دانلود و خرید کتاب ذهن و بازار جری مولر ترجمه مهدی نصراله زاده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ذهن و بازار اثر جری مولر

کتاب ذهن و بازار

معرفی کتاب ذهن و بازار

کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن اثری از جری مولر با ترجمه مهدی نصرالله زاده است. این کتاب به بررسی دقیقی از مفاهیم اقتصادی می‌پردازد و نگاهی جامع به مساله سرمایه‌داری در جهان امروز دارد.

این کتاب به سراغ فیلسوفان، سیاست‌مداران، شاعران، دانشمندان و ... می‌رود و نظرشان را نسبت به مساله سرمایه‌داری در جهان امروز جویا می‌شود. جری مولر برای نوشتن کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن موفق شد جایزه دانلد کاگنِ انجمن تاریخ را برای بهترین کتاب تاریخ اروپا از آن خود کند.

درباره کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن

ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن همانطور که از نامش برمی‌آید اثری است درباره سرمایه داری و کاپیتالیسم. هرچند به نظر می‌رسد این مفاهیم در دسته مفاهیم اقتصادی قرار می‌گیرند و گفتگو درباره آن مختص اقتصاددانان است، اما در طول تاریخ، همیشه نظر فیلسوفان، سیاست‌مداران، شاعران و دانشمندان علوم اجتماعی را به خود جلب کرده است و آنان را واداشته تا درباره این موضوع نیز به گفتگو بنشینند و اظهار نظر کنند.

جری مولر در این کتاب به سراغ همین نظرات رفته است. او تاریخچه‌ای را ارائه کرده است که به این سوال، پاسخ می‌دهد: چگونه ایده سرمایه داری در اندیشه غربی تکوین و تکامل یافته است. این کتاب نظرات اندیشمندان مختلفی را مانند هابز، آدام اسمیت، ادموند برگ، هگل، مارکس، متیو آرنولد و نیز روشنفکران کمونیست، فاشیست و نئولیبرال قرن بیستم در خود جای داده است. همچنین به بررسی پیامدهای سرمایه‌ داری و استلزامات آتی آن می‌پردازد. 

از نکات مثبت کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن می‌توان به جامع‌نگر بودن و ارائه افکار مختلف اشاره کرد. ترجمه خوب و همچنین ارجاعاتی که به متون اصلی اندیشمندان داده شده است نیز از مزیت‌های این اثر است.

کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

تمام علاقه‌مندان به مطالعات اقتصادی و تاریخی را به خواندن کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن دعوت می‌کنیم.

درباره جری مولر 

جری مولر ۷ ژوئن ۱۹۵۴ به دنیا آمد. او در دانشگاه‌های برندایس و کلمبیا تا مقطع دکترا تحصیل کرد و در حال حاضر در استاد دانشگاه کاتولیک آمریکا است و تاریخ درس می‌دهد. 

جری مولر تا به حال پنج کتاب نوشته است. ذهن و بازار که برای او جایزه بهترین کتاب اروپا را به ارمغان آورد و تفکر درباره سرمایه‌ داری از جمله کارهای او است. مقالات مولر در نشریات فارین افرز، نیو ریپابلیک، وال‌استریت ژورنال و... منتشر می‌شود.

بخشی از کتاب ذهن و بازار: جایگاه سرمایه‌داری در تفکر اروپای مدرن

دفاع ولتر از بازار در کتاب نامه‌ها و بعد از آن در فرهنگ فلسفی دفاعی سیاسی بود نه اقتصادی. اگر فعالیت بازاری ارزشمند شمرده می‌شد به خاطر آن نبود که این فعالیت جامعه را ثروتمندتر می‌کرد، بلکه دلیل آن کم‌خطرتر بودن جستجوی نفع شخصی در حوزه اقتصاد نسبت به جستجوی اهداف دیگر، بالاتر از همه غیرت و تعصب مذهبی، بود.

انگیزه‌های اقتصادی، فکری و شخصی ولتر را به انگلستان کشاند. در فرانسه، حمله به نهاد مستقر کلیسای کاتولیک در کتاب هنریاد آن را به آماجی برای سانسور دولتی تبدیل کرد. این کتاب به شکل مخفیانه انتشار یافت، و این به معنای آن بود که تقریباً همه سود ناشی از فروش کتاب به ناشر و نه نویسنده می‌رسید. در انگلستان، جایی که در آن سانسور به‌مراتب کمتر بود، کتاب می‌توانست آزادانه منتشر شود. انگیزه رفتن ولتر به انگلستان بخشی انتشار نسخه‌ای بازبینی‌شده و نفیس از شعرش بود، نسخه‌ای که حامیان قدرتمند و ثروتمند آن را پیش‌خرید کردند. عایدات قابل ملاحظه ناشی از این فروش به شخص ولتر رسید.

هرچند قصد ولتر از این سفر اقتصادی بود، دستگیر شدنش در فرانسه باعث به تأخیر افتادن آن شد. ولتر در اپرای فرانسه اهانت شوالیه دو روآن، فرزند یکی از معتبرترین خانواده‌های نجیب‌زاده فرانسوی، را به تندی پاسخ داد. شوالیه برای آنکه به توهین‌کننده عامی درسی داده باشد دو نفر از خدمتکارانش را فرستاد تا شاعر را ضرب و شتم کنند، در حالی که خود جناب شوالیه هم دستوراتش را از درون کالسکه اعیانی‌اش در همان حوالی با صدای بلند صادر می‌کرد. ولتر برای گرفتن انتقام به آشنایانش در میان نجبا و حتی به وِرسای متوسل شد. اما وقتی از کمک آنان ناامید شد، خودش مسئله را در دست گرفت و در صدد حل آن برآمد. او آموزش شمشیربازی دید، به این قصد که روآن را به دوئل دعوت کند، و تپانچه هم خرید. با انتشار شایعات مربوط به نیات ولتر در پاریس، حکومت فرمان زندانی کردن او در باستیل را صادر کرد. پس از بازداشت وی، ولتر با اولیای امور به توافقی رسید که به او اجازه می‌داد به جای ماندن و زندانی شدن به انگلستان سفر کند.

برداشت‌های ولتر از انگلستان و تصویری که او در کتاب نامه‌های فلسفی‌اش از انگلستان به خوانندگان فرانسوی خود ارائه کرد پیوند نزدیکی با دغدغه‌های فکری و فلسفه سیاسی او داشت. آنچه ولتر در تمدن اروپایی زمان خود بیش از همه ارزشمند می‌شمرد آزادی فزاینده فرد از تحمیل و اجبار بود، امری که به دلیل برخورد مداراگرانه هر چه بیشتر حکومت با اختلافات فکری، و بالاتر از همه، به دلیل حاکمیت قانون میسر شده بود. بر طبق این ملاک، انگلستان الگویی برای بقیه اروپا به شمار می‌آمد.

خاستگاه سرمایه داری از چشم اندازی گسترده تر
الن میک سینزوود
زایش سرمایه داری
هنری هلر
نخستین دموکراسی
پال وودراف
تصور عصر پساتوسعه
امانوئل والرشتاین
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۳: نظم سیاسی مردمان آزاد)
فریدریش فون هایک
برابری و جانبداری
تامس نیگل
جامعه‌ی فرسودگی؛ جامعه‌ی شفافیت
بیونگ چول هان
علیه نظم سکولار و چند مقاله دیگر
محمدرضا قائمی نیک
سوسیالیسم
کریستین نیمیتز
قانون، قانون‌گذاری و آزادی (جلد ۱: قواعد و نظم)
فریدریش فون هایک
جهان می پذیرد یا نه
ویلیام گریدر
فریب طعمه‌ها
رابرت‌ جی.شیلر
لیبرالیسم و مسئله عدالت
گروه نویسندگان
اقتصاد و آرمان‌شهر
جفری مارتین هاجسن
بازار آری، کاپیتالیسم نه: آنارشیسم فردگرا در برابر مدیران، نابرابری‌ها، قدرت شرکت‌‌ها و فقر ساختاری
گری چارتیه
حقایق و مغالطه‌ها در اقتصاد
توماس ساول
اقتصاد روایی
رابرت‌ جی.شیلر
از گیل گمش تا وال استریت؛ اقتصاد خیر و شر
توماش زدلاچک
آزادی و خیانت به آزادی
آیزایا برلین

نظرات کاربران

Travis
۱۳۹۹/۰۴/۱۷

چرا این کتاب را بخوانیم: ۱. ساختار منسجم و فصل‌بندی متناسب کتاب بر اساس سیر تاریخی بیان اندیشه‌ها ۲. نگاهی جامع به دیدگاه‌های مختلف و متضاد در باب سرمایه‌داری ۳. بررسی کامل زندگی اندیشمندان و توجه به بستر تاریخی و اجتماعی و خانوادگی

- بیشتر
موصیو
۱۳۹۸/۰۵/۰۱

یکی از بهترین کتابهایی که می‌تونید برای فهمیدن فلسفه اقتصاد و تحلیل درباره بازار فعلی جهان پیدا کنید اگر به این موضوعات علاقه دارید حتما حتما توصیه می‌کنم

حسین
۱۴۰۰/۰۹/۲۷

من نسخه چاپی این کتاب رو خوندم بی‌نظیره واقعاً بی‌نظیره، بجای اینکه سالها اندیشه‌های چپ تو کشور به چاپ می‌رسیدند باید امثال این کتاب و لیبرالیسم که اخیرا نشر ثالث چاپ کرد منتشر میشدند، الان حال و روزمون این نبود

سید صادق علامه
۱۳۹۹/۱۰/۱۴

بررسی دقیق و فلسفی مسائل اقتصادی بسیار دقیق و واقعا جذاب... برای کسانی که دوست دارند عمیق مطالعه کنند حتما توصیه می‌شود.

M_`N
۱۴۰۱/۰۸/۱۹

موارد اکادمیک و فنی‌ این کتاب قبلا در کامنت های دوستان گفته شده. اما یک نکته نه چندان دانشگاهی اما مهم در مورد این کتاب وجود داره.... اون هم اطلاعات خوب و نسبتا دقیق از وضعیت زندگی و شخصیت اندیشمند مورد

- بیشتر
حسین محمدی
۱۴۰۱/۰۱/۲۶

دایره المعارفی جامع وکامل درموردبازاروسرمایه داری وتاریخچه علم اقتصادازآدام اسمیت تا تاریخ معاصرهمراه با نقدوتفسیر

Amir hessam
۱۴۰۲/۱۰/۰۱

کتاب نظریه‌های مختلف اقتصادی ر توضیح میده و نشون میده چطوری سرمایه‌داری اینقدر خوب کار میکنه. واقعا چشم آدم باز میشه. بسیار آموزنده. ولی کتاب مشکلات شدید ویرایشی داره که واقعا باعث تاسفه. ضمن اینکه ۱۷٪ کتاب هم یادداشت‌ها و رفرنس‌هاست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۱۳)
کلیسایی که دغدغه‌اش جمع‌آوری عُشریهٔ مذهبی از زمین بود یهودیان را از پیشهٔ زمین‌داری کنار گذاشت، زیرا اگر یهودیان صاحب زمین می‌شدند عُشریه‌ای هم برای کلیسا در کار نمی‌بود. رشد اصناف در اواخر قرون وسطا باعث شد یهودیان، به‌واسطهٔ سیاست‌های انحصارگرایانه‌ای که عضویت در اصناف را به مسیحیان محدود کرده بود، از حِرَف و صنایع نیز بیرون رانده شوند. ناامن شدن اقامتگاه‌های یهودی، به دلیل اتکای آنها به صِرف مدارای اشراف و پادشاهان مسیحی، باعث شد که یهودیان به دارایی‌های منقول، به‌ویژه جواهرات و فلزات گران‌بها، جذب شوند، یعنی آن نوع از دارایی که می‌توانست به‌آسانی پنهان و منتقل شود.
someone
«اگر کسی زیان نکند، کسی دیگر سود نخواهد برد.» این تلقی از ثروت هر چند یگانه دیدگاه قابل تصور برای مسیحیان نبود اما به عنوان دیدگاه غالبِ آنان باقی ماند.
someone
«اگر تنها یک مذهب در انگلستان بود خطر استبداد وجود می‌داشت، اگر تعدادشان دوتا بود آنها گلوی هم را می‌دریدند، اما اکنون تعداد آنها سی‌تاست و با یکدیگر در صلح و صفا زندگی می‌کنند»
جستجوگر
آرنولد بارها این تجربه را داشت که از مدارسی بازدید و بازرسی می‌کرد که در آنها دانش‌آموزان کوهی از اطلاعات و حساب را بلعیده بودند اما فاقد هرگونه توانایی تحلیلی و به‌کلی ناتوان از فهم نثر یا شعر پیچیده بودند. به آنان فکر کردن را نیاموخته بودند، بلکه یاد داده بودند که چگونه خود را به سرعت برای امتحان آماده کنند.
Travis
«به‌یقین، هیچ جامعه‌ای که اکثریت عظیمی از اعضایش فقیر و درمانده باشند نمی‌تواند سالم و سعادتمند باشد. در ضمن، این عین انصاف و عدالت است که کسانی که خوراک و پوشاک و مسکن کل جامعه را تأمین می‌کنند باید چنان سهمی از محصول کار خود داشته باشند که خود نیز بتوانند به‌نحوی منصفانه بخورند و بپوشند و سقفی بالای سر خود داشته باشند.»
Travis
انقلابی که مارکس آرزویش را داشت و آن را پیش‌بینی کرده بود به دلیل عواملی که مارکس نادیده گرفته بود هرچند بعضی از آنها جلوی چشم او ظاهر شده بودند در اروپای غربی به وقوع نپیوست. مهم‌ترینِ این عوامل توانایی فزایندهٔ نظام سرمایه‌داری در بهبود وضع اقتصادی طبقات کارگر، به یمن پیشرفت فناوری و رشد اقتصادی، بود.
Travis
انقلاب کمونیستی در زمان حیات مارکس، یا در طول سی سال پس از مرگ او، به وقوع نپیوست. و زمانی هم که به وقوع پیوست نه در اقتصادهای سرمایه‌داریِ پیشرفته، بلکه در جوامع عمدتاً روستایی‌ای بود که مراحل ابتدایی صنعتی شدن را تجربه می‌کردند برجسته‌تر از همه، در روسیه و چین.
Travis
بنا به ادعای ولتر، شور و حرارت مذهبی منشأ اصلی اختلاف است، امری که در بهترین حالت به بی‌عدالتی می‌انجامد و در بدترین حالت به جنگ داخلی.
طلا در مس
کارل مارکس (۱۸۸۳-۱۸۱۸) و دوست و همکارش، فریدریش انگلس (۱۸۹۵-۱۸۲۰)، را باید شناخته‌شده‌ترین منتقدان بازار دانست. ما امروز معروفیت و فراگیری اصطلاح «کاپیتالیسم» را مرهون آنهاییم، اصطلاحی که مترادفی است برای آنچه اسمیت «جامعهٔ تجاری» و هگل «جامعهٔ مدنی» می‌نامید. مارکس و انگلس به نفس استفاده از اصطلاح «کاپیتالیسم» اعتراض داشتند و آن را از اساس تحقیرآمیز می‌دانستند، و این در حالی است که بسیاری از متفکران به این قبیل جوامع، جوامع سرمایه‌داری، نگاه تأییدآمیزتری داشتند. در هر صورت، همان‌گونه که خواهیم دید، قصد آن بود که این اصطلاحْ تحقیرآمیز باشد. اما، مثل بسیاری از برچسب‌هایی که در جدل‌های سیاسی متولد شده‌اند، این اصطلاح هم از سرچشمه‌های خود دور شد و در نهایت مورد استفادهٔ کسانی قرار گرفت که منکر تداعی‌های ناخوشایند آن بودند. شاید تاریخ انقضای مارکسیسم به‌عنوان جریانی سیاسی گذشته باشد، اما احتمال نمی‌رود که جذابیت آن به‌عنوان منبعی برای تحلیل و نقدِ بازار به‌تمامی از بین رفته باشد. دلیل این امر آن است که مارکسیسم، از نخستین روزهای خود، جاذبه‌ای دوگانه داشته است.
esrafil aslani
نقشِ ویژهٔ یهودیان به‌عنوان وام‌دهندگان پول از یک سو آنان را به عصای دست مراجع قدرت سیاسی، که با آنان مدارا و از آنان محافظت می‌کردند، تبدیل کرده بود و از سوی دیگر انزجار بخش‌هایی از جماعت مسیحی را نسبت به آنان برانگیخته بود. یهودیان غالباً نیازهای اقتصادی، به‌ویژه نیازهای اقتصادی پادشاهان، را برآورده می‌کردند، پادشاهانی که یهودیان برای‌شان، من‌غیرمستقیم، تحصیلداران مالیاتی بودند.
someone

حجم

۹۱۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

حجم

۹۱۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۷۳۹ صفحه

قیمت:
۲۰۸,۰۰۰
۱۴۵,۶۰۰
۳۰%
تومان