دانلود و خرید کتاب سینما آلن بدیو ترجمه ادریس رنجی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سینما اثر آلن بدیو

کتاب سینما

نویسنده:آلن بدیو
انتشارات:نشر افکار
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سینما

آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی و از بزرگترین منتقدان پسامدرنیسم در کتاب «سینما»، در سی متن مختلف از رابطه‌اش با «هنر هفتم» یعنی سینما نوشته است.

این متون چشم‌انداز وسیعی از سینمای هنری پنجاه سال اخیر را در اختیار ما قرار می‌دهند. از فیلمسازان مدرنیته مانند مورنائو، برسون و اولیویرا گرفته تا شماری فیلم‌های معاصر آمریکایی مانند ماتریکس، ماگنولیا، دنیای بی‌عیب و نقص و...

مقاله‌های تحلیلی درباره مشخصه‌های فیلم کمدی فرانسوی، فیلمسازان «مدرنیته دوم»، سینمای سوئیس به مثابه «مظهر بی‌طرفی»، در باب «دیالکتیک حکایت»، فیلم به مثابه «ماشین فلسفی»، سینما به مثابه «مظهر دموکراسی» و بحث‌های موشکافانه درباره بسیاری فیلم‌ها و فیلم‌سازان برجسته دیگر از جمله میزوگوچی، اوزو، روسلینی، ویسکونتی، کیارستمی، هیچکاک، هاکس و آنتونی مان را نیز می‌توانید در این کتاب بخوانید.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
به داستان توکیوی اوزو می‌اندیشم، داستان یک پیرمرد. (این یکی از درونمایه‌های بزرگ سینما است، چنان‌که در مورد مرگ در ونیز یا توت‌فرنگی‌های وحشی صدق می‌کند، و پیرمردها باید از سینما که این‌همه با آنها سخاوتمند بوده است سپاسگزار باشند). در داستان توکیو آهنگِ پایه به‌طرزی ویژه آهسته است، و این امر سازندهٔ زمانمندی پیران است، که کشیده‌شده، اما درنهایت به‌شکلی رازگونه تند و دیدنی است. اوزو آن را به شیوه‌ای شگفت‌انگیز فیلمبرداری کرده است: چند قاب ثابت، پاره‌ای از آسمان، ریل‌های قطار، تیرک‌های تلفن و سیم‌های برق. این ویژگیِ نزدیک‌به‌هیچ، سازندهٔ ظهور ناگهانی امر تازه است. این نمادی فوق‌العاده ساده و دقیقاً درست از سنتز میان تداوم و عدم تداوم است. همیشه ظهور ناگهانی چیزی ممکن است، و سینما به ما می‌گوید امکان این معجزه واقعاً وجود دارد: نویدی که به بینندهٔ فیلم می‌دهد چنین است. سینما معجزهٔ امر دیدنی به‌مثابه معجزه‌ای پایدار و به‌مثابه گسستی پایدار است. بی هیچ شک این بزرگترین وام ما به سینما است، و فلسفه باید بکوشد آن را با ابزارهای خود بفهمد. بنابراین سینما یک وضعیت فلسفی است
شهرام صفاری زاده
سینمای مورنائو سینمای زمانِ نور است. درحقیقت، این چیزی است که در این فیلم با نمای بنیادین عالی محلهٔ طبقهٔ کارگری خلاصه می‌شود که به‌سادگی ضبط گذر نور هستی از روی دیوار، سقف‌ها، و پنجره‌ها است. اما در مورد هتل آتلانتیک هم به همان صورت، بازی میان درهاــ تواماً فرانمایی و بستگی‌ــ و بیرونِ همیشه افسونگر است. بی‌شک مورنائو درخشان‌ترین نگارشِ این ضبطِ حرکت و بستگیْ توسط بی‌اعتناییِ آرامِ گشودگی را در طلوع به ما اعطا کرد، در صحنه‌ای، باز هم کاملاً مستقل از پیرنگ، که در آن چیزی نیست جز واگنی که به درون شهر پایین می‌رود، و در آن خودِ حرکت و دَوران‌های آهستهٔ آنچه ما را قادر می‌سازد ببینیم به‌سوی بی‌تحرکی، به سوی جاودانگی موج برمی‌دارند. برای مورنائو تضاد میان سیاه و سفید، که امر دیدنی را در گوناگونی‌اش نمایان می‌کند، ساختِ فیلمیِ ماده نیست. بلکه از طریق این تضاد هرچیز تا آنجا که ظهور دیدنیِ غیرمادی بودنِ خود است ارائه می‌شود.
شهرام صفاری زاده
سکانس معروف قتل در بیگانگان در قطار، یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های هیچکاک، را در نظر بگیریم. بیگانه دختری را خفه می‌کند که عینکش به درون علف‌ها افتاده است. قتل تنها در بازتاب عینک نشان داده می‌شود. اثرِ احساسی این تکنیک به‌کلی در کشیدگیِ غریب تصویر بر سطح کوژ این آینهٔ بداهه‌پردازی‌شده نهفته است؛ کنشْ نوعی سیالیت به‌خود می‌گیرد، نوعی آهستگی وحشت‌بار خاموش، و ما تحت‌تأثیر تضاد میان خشونتِ کنش و زیبایی تقریباً شاعرانهٔ بازتاب آن قرار می‌گیریم: مرگ آسان است. اما ما به خاستگاه بسیار عمدی این تضاد نمی‌اندیشیم؛ تنها پس از آن است که زبان بیان احساس‌مان را در تحلیل تکنیک می‌یابیم
شهرام صفاری زاده
بنابراین، نمای نزدیک را گریفیث ابداع کرد، که درایر بارها و بارها آن را در مصائب ژاندارک بکار گرفت. اما آنچه در واقع اهمیت دارد ارزش معنوی نمایشی‌شده‌ایست که درایر، «بر مبنای» اکتشاف گریفیث، به چهره‌ها بخشید، ارزشی که به نوبهٔ خود بدل به نقطهٔ آغاز جستجوی برسون برای بدست آوردن نوعی بیانگری کاملاً درونی شد.
شهرام صفاری زاده
«نمایی که در آن دوربین در موقعیت پایینی حرکت کرده و روی محوری تقریباً عمودی تصویر بالایی را درقاب می‌گیرد را نمای زاویهٔ پایین می‌خوانند». «نمای نزدیک اولین بار در کار د. و. گریفیث معرفی شد». «اولین فیلم رنه کلر پاریس در خواب، (۱۹۲۴) بود».
شهرام صفاری زاده
کسی که با کارنامهٔ کامل سینمایی هانری پوکتال و کامیل دو مورلون آشنا باشد و درعین‌حال بداند چند نمای زاویهٔ پایین در لولا مونتس (آخرین فیلم ماکس اوفولس) هست اما تعصب (شاهکار سال ۱۹۱۶ گریفیث) را «به‌طرزی وحشتناک منسوخ» بداند، لزوماً فرهیخته نیست،
شهرام صفاری زاده
به‌لطف سینما آگاهیم که در چین کارگران هنوز وجود دارند. سینمای چینی بزرگی پیرامون این پرسش بالیده است: چه دارد بر سر کارخانه‌ها و کارگرانمان می‌آید؟
شهرام صفاری زاده
سینما برای هر کشور کانون جاذبه‌ای فوق‌العاده ژرف و روشنگر فراهم می‌آورد. در فرانسه، جایی که ما در این توهم بسر می‌بریم که امروزه بدون وجود کارگران زندگی می‌کنیم، به‌لطف سینما آگاهیم که در چین کارگران هنوز وجود دارند. سینمای چینی بزرگی پیرامون این پرسش بالیده است: چه دارد بر سر کارخانه‌ها و کارگرانمان می‌آید؟ چنین شهادتی دربارهٔ جهان منحصر به سینما است؛ هیچ گزارش مستندی هرگز نمی‌تواند جایگزین آن شود.
شهرام صفاری زاده

حجم

۴۴۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

حجم

۴۴۹٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۰۴ صفحه

قیمت:
۹۱,۰۰۰
تومان