرده‌گیری‌هایی که آنان به دین و اهل ایمان دارند تصدیق کند و یا اعتراض و استهزایی که آنان نسبت به حق و اهل حق دارند بپذیرد
یاد
در کافی به سند خود از عبد الرحمن بن حجاج روایت شده که گفت: نزد امام صادق علیه‌السّلام سخن از بلاهای عموم مردم و بلای مخصوص مؤمن رفت، فرمود: از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله پرسیدند: بلای چه کسی در دنیا شدیدتر است؟ فرمود: اول انبیا و سپس آنکه شبیه‌تر از سایرین به انبیا است و بعد از آن، هر کس به هر مقدار که به انبیا شباهت داشته باشد، به آن مقدار بلا خواهد داشت و بعد از طبقه انبیا و اولیا، هر مؤمنی به مقدار ایمانش و حسن اعمالش به بلا مبتلا می‌شود. بنا بر این هر کس ایمانش صحیح و عملش نیکو باشد، بلای او شدیدتر است و هر کس ایمانش سخیف و عملش ضعیف باشد بلای او کمتر است.
منکسر
۱. منتهی شدن نسل حاضر به آدم علیه السلام در کتاب توحید از امام صادق علیه‌السّلام روایتی آورده که در ضمن آن به راوی فرموده: شاید شما گمان کنید که خدای عزّ و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده، نه، چنین نیست، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‌ها هستید. فی التوحید، عن الصادق علیه‌السّلام فی حدیث قال: لعلک تری أن الله لم یخلق بشرا غیرکم؟ بلی و الله لقد خلق ألف ألف آدم أنتم فی آخر أولئک الآدمیین.
منکسر

حجم

۱۱۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۱۵٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۱۶,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد