بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهنمای طریق | صفحه ۹ | طاقچه
کتاب رهنمای طریق اثر محمدعلی جاودان

بریده‌هایی از کتاب رهنمای طریق

۴٫۴
(۱۳۵)
هرچه روح تجرّد بیشتری داشته باشد امکان تفکّر، بهتر و بیشتر فراهم می‌گردد.
حکیمی
آن مجلس و درس را در حدّ مقدور ترک نکردم. معارفی که از ایشان می‌آموختم، اسلام و تشیّعی را که ایشان می‌شناخت و درس می‌داد، اسلام و تشیعی کاملاً معقول بود و همه چیزش بر پایه‌ی دلیلِ استوار قرار داشت و قابل‌عرضه‌ی در عالم بود. در آن، نه جشن نُهم ربیع بود و نه قمه‌زنی جزء اصول دین قرار داشت؛ من همیشه از این نعمت شکرگزار هستم. تا آخر عمر مبارک علّامه همیشه با ایشان همراه بودم. ایشان حقّی بر من یافته است که در آن امکان تقدیر و تشکّر وجود ندارد. شاید تا مدّت‌ها هر روز پنج‌شنبه که از مجلس درس بیرون می‌آمدم دنیا در نظرم رنگ تازه‌ای یافته بود و به حقایقی در اسلام و تاریخ آن دست یافته بودم که در تصوّرم نمی‌گنجید. لازم به‌ذکر می‌دانم حوادثی که در این اواخر برای ایشان پیش آوردند ریشه‌ای جز در دست وسواس خنّاس نداشت.
maryhzd
لطفاً برنامه‌ای برای افزایش قدرت ذهن بیان فرمایید. غذای خود را کاهش دهید، همیشه با وضو باشید، زیاد قرآن بخوانید و نمازتان را صحیح و اوّل‌وقت بخوانید؛ زیرا هرچه جهات مادّی در انسان کمتر و ضعیف‌تر شود به جهات معنوی او افزوده و جنبه‌ی تجرّدی روحش بیشتر خواهد شد و هرچه روح تجرّد بیشتری داشته باشد امکان تفکّر، بهتر و بیشتر فراهم می‌گردد.
smoothybook
شب بسیار کمتر غذا بخورید، شب زودتر بخوابید، در روز خودتان را خیلی خسته نکنید، پای فیلم و تلویزیون ننشینید، با وضو بخوابید، قبل از خواب مقداری قرآن بخوانید و بدانید نه کم‌غذایی و نه زود خوابیدن و نه هیچ کار دیگری نمی‌تواند آدم را از خواب سحر بیدار کند و فقط باید خدای متعال بخواهد
Ali paighami
از حضرت‌صادق (ع) پرسیدند: چرا زناکار را کافر نمی‌نامیم در صورتی که تارک نماز را کافر می‌خوانیم؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آن حضرت فرمودند: برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به‌خاطر شهوت انجام می‌دهد، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است، ولی ترک‌کننده نماز، ترک نماز نمی‌کند مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن... (وسائل الشیعه: ‌۴، ۴۱)
آیا طلب مرگ کردن از خداوند و مشتاق مرگ بودن صحیح است؟ بارها آیت الله‌حق‌شناس این حدیث را نقل می‌فرمودند که: «قال رسول الله (ص): یا عَلِی طُوبَی لِمَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ»؛ پیامبراکرم فرمودند: ای علی! خوشا به‌حال کسی که عمرش طولانی و عملش صالح باشد. لذا ایشان طلب مرگ کردن را مکروه می‌دانستند. امّا اشتیاق به مرگ، فضیلتی بزرگ و نشانه‌ی آزادگی است و شخصِ مشتاق، از اولیای خدای متعال خواهد بود.
فاطمه
از دو خصلت بپرهیز که هرکه آن‌ها را دارا باشد هلاک شود؛ مبادا درباره‌ی چیزی که از راه صحیح برایت ثابت نشده، نظری دهی و دیگر اینکه مبادا به چیزی که از راه صحیح برایت ثابت نشده، معتقد شوی
فاطمه
«از صبر کمک بجویید که همان روزه است.»
فاطمه
انسان اگر بتواند شهوتِ خوردن را به کنترل خود درآورد، خواهد توانست شهوات دیگر را نیز کنترل کند
فاطمه
توسّل به امام ‌زمان (ع) به هرروشی ممکن است. به‌عنوان مثال: -دعای عهدِ چهل‌روزه یک توسّل است. -زیارت آل‌یاسینِ هرروزه یک توسّل است. -نماز امام ‌زمان (ع) هرروزه یک توسّل است. -نماز خاصّ سحر شب‌های جمعه که در حاشیه‌ی مفاتیح‌الجنان آمده یک توسّل است. -دعا برای سلامتی و فرج آن حضرت یک توسّل است. -حتّی اگر با آن حضرت به‌طور معمولی صحبت و مناجات کنید و به ایشان حاجت و نیازتان را عرض کنید باز هم یک توسّل است. همه‌ی این توسّلات به‌شرطی نتیجه خواهد داد که با توجّه و خلوص و شکسته‌دلی باشد.اگر توبه، حقیقی باشد نتیجه خواهد داد. یکی از مهم‌ترین علامت‌های توبه‌ی حقیقی این است که دیگر گناه نکنیم. توبه و آمرزش الهی یک واقعیت است و این دو، واقعیاتی هستند که در جان و روح ما اتّفاق می‌افتد؛ پس وقتی که اتّفاقی در جان و درون ما رخ می‌دهد، حتماً متوجّه آن خواهیم شد.
«أللّهُمَّ أغْنِنی بِحَلالِکَ عَنْ حَرامِکَ و بِفَضْلِکَ عَمَّن سِواکَ»
اگر کسی به خودش خیلی معتقد باشد، در این صورت او را به خودش واگذار می‌کنند و نتیجه‌ی واگذاشتن به خود از جانب خداوند متعال، گمراهی خواهد بود؛ پس آدم باید به خدا پناه ببرد و از این کارها پرهیز کند تا عاقبت به‌خیر شود.
سياه مشق
برای رفع مشکل ازدواج و مشکل نیافتن شغل چه باید کرد؟ برای رفع مشکل ازدواج دو کار انجام دهید: اوّلاً، هر روز بعد از نماز صبح صد و بیست و نه مرتبه ذکر «یا لطیف» را با توجّه تکرار نمایید؛ ثانیاً، هر روز یک مرتبه سوره‌ی یس را به قصد سلامتی امام ‌زمان (ع) بخوانید. برای مشکل شغل نیز هر روز صبح دست را روی سینه بگذارید و هفتاد مرتبه با توجّه ذکر «یا فتّاح» را تکرار نمایید. بعد از نماز عصر هم هفتاد مرتبه ذکر استغفار را تکرار کنید. این استغفار مانند یک شاه‌کلید است که می‌توان در تمام مشکلات از آن استفاده کرد. هرچه با توجّه بیشتری بگویید نتیجه‌اش بهتر و زودتر خواهد بود؛ همچنین باید به نمازتان، صحیح بودن و اوّل‌وقت بودن آن اهمّیت بیشتری بدهید.
eskandari
هرگاه که به یاد نعمتِ ترک گناه می‌افتید، با تمام وجود خداوند را شاکر باشید
t.ftm.s
نگاه حرام، اشک چشم آدم را خشک و دل او را سیاه و سخت می‌کند.
فاطمه
راهکارهای کنترل خشم و عصبانیت کدام است؟ راه کنترل قوّه‌ی غضبیه، همان راه کنترل قوای دیگر است. اگر انسان اندکی از نظر ایمان قوّت یابد، می‌تواند هم قوّه‌ی شهویه و هم قوّه‌ی غضبیه و هم قوّه‌ی شیطنت و هم دیگر قوای خود را مدیریت کند. راه تقویت ایمان، مراقبت از رفتار و اعمال برای ترک جدّی معصیت است. نماز صحیح و اوّل‌وقت، مدد و کمک برای همه‌ی کارهای معنوی است. بزرگان نیز فرموده‌اند: برای کنترل غضب به همین نیت و با توجّه، صلوات بفرستید.
رهی
عقل یک رکن دین ما بلکه پایه‌ی اوّلیه‌ی دین است.
حکیمی
بیداری، نماز شب و استغفار در سحر و غذای پاکیزه و حلال می‌تواند گذشته‌ی انسان را جبران کند.
فاطمه
به نیّت توانایی در کنترل غضب، باتوجّه روزی صدمرتبه یا بیشتر صلوات بفرستید.
فاطمه
نماز، عصاره و خلاصه‌شده‌ی رفتار و اعمال ما در طول روز است. اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد، نماز او درست خواهد شد.
جوان انقلابی

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

حجم

۷۳۹٫۳ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۵۷۱ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان