دانلود و خرید کتاب ولگردان ماکسیم گورکی ترجمه کاظم انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ولگردان

«ولگردان و داستان‌های دیگر» نوشته ماکسیم گورکی(۱۹۳۶-۱۸۶۸)، نویسنده روس است. این کتاب دربردارنده ۱۶ داستان کوتاه از این نویسنده برجسته ادبیات روس است.

در بخشی از داستان «در استپ» که از داستان‌های مشهور گورکی است می‌خوانیم:

ما سه نفر بودیم، ارتباط ما، به سابقه‌یی طولانی بستگی نداشت. در یکی از میخانه‌های «خرسون» واقع در سواحل رود «دنی پر» به یکدیگر برخوردیم؛ و این ارتباط شروع شد: یکی از ما سربازهنگ راه‌آهن بود، زیرا سابقآ نزدیک «ورشو»، به نگاهبانی راه اشتغال داشت؛ او مردی درشت اندام، دارای رنگی سرخ و دیدگانی آرام و تودار بود. آلمانی حرف می‌زد و از وضع زندان‌ها کاملا آگاه بود. هر یک از ما دلایل قاطعی داشت که به یادآوری روزگار گذشته خویش علاقه فراوانی ندارد. همین امر موجب اعتماد و پیوستگی ما به یکدیگر گردیده بود. ظاهرآ چنین می‌پنداشتیم که به هم اطمینان داریم، ولی باطنآ هیچ یک از ما به خودش هم اعتماد نداشت.

رفیق دیگرمان مردکی لاغر و دارای لب‌هایی نازک بود که پیوسته آنها را به یکدیگر می‌فشرد تعریف می‌کرد که سابقآ دانشجوی دانشکده مسکو بوده است. سرباز و من گفته او را بدون چون و چرا پذیرفتیم.

درحقیقت سرباز یا دزد یا کارآگاه بودن او در ایام گذشته، آن زمان در نظر ما کاملا یکسان می‌نمود. زیرا از گرسنگی رنج می‌کشید؛ در شهرها توجه پلیس را به خود جلب می‌کرد و در روستاها مورد بدگمانی دهاتی‌ها قرار می‌گرفت، از پلیس و دهاتی متنفر بود، و نسبت به آنها کینه‌ای مثل کینه حیوان ناتوان و خسته و گرسنه‌یی داشت.

سومین نفر من بودم. در سایه همین فروتنی، که از زمان کودکی همواره نقطه ضعف من بوده است. از خصال خود، حتی یک کلمه هم برای شما تعریف نخواهم کرد و چون نمی‌خواهم مرا ضعیف‌النفس بشمارید، درباره خطاهای خود سکوت اختیار می‌کنم.

نظرات کاربران

جواد
۱۴۰۰/۰۱/۰۳

نتونست جذبم کنه بعضی مواقع واقعا سرگردان میشدم که چی شد و چی گفت ؟ اما تا اخر خوندم بعصی داستان ها عجیب جذبت می کنند اما بعضی دیگه نه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
هر چه هم انسان بیشتر بفهمد، بیشتر نیکی‌ها را تشخیص می‌دهد و می‌بیند. ـ باور کنید، چنین است!
پویا پانا
همیشه چنان رفتار کن، که گویی هیچ‌کس بهتر از تو و هیچ‌کس بدتر از تو نیست. این عمل صحیح خواهد بود.
پویا پانا
پدرم وقتی که به هوش آمد، نگاهی به طرف ساحل نمود و گفت: ـ فرزند، قضیه بسیار مهم و خطرناک است!
☽ოყ♡ოσσŋ☾
پاروها را برداشت و بانگ زد: ـ گویدو! مواظب خودت باش،
☽ოყ♡ოσσŋ☾
درود بر جنون شجاعان. جنون شجاعان عقل و تدبیر زندگی است: ای شاهین بی‌پروا، تو در جنگ با دشمنان خود، خونت را از کف دادی... اما زمانی فرا خواهد رسدی که قطره‌های خون تو، مانند جرقه‌های گرم و سوزان، در تاریکی‌های زندگی شعله‌ور خواهند شد: وای بسا دل‌های تشنه آزادی و حقیقت را نورانی خواهند کرد. بمیر!... تو در سرود دلیران و نیرومندان، عبرت و سرمشق جاندار و بانک فاتحانه آزادی و حقیقت خواهی بود. درود بر جنون شجاعان!...
mhtb
هرگز درباره‌ی انسانی خیال مکن که صفات بد او بیش از صفات نیک او است. فکر کن، که صفات نیکش بیشتر است. این فکر مطابق با حقیقت خواهد بود! مردم آن چیزی را عرضه می‌دارند، که از آنها تقاضا می‌کنند.
پویا پانا
آه زندگی کردن، بدون آنکه چیزی در اطراف آدمی تغییر کند، چه دردناک و تلخ است. اگر یکچنین یک‌نواختی و عدم تنوع، به کشتن روح انسانی موفق نشود، زندگی، بیش از پیش تلخ‌تر و دردناک‌تر می‌گردد.
پویا پانا
او آزادی خویش را بیش از من دوست دارد؛ اما من او را بیش از آزادی خود دوست دارم،
پویا پانا
آیا کسی هست که بگوید چرا زنده است؟ نه، هیچ‌کس، شاهین من هرگز این پرسش را از خویشتن نباید کرد. زندگی کن، راه برو، و همیشه گرداگرد خویش را بنگر؛ در این صورت هرگز دچار ملال و خستگی نخواهی شد.
پویا پانا
آیا کسی هست که بگوید چرا زنده است؟ نه، هیچ‌کس، شاهین من هرگز این پرسش را از خویشتن نباید کرد. زندگی کن، راه برو، و همیشه گرداگرد خویش را بنگر؛ در این صورت هرگز دچار ملال و خستگی نخواهی شد.
پویا پانا

حجم

۲۴۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

حجم

۲۴۸٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۶۸ صفحه

قیمت:
۱۱۸,۰۰۰
تومان