بریده‌های کتاب شوپنهاور
کتاب شوپنهاور اثر مسعود انصاری

کتاب شوپنهاور

ارضای هر شهوتی، شهوتی ديگر می‌زايد
اسب دریایی
كار فيلسوف، ديدنِ چيزها در حالتِ استثنايیِ آنها نيست، بلكه آنها را در حالتِ عادی و معمولی می‌بيند كه كسی در آن حالت به آنها نينديشيده است.
اسب دریایی
شكل ساعت ديواری، نزد شوپنهاور، صحنه‌ی هستیِ انسانی را به تصوير می‌كشد: اين آدميان، چنانكه هستند، به ساعتی ديواری می‌مانند كه بدونِ ايستادن، و همچنين بدونِ علّتی فهم‌پذير كار می‌كند.
اسب دریایی
در زندگی ما، راهِ گريزی از بدی نيست و رنجِ اخلاقی ضروری می‌شود و بی‌نيازی از آن ممكن نيست.
اسب دریایی
ما احساسِ درد می‌كنيم، امّا نه بدونِ درد، احساسِ اندوه می‌كنيم، امّا نه بدون اندوه، احساسِ بی‌قراری می‌كنيم، امّا نه با آسايش، مانند احساس گرسنگی و تشنگی، احساس رغبت می‌كنيم. امّا به محضِ آنكه اين رغبت اشباع می‌شود، به تكّه‌ای شيرينی می‌ماند كه مزه‌ی آن را در دهان احساس می‌كنيم، امّا وقتی آن را فرو می‌بلعيم، ديگر نسبت به آن احساسی برجای نمی‌ماند. ما از سخت‌ترينِ دردهای تُهی از لذّت و شادی در رنج هستيم و اكنون از آن اندوهگينيم.
esrafil aslani
در سالِ ۱۸۳۹ بود كه ستاره‌ی شهرتِ نام شوپنهاور بينِ مردم درخشيدن گرفت و انجمن علوم پادشاهی در نروژ مسابقه‌ای را تحتِ عنوانِ «آزادی» برقرار كرد. شوپنهاور، مقاله‌ای با عنوان «آزادیِ اراده» ارسال داشت و موفق به اخذِ جايزه گرديد و پس از آن عضوِ آن آكادمی شد.
پویا پانا
جسمِ من، در خود، جز خواستِ من نيست كه قابل رؤيت شده است، در اين سطح از سازگاری، حركاتِ جسمی من نيست كه با اراده‌ی مستقلّ هماهنگ می‌شود، بلكه اين خودِ اعضای جسمیِ من است كه رويكردهای بنيادينِ اراده را بيان می‌كند.
پروا
عموما، پی‌گيریِ پديده‌های كمياب و مستقر نيست كه آدمی را به كشفِ حقايق پراهميّت‌تر رهنمون می‌شود، بلكه بررسی پديده‌های بديهی و روشن برای همگان است.
اسب دریایی
پيشرفتِ علومِ مادّی اين امكان را دارد كه ظواهر و قوانينش را با گستردگی بيشتری در اختيار ما بگذارد، امّا نمی‌تواند به فهميدنِ واقعِ مطلق و شناختی كه متافيزيك عرضه می‌دارد، نزديك شود.
پروا
نتيجه‌ی نخستينِ فلسفه‌ی شوپنهاور آن است جهانی را كه با انديشه‌ی خود تصوّر می‌كنم، با جهانی كه در واقع هست، همخوانی ندارد.
پروا

حجم

۱۹۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۱۹۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۷صفحه بعد