دانلود و خرید کتاب وزن موسیقی و شعر احمد رضایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب وزن موسیقی و شعر اثر احمد رضایی

کتاب وزن موسیقی و شعر

معرفی کتاب وزن موسیقی و شعر

از دیرباز وزن از مهم‌ترین موضوعات درخور بحث در زبان و ادبیات ایران و جهان بوده است. در زبان و ادبیات فارسی و به‌خصوص در نوع کلاسیک یا به اصطلاح سنتی آن، مقولهٔ وزن را با عنوان عروض می‌شناسیم. از طرف دیگر، عاملِ وزن، که حاکی از نظم و ترتیبی در زمان است، در تمامی هنرهای ایران و جهان، به‌خصوص هنر موسیقی نیز نقشی اساسی دارد. وزن در موسیقی با عنوان ایقاع و ادوار ایقاعی شناخته شده است. ادوار، جمع دور است، و آن، اصطلاحی است برای وزن‌های گوناگون و با نام‌های مختلف، که موسیقی ضربی را به وجود می‌آورند.‌ با توجه به اینکه اوزان عروضی نیز در ادبیات، همان کاربرد ادوار ایقاعی در موسیقی را دارند، در کتاب «وزن موسیقی وشعر» علم عروض در برابر علم ایقاع قرار می‌گیرد و در پایان، اوزان عروضی، که معادل ادوار در ایقاع هستند، با یکدیگر مقایسه خواهند شد. احمد رضایی در این پژوهش کوشیده است تا حد امکان شباهت‌ها، اختلاف‌ها و مرزها و نقاط مشترک این دو علم را بیابد و گامی برای شناخت و معرفی بیشتر علم ایقاع بردارد.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
افاعیل اصلی به‌دست‌آمده از ترکیب ارکان ده تا است، که عبارت‌اند از: فعولن (تَنَنْ تَنْ)، فاعلن (تَنْ تَنَنْ)، مفاعیلن (تَنَنْ تَنْ تَنْ)، مستفعلن (تَنْ تَنْ تَنَنْ)، فاعلاتن (تَنْ تَنَنْ تَنْ)، مفاعلتن (تَنَنْ تَنَنَنْ)، متفاعلن (تَنَنَنْ تَنَنْ)، مفعولاتُ (تَنْ تَنْ تانَ)، فاع‌لاتن (تانَ تَنْ تَنْ)، مس‌تفع‌لن (تَنْ تانَ تَنْ). عروضیان از هشت افاعیل یادشده (دوتای آخر تکراری است) فاعلن، مفاعلتن، و متفاعلن را مخصوص زبان و ادب عربی می‌دانند.
shariaty
هجا کوچک‌ترین واحد عروضی است. اوزان عروضی از افاعیل، و افاعیل نیز از ارکان تشکیل یافته‌اند. هجا نیز واحد تشکیل‌دهندهٔ ارکان است؛ بنابراین پس از هجاها ـ که به سه دستهٔ کوتاه، بلند و کشیده تقسیم می‌شود ـ ارکان کوچک‌ترین جزء تشکیل‌دهندهٔ اوزان عروضی است.
shariaty

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۹۶ صفحه

قیمت:
۵۸,۰۰۰
۴۰,۶۰۰
۳۰%
تومان