لوگو طاقچه
کتاب هایی مثل ناطور دشت

معرفی کتاب‌هایی برای دوستداران ناطور دشت

1,036 بازدید

راه رفتن تا سرحد در افق محوشدن پس از پایان آخرین سطر رمان، گاه و بی‌گاه به کتاب برگشتن و سطرهایی را از آغاز یا میانه‌اش خواندن و سال‌ها زندگی با شخصیت‌های رمان و جایی از ذهن و قلب را برای همیشه به آن‌ها سپردن، بخشی از تجربه‌هایی است که احتمالا پس از خواندن رمان «ناطور دشت» از سر خواهید گذراند. ما در این یادداشت اما نه به خود کتاب ناتور دشت، که به رمان‌هایی که هرکدام از جهتی به آن شباهت دارند، پرداخته‌ایم. کتاب‌هایی مشابه ناطور دشت که پس از خواندنشان، حال و احساسی خوب خواهید داشت.

مختصری از ناطور دشت

رمان «ناطور دشت»، اثر جاودان «جی. دی. سلینجر» نویسنده‌ی معاصر آمریکایی است. «ناطور دشت» در سال ۱۹۵۱ در قالب یک رمان چاپ شد، حال‌آن‌که پیش‌تر به‌صورت مجموعه‌ای دنباله‌دار منتشر شده بود. داستان «هولدن کالفیلد» نوجوان که بعد از اخراج از مدرسه و برای اجتناب از رویارویی با والدین، یک سرگردانی سه‌روزه را تجربه می‌کند و این سه‌ روز پلی می‌شود برای گذار او از دوره‌ی معصومانه‌ی کودکی به دوران جوانی.

سلینجر عموما از دنیای بزرگان کناره می‌گرفت و علاقه‌ی ویژه‌ای به دنیای کودکان و نوجوانان و معصومیت و خلوص آن‌ها داشت و ازاین‌رو بسیاری از شخصیت‌های داستان‌هایش کودک و نوجوان هستند. در این یادداشت کتاب‌هایی را معرفی خواهیم کرد که از لحاظ شخصیت‌ها‌ و آن‌چه بر آن‌ها می‌گذرد، همچون مهجوری از خانه و نزدیکان یا چالش‌هایی که در نوجوانی از سر می‌گذرانند، به ناطور دشت شبیه هستند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ماجراهای هاکلبری‌ فین

«بهترین کتابی که داشته‌ایم»؛ «تمام ادبیات مدرن آمریکا از این کتاب سرچشمه می‌گیرد»؛ این جمله‌های تحسین‌آمیز را «ارنست همینگوی» در وصف رمان «ماجراهای هاکلبری فین» گفته است.

«مارک تواین» نویسنده‌ی مهم و تاثیرگذار آمریکایی این رمان را به‌دنبال رمان «ماجراهای تام سایر» نوشت و پس از انتشار آن در سال ۱۸۸۴ استقبالی وسیع و تحسین بسیار برانگیخت؛ گرچه واکنش‌ها به کتاب تماما مثبت نبود و انتقاد هم کم از آن نشد. واکنش‌های تندی که به ممنوعیت کتاب در برخی نقاط آمریکا هم کشیده شد. مواردی همچون زبان عامیانه و صراحت در به‌کاربردن برخی الفاظ نامناسب، بهانه‌ی این ممنوعیت‌ها بود؛ بهانه‌هایی که شبیه به آن‌ها در مواجهه‌ی قهرآمیز با «ناطور دشت» نیز به‌کار رفت. اما ارزش آثار بزرگ خصوصا پس از گذشت سالیان، بیش از پیش آشکار می‌شود و بهانه‌های تنگ‌نظران از اعتبار می‌افتد.

پس از همراهی با راوی نوجوان این رمان و چالش‌هایی که با آن‌ها دست‌وپنجه‌ نرم می‌کند و پس از پایان خواندن این کتاب بسیار جذاب، از وقتی که برای مطالعه‌ی آن صرف کرده‌اید، بسیار راضی خواهید بود. این مطلب هم گفتنی است که اگر می‌خواهید کسی را به کتاب‌خواندن ترغیب کنید، به‌خصوص اگر نوجوان باشد، احتمالا رمان «ماجراهای هاکلبری فین» بهترین هدیه برای اوست.

بخشی از کتاب صوتی ماجراهای هاکلبری فین را بشنوید.

ماجراهای هاکلبری فین مارک تواین

گوینده: داریوش بشارت
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌های صوتی ممنوعه» را هم بخوانید.

مزایای منزوی‌ بودن

مزایای منزوی‌ بودن

نویسنده: استیون چباسکی

مترجم: کاوان بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

«چارلی»، نوجوان دبیرستانیِ منزوی و درون‌گرا ، در گذار از کودکی به جوانی با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است. مشکلاتی که بخشی از آن‌ها میان او و همسالانش مشترک است، اما چارلی باهوش و گوشه‌گیر بار بیشتری به دوش می‌کشد، خصوصا زمانی که بهترین دوستش خودکشی می‌کند. «چارلی» روایت خود از برزخ عبور از کودکی و دردهای درونی‌اش را در قالب «نامه»‌ به دوست خیالی‌اش بازگو می‌کند. قالبی جذاب که «استیون شباسکی» برای خلق این رمان برگزید و پس از انتشار آن در سال ۱۹۹۹، در فروش کتاب و کسب رضایت مخاطبان به کامیابی هم رسید.

شباسکی در سال ۲۰۱۲ خود فیلمی از این رمان اقتباس کرد و باز هم شیرینی موفقیت را از برکت کتاب خوش‌یمن خود چشید. «مزایای منزوی بودن» را بعضا نسخه‌ای مدرن از «ناطور دشت» خوانده‌اند و البته که این کتاب هم با نقدهای تند و ممنوعیت مواجه شده است.

شاگرد قصاب

رمان «شاگرد قصاب» را «پاتریک مک‌کیب» نویسنده‌ی پرطرفدار ایرلندی نوشته است. کتابی که پس از انتشار در سال ۱۹۹۲، نامزد جایزه‌ی بوکر شد و جایزه‌ی ادبی آیریش‌تایمز را نیز به خود اختصاص داد. روایت غریبی که بین وهم و واقعیت در نوسان است و خواننده گاهی در این روایت وهم‌آلود گم می‌شود. مرز باریک اول‌شخص و جریان سیال ذهن و طنز تلخِ منحصربه‌فرد مک‌کیب از این رمان، اثری متفاوت ساخته است. در حین خواندن این کتاب، با «فرنسیِ» روان‌پریش که بی‌شباهت به «هولدن کالفیلد» نیست و زخم‌خورده‌ی زندگی در یک خانواده‌ی پرمشکل و ناپایدار است و اوهام و شرارت‌های او همراه خواهید شد، گاهی  احتمالا به او حق خواهید داد و از این تجربه‌ی غریب لذت خواهید برد؛ به‌ویژه با ترجمه‌ی «پیمان خاکسار» که حق این کتاب کم‌نظیر را به‌خوبی ادا کرده است.

بخشی از کتاب صوتی شاگرد قصاب را بشنوید.

شاگرد قصاب پاتریک مک کیب

گوینده: هومن خیاط
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

قوی سیاه سبز

قوی سیاه سبز

نویسنده: دیوید میچل

مترجم: آرش خوش‌صفا

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

«قوی سیاه سبز» در یک جمله داستان برهه‌ای یک‌ساله از زندگی «جیسون تیلور»، نوجوانی سیزده‌ساله است که مانند شخصیت‌های رمان‌های پیشین، با بحران‌های مشترک نوجوانان در آن سن‌وسال، مواجه می‌شود. جیسون با مشکلات شخصی بزرگ و کوچکی از لکنت زبان گرفته تا خانواده‌ی رو به زوال هم دست‌وپنجه نرم می‌کند. «دیوید میچل» نویسنده‌ی بریتانیایی رمان، پس از انتشار «قوی سیاه سبز» در سال ۲۰۰۶، برای دریافت چند جایزه‌ی ادبی نامزد شد و نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد. روایت جاندار او از جیسون نوجوان که الهام‌گرفته از شخصیت خود اوست و حال‌وهوای سال‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ را بازنمایی می‌کند، جذاب و خصوصا برای علاقه‌مندان به این ژانر بسیار خواندنی است.

سالار مگس‌ها

سالار مگس‌ها

نویسنده: ویلیام گلدینگ

مترجم: حمید رفیعی

انتشارات بهجت

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر به‌دنبال رمانی جذاب و داستانی پرکشش با شخصیت‌های نوجوان هستید، در خواندن «سالار مگس‌ها» لحظه‌ای تردید نکنید. داستان دانش‌‌آموزانی که پس از سقوط هواپیما در جزیره‌ای خالی از سکنه، زنده می‌مانند و در تقلا برای حفظ حیات و ساختن جامعه‌ای کوچک، با مسائلی بزرگ روبه‌رو می‌شوند.

رمان «سالار مگس‌ها» را «ویلیام گلدینگ»، شاعر و نویسنده‌ی نوبل‌برده خلق کرده است. این کتاب که در هفدهم سپتامبر سال ۱۹۵۴ و در سال‌هال پس از جنگ جهانی دوم منتشر شد، با زبانی نمادین وضع جوامع امروزی را به تصویر کشیده و به تعبیری، «سوگنامه‌ای برای معصومیت آدمی» است. برای کسانی که ‌به‌دنبال خواندن داستانی جذاب و افزودن به داشته‌های ادبی خود هستند، «سالار مگس‌ها» صرفا تجربه‌ای مفید، لذت‌بخش و به‌یادماندنی است.

جادوگران

اگر علاقه‌مند به داستان‌های فانتزی هستید، رمان «جادوگران» انتخابی جذاب و متفاوت است. داستان «کوئنتین کلدواتر»، نوجوانی باهوش که علایق خاصش او را از دیگران متمایز کرده است. پسری که با پذیرفته شدن در یک کالج جادو به آرزوی بزرگ خود می‌رسد، اما این تمام ماجرا نیست و او درس‌های بزرگ و سختی برای آموختن در پیش دارد. «لو گراسمن» نویسنده‌ی رمان جادوگران، اثری متفاوت‌تر از آن‌چه از رمان‌های این ژانر در ذهن داریم، ساخته است. اثری که پس از انتشار در سال ۲۰۰۹ و دریافت جوایز و جلب تحسین منتقدان، نشان داد ظرفیت‌های ویژه و جدیدی در فرم و مضمون دارد. 

موش‌ها و آدم‌ها

موش‌ها و آدم‌ها

نویسنده: جان اشتاین‌بک

مترجم: سروش حبیبی

نشر ماهی

اطلاعات بیشتر و خرید

«موش‌ها و آدم‌ها» رمانی کوتاه از «جان اشتاین‌بک»، نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل است. اشتاین‌بک در این رمان به دوره‌ای ویژه از تاریخ آمریکا و قشری خاص پرداخته است. زندگی کارگران فصلی مزارع و کشتزارها در دهه‌ی ۱۹۳۰ و دوره‌ی رکود در آمریکا، دست‌مایه‌ی خلق این اثر خواندنی شد که در سال ۱۹۳۷ به انتشار رسید. ماجرای «جرج میلتون» و «لنی اسمال»، دو کارگر مهاجرِ دور از هم و به‌هم‌پیوسته که حادثه‌ای تلخ زندگی‌ و رابطه‌شان را زیرورو می‌کند. با مطالعه‌ی این رمان کوتاه، یکی از مهم‌ترین رمان‌های اشتاین‌بک و یکی از ماندگارترین آثار ادبیات آمریکا را تجربه خواهید کرد.

پسرکی با پیژامه‌ی راه‌راه

پسرکی با پیژامه‌ی راه‌راه

نویسنده: جان بوین

مترجم: هرمز عبداللهی

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

دنیای معصومانه‌ی کودکان بر مرزهای بزرگ ایدئولوژیک غلبه می‌کند، هرچند جان‌های لطیف و دستان کوچکشان تاب مقاومت برابر بربریت باورنکردنی بزرگ‌ترها را نداشته باشد. «برونو» و «شموئیل» دو کودک‌اند که یکی‌شان از آلمانی‌ها و دیگری از مغضوبان بی‌گناهِ در بند است. یکی از خانواده‌ای نازی و دیگری یهودی گرفتار. «برونو» فرزند فرمانده‌ی نازی که مجبور می‌شود با خانواده‌اش به جایی در جوار اردوگاه یهودی‌های دربند برود، متوجه کودکی پیژامه‌پوش آن‌سوی دیوار می‌شود. آن دو با هم آشنا می‌شوند و آشنایی آن‌ها داستان تاثیر‌گذار «جان بوین» را شکل می‌دهد.

«جان بوین» رمان «پسری با پیژامه‌ی راه‌راه» را در سال ۲۰۰۶ نوشت. انتشار رمان واکنش‌های بسیاری که همگی هم مثبت نبودند، در پی داشت؛ اما مخاطبان داستان از کتاب استقبالی کم‌نظیر کردند و رمان به فروشی میلیونی رسید. «مارک هرمن» در سال ۲۰۰۸ اقتباسی سینمایی از رمان بوین ساخت که این اقتباس نیز دیدنی بود و در گیشه به موفقیت رسید. بی‌شک از خواندن رمان و دیدن فیلم «پسری با پیژامه‌ی راه‌راه» لذت خواهید برد و هر دو اثر گوشه‌ای از ذهنتان را مدت‌ها به خود اختصاص خواهد داد.

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره وقت

خاطرات صددرصد واقعی یک سرخپوست پاره وقت

نویسنده: شرمن الکسی

مترجم: رضی هیرمندی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

پسر نوجوان سرخپوستی را در نظر بگیرید که با مشکلات جسمی مادرزادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. او که در میان قبیله‌ی خود با آزار و اذیت بسیار مواجه است، تصمیم به خروج از قبیله و رفتن به مدرسه‌ی سفید‌پوست‌ها هم می‌گیرد. رنج‌ها و مصائبی که این نوجوان از سر خواهد گذراند، خیلی دور از ذهن نیست و آسان به تصور می‌‌آید. این اساس رمان «شرمن الکسی»، نویسنده، فیلم‌ساز و شاعر آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است. روایتی تلخ و درعین‌حال جذاب از تقلای نوجوانی که تنها گناهش تفاوت، آن هم از چندین جنبه است و می‌خواهد بر این سرنوشت سیاه غلبه کند.

همه‌ی اسب‌های زیبا

همه‌ی اسب‌های زیبا

نویسنده: کورمک مک‌کارتی

مترجم: کاوه میرعباسی

انتشارات کتاب‌سرای نیک

اطلاعات بیشتر و خرید

«جان» نوجوان با دوستش «لیسی» و همراه دیگرش «جیمی» که بعدا به آن‌دو ملحق می‌شود، تگزاس را به امید زندگی بهتر و در جست‌وجوی آرزوهایش ترک می‌کند و به جانب مکزیک می‌رود. دل زدن به طبیعت وحشی به جستن رویا و قصدِ بهشت کردن که ظاهرا گذار از جهنم را ناگزیر می‌کند. شرح ماجراجویی جذاب و پرفرازونشیب این سه دوست با قلم «کورمک مک‌‌کارتی»، کتاب «همه‌ی اسب‌های زیبا» که اولین جلد از «سه‌گانه‌ی مرزی» این نویسنده‌ی بزرگ معاصر آمریکایی است را به اثری خواندنی تبدیل کرده است. از این وسترن جذاب که این‌بار قهرمانانش سه نوجوان هستند، «بیلی باب تورنتون» در سال ۲۰۰۰، فیلمی سینمایی با بازی «مت دیمون» و «پنه لوپه کروز» اقتباس کرد.

کتاب دزد

کتاب دزد

نویسنده: مارکوس زوساک

مترجم: مرضیه خسروی

انتشارات نگاه

اطلاعات بیشتر و خرید

«مرگ» راوی عجیب رمان زیبای «مارکوس زوساک» استرالیایی است. «کتاب‌دزد» داستان دختری دورافتاده از مادر به نام «لیزل» است که تحت سرپرستی خانواده‌ای در خارج از مونیخ زندگی می‌کند. «لیزل» زیر سایه‌ی سنگین جنگ و مرگ، زندگی را در میان کتاب‌ها می‌جوید؛ کتاب‌هایی که مجبور شده آن‌ها را بدزدد و از چنگ نازی‌ها و آتش فرهنگ‌کُش آن‌ها نجات ‌دهد. او خواندن را از پدرخوانده‌اش یاد گرفته است و عاشقانه و مدام، می‌خواند و می‌بالد.

رمان «کتاب‌دزد» که پر از ماجراهای جذاب و گاهی دردآور و گاهی امیدبخش است، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. «برایان پرسیوال»، کارگردان انگلیسی در سال ۲۰۱۳ اقتباسی سینمایی از این کتاب جذاب ساخت و به موفقیتی چشم‌گیر دست یافت.

چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی

حسن ختام این یادداشت، معرفی اثری جاودان از «جیمز جویس» بزرگ، نویسنده‌ی پرآوازه و تاثیرگذار ایرلندی است. «چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی» که با عنوان‌های دیگری همچون «سیمای مرد هنرآفرین در جوانی» نیز به فارسی ترجمه شده، در سال ۱۹۱۶ منتشر شد. کتابی که نوشتش روندی طولانی را طی کرد، به یکی از رمان‌های ماندگار قرن بیستم و اثری مهم در ادبیات داستانی مدرن تبدیل شد. جویس در این رمان روند تغییر و تکامل هنرمندی بسیار جوان به نام «استیون ددالوس» را به تصویر می‌کشد. «چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی» پرتره‌ای است که مانند دیگر آثار جویس پس‌زمینه‌ای از مذهب، اسطوره و ایرلند و هویت ایرلندی دارد و رمانی پیچیده است که می‌توان با آن به جهان شگفت‌انگیز و پرپیچ‌وخم جویس وارد شد.

1,036 بازدید
برچسب ها

Avatar

محمدرضا نیکخواه


اشتراک گذاری یادداشت
3.7 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه