بریده‌های کتاب تدبر در ساحت بیت
ریان بن شبیب گوید: در اولین روز محرم به خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، حضرت فرمودند: آیا روزه هستی؟ عرض کردم: خیر. فرمود: امروز، روزی است که زکریا علیه السلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِّیةً طَیبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ؛ پروردگارا! فرزندی پاک به من مرحمت فرما، همانا تو دعای بندگان را می‌شنوی» و خداوند دعای او را مستجاب کرد و به ملائکه دستور داد که به زکریا- که در محراب در حال نماز بود- بگویند که خدا به تو یحیی را مژده می‌دهد، پس هر کس این روز را روزه بدارد و سپس دعا کند، خداوند همان‌طور که دعای زکریا را مستجاب کرد، دعای او را نیز مستجاب می‌کند.
کبوتر
انسانی با جثه و اندام بسیار کوچک، می‌تواند به پهنای هستی وسیع باشد و تمامی امورات در جریان در هستی، متأثر از او باشد. بر این اساس یک بیت می‌تواند موجب تحولات و بروز وقایعی در هستی و جامعه گردد.
ام باقر
این سه دستور عبودیت، استغفار و توبه است. عبودیت به معنای انجام اوامر و نواهی الهی، استغفار به معنای رفع نواقص و توبه به معنای ایجاد توجهی دائمی به پروردگار است. در صورت اهتمام به این دستورات، خداوند همه استعدادهای فردی و اجتماعی انسان را شکوفا می‌نماید
ام باقر
فرمود: ای ابن شبیب! محرم ماهی است که اهل جاهلیت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام کرده بودند ولی این امت احترام آن و احترام پیامبر خود را حفظ نکردند، در این ماه اولاد او را کشتند و زنانش را اسیر کردند و وسایلش را غارت کردند، خداوند هرگز این کارشان را نبخشد! ای ابن شبیب! اگر می‌خواهی گریه کنی، بر حسین بن علی ابن ابی طالب علیهم السلام گریه کن، زیرا او را همچون گوسفند ذبح کردند و از بستگانش، هیجده نفر که در روی زمین نظیر نداشتند، به همراهش شهید شدند، آسمان‌های هفتگانه و زمین‌ها به خاطر شهادتش گریستند و چهار هزار فرشته برای یاری او به زمین آمدند، ولی تقدیر الهی نبود و آنها تا قیام قائم علیه السلام در نزد قبرش با حال نزار و ژولیده باقی هستند و از یاوران قائم علیه السلام می‌باشند و شعارشان «یا لثارات الحسین» است.
کبوتر
ای ابن شبیب! اگر دوست داری با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در غرفه‌های بهشت همراه باشی، قاتلان حسین را لعنت کن. ای ابن شبیب! اگر دوست داری ثوابی مانند ثواب کسانی که همراه حسین بن علی علیهم السلام شهید شدند داشته باشی، هرگاه به یاد او افتادی بگو: «یا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزَ فَوزاً عَظِیماً؛ ای کاش با آنان می‌بودم و به فوز عظیم می‌رسیدم». ای ابن شبیب! اگر دوست داری با ما در درجات عالی بهشت همراه باشی، در اندوه ما اندوهگین و در خوشحالی ما، خوشحال باش و بر تو باد به ولایت ما، زیرا اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن سنگ محشور خواهد کرد.
کبوتر
صفت «برّ» شاخصه صفات شایسته‌ای است که انسان پس از هدایت به آن آراسته می‌شود. این کلمه به معنای نیکو عمل کردن در برابر دیگران است. انسان‌هایی که خود متخلق به صفت «برّ» هستند ابرار خوانده می‌شوند. بدین ترتیب ابرار کسانی هستند که به صفت مهربانی، شفقت، رفق، عطا و... شناخته می‌شوند.
ام باقر
بنابراین رحمت، جریان فیضی از ناحیه خالق به مخلوق است که در اثر این فیض، موجود از ناحیه نیاز خود (در صورتی که در معرض اسم رحمن قرار گیرد) وجود دریافت می‌کند. فیضی بی‌نهایت و تمام نشدنی که از دهنده‌ای در جایگاه برتر به گیرنده‌ای در مقامی پایین‌تر افاضه می‌شود. نکته قابل ذکر این است که برای نزول هر رحمتی لازم است ظرف و فرودگاه آن، برای فرود مهیا باشد، و گرنه رحمت محقق نشده و ثمراتش حاصل نمی‌گردد.
ام باقر
آنگاه که انسانی می‌تواند زمان و مکان را نادیده بگیرد و خانه و خانواده خود را متعلق به همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و در همه ابعاد هستی در نظر بگیرد و بر اساس آن عمل کند و از این رهگذر تأثیری همیشگی در عالم بگذارد. تأثیر بیت آسمانی حضرت ابراهیم علیه السلام به قدری بوده که خداوند به همه انسان‌ها ابلاغ می‌نماید: وَ مَن یرغَبُ عَن مِلَّةِ إِبراهیمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفسَهُ وَ لَقَدِ اصطَفَیناهُ فِی الدُّنیا وَ إِنَّهُ فِی الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحینَ و چه کسی از آیین ابراهیم روی می‌گرداند جز کسی که سبک مغزی کند؟ در حالی که ما او را در دنیا برگزیدیم و او در آخرت مسلماً از شایستگان است.
ام باقر
بیتی از آسمان هبوط یافت و گرد سردی و غربت زمین، فهم و عواطف برخی از انسان‌ها را پوشاند و از این رو برخی، کج‌راهه‌ها را به جای مسیر درست و آسمانی برگزیده و دنیا را به جای موطن اصلی خود یعنی آسمان و بهشت اختیار کردند. لذا انسان‌ها به دو گروه هدایت‌یافتگان و گمراهان در آمدند
ام باقر
بنابراین رحمت، جریان فیضی از ناحیه خالق به مخلوق است که در اثر این فیض، موجود از ناحیه نیاز خود (در صورتی که در معرض اسم رحمن قرار گیرد) وجود دریافت می‌کند.
mm.r mmm

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۶۳ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۴۶۳ صفحه

قیمت:
۶۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲صفحه بعد