بریده‌های کتاب آشنایی با موسیقی کلاسیک
کتاب آشنایی با موسیقی کلاسیک اثر رابرت شرمن

کتاب آشنایی با موسیقی کلاسیک

انتشارات:نشر افکار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۵از ۴۱ رأیخواندن نظرات
بتهوون و سن ـ سانس به خاطر سونات‌های ویولنسل خود معروف هستند، و آهنگ‌سازان مختلف، از جمله باخ و دبوسی، سونات‌هایی برای ویولنسل ساخته‌اند. برامس، هیندِمیت، هایدن و دورژاک از آهنگ‌سازانی هستند که کنسرتو برای ویولنسل ساخته‌اند.
مادربزرگ علی💝
چرا موسیقی کلاسیک گوش کنیم؟ گوش دادن به موسیقی کلاسیک ما را از دنیای روزمره با تمامی استرس‌ها و فشارهایش خارج می‌کند. زمانی بالای ورودی مرکز لینکلن در نیویورک نوشته بودند «جانوران وحشی این جا آرام می‌گیرند». شاید عجیب به نظر برسد، اما هارمونی‌های ناسازگار بارتوک یا نعره‌های بلند والکوره‌ها سبب آرامش و تسکین می‌شوند. ما وقتی آشفته یا خشمگین یا نومید هستیم خود به خود به موسیقی پناه می‌بریم، و این پدیده‌ای جدید نیست. آیا می‌دانید در اوایل قرن شانزدهم، مارتین لوتر گفت: «روی زمین هیچ چیز این ویژگی را ندارد که مانند موسیقی، غمگین را شاد، مأیوس را شجاع، مغرور را فروتن، و حسد و نفرت را خاموش کند.»
Sayyed Abbas Sayyedzade
«هنرمند می‌کوشد، و باز می‌کوشد تا به غیرممکن دست یابد. گاهی خوش اقبال است و کمی به هدفش نزدیک می‌شود. اما همه مدت به جایی دیگر رانده می‌شود، به جایی که کسی نمی‌تواند او را آرام کند، کسی نمی‌تواند کمکی به او بکند.
Hossein Mehrabi
روبرت شومان با تحسین چنین گفت: «آقایان، کلاه خود را بردارید! به احترام هدف‌های والای شوپن و نبوغ استادانه و جوشان او کلاه‌تان را از سر بردارید.»
Chopin
نیچه، فیلسوف آلمانی، گفته است: «بدون موسیقی، زندگی اشتباه محض می‌بود.»
آرمان
«روی زمین هیچ چیز این ویژگی را ندارد که مانند موسیقی، غمگین را شاد، مأیوس را شجاع، مغرور را فروتن، و حسد و نفرت را خاموش کند.»
احسان عبدی/نویسنده و ویراستار
ژان ـ باتیست لولی، آهنگ‌ساز فرانسوی، موقع رهبری اپراهای خود عصای پیاده‌روی خود را محکم به زمین می‌زد تا ریتم را مشخص کند. یک روز اشتباها عصا را به پای خودش کوبید و کمی بعد به علت مسمومیت خونی از دنیا رفت.
Sayyed Abbas Sayyedzade
آیا می‌دانید می‌گویند یکی از شاگردان اسکارلاتی یک روز سگ خود را به جلسه درس برد. گربه اسکارلاتی ترسید و روی هارپسیکورد پرید. وقتی گربه روی هارپسیکورد ورجه ورجه می‌کرد، اسکارلاتی به اتاق دوید، کاغذی برداشت و نت‌ها را کپی کرد. آن شاگرد آن روز درسی نگرفت. اسکارلاتی داشت تمی را بسط می‌داد که بعدا به «فوگ گربه» معروف شد. افسانه است یا واقعیت دارد؟ کسی چه می‌داند. همین داستان را درباره گربه شوپن نیز نقل کرده‌اند و می‌گویند گربه او نیز ایده‌ای برای والتس «فا» ماژور، اپوس ۳۴، شماره ۳، به او داد.
☆Nostalgia☆
وقتی یک سنفونی را می‌شنوید آن را نمی‌شناسید ـ اصلاً نمی‌دانید سنفونی چیست.
Πυρια
در مورد پاگانینی انواع شایعه‌ها رواج داشت. عده‌ای در گوشی می‌گفتند که روح معشوقه‌هایش در درون ویولن او حبس شده است؛ به این علت می‌تواند آرشه را چنان سریع حرکت دهد که انگار گلوله‌های سربی کوچکی در آن کار گذاشته است. اگر صدای عالی درمی‌آوَرَد به این علت است که زه‌های ویولن او از دل و روده حریفان مقتولش ساخته شده است؛ یا این که او روحش را به شیطان فروخته است تا این تکنیک باورنکردنی را به دست بیاورد. یک بار پاگانینی مجبور شد یک نامه مادر خود را منتشر کند تا همه باور کنند که او پدر و مادر داشته است.
علیرضا م

حجم

۲۸۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۳۲۷ صفحه

حجم

۲۸۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۳۲۷ صفحه

قیمت:
۷۴,۰۰۰
۴۴,۴۰۰
۴۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۱۵صفحه بعد