بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خرده‌ عادت ها | صفحه ۱۶۲ | طاقچه
کتاب خرده‌ عادت ها اثر جیمز کلیر

بریده‌هایی از کتاب خرده‌ عادت ها

۴٫۰
(۱۶۹۶)
چطور عادت خوب ایجاد کنیم؟ قانون اول (نشانه): واضحش کن. قانون دوم (اشتیاق): جذابش کن. قانون سوم (پاسخ): ساده‌اش کن. قانون چهارم (پاداش): لذت‌بخشش کن. برای ازبین‌بردن عادت‌های بد هم می‌توانیم این قوانین را معکوس کنیم. چطور عادت بد را از‌بین‌ببریم؟ قانون اول (نشانه): نامرئی‌اش کن. قانون دوم (اشتیاق): غیرجذابش کن. قانون سوم (پاسخ): پیچیده‌اش کن. قانون چهارم (پاداش): غیرلذت‌بخشش کن.
samane souhani
اشتیاق‌ دومین گام و نیروی محرک پشت هر عادت است. بدون سطح خاصی از انگیزه و میل و بدون اشتیاق به تغییر، دلیلی برای عمل‌کردن ندارید. چیزی که به آن اشتیاق دارید خود عادت نیست، بلکه تغییری است که در وضع موجود به وجود می‌آورد. اشتیاق فرد برای سیگارکشیدن نیست؛ بلکه برای حس تسکینی است که به‌‌همراه دارد. مسواک‌زدن انگیزه‌ی شما نیست؛ بلکه مسئله،‌ حس داشتن دهان تمیز است. دل‌تان نمی‌خواهد تلویزیون را روشن کنید؛ بلکه می‌خواهید سرگرم شوید. هر اشتیاقی به میلی برای تغییردادن وضعیت درونی شما متصل است
samane souhani
این فرایندی ساده و دو مرحله‌ای است: ۱. تصمیم بگیرید چه نوع آدمی می‌خواهید باشید؛ ۲. با بُردهای کوچک آن‌را به خودتان ثابت کنید.
samane souhani
فرهنگ شما انتظارات‌تان درباره‌ی «معمولی‌بودن» را مشخص می‌کند. پس با افرادی سروکار داشته باشید که عادت‌هایی دارند که دوست دارید در خودتان داشته باشید. انسان‌ها باهم رشد می‌کنند.
منیژه
هر عادت نه‌تنها نتیجه‌بخش است، بلکه به شما چیز خیلی مهم‌تری یاد می‌دهد: این‌که به خودتان اعتماد داشته باشید. شما کم‌کم باور می‌کنید که واقعاً توانایی رسیدن به این اهداف را دارید. وقتی رأی‌ها بیش‌تر شوند و مدارک کم‌کم تغییر کنند، داستانی که برای خودتان تعریف می‌کنید هم شروع به تغییر‌کردن می‌کند.
samane souhani
عادت‌ها راهی برای تجسم هویت هستند
samane souhani
هرچه بیش‌تر به جنبه‌ی خاصی از هویت‌تان افتخار کنید، انگیزه‌ی بیش‌تری برای حفظ عادت‌های مرتبط با آن پیدا می‌کنید. اگر زیبایی موهای‌تان باعث افتخارتان باشد، همه‌جور عادتی برای مراقبت و حفظ زیبایی موهای‌تان پیدا می‌کنید. اگر به اندازه‌ی عضلات بازوی‌تان افتخار کنید، حتماً دقت می‌کنید که حتی یک روز هم در تمرین ویژه‌ی بالاتنه غیبت نکنید. اگر به شال‌هایی که می‌بافید افتخار کنید، به‌احتمال زیاد در هفته چندین ساعت وقت صرف این فعالیت خواهید کرد. وقتی پای حس افتخار در میان باشد، دیگر با چنگ و دندان برای حفظ عادت‌های مرتبط با آن می‌جنگید. تغییر رفتار واقعی برابر با تغییر هویت است. شاید عادتی را به‌دلیل انگیزه‌ای خاص شروع کنید؛ ولی تنها دلیل‌تان برای تکرار آن کار این است که به بخشی از هویت شما تبدیل می‌شود. هرکسی می‌تواند خودش را متقاعد کند که یک یا دو بار به باشگاه برود یا غذای سالم بخورد؛ ولی اگر عقیده‌ی پشت آن کار را تغییر ندهد، دیگر به‌سختی می‌تواند در درازمدت، این تغییر در عادت‌ها را حفظ کند. پیشرفت همیشه موقت است، مگر این‌که به بخشی از وجود خود شما تبدیل شود.
samane souhani
احتمال جذاب‌شدن یک رفتار، اگر با یکی از کارهای موردعلاقه‌تان همراه شود بیش‌تر است.
منیژه
بسته‌بندی‌کردن وسوسه پیونددادن کاری که می‌خواهید انجام دهید با کاری که باید انجام دهید است
منیژه
هدف هر ورزش این است که بهترین امتیاز کسب شود؛ اما این‌که در کلِ بازی به صفحه‌ی امتیازات خیره شوید، احمقانه است. تنها راه پیروزی این است که هر روز تمرین کنید. به‌گفته‌ی بیل والش، برنده‌ی سه دوره از مسابقات سوپربول، «امتیازها حواس‌شان به خودشان هست». این امر درباره‌ی‌ جنبه‌های دیگر زندگی هم صدق می‌کند. اگر به‌دنبال نتایج بهتر هستید، تعیین اهداف را فراموش کنید و به‌جای آن بر سیستم‌تان تمرکز کنید.
samane souhani
مشکل اول: برنده‌ها و بازنده‌ها اهداف یکسانی دارند
samane souhani
. اهداف به نتایجی مربوط‌اند که می‌خواهید به دست آورید؛ درحالی‌که سیستم‌ها با فرایندهایی سروکار دارند که به آن نتایج منجر می‌شوند
samane souhani
عادت‌ها هم به همین صورت، در ظاهر تغییری ایجاد نمی‌کنند تا این‌که به آستانه‌ی مهمی می‌رسند و عملکرد جدیدی پیدا می‌کنند. در مراحل اولیه یا میانی هر مسیر، اغلب یک دره‌ی ناامیدی وجود خواهد داشت. انتظار دارید به‌طور خطی پیشرفت کنید؛ اما زمانی که در اولین روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها، تغییرات مؤثری ایجاد نمی‌شود، ناامید می‌شوید. به نظر می‌رسد به هیچ‌جا نمی‌رسید. این، مشخصه‌ی هر فرایند ترکیبی است: قدرتمندترین نتایج دیر به دست می‌آیند. ایجاد عادت‌های ماندگار دشوار است و یکی از دلایل اصلی این دشواری همین است. مردم تغییرات کوچک اندکی ایجاد می‌کنند و چون نتیجه‌ی قابل‌توجهی مشاهده نمی‌کنند، متوقف می‌شوند. فکر می‌کنید «یک ماه است که هر روز می‌دوم، پس چرا هیچ تغییری در بدنم نمی‌بینم؟» زمانی که این‌گونه فکرها غلبه کنند، خیلی راحت عادت‌های مثبت به آخر خط می‌رسند
samane souhani
لحظات فعلی معمولاً نتیجه‌ی اقدامات پیشین هستند که پتانسیل وقوع تغییری بزرگ را ایجاد خواهند کرد. این الگو در همه‌جا وجود دارد. سرطان در هشتاد درصد دوره‌ی خود شناسایی‌نشده باقی می‌ماند، سپس در عرض چند ماه به کل بدن چنگ می‌اندازد. بامبو در پنج سال اول چندان به چشم نمی‌آید، چون در زیرِ زمین ریشه‌های مستحکم ایجاد می‌کند و سپس در عرض شش هفته به حدود سه متر می‌رسد. عادت‌ها هم به همین صورت، در ظاهر تغییری ایجاد نمی‌کنند تا این‌که به آستانه‌ی مهمی می‌رسند و عملکرد جدیدی پیدا می‌کنند.
samane souhani
دستاوردهای شما مقیاس اندازه‌گیری عادت‌های‌تان هستند. دارایی خالص‌تان مقیاس اندازه‌گیری عادت‌های مالی‌تان است. وزن‌تان مقیاس اندازه‌گیری عادت‌های غذایی‌تان است. دانش‌تان مقیاس اندازه‌گیری عادت‌های یادگیری‌تان است. نظم خانواده‌تان مقیاس اندازه‌گیری عادت‌های نظافت شماست. شما آن چیزی را به دست می‌آورید که به‌طور مکرر انجام می‌دهید.
samane souhani
باید بیش‌تر به فکر خط سیر فعلی خود باشید نه نتایج فعلی. اگر میلیونر هستید؛ اما بیش از درآمد ماهانه‌ی خود خرج می‌کنید، در این صورت در مسیر بدی قرار دارید. ازسوی‌دیگر، اگر ورشکسته هستید؛ اما ماهانه مبلغ کمی پس‌انداز می‌کنید، در مسیر آزادی مالی قرار دارید، حتی اگر از آن‌چه تصور می‌کنید کندتر باشید.
samane souhani
موفقیت، محصول عادت‌های روزانه است، نه یک دگرگونی بزرگ و یکباره در کل زندگی
samane souhani
متأسفانه فرایند کندِ تغییر اجازه می‌دهد عادت‌های بد نیز به‌راحتی شکل بگیرند. اگر امروز غذای گوشتی ناسالمی میل کنید، وزن‌تان چندان تغییر نمی‌کند. اگر امشب تا دیروقت کار کنید و خانواده‌تان را نادیده بگیرید، آن‌ها شما را خواهند بخشید. اگر سستی کنید و پروژه‌تان را به فردا بیندازید، هنوز می‌توانید آن‌را در زمان دیگری انجام دهید؛ به‌راحتی می‌توان تصمیمی را کنار گذاشت.
samane souhani
اثبات این حقیقت، در زندگی روزانه دشوار است. ازآن‌جاکه عادت‌های روزانه ناچیز به‌نظر می‌رسند، معمولاً آن‌ها را نادیده می‌گیرید. اگر درحال‌حاضر، کمی پول پس‌انداز کنید، هنوز میلیونر نیستید. اگر سه روز در هفته به باشگاه بروید، هنوز اضافه‌وزن دارید. اگر امشب یک ساعت زبان چینی ماندرین بخوانید، هنوز این زبان را فرانگرفته‌اید. درست است که تغییرات کوچک انجام می‌دهید؛ اما به نظر می‌رسد که نتایج هرگز سریع به دست نمی‌آیند و شما هم به شرایط پیشین خود بازمی‌گردید.
samane souhani
تغییراتی که در ابتدا کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌کنند، درصورتی‌که تمایل داشته باشید سال‌ها انجام‌شان دهید، نتایج قابل‌توجهی به بار خواهند آورد. همه‌ی ما با موانع و شکست‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ اما در درازمدت، اغلب، کیفیت زندگی‌های‌مان به کیفیت عادت‌های‌مان بستگی دارد. با داشتن عادت‌های یکسان به نتایج یکسانی خواهیم رسید؛ اما با داشتن عادت‌های بهتر، هرچیزی ممکن است.
samane souhani

حجم

۵۷۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۲ صفحه

حجم

۵۷۸٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۴۲ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
۳۴,۵۰۰
۵۰%
تومان