بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب در باب عمر فانی | صفحه ۶ | طاقچه
کتاب در باب عمر فانی اثر لوسییوس آنییوس سنکا

بریده‌هایی از کتاب در باب عمر فانی

۳٫۷
(۱۶)
‌می شنویم که انسان‌های ‌بسیاری می‌گویند"هنگامی که به پنجاه سالگی برسم به آسودگی دست خواهم یافت؛ ‌زمانی که به شصت سالگی برسم دست از فعالیت‌های ‌اجتماعی خواهم شست. ‌"و چه تضمینی وجود دارد که شما به چنان عمر درازی دست یازید؟ ‌چه کسی اذن آن را داده که شما تا آن جا که تمایل دارید[ عمرتان را ]تنظیم کنید؟ ‌آیا شرم نمی‌کنید که تنها باقی مانده زندگانی‌تان ‌را برای خویشتن خود نگاه می‌دارید و تنها زمانی را به تعقل و تعمق اختصاص می‌دهید که از کار فارغ می‌شوید؟ ‌چقدر دیر است که زندگانی واقعی خویش را هنگامی آغاز کنید که به پایان رسیده است! ‌چقدر غفلت از مرگ مان و به تاخیر انداختن برنامه‌های ‌معقول برای سنین پنجاه و شصت ابلهانه است، ‌فرض آغاز زندگی از نقطه‌ای ‌که اندک کسانی به آن دست یافته‌اند‌!
sinooze
‌آدمیان هیچ گاه به دیگری اجازه نمی‌دهند که اموال‌شان ‌را به تصرف در آورند و اگر کوچکترین معارضی در این خصوص مشاهده نمایند با سلاح و بی‌سلاح به فرد متخاصم حمله ور خواهندشد؛ ‌اما به دیگران اجازه می‌دهند که ‌به حیات ایشان تجاوز کند- زیرا آن‌ها ‌گاه خود دیگرانی را دعوت می‌کنند تا زندگانی‌شان ‌را از آن‌ها ‌دریغ دارد. ‌هیچ کس را نخواهید یافت که تمایل داشته باشد اموال خود را تقسیم نماید؛ ‌اما چه تعداد از ما زندگی مان را تقسیم می‌کنیم! ‌مردم در حفاظت از اموال شخصی‌شان ‌مقتصد هستند، ‌اما به محض اینکه ‌نوبت به زمان می‌رسد - امری که می‌بایست بیشترین سخت‌گیری را در خصوص آن داشته باشند- سهل انگارانه عمل می‌نمایند.
sinooze
شما هیچ گاه نپذیرفته‌اید که به خود ‌نگاه کرده یا گوش بسپارید. ‌پس شما در حالی که اعتبار خویشتن را به اثبات نرسانده اید هیچ دلیلی برای مطالبه و بذل توجه دیگران ندارید، ‌ زیرا همراهی دیگری را می‌خواهید در حالی که نمی‌توانید ‌با خویشتن همراه شوید. ‌
sinooze
‌حیات طولانی است اگر بدانید که چگونه از آن ‌بهره ببرید.
sinooze
زمانی که زندگی مجلل و ثروتی گسترده در دستان مردی جاهل قرار می‌گیرد آن را در دمی بر باد می‌دهد، ‌اما اگر ثروتی متوسط در اختیار متولی یی نیک قرار گیرد، ‌آن را به کار خواهد گرفت و بر آن خواه افزود، ‌طول عمر ما نیز رو به تزاید خواهد رفت اگر از آن ‌به طرز شایسته‌ای ‌بهره ببریم. ‌
sinooze
‌این گونه نیست که ما زمان اندکی برای زندگی داشته باشیم، ‌بلکه بسیاری از زمان‌ها ‌را هدر می‌دهیم. ‌زندگی به اندازه کفایت طولانی است و به میزان گسترده‌ای ‌در حق‌مان سخاوتمندی صورت گرفته و چیزهای بی‌شماری به ما عطا شده است که بتوانیم به بلندترین مراتب دست یابیم البته به شرطی که در جای مناسب‌اش ‌از آن‌ها ‌بهره ببریم.
sinooze
سنکا گفت انسان‌ها با فضیلت زاده نمی‌شوند، بلکه با استعداد یافتن فضیلت به‌دنیا می‌آیند
sinooze
‌تمایل به دانستن اینکه ‌اولیس چند پاروزن داشته، ‌اینکه ابتدا ایلیاد نوشته شده یا اودیسه، ‌ یا اینکه ‌آیا یک نویسنده هر دوی آن‌ها ‌را به رشته تحریر در آورده و سوالات دیگری از این دست خطایی است که یک یونانی می‌تواند مرتکب می‌شود؛ دانستن این‌ها ‌بر دانش هیچ کس نمی‌افزاید
radmehr
نباید تصور کنید که شخصی به این دلیل که موهایی سپید و پوستی چروکیده دارد، ‌عمری طولانی داشته است: ‌او زمانی طولانی زندگانی نکرده است، ‌بلکه صرفا مدت طولانی زیسته است.
radmehr
‌زمان واقعی که شما ‌در اختیار دارید- چه علتی می‌تواند آن را به تاخیر بیندازد چرا که ذاتا سریع می‌گذرد- ناگزیر به سرعت از شما می‌گریزد زیرا شما آن را به چنگ نمی‌آورید و نمی‌توانید به عقب بازگردانید، ‌بلکه اجازه می‌دهید که به آسانی از شما دور شود گویا چیز بیهوده‌ای ‌است و یا جایگزینی برای آن در اختیار دارید. ‌
radmehr
به تاخیر انداختن برنامه‌های ‌معقول برای سنین پنجاه و شصت ابلهانه است، ‌فرض آغاز زندگی از نقطه‌ای ‌که اندک کسانی به آن دست یافته‌اند‌!
radmehr
‌مردم در حفاظت از اموال شخصی‌شان ‌مقتصد هستند، ‌اما به محض اینکه ‌نوبت به زمان می‌رسد - امری که می‌بایست بیشترین سخت‌گیری را در خصوص آن داشته باشند- سهل انگارانه عمل می‌نمایند.
radmehr
‌آدمیان هیچ گاه به دیگری اجازه نمی‌دهند که اموال‌شان ‌را به تصرف در آورند و اگر کوچکترین معارضی در این خصوص مشاهده نمایند با سلاح و بی‌سلاح به فرد متخاصم حمله ور خواهندشد؛ ‌اما به دیگران اجازه می‌دهند که ‌به حیات ایشان تجاوز کند- زیرا آن‌ها ‌گاه خود دیگرانی را دعوت می‌کنند تا زندگانی‌شان ‌را از آن‌ها ‌دریغ دارد. ‌هیچ کس را نخواهید یافت که تمایل داشته باشد اموال خود را تقسیم نماید؛ ‌اما چه تعداد از ما زندگی مان را تقسیم می‌کنیم!
radmehr
همراهی دیگری را می‌خواهید در حالی که نمی‌توانید ‌با خویشتن همراه شوید. ‌
radmehr
‌اما چه کسی را یارای آن است که از غرور دیگری شکایت کند در حالی که خود ‌هیچ گاه برای خویشتن زمانی ندارد؟
radmehr
‌فساد از همه سوی انسان‌ها ‌را در برگرفته و بر آنها هجوم می‌آورد و به ایشان اجازه نمی‌دهد که باردیگر برخیزند و دیدگان خود را برای تشخیص حقیقت بگشایند
radmehr
‌حیات طولانی است اگر بدانید که چگونه از آن ‌بهره ببرید.
radmehr
این افسون ‌زمان که به ما اعطا شده است چنان چابک و سریع می‌تازد که جز برای معدودی از ما، ‌برای سایرین درست هنگامی که در حال آماده شدن برای درک آن هستند به پایان می‌رسد.
radmehr
‌اگر بنگرید که تمایل جنسی نه برای لذت جوئی بلکه برای ازدیاد نسل بشر عطا شده، ‌در آن صورت از آن هوای نفس ویرانگری که در اعضای حیاتی جسمتان ریشه دوانیده رها خواهید شد و دیگر تمایلات نیز بی‌دردسر شما را ترک خواهند کرد.
zeynab
‌بزرگترین مانع برای زندگی انتظار است، ‌همانی که به فردا چنگ می‌زند و امروز را از دست می‌دهد. ‌ ‌شما برای آن‌چه ‌که در اختیار بخت و اقبال است برنامه ریزی می‌کنید اما ‌آنچه ‌که در دستان خود دارید را رها می‌کنید. ‌به چه می‌نگرید؟ ‌برای کدامین هدف تلاش می‌کنید؟ تمام آینده در تردید به سر می‌برد، ‌زندگی بی‌درنگ است. ‌ ‌به فریاد بزرگترین شاعرمان گوش بسپارید که با الهامی یزدانی اشعاری سودمند را سروده است: فاخرترین روز برای انسان فانی ضعیف النفس اکنون است، ‌ که همیشه آماده گریختن است. ‌
احسان رضاپور

حجم

۱۲۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱۲۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان