بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۸ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
برای بیدار شدن در سحر چه کنیم؟ بیداری سحر نیاز به عنایت و توفیق خاصّ الهی دارد؛ لذا اگر آدم در طول روز مراقب چشم، گوش، شکم و همه‌ی اعضا و جوارحش باشد، این امر ممکن می‌شود، امّا اگر گاه غفلت کند یا گناهی از او سربزند، به‌طور مستقیم در بیداری سحر اثر می‌گذارد.
mohammad
در یک اطاق بزرگ مجموعه‌ای از آقایان علما نشسته بودند و پیرمرد عالمی در گوشه‌ی صدر مجلس جلوس داشت و درس می‌فرمود؛ استاد علّامه سید مرتضی عسکری (ره). فکر می‌کنم در همان جلسه بود که من احساس کردم گمشده‌ای داشته‌ام که خود بدان توجّه نکرده بوده‌ام و اکنون بدون هیچ سعی و کوشش آن را یافته‌ام.
maryhzd
اوّلین عامل عدم حضور قلب، چشم ماست. کسی که چشمش هر زن و مرد، هرمنظره، هرعکس و فیلمی را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید، إن‌شاءالله حضور قلبتان در نماز بیشتر می‌شود.
جوان انقلابی
از بین بردن منیّت، کاری است هیهات! اخلاص هم، کلاسِ بندگان خاصّ خداست.
محمدرضا میرباقری
عُجب، جنگی روحی است که شیطان علیه انسان به پا می‌کند. راه مقابله با این صفت، پناه بردن به خداوند متعال است.
محمدرضا میرباقری
«قالَ الصّادِقُ (ع): ما مِن قَبضٍ و لابَسطٍ إلّا و للهِ فیهِ المَنُّ أو الإبتلاءُ»؛ هیچ گرفتاری و گشایشی نیست مگر خداوند در آن خواسته یا امتحانی دارد.
فاطمه
می‌دانی استغفار چیست؟ استغفار مقام بلندمرتبه‌گان است. کلام و نامی است که شش معنا و شرط دارد: اوّل پشیمانی از گناه انجام شده، دوم تصمیم بر ترک گناه در آینده، سوم پرداخت حقوق مردم، تا زمانی که خدا را ملاقات می‌کنی حقّی از مردم بر عهده‌ات نباشد، چهارم اراده بر ادای هر حقّ واجبی که آن را ضایع کرده‌ای و پرداختن آن، پنجم همّت بر آب کردن گوشتی که از حرام در وجودت روییده با اندوه خوردن بر گذشته، تا آنجا که پوست را به استخوان بچسبانی و بین آن‌ها گوشت جدید بروید، ششم چشاندن رنج عبادت بر بدن، همان‌گونه که شیرینی گناه را بر آن چشاندی. آن‌گاه می‌توانی بگویی: أستغفرالله.
فاطمه
به نیّت توانایی در کنترل غضب، باتوجّه روزی صدمرتبه یا بیشتر صلوات بفرستید. إن‌شاءالله معالجه می‌شود.
برای اینکه بتوانید توبه کرده و تخلّف خود را جبران کنید، اوّل باید نمازتان را درست و صحیح بخوانید. اگر نماز را درست و اوّل‌وقت بخوانید، راه نجات وجود دارد و إن‌شاءالله عاقبتتان به‌خیر خواهد شد.
taheri
اگر بتوانید به‌طور جدی به چیزهایی که خدای متعال راضی نیست نگاه نکنید، می‌توانید نماز بهتری داشته باشید
t.ftm.s
توسّل به امام ‌زمان (ع) به هرروشی ممکن است. به‌عنوان مثال: -دعای عهدِ چهل‌روزه یک توسّل است. -زیارت آل‌یاسینِ هرروزه یک توسّل است. -نماز امام ‌زمان (ع) هرروزه یک توسّل است. -نماز خاصّ سحر شب‌های جمعه که در حاشیه‌ی مفاتیح‌الجنان آمده یک توسّل است. -دعا برای سلامتی و فرج آن حضرت یک توسّل است. -حتّی اگر با آن حضرت به‌طور معمولی صحبت و مناجات کنید و به ایشان حاجت و نیازتان را عرض کنید باز هم یک توسّل است. همه‌ی این توسّلات به‌شرطی نتیجه خواهد داد که با توجّه و خلوص و شکسته‌دلی باشد.
هدهد
بدانید که هرکه به راه نادرستی گرایش پیدا می‌کند، دلایل و عوامل خاصّی مانند گناه و عدم توبه و جبران نکردن اشتباهات، در میان بوده است و درنتیجه‌ی گناهش، گمراهی، ضلالت، کجی و انحراف به بار می‌آورد. همچنین اگر کسی به خودش خیلی معتقد باشد، در این صورت او را به خودش واگذار می‌کنند و نتیجه‌ی واگذاشتن به خود از جانب خداوند متعال، گمراهی خواهد بود؛
رهی
اگر گناهان گذشته‌ی شما کاملاً بخشیده شود، آن یقین و آرامش که می‌خواهید به‌دست خواهد آمد. شما روزهایی را به غفلت و گناه گذرانده‌اید و سپس توبه کردید؛ این بسیار خوب است، امّا به‌شرط اینکه توبه را ادامه دهید
رهی
همه‌ی مشکلات دنیا و آخرت ما، از گناه است
shariaty
هرگناهی بر اساس نفوذ شیطان انجام می‌شود و اگر آدم به گناه عادت داشته باشد، ولایت و تسلّط شیطان بر او مسلّم خواهد بود. ولایت شیطان همان تسلّط او بر آدمی است.
کویر
زمانی که از اعمال عبادی لذّت نمی‌برید، باز هم باید اعمال را ادامه بدهید؛ مگر زمانی که کسالت‌آور شده و خستگی و بی‌حوصلگی وجود داشته باشد. البتّه بعضی از اعمال مانند نمازشب نباید ترک شود، امّا در حال کسالت می‌توان آن‌ها را مختصرتر و سبک‌تر انجام داد.
F313
چه کنیم که به فوز شهادت نائل شویم؟ شهیدِ در راه جهاد با نفس، مقامش از شهید در جنگ بیشتر است. اگر شما مرد میدان هستید با هوا و هوس خود بجنگید. در این صورت اگر جنگی هم پیش بیاید به‌راحتی خواهید توانست تن به وظیفه‌تان بدهید. ضمناً اگر کسی در جنگ شهید شود یک‌مرتبه شهید شده است، امّا اگر کسی با هوی نفس خود بجنگد، هر روز شهید خواهد شد.
Sayyed Mortaza
از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو اگر رفتارتان را عوض کنید و استقامت بورزید، همه‌چیز تغییر خواهد کرد. شما تنها بوده‌اید و مدام پای تلویزیون و مزخرفات آن نشسته‌اید (!) و در نهایت خراب شده‌اید. خراب کردن راحت است، امّا معالجه و اصلاحش حوصله می‌خواهد و زمان می‌برد. چه کار باید کرد؟ چه بخواهید و چه نخواهید، این راه زحمت دارد. باید به سختی اصلاح، تن بدهید وگرنه به جهنّم می‌روید. باید همه‌ی راه‌های بدی را به‌روی خود ببندید تا بتوانید إن‌شاءالله با حوصله و صبر به حال گذشته‌ی خود برگردید.
msadeq
کسی که به مردم رحم نکند، خدا نیز او را مورد رحمت خویش قرار نمی‌دهد.
حکیمی
حدود بیست سال است که ازدواج کرده و میلیون‌ها تومان برای فرزنددار شدن هزینه کرده‌ایم امّا نتیجه‌ای نگرفته‌ایم؟ توصیه‌ی شما در این زمینه چیست؟ در خانه اذان بگویید. هر روز برای رفع این مشکل صدقه بدهید. انگشتری از فیروزه تهیه کنید که روی نگین آن این آیه حک شده باشد: (رَبِّ لا تَذَرْنی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیرُ الْوارِثین)، همچنین از همه مهم‌تر به مدّت چهل روز دستورالعمل زیارت‌عاشورای آیت‌الله‌حق‌شناس (ره) را عمل نمایید.
حکیمی

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان