بریده‌های کتاب ادب حضور (دفتر پنجم)
کتاب ادب حضور (دفتر پنجم) اثر محمدتقی فیاض‌بخش

کتاب ادب حضور (دفتر پنجم)

از القاب امام حسین (ع) «الدَّلِیلُ عَلَی ذَاتِ اللَّهِ» هست؛ (یعنی) امام حسین (ع) راهنما و دلیل بر ذات خداست! انسان را مستقیم به ذات خدا می‌رساند.
آسمان دار
نباید به ظواهر مجلس و خلوتی یا شلوغی آن، اینکه مداح و سخنرانش چقدر صاحب‌نام هستند، شرکت‌کنندگان از چه صنف و قماشی هستند و... توجه کرد؛ ممکن است حوالهٔ انسان در مجلسی که به آن امید ندارد باشد که رسول خدا (ص) فرمود: براستی که برای پروردگارتان در روزهای عُمرتان نسیم‌هایی است، هان! پس خود را با بیشتر کردن در معرض آن قرار دهید
🍃🌷🍃
۱- تلاوت آیات قرآن خواندن آیات قرآن، به اندازهٔ حداقل پنج صفحه در روز، مناسب است. این مقدار می‌تواند در مسیر کربلا بیشتر باشد و به پیشگاه مطهر هریک از اولیای الهی (ع) پیشکش گردد. در این باره، خوب است که زائر ثواب این تلاوت‌ها را به هریک از اهل حرم (ع) که قرار نیابت و یا مؤانست در طول سفر با او گذاشته، هدیه نماید.
سارینا
فرمود: من به تمامی شیعیان سامراء از زن و مرد حکم می‌کنم که هریک از ایشان یک فقره زیارت عاشورا نیابتاً از والدهٔ محترم امام زمان (عج) بخوانند و آن محترم را نزد فرزندش حضرت ولی امر (عج) شفیع قرار دهند که آن حضرت، نزد خداوند متعال شفاعت نماید تا خداوند شیعیان را از این بلا نجات دهد. همین که این حکم صادر گردید، چون مقام ترس بود، همهٔ شیعیان ساکن سامراء اطاعت نمودند و در نتیجه یک نفر شیعه در سامراء تلف نشد؛ در حالی که هر روز ده، پانزده نفر غیر شیعه در اثر وبا تلف می‌شدند.
آسمان دار
در ایام عزای اهل بیت (ع)، علاوه بر شرکت در مجالس روضه و مرثیه‌خوانی، اگر توفیق نوحه‌خوانی و مداحی در مجالس اهل بیت (ع) را ندارد، در خلوت خویش برای خودش مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی کند، شعری بسراید و به ساحت ایشان عرضه کند و بدین ترتیب نامش را در اصناف مختلف خدمتگزاران آن حضرات ثبت نماید.
🍃🌷🍃
آنجا زیباترین چشم‌انداز عالم را دارد که یک سو ضریح مطهر سیدالشهدا (ع) و جناب علی اکبر (ع) است و سوی دیگر مزار شهداست.
🍃🌷🍃
مقبولیت هرکس در محضر امام، بسته به مقدار «معرفت» و «ادبی» است که در برابر آن حضرات دارد.
آلوین (هاجیك) ツ
آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهداء (ع) به ویژه در محرم و صفر
ــسیّدحجّتـــ
پس از چند روز پیاده‌روی با تشریفات و کیفیتی که ذکر شد، و تحمل رنج و سختی راه، وقتی که زائر به کربلا مشرّف گردید، بهتر است که با همان سر و وضع غبارآلود و گرسنه و تشنه به محضر ارباب بشتابد؛ که امام صادق (ع) در این باره فرمود: هرگاه خواستی امام حسین (ع) را زیارت کنی، او را زیارت کن در حالی که محزون، مکروب، ژولیده‌موی، غبارآلود، گرسنه و تشنه‌لب هستی؛ چرا که حسین (ع) محزون و مکروب و ژولیده و غبارآلود و گرسنه و تشنه به شهادت رسید؛ و از اباعبدالله (ع) حوائجت را بخواه و سپس بازگرد و کربلا را وطن خود مگیر. بر آستان جانان، گر سر توان نهادن گلبانگ سربلندی، بر آسمان توان زد گر دولت وصالت، خواهد دری گشودن سرها بر این تخیل، بر آستان توان زد
S
هاجر برای تحصیل آب تنها برای یک کودک شش ماهه، هفت بار بین صفا و مروه رفت و آمد کرد، و تنها بخشی از مسیر را هروله نمود و بالاخره با دست پر به نزد اسماعیل باز گشت و امیدش ناامید نشد، اما حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) این مسیر را چند ده بار از شب هفتم، که آب بر اهل بیت رسول خدا (ص) بسته شد، هروله‌کنان اسب تاخت و آب به خیام رساند و بالاخره در اوج گرمای عصر عاشورا، همهٔ هستی خود را برای رسانیدن جرعه‌ای آب به کودکان به میدان آورد، ولی امیدش ناامید شد.
S

حجم

۱۲۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۲۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
رایگان
صفحه قبل
۱
۲
...
۸صفحه بعد