بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۱۲ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
لذّت نبردن از مناجات و عبادات، به‌خاطر دوستی دنیاست و چون دوستی و علاقه نسبت به دنیا در آن‌ها وجود ندارد، حتماً از مناجات و عباداتشان لذّت خواهند برد.
t.ftm.s
شما تنها گناهکار عالم نیستید که از لطف و رحمت خداوند ناامید بشوید
t.ftm.s
با مجلس موعظه که کاری از پیش نمی‌رود؛ به عمل کار براید به سخن‌دانی نیست
t.ftm.s
مقصود از توجّه در خواندن زیارت عاشورا چیست؟ در خواندن زیارت، در واقع انسان به دیدار کسی می‌رود، نه به دیدار در و دیوار و ضریح و گنبد؛ پس اگر بتوان در زیارات فقط به یاد مَزور حقیقی مثلاً امام ‌حسین (ع) بود زیارت واقعی و توجّه مورد نظر واقع شده است.
رهی
خانم‌های محجّبه کلّاً باید با خانم‌های بدحجاب با مهربانی و اخلاق خوب رفتار کرده و در صورت وجود شرایط، آنان را با زبان خوش امر به معروف و نهی از منکر نمایند. زیرا زمانه زمانه‌ای نیست که برخورد بد مؤثّر باشد و احتمال اثر، فقط در برخورد خوب وجود دارد.
هدهد
اگر درب توبه به روی آدم باز است، پس به هیچ‌وجه غم و ناامیدی نباید به‌وجود بیاید.
هدهد
گناه استمناء گناه بدی است و اصل انسانیت آدمی را خدشه دار می‌کند؛ امّا در هرصورت توبه‌ی از گناه، راهی است که خدای متعال قرار داده و همیشه مؤثّر خواهد بود.
هدهد
غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است؛ و فرقی نمی‌کند که برای عیب‌جویی باشد یا برای گِله و یا به‌عنوان انتقاد. مهم این است که عیبِ مخفی یک مؤمن را برای کسانی که آن را نمی‌دانند، بگویید و آشکار کنید؛
هدهد
برای مشکل شغل نیز هر روز صبح دست را روی سینه بگذارید و هفتاد مرتبه با توجّه ذکر «یا فتّاح» را تکرار نمایید. بعد از نماز عصر هم هفتاد مرتبه ذکر استغفار را تکرار کنید. این استغفار مانند یک شاه‌کلید است که می‌توان در تمام مشکلات از آن استفاده کرد. هرچه با توجّه بیشتری بگویید نتیجه‌اش بهتر و زودتر خواهد بود؛ همچنین باید به نمازتان، صحیح بودن و اوّل‌وقت بودن آن اهمّیت بیشتری بدهید.
کربلایی
همچنین اگر کسی به خودش خیلی معتقد باشد، در این صورت او را به خودش واگذار می‌کنند و نتیجه‌ی واگذاشتن به خود از جانب خداوند متعال، گمراهی خواهد بود؛ پس آدم باید به خدا پناه ببرد و از این کارها پرهیز کند تا عاقبت به‌خیر شود.
maryhzd
راهکارهای کنترل خشم و عصبانیت کدام است؟ راه کنترل قوّه‌ی غضبیه، همان راه کنترل قوای دیگر است. اگر انسان اندکی از نظر ایمان قوّت یابد، می‌تواند هم قوّه‌ی شهویه و هم قوّه‌ی غضبیه و هم قوّه‌ی شیطنت و هم دیگر قوای خود را مدیریت کند. راه تقویت ایمان، مراقبت از رفتار و اعمال برای ترک جدّی معصیت است. نماز صحیح و اوّل‌وقت، مدد و کمک برای همه‌ی کارهای معنوی است. بزرگان نیز فرموده‌اند: برای کنترل غضب به همین نیت و با توجّه، صلوات بفرستید.
رهی
ناگهان متوجّه می‌شوم که مشغول نگاه به نامحرم هستم، البتّه بلافاصله سرم را پایین می‌اندازم. چگونه از این شرایط رهایی یابم؟
امین
راستی اگر کسی مسؤولیت کاری را به‌عهده بگیرد، به‌ویژه اگر کار، کار فرهنگی باشد و پای فکر، عقیده و سرنوشت بچه‌های مردم در میان باشد، چگونه می‌تواند جواب‌گوی افت تحصیلی و یا بدتر از آن مشکلات اخلاقی آن‌ها باشد؟
Mohammad Ali Zareian
نکته‌ی مهم این است که تاریخ زمینه‌ساز تفکّر و اعتقاد آدمی‌است و بسیاری از کسانی که در زمان ما به انحراف و کجیِ عملی و رفتاری گرفتار شده‌اند و به راه‌های سیاسی و اجتماعی نادرست رفته‌اند، به سبب این‌گونه از پیش زمینه‌ها بوده است؛ لذا باید در مطالعه‌ی مطالب، دقّت و حساسیت خاصی به خرج دهید و تا ممکن است به کمک استاد متدیّن و خبیر این کار را انجام دهید.
mohammad
بدانید نه کم‌غذایی و نه زود خوابیدن و نه هیچ کار دیگری نمی‌تواند آدم را از خواب سحر بیدار کند و فقط باید خدای متعال بخواهد و إن‌شاءالله مرحمت او شامل شما بشود.
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴
اوّلاً، جبران نماز قضا شده این است که قضای آن را بخوانید. لازم است قضای نماز صبح آن روز را قبل از نماز ظهر بخوانید؛
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴
در مرحله‌ی بعد نمازتان را اوّل‌وقت بخوانید و با خواندن کتاب «واجبات و محرّمات» آیت‌الله‌مشکینی (ره) و کتاب گناهان کبیره‌ی آیت الله دستغیب (ره) با محرّمات و گناهان به‌خوبی آشنا شوید و به‌دقّت آن‌ها را ترک نمایید. اگر این مقدار موفّق شدید، کتاب «چهل حدیث» حضرت‌امام (ره) را بخوانید و دستورات اخلاقی ایشان را ذرّه‌ذرّه عمل نمایید.
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴
پس باید مدّتی هرچه را که خواستید و هرمقدار که دلتان می‌خواهد، نخورید تا این نوع از کنترل حاصل شود.
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴
انسان اگر بتواند شهوتِ خوردن را به کنترل خود درآورد، خواهد توانست شهوات دیگر را نیز کنترل کند؛
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴
این مقدار از غذا که ما ایرانی‌ها می‌خوریم خیلی زیاد است. گوشت، روغن و شیرینی را از غذایتان به‌مقدار زیادی کم کنید.
کاربر ۲۴۳۷۲۰۴

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان