بریده‌های کتاب غرب چگونه غرب شد
کتاب غرب چگونه غرب شد اثر مرتضی مداحی

کتاب غرب چگونه غرب شد

انتشارات:انتشارات سروش
امتیاز:
۴.۳از ۸ رأی
۴٫۳
(۸)
اَلْعَالِمُ‌ بِِزَمَانِهِ‌ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِسُ. از امام صادق‌ (ع) است: «کسی که عالم به زمان است و زمانۀ خود را می‌شناسد امور مشتبه و گمراه‌کننده به او هجوم نمی‌آورند.»
بیخیال
(اما حکومت اروپایی‌ها با هر میزان استعمار خودکامه و فقدان دموکراسی به عنوان اهدا کننده «آزادی» توصیف می‌شد.
mizo
]ژاپن درست به خاطر نبودن اشاعه بود که صنعتی شد. ژاپن تنها کشور عمده غیراروپایی بود که توانست از تسلط اروپایی‌ها جلوگیری کند و این نتیجه دور از دسترس بودن آن کشور از نظر اروپایی‌ها بود.
mizo
در واقع، این پویایی و تعامل توسعه و توسعه نیافتگی است که دنیای مدرن را تبیین می‌کند.
mizo
در انگلیس درصد چشمگیری از تاریخ‌دانان با نفوذ، نظریه‌پردازان اجتماعی، حتی رمان‌نویسان و شاعران رابطه مستقیمی با کمپانی هند شرقی، دفاتر استعماری، و دیگر نمایندگی‌های عمومی و خصوصی امپراتوری داشتند.
abdolmahdi
علت اصلی پیشرفت اروپا برخی عوامل ذهنی یا روحی است؛ ویژگی‌هایی از جنس «ذهن اروپایی» ؛ «روح اروپایی» ، «انسان غربی» و مانند آن، منتهی به خلاقیت، تخیل، اختراع، نوآوری و عقلانیت می‌شود و احساس افتخار و اخلاق عملی را به بار می‌آورد و به طور کلی به ساخت «ارزش‌های اروپایی» می‌انجامد. ۴. علت عقب‌ماندگی غیراروپایی‌ها فقدان همین عامل ذهنی و روحی است.
abdolmahdi
سرمایه‌داری در اروپا محوریت یافت زیرا استعمارگری این قدرت را به اروپایی‌ها داد تا هم جامعه خود را توسعه بخشند و هم از روند توسعه دیگر مناطق جلوگیری کنند.
mizo
سود ناشی از تجارت برده، اداره مزارع بردگان، و بخش‌های اقتصادی متفرع بر آنها به انگلستان سرازیر می‌شد و سپس در شکل سرمایه‌گذاری درمی‌آمد که انقلاب صنعتی و ساختارهای آن مانند کانال‌های آب، و بنادر را تقویت می‌کرد.
mizo
این نظریه که توسعه صنعتی اروپا از جهات مختلف وابسته به فرایندهای استعماری بوده، در قرون هجدهم و نوزدهم به طور گسترده مورد قبول واقع شد.[ ۵۱ ]بعدها شاید به خاطر گسترش ایدئولوژی اشاعه‌گرایی و مبنای پیشتاز آن که اروپا منبع مستقل پیشرفت بود این نظریه در بین تاریخ‌دانان اروپایی از مطلوبیت افتاد.
mizo
انقلاب کشاورزی قرون هفدهم و هجدهم را می‌توان معلول فرایند صنعتی شدن و شهرنشینی دانست نه علت آن.
mizo

حجم

۳۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۳۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد