دانلود و خرید کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا سیدعبدالحمید ضیایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا اثر سیدعبدالحمید ضیایی

کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا

معرفی کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا

کتاب «جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا: نگرشی انتقادی - آسیب‌شناسی به مقتل‌ها، روضه‌ها و ادبیات منظوم عاشورا» به قلم و پژوهش سیدعبدالحمید ضیایی در انتشارات هزاره ققنوس چاپ شده است.

درباره کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا

سؤالی که در ابتدای مطالعهٔ این کتاب مطرح می‌شود این است که اصلاً چرا باید به جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا پرداخت؟ مگر کم است مسائل ریز و درشت بسیار مهمی که پرداختن به آنها، هم باعث گشودن گره‌های معرفتی می‌شود و هم کارکرد عملی اجتماعی خواهد داشت؟ با این وصف چرا این همه از ناحیهٔ روشنفکران دینی دربارهٔ بررسی تحریفات عاشورا، اصرار و ابرام دیده می‌شود؟

فرهنگ و مناسک عاشورا، هم از دیرباز تاکنون مورد اقبال همگان واقع شده، هم از ادبیاتی قوی، غنی و متنوع برخوردار است و هم از گلوگاه‌های حساس معرفتی - عملی مسلمانان است که توجه ناظران (هم بی­‌طرف و هم مغرض) درونی و بیرونی را به خود کشانده است.

در توجیه دلیل بررسی تحریفات عاشورا به این نکته می‌­توان بسنده کردکه که حتی اگر هیچ یک از دغدغه­‌های دینی را هم در نظر نگیریم و حتی می‌­توان گفت که بدون اعتقاد به دین هم­، باید قبول کرد که ایجاد و آفرینش هر تحول اجتماعی به یک پیش شرط مهم مشروط است:‌ نقد وجوه اجتماعی دین.

کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعهٔ کتاب‌های مذهبی و افرادی که مایل هستند دربارهٔ حماسهٔ کربلا اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا

«یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های روشنفکران (و به‌طور خاص روشنفکران دینی) در برخورد با تحریفات دینی و به ویژه تحریفات عاشورا این بوده است که بیان تحریفات، ‌اگرچه کاری درست است اما به شوراندن ایمان عوام و تشکیک در مبادی دینی آنها منجر شده و حتی‌الامکان باید از این کار پرهیز نمود. در این نظریه اصل براین است که اولاً و بالذات جامعه را می‌توان و باید به دو دستۀ عوام و خواص تعریف کرد و عوام نسبت به بسیاری از حقایق نامحرم بوده و باید این حقیقت‌ها از آستانۀ آگاهی آنان دور نگه ‌داشته شود و ثانیاً هیچ‌گاه روشنفکران به این پرسش پاسخ نگفته‌اند که تا کی باید ایمان عوام به همین شکل دست نخورده باقی بماند و چرا به جای این که روشنفکران درصدد ارتقای سطح دانش دینی عوام برآیند، خود را تا سطح آگاهی‌های آنان پایین می‌آورند؟!

پاسخ سؤال دوم روشن است، اما در پاسخ به پرسش نخست به اجمال می‌توان گفت که دو وظیفۀ مهم روشنفکران عبارت است از: تقریر حقیقت در مقام نظر؛ یعنی رساندن باورهای درست‌تر (حقایق) به آستانه آگاهی دیگران و تقلیل مرارت در مقام عمل (یعنی این که روشنفکر علاوه بر پرداختن به علل و عوامل درونی زاینده درد و رنج، به نقد بی‌امان علل و عوامل انسانی که قدرت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را در جهت افزایش - یا منع از کاهش - درد و رنج آدمیان به‌کار گرفته‌اند بپردازد و بدین وسیله از درد و رنج دیگران بکاهد.

مصطفی ملکیان‌، در کتاب ارزشمند خود؛ راهی به رهایی، بحث جامع و مستوفایی در این باره دارد. وی به تشریح نظریه‌ای در مورد اخلاق می‌پردازد که متعلق به «سر ویلیام دیوید راس» ، فیلسوف اخلاق انگلیسی (۱۹۷۱-۱۸۷۷) است. این نظریه در واقع تلاشی برای اجماع نقطه نظرات مثبت فلسفه اخلاق وظیفه گروانه (Deontologistic) کانت و فلسفه اخلاق نتیجه گروانه (consequentialistic) فیلسوفان فایده نگر (utilitarianist) مانند بنتام و میل است. خلاصۀ مبحث و پرسش اصلی این است که اگر در اوضاع و احوالی، دو وظیفه تقریر حقیقت و تقلیل مرارت با یکدیگر تعارض یافتند، چه باید کرد و کدامیک را بر دیگری ترجیح باید داد؟»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۲۵

این کتاب را در آبان ماه ۱۳۹۵ از طاقچه خریدم و همان روزها با اشتیاق فراوان مشغول مطالعه شدم ، انقدر کتاب جذاب بود و شیرین که از هر فرصتی برای خواندنش از روی گوشی استفاده می کردم ، به دوستانی

- بیشتر
F. A
۱۳۹۵/۱۲/۱۵

عالیه!! حتما بخونید متن ساده و شیوا👌👌

Asra
۱۴۰۰/۰۱/۰۶

کتابی که تاحالا ندیدم. وفعلا

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۳)
نگرش انتقادی به اعتقادات، منجر به تقدس‌زدایی از آن‌ها، شکاکیت و نسبیت نخواهد شد، بلکه پیله‌ها و تارهای سستِ خرافات و طامات و برخی قداست‌های موهوم و خودبافته را به یک سو خواهد افکند. از یاد نبریم که به تعبیر مایکل پیترسون، «اگر اعتقادات دینی به مواجهۀ عقلانی جدّی و عینی تن ندهند، در آن صورت آینده این مشغله انسانی، حقیقتاً تیره و تار خواهد بود.»
محب
چرا از از هیچ یک از شهرهای جهان اسلام، جز کوفه پاسخی به فریاد و دعوت امام بشنیده نشد؟
Ahmad
از دست رفته دین شما، دین بیاورید! خیزید، مرهم از پی تسکین بیاورید! دست خداست، این که شکستید بیعتش دستی خدای گونه‌تر از این بیاورید! وقت غروب آمده، سرهای تشنه را از نیزه‌های بر شده، پایین بیاورید امشب برای خاطر طفل سه ساله‌ام یک سینه ریز، خوشه‌ی پروین بیاورید! گودال، تیغ کند، سنان‌های بی‌شمار یک ریگ‌زار، سفره‌ی چرمین بیاورید! سرها ورق ورق، همه قرآن سرمدی‌ست! فالی زنید و سوره‌ی یاسین بیاورید!
Ahmad
دکتر سیدجعفر شهیدی‌، مورخ‌ و اسلام‌شناس‌ معاصر نیز داستان‌ شهربانو را فاقد مبنای‌ صحیح‌ تاریخی‌ دانسته‌ و معتقد است‌ که‌ "داستان‌ شهربانو، مصداقی‌ درست‌ از این‌ مثل‌ تازی‌است‌ که‌ ربّ‌ مشهور لااصل‌ له‌ (چه‌ بسیار مشهوری‌ که‌ ریشه‌ ندارد) " .
Ahmad
بسیاری‌ از راویان‌ اصلی‌ حادثه‌ عاشورا در گزارش‌های‌ ابی‌ مخنف‌، شاهدان‌ عینی‌ و حاضران ‌در این‌ واقعه‌ بوده‌اند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ شریک‌ بن‌ اعور بن‌ حارث‌ همدانی‌، ضحاک‌مشرقی‌، شبث‌ ابن‌ ربعی‌ و از همه‌ مهم‌تر امام‌ سجاد، زین‌العابدین‌ (ع‌) ، اشاره‌ کرد. کتاب‌ مقتل‌ الحسین‌ از طریق‌ رواه‌ ثقه‌ای‌ نظیر هشام‌ ابن‌ محمد کلبی‌ (م‌ ۲۰۶ ه. ق‌) ، به‌ دست‌تاریخنگاران‌ متأخر از قبیل‌ مسعودی‌، طبری‌، واقدی‌، شیخ‌ مفید و... رسیده‌ است‌. مع‌الاسف‌، این‌ مقتل‌، امروزه‌ در دسترس‌ ما نیست‌. حتی‌ کتاب‌ مقتل‌ الحسین‌ کلبی‌ نیز که‌ با تکیه‌ بر کتاب‌ و گزارش‌های‌ ابی‌ مخنف‌ و عوانه‌ بن‌ الحکم‌ (م‌ ۱۵۸ ه. ق‌) ، تدوین‌ شده‌ بود به‌دست‌ ما نرسیده‌ است‌. بر همین‌ مبنا باید تاریخ‌ طبری‌ (تاریخ‌ الرسل‌ و الملوک‌) را قدیمی‌ترین‌ واحتمالا معتبرترین‌ مأخذ و منبع‌ حوادث‌ عاشورا دانست‌. جای‌ تأسف‌ دارد که‌ این‌ کتاب‌ نیز مانند سی‌ و سه‌ کتاب‌ منتسب‌ به‌ ابی‌ مخنف‌ از دست‌ رفته‌ است‌
Ahmad
ه) از توانایی شگفت‌انگیزی که انسان در انطباق دادن (Adaptation) خود با محیط دارد غافل نباید شد. درست است که اطلاع بر بسیاری از حقایق، بی‌درنگ و موقتاً، درد و رنج می‌زاید، اما انسان همواره می‌تواند، دیر یا زود و کم و بیش، خود را با وضع معرفتی جدید انطباق دهد. "
noir
سینه‌زنی‌ در مناطق‌ مختلف‌ ایران‌ و در بین ‌شیعیان‌، امری‌ رایج‌ بوده‌ و به‌ جرأت‌ می‌توان‌ گفت‌ که‌ ترکیب‌ مراسم‌ سوگواری‌ عاشورا با سنت‌های‌ کهن‌ نخستین‌ بار توسط ایرانیان‌ صورت‌ گرفت‌ و همین‌ تلفیق‌ باعث‌ نای‌ موسیقیایی‌ عزاداری‌ عاشورا گردید تأثیر ملودیهای‌ محلی‌ و گنجاندن‌ بسیاری‌ از مراسم‌ وآیین‌های‌ محلی‌ در عزاداری‌ عاشورا بر مراثی‌ و سوگواریها مثالی‌ از همین‌ ادغام‌ است‌. موسیقی‌ علاوه‌ بر این‌، جزئی‌ لاینفک‌ از هنر دراماتیک‌ تعزیه‌ است‌ و در روزگار ما موسیقی‌، متن‌ و نمایش‌ تعزیه‌ چندان‌ درهم‌ تنیده‌ و عجین‌ شده‌اند که‌ قابل‌ تفکیک‌ نیستند.
Ahmad
در تاریخ‌ ادبیات‌، یغمای‌ جندقی‌ را متحول‌کننده‌ سبک‌ نوحه‌سرایی‌ به‌ شیوه‌جدید می‌دانند.
Ahmad
بسیاری‌ از روضه‌خوانان‌ با این ‌توجیه‌ که‌ روضه‌هایشان‌ زبان‌ حال‌ امام‌ (ع‌) است‌ نه‌ زبان‌ قال‌ و به‌ تعبیر دقیق‌تر، زبان‌ ناظر به‌ واقع‌ نیست‌ بلکه‌ بر اساس‌ اقتضائات‌ احوال‌ حدسیه‌ شهدای‌ کربلا، بافته‌ شده‌ است‌! خود را تبرئه‌می‌کنند در حالی‌ که‌ از این‌ امر غافلند که‌ باید نسبتی‌ بین‌ زبان‌ حال‌ با زبان‌ قال‌ موجود باشد. نمی‌گوییم‌ این‌ نسبت‌ از حیث‌ منطقی‌ تساوی‌ باشد، اما حداقل‌، تباین‌ نباشد و منجر به‌ زوال‌ و انهدام‌ عزت‌ و غیرت‌ حسینی‌ نشود. عزتی‌ که‌ با حروفی‌ خونبار در کالبد کلمات‌، متجسد شده‌ است‌: این‌ فرومایه‌ فرزند فرومایه‌ (عبیدالله‌ بن‌ زیاد) ، مرا در میانۀ دوراهی‌ شمشیر و خواری‌، قرار داده‌است‌. هیهات‌ که‌ ما خواری‌ و ذلت‌ را پذیره‌ شویم‌، چرا که‌ خدا، پیغامبرش‌ و باورمندان‌ به‌ خداوند وفرستاده‌اش‌ و جان‌های‌ غیور و شریف‌ و روح‌های‌ عزتمند، همگان‌ از این‌ کار، تن‌ زده‌ و خودداری ‌می‌کنند و قتلگاه‌ کریمان‌ و جوانمردان‌ را بر خواری‌ و تسلیم‌ شدن‌ در برابر سفلگان‌ و فرومایگان‌، ترجیح‌ می‌دهند. جای‌ دریغ‌ است‌ که‌ چنین‌ مرام‌ و مذهبی‌ که‌ بهشت‌ را در سایه‌ شمشیرها، شیرین‌تر از عسل‌ وگردنبندی‌ زیبا بر گردن‌ دختری‌ جوان‌ می‌داند، اسیر و گرفتار سوءاستفاده‌ نااهلان‌ و ناآگاهان‌گردد
Ahmad
مع‌الاسف‌، عوام‌زدگی‌ برخی‌ از روضه‌خوانان‌ و مداحان‌ باعث‌ تحریف‌ در مفهوم‌ گریه‌ شده‌ و هرنوع‌ گریستنی‌ را - ولو توأم‌ با ریا - تجویز نموده‌ و صواب‌ و مستلزم‌ ثواب‌ می‌شمارند. در کتاب دعات‌ الحسینیه‌، مؤلف‌، ترتب‌ ثواب‌ اخروی‌ را موقوف‌ بر گریه‌ حقیقی‌ ندانسته‌، بلکه‌ همین‌ که ‌فرد قصد گریه‌ داشته‌ یا خود را به‌ صورت‌ گریه‌کنندگان‌ درآورد، همان‌ ثواب‌ گریه‌ را دارد. آیامفهوم‌ تباکی‌، آن‌ هم‌ بدون‌ اخلاص‌ و آگاهی‌، به‌ سرانجامی‌ جز ریا و تزویر منجر خواهد شد؟ تباکی‌ بدون‌ موضع‌گیری‌ خاص‌ فردی‌ و اجتماعی‌ یا اعلام‌ وابستگی‌ به‌ حقیقت‌، جز هتک‌حیثیت‌ سیدالشهداء و ارتکاب‌ فعل‌ قبیح‌ تظاهر دروغین‌ و سالوس‌ مابانه‌ نخواهد بود. روزگاری‌پیش‌ از این‌، که‌ بنی‌امیه‌ در روز عاشورا جشن‌ گرفته‌ و اظهار سرور و شادمانی‌ می‌کردند، تظاهر به‌اندوه‌ و سوکواری‌ نیز نوعی‌ ابراز همدلی‌ با اهل‌ بیت‌ به‌ شمار می‌رفت‌ اما متأسفانه‌ امروزه‌، دربرخی‌ از مجالس‌ به‌ شکل‌ یک‌ عادت‌ اجتماعی‌ و فاقد مفهوم‌ و معنای‌ محصل‌، انجام‌ و تبلیغ‌می‌شود.
Ahmad

حجم

۳۳۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

حجم

۳۳۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۳۶ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان