بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق اثر علی صفایی حائری

بریده‌هایی از کتاب نظام اخلاقی اسلام شرح دعای مکارم الاخلاق

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۸ رأی
۴٫۸
(۸)
یقین و معرفت با محبت و ایمان، این دو، عامل تغییر و تحول انسان است
منم!
قدم اول و شرط اول در دعا این است که خواسته و نیاز ما باشد، نه تقلید از نیازمندهایی که با تمام وجود خویش خواسته‌اند.
منتظر طلوع
نظام اخلاقی اسلام تنها وعظ و چند تا دستور و حکم نیست که احکام اخلاقی غیر از نظام اخلاقی است. این نظام با شناخت‌ها شروع و با عشق‌ها گره می‌خورد و به آزادی و توحید و رضا و رضوان و حیرت و تفویض می‌رسد.
نون صات
انسان با چشم باز و با شناخت عظمت خودش، معبودی را انتخاب می‌کند که محدود و محکوم نیست و جمال و محبت او را دیده است؛ که او با عطش عظیم انسان هماهنگ است و این زیبایی اوست. او انسان را با خودش پیوند زده و حب به نفس را او در دل انسان ریخته و میان انسان و دلش، او واسطه است. و این نشان محبت اوست؛ که او از من به من نزدیک‌تر است و از من به من مهربان‌تر
نون صات
اگر این معرفت در انسان بیاید که چه چشمی سزاوار است که تو را ببیند و چه وجودی ارزش آن را دارد که تو خودت را به او عرضه کنی؟ این معرفت از بی‌ارزشی چشم‌ها و ناپایداری‌ها نگاه‌ها و آدم‌ها و توجهشان، تو را وادار می‌کند که به خاطر نظر حق، برای کسی و نظری، خودت را عرضه نکنی.
سپیدار سبز
به طور کلی وقتی در جایی می‌خواهد یک دگرگونی بوجود بیاید، نیاز به ترکیب و تبدیل دارد، همانطور که در درون خاک ترکیباتی به وجود می‌آید و خاک با آب ترکیب می‌شود و این ترکیب، تبدیل را دارد و آن به ثمر رسیدن میوه است
smoothybook
ما خیال می‌کنیم که مستند شدن یک جزء در حکم مستند شدن یک مجموعه است، اصولاً مجموعه‌ها در خیلی از اجزاء با هم شباهت دارند. شما یک مجموعه از یک شهر را ببینید؛ این بیمارستان، آن مسجد، آن هتل و منازل در اجزاء ممکن است عین هم باشند. این گچ داشته باشد، سیمان داشته باشد، اطاق داشته باشد ولی مبدا و منتهای آن با هم متفاوت باشد، در نتیجه مجموعه متفاوت است. این جنایت است که دو دلیل بر تفکر، دو دلیل بر صدق عبارتی بیاوریم و بعد بگویم با این دو دلیل معلوم می‌شود که اخلاق اسلامی چیست.
منم!
در رابطه با استناد نیز این مطلب باید مورد نظر قرار گیرد که اخلاق اسلامی وقتی مطرح می‌شود منظور این نیست که مثلاً ما شش‌هزار روایت بیاوریم راجع به صدق و وفا و تفکر. چه کسی گفته است که ما راجع به صدق و وفا روایت نداریم، مسأله این است باید مجموعه مستند باشد، ممکن است یک کتاب، یک روایت داشته باشد و مستند باشد و ممکن است هزار روایت در آن باشد، ولی مستند نباشد. خیلی از حرف‌ها که امروز به اسلام چسبیده از اینجا ناشی شده است که مجموعه‌ای مطرح شده است و برای اجزاءش روایات و آیاتی نیز در ذیل آن آورده شده باشد، در حالی که ممکن است در ضلالت باشد.
منم!

حجم

۱۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۰۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
۲
صفحه بعد