لوگو طاقچه
پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی نیویورک تایمز

پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی و موفقیت نیویورک تایمز

5,500 بازدید

حتما تا کنون عبارت «از پرفروش‌های نیویورک تایمز» را روی جلد کتاب‌هایی دیده‌اید. شاید هم این عبارت یکی از معیارهایتان برای انتخاب و خرید کتاب بوده است. قبلا در وبلاگ طاقچه درباره سازوکار انتخاب پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز را توضیح داده‌ایم. در این یادداشت اختصاصا به سراغ پرفروش ترین کتاب های روانشناسی، موفقیت و خودیاری که به لیست نیویورک تایمز راه یافته‌اند، رفته‌ایم. پیش از معرفی کتاب‌ها، توضیح داده‌ایم این لیست چگونه تهیه می‌شود و پیشینه‌ی آن چیست.

آشنایی با لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز

فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز رسما فهرست برجسته‌ترین کتب ایالات متحده محسوب می‌شود. قبل از آن هم یعنی از سال ۱۸۹۵ لیست پرفروش‌ها در بوکمن bookman چاپ می‌شد. ابتدا در این لیست ۵ کتاب داستانی و چهار کتاب غیر داستانی پرفروش شهر نیویورک معرفی می‌شد. ماه بعد این لیست به هشت شهر رسید که به صورت جداگانه ذکر می‌شد و تا سال ۱۹۴۰ لیست ۱۴ شهر به چاپ می‌رسید و لیست ملی هم از این لیست‌ها استخراج می‌شد. به این صورت که هر کتابی که دفعات بیشتری در لیست پرفروش‌ها بود به عنوان پرفروش ملی ثبت می‌گشت.

این فهرست از اکتبر سال ۱۹۳۱ به صورت هفتگی منتشر می‌شود و در حال حاضر این فهرست به لیست‌های متفاوتی از جمله دسته‌بندی ژانر و گروه‌بندی، داستانی و غیر داستانی، جلد سخت و شومیز، الکترونیکی و چاپی و… تقسیم می‌شود و هر دسته شامل ۱۵-۲۰ کتاب است. همچنین از سال ۲۰۰۰ به صورت ماهانه ژانر کودک و نوجوان هم پس از اینکه هری پاتر برای مدت مدیدی در صدر بود اضافه شد. لازم به ذکر است که نشریه در سال ۲۰۱۳ اعلام نمود که در دسته ادبیات کلاسیک فعال نیست وگرنه بعضی از موضوعات این گروه برای دهه‌ها در صدر می‌ماندند. 

جوردن کوهن سخنگوی نیویورک تایمز در این رابطه می‌گوید: لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق فروش کتاب تهیه می‌شوند. به این صورت که فروش شبکه‌ای گسترده از خرده‌فروشان کتاب به صورت هفتگی رصد شده و آن‌ها به روش‌هایی خاص و محرمانه آمار فروش خود را در اختیار نیویورک تایمز قرار می‌دهند. این نشریه فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیکی را نیز ارائه می‌کند که بر اساس فروش گزارش‌شده از آمازون، بارنز، نوبل، اپل و گوگل تهیه می‌شود. (یعنی خریدهای عمده مبنای محاسبه نیستند).

شیوه‌های محاسباتی و آمارگیری این نشریه واقعا محرمانه هستند و از آن به عنوان اسرار تجاری یاد می‌شود. این امر در درجه اول به خاطر حفاظت از حقوق محصولات است، و دلیل دیگر این است که با لو رفتن این راز دستکاری آمار برای مردم و ناشران آسان‌تر می‌شود.

به‌طور کلی برای قرار گرفتن در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز چند شرط کلی وجود دارد که می‌بایست رعایت شود: اول، لیست فروش تعداد نسخه در هفته که حداقل می‌بایست ۵۰۰۰ نسخه در هفته باشد -اگرچه در برخی موارد می‌بایست نزدیک به ۱۰۰۰۰ عدد باشد- لیکن برای دستیابی به این موقعیت نمی‌توان به این تعداد فروش بسنده کرد، بلکه منبع فروش‌ها می‌بایست متنوع باشد؛ به این صورت که نمی‌توان ۱۰۰۰۰ نسخه از یک کتاب را از طریق یک وبسایت شخصی یا به وسیله بارنز و نوبل فروخت. همچنین اگر این نشریه روند فروش یک کتاب را شبهه‌‌ناک ارزیابی کند، از نماد خنجر در کنار نام کتاب استفاده می‌کند.

در ادامه به معرفی کتاب های پرفروش نیویورک تایمز با موضوع روانشناسی و خودیاری و موفقیت می‌پردازیم. این لیست محدود به شش ماه پایاینی سال ۲۰۲۲ است. باید توجه داشت که این کتاب‌ها در این بازه شش‌ماهه پرفروش بوده‌اند و این مساله ارتباطی به تاریخ چاپ آن ندارد. در این یادداشت ذکر شده است که هر کدام از آن‌ها چند بار در لیست پرفروش‌ها قرار گرفته است.

عادت های اتمی

عادت های اتمی

نویسنده: جیمز کلیر

مترجم: هادی بهمنی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی جیمز کلیر به مدت 163 بار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است.‬

جیمز کلیر متخصص شکل‌گیری عادات در این کتاب شیوه کنار گذاشتن عادات بد و انجام دادن رفتارهای کوچکی که منجر به دستیابی به نتایج قابل توجهی می‌باشد را با آموزش‌هایی عملی یاد می‌دهد. دو تعریف مهم این کتاب عادت و اتمی‌ست. عادت به رویه‌ای گفته می‌شود که به صورت منظم به آن پرداخته شده و بعد از آن به صورت خودکار انجام می‌شود.

انتشار این کتاب حاصل عادت نوشتن مقالات هفتگی نویسنده به صورت مستمر در یک سایت است که به شدت محبوب شد و او را به متخصص عادت مشهور کرد. کلیر سپس در نشریات بسیار معتبر مقاله داده و با برخی از آن‌ها قرارداد بست. او به کنفرانس‌های مهمی جهت سخنرانی دعوت شد و آکادمی عادت‌ها را راه‌اندازی کرد.

نویسنده کتاب را با خاطراتی از ترومای خود شروع می‌کند، و اینکه چگونه رشته‌ای طولانی از پیروزی‌های کوچک و پیشرفت‌هایی جزئی باعث موفق شدن او و فائق آمدن بر تروماهایش شده است. او معتقد است که زندگی انسان به کیفیت عاداتش بستگی دارد و همواره با بهبود آن‌ها می‌تواند به اهداف خود برسد. مهم نیست که این اهداف مالی، عاطفی و یا هر چیز دیگری باشد، مادامی که انسانی باشد، این کتاب راهنمای رسیدن به آن خواهد بود.

جمله معروف این کتاب اینست که اگر به مدت یک سال هر روز فقط یک درصد بهتر شوید، در انتهای سال 37 برابر بهتر خواهید بود و اگر هر روز بدتر شوید، در نهایت به صفر نزدیک خواهید شد. هر گامی که به هر سویی برداریم، پس از مدت‌ها به یک انباشت بزرگ از پیروزی یا شکست خواهیم رسید. در کسب عادت، تجمع سود حاصل از بهبودهای شخصی بر روی هم جمع می‌شود و نتیجه مضاعفی را ایجاد می‌کند و تنها راز آن پیوستگی‌ست. برای دیدن نتیجه باید صبور بود. او پیشنهاد می‌کند که اول تروما را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم و راه‌هکایی از نوروفیدبک، مدیتیشن، ورزش، یوگا و… ارائه می‌‌دهد. به عقیده وی قدرت روابط نیز موثر بوده و مثل یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند؛ یعنی هم‌زمان هم قدرت آسیب رساندن و هم التیام را داراست؛ هم امید به زندگی و هم ناامیدی.

بخشی از کتاب صوتی عادت‌های اتمی را بشنوید.

عادت‌های اتمی جیمز کلیر

گوینده: سامان قلیچ خانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

۵ زبان عشق

۵ زبان عشق

نویسنده: گری چاپمن

مترجم: محمد یوسفی

نشر نوین

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب پنج زبان عشق با نام اصلی the five love languages به نویسندگی گری چاپمن، ترجمه امحمد یوسفی، انتشارات نشر نوین در 1396 در ایران چاپ شده و در سال 1992 جهت بهبود روابط زوجین نوشته شده است و تاکنون 375 بار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. این کتاب به 5 شیوه ابراز علاقه و تجربه عشق می‌پردازد و آن را زبان عشق نام‌گذاری کرده است. این 5 زبان عاشقانه شامل:تعریف و تمجید، زمان‌گذاری کافی، هدیه دادن، خدمت کردن و لمس فیزیکی است.

نویسنده معتقد است که به احتمال خیلی زیادی ممکن است بسته به تجربه عاطفی کودکی، تربیت، فرهنگ و… زبان عشق دو شریک زندگی با هم متفاوت باشد. انگار که یکی به زبان انگلیسی سخن بگوید و دیگری به زبان چینی پاسخ دهد. این مساله قطعا مشکل‌ساز شده و باعث می‌شود که نتیجه‌ای درخور تلاش اخذ نشود. جالب‌تر این‌که مساله زبان عشق، مختص به همسر نیست و ممکن است فرزند نیز زبان عشق والدین را نفهمد و ظرف عشق قلبش خالی بماند که خود این موضوع می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی جدی از جمله اعتماد به سایرین جهت پر کردن نیازهای عاطفی خود در سنین پایین شود.

اگر اطرافیان ما توسط عواطفی که مسئول ابراز آن برای ابرازش هستیم سیراب نشوند، این حفره با هیچ چیز دیگری پر نمی‌شود. نه چیزهای مادی و نه تفریح نمی‌‌تواند جایگزین خوبی برای عشق باشد؛ حال آن‌که شاید از هیچ تلاشی برای اطرافیانمان دریغ نکرده باشیم. این در حالیست که انسان‌ها ذاتا تمایل دارند که عشق را به روشی که ترجیح می‌دهند دریافت کنند ابراز می‌کنند، و ارتباط بهتر بین آن‌ها زمانی حاصل می‌شود که یکی بتواند به زبان عشقی که دیگری آن را رمزگشایی می‌کند سخن بگوید و رفتار کند.‌ این کتاب شامل این آموزش‌هاست.

این کتاب در سال اول 8500 نسخه یعنی چهار برابر بیشتر سطح انتظار ناشر به فروش رفت و از سال 2009 تا 2013 در لیست پرفروش‌ها قرار گرفت. همچنین نسخه 2015 آن با اصلاحاتی مطابق روز به بازار عرضه شد.

بخشی از کتاب صوتی ۵ زبان عشق را بشنوید.

۵ زبان عشق گری چاپمن

گوینده: افسانه سلیمانی مختاری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

هنر ظریف بیخیالی

هنر ظریف بیخیالی

نویسنده: مارک منسون

مترجم: گروه مترجمان نشر مسیر سبز رشد

نشر مسیر سبز رشد

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی مارک منسون، به مدت 280 هفته در لیست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفته است. در این کتاب که شماره 1 پرفروش دنیا شد و بیش از دو میلیون نسخه آن به فروش رسید، نویسنده که یک نویسنده وبلاگ بسیار معروف است تلاش می‌کند تا در این روزها که همه شبکه‌‌های تلویزیون پر از سخنرانی انگیزشی شده از مثبت‌اندیشی بیهوده که یک عمر به افکار ما تزریق شده فاصله بگیریم. او کمک می‌کند دست از تلاش برداریم و گاهی زندگی را آسان بگیریم و این‌طوری احتمالا آدم شادتری خواهیم بود. برای هضم یک اتفاق بد ابتدا بایست بد بودن آن را بدون لفت دادن پذیرفت و چشم در چشم با آن روبرو شد و حتی با آن زندگی کرد. او برای انتقال بهتر نظریاتش بارها از زندگی شخصی خود روایت می‌کند، روایت‌هایی از سفرها، زندگی عاطفی، و خصوصا زندگی کاری خود.

اصل کلام کتاب این است که ابتدا مسائل مهم زندگی خود را مشخص کنیم و انرژیمان را روی مسائل پیش پا افتاده متمرکز نکنیم؛ یعنی باید انتخاب کنیم که انگیزه، وقت و انرژیمان صرف چه کاری می‌شود و در این مورد کاملا سختگیرانه عمل کنیم. بخواهیم یا نخواهیم در جامعه هم برنده وجود دارد و هم بازنده، و صد البته که تعدادی از آن‌ها نیز منصفانه نیستند. آدم‌ها نمی‌توانند با وقت و توانایی‌های محدود خود برای همه چیز وقت بگذارند، پس تنها باید اولویت‌های خود را مشخص کنند.

بخشی از کتاب صوتی هنر ظریف بی‌خیالی را بشنوید.

هنر ظریف بی‌خیالی مارک منسون

گوینده: سروش کشاورز
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تو کله خر هستی؛ برو پیش موفق می‌شوی

تو کله خر هستی؛ برو پیش موفق می‌شوی

نویسنده: جن سینسرو

مترجم: نفیسه معتکف

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی جن سینسرو به مدت 270 بار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است.

به طور خیلی خلاصه محتوای کتاب این است که چطور امروز چیزی که هستیم شده‌ایم؟ چطور به چیزی که نمی‌توانیم عوض کنیم عشق بورزیم؟ چطور چیزی را که دوست نداریم تغییر دهیم؟ و چگونه در موقعیت‌های سخت به جای فرار با آن روبه‌رو شویم؟

به عقیده نویسنده ما دو نوع ضمیر داریم: خودآگاه و ناخوداگاه. ضمیر خودآگاه همه چیز را کنترل می‌کند، برنامه‌های روزانه، اهداف، و… و بعد از بلوغ تکامل پیدا می‌کند. ضمیر ناخودآگاه از بدو تولد وجود داشته و بیشتر مسئول احساسات است و نیازمند تکامل به مرور زمان نیست. باورپذیری ضمیر ناخودآگاه بسیار بالاست و اگر برای مثال بشنود که کسی در خانواده ما پولدار نمی‌شود، باور می‌کند که او هم نمی‌تواند پولدار شود. بنابراین ضمیر ناخودآگاه باعث می‌شود که یا به هدف خود به علت باور حرف اطرافیان نرسیم و یا در صورت رسیدن به آن؛ با وجود افکار منفی به زودی آن را از دست خواهیم داد.

این کتاب شامل 27 بخش یا به اصطلاح لقمه کوچک است که داستان‌های خنده‌دار و جالبی داشته و گه‌گاه با شوخی همراه شده و لحن صمیمانه‌ای دارد. تمرین‌هایی نیز برای انجام داشته باعث می‌شود دیدگاه جدیدی درباره زندگی بدهد. دیدگاهی که باعث می‌شود زندگی‌ای کنید که قبلا به آن غبطه می‌خوردید.

بخشی از کتاب صوتی تو کله خر هستی برو پیش موفق می‌شوی را بشنوید.

تو کله خر هستی برو پیش موفق می‌شوی جن سینسرو

گوینده: الهه پرسون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تختخوابت را مرتب کن

تختخوابت را مرتب کن

نویسنده: ویلیام. اچ. مک‌ریون

مترجم: حسین گازر

کتاب کوله پشتی

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی ویلیام اچ مک ریون به مدت 116 بار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است و راجع به این است که چه چیزهای کوچک و پیش پا افتاده‌ای در زندگی وجود دارد که می‌تواند زندگی شخص و شاید کل دنیا را تغییر دهد.

در ابتدا ویدیویی از ژنرال ویلیام اچ مک ریون، بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در یوتیوب همه‌گیر شد که بیش از ده میلیون بازدید داشت. مضمون این ویدیو این بود که اگر می‌خواهید دنیا را تغییر دهد با مرتب کردن تخت خود شروع کنید.

او در 37 سال سابقه درخشان خود در یگان ویژه نیروی دریایی، در تمام سطوح به فرماندهی رسیده و در آخرین ماموریت خود دریا سالار بود. اکنون رییس دانشگاه تگزاس است. همانطور که می‌دانیم حفظ نظم و بهداشت در ارتش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سال‌ها کار در ارتش از نویسنده فردی منظم و سخت‌کوش ساخته است. به‌طوری که در سخت‌ترین روزهای بیماری یا ماموریت‌های طاقت‌فرسا نیز دست از مرتب کردن تخت خود نکشیده است. او معتقد است که با نظم می‌توان به همه چیز رسید و مرتب کردن تخت اولین نظم شروع یک روز دلخواه است. این کتاب از سخنرانی معروف نویسنده در دانشگاه نوشته شده است که مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته بود.

کتاب تختخوابت را مرتب کن شامل ده فرمان، و ده سرفصل است که هر کدام شامل یک پند و یک داستان پندآموز در همان خصوص است.

بخشی از کتاب صوتی تختخوابت را مرتب کن را بشنوید.

تختخوابت را مرتب کن ویلیام. اچ. مک‌ریون

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

روان، مغز و بدن در تحول بلازدگی

‏این کتاب به نویسندگی بسن ون درکولک به مدت ۲۷ بار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. نویسنده یک محقق پیشگام و یکی از برجسته‌ترین متخصصان جهان در زمینه استرس تروماتیک است که یک الگوی جدید برای درمان تروما ارائه می‌دهد. دکتر ون در کلک بیش از سه دهه از عمر خود را با بازماندگان حاصل از تروما گذرانده است؛ ترومای خشونت فیزیکی، جانبازان جنگی، اعتیاد و… .‬‬

یک تروما یک آسیب روانی عمیق است که می‌تواند حتی تا سی سال خفته بماند و پس از آن با یک تلنگر فعال شود و آن‌چنان تازه باشد که تجربه روز اول را تداعی کند. نویسنده در این کتاب با تحقیقات علمی به‌روز ثابت می‌کند که چگونه تروما به معنای واقعی کلمه بدن و مغز را تغییر می‌دهد و توانایی افراد را برای لذت، خود کنترلی، و اعتماد کردن تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمی‌توانی به من آسیب بزنی

نمی‌توانی به من آسیب بزنی

نویسنده: دیوید گاگینز

مترجم: میلاد بشیری

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی دیوید گاگینز؛ ترجمه‌ی میلاد بشیری توسط انتشارات ملیکان به چاپ رسیده و به مدت 30 هفته در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است.

کتاب نمی‌توانی به من آسیب بزنی داستان دیوید گاگینز نویسنده، ورزشکار حرفه‌ای در چند رشته، فرمانده یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و سخنران است. او کودکی سخت و پر از ترومایی داشته است. در دبیرستان به خاطر تبعیض نژادی مسخره و حتی تهدید می‌شد و در درس‌هایش ضعیف بود و جوانی درگیر اضافه وزن بالا و بی‌انگیزگی شده بود. اما یک روز روبروی آینه ایستاد و تصمیم خود را گرفت. او لایق زندگی بهتری بود. او با انضباط شخصی، سرسختی ذهنی و سختکوشی، خود را از جایی که بود به نماد نیروهای مسلح و یکی از برترین ورزشکاران استقامتی جهان تبدیل کرد. طوری که تنها مردی در تاریخ شد که همزمان آموزش نخبگان را به عنوان نیروی دریایی، تکاور ارتش و کنترل‌کننده تاکتیکی نیروی هوایی به پایان رساند و سرانجام مجله outside او را به عنوان تندرست‌ترین مرد آمریکا معرفی نمود.

در هر فصل از این کتاب یک ماموریت یا به عبارتی چند جمله انگیزشی و یک سری تمرین و چالش داده شده است. جمله معروف گاگینز اینست که هر وقت کارمان تمام شد دست از کار می‌کشیم، نه هر وقت خسته شدیم. تاکنون بیشتر از 4 میلیون نسخه از این کتاب به فروش رفته است.

اطلس دل

اطلس دل

نویسنده: برنه براون

مترجم: سپیده شیخ قاسمی

انتشارات میلکان

اطلاعات بیشتر و خرید

این کتاب به نویسندگی برنه براون به مدت 47 هفته در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. کتاب اطلس دل شامل 13 بخش و 87 مورد از احساسات و تجربیاتی است که معنای انسان بودن با آن تعریف می‌شود، سپس از چارچوب ارتباطات قبلی عبور کرده و با این نقشه راه عازم سفر ایجاد ارتباطات معنادار جدیدی می‌شویم.

نویسنده این کتاب استاد پژوهشی دانشگاه هیوستون است و همچنین به عنوان استاد مدعو در دانشگاه تگزاس نیست فعال است. او در دو سال اخیر در خصوص شجاعت، آسیب‌پذیری، شرم و همدلی تحقیق نموده است و شش کتابش در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است. همچنین میزبان دو پادکست در اسپاتیفای به نام‌های باز کردن قفلمان unlocking us و شهامت رهبری dare to lead است که جایزه‌هایی کسب نموده است.

۴۸ قانون قدرت

۴۸ قانون قدرت

نویسنده: رابرت گرین

مترجم: فاطمه باغستانی

انتشارات نسل نواندیش

اطلاعات بیشتر و خرید

درست است که بسیاری از مخاطبین و منتقدین، این کتاب را در دسته‌بندی کتاب‌های موفقیت و رشد فردی قرار می‌دهند اما حقیقت آن است که این کتاب قوانین موفقیت در کسب و افزایش قدرت را با دیدگاهی کاملا متفاوت و نگاهی به‌شدت واقع‌گرایانه مطرح می‌کند و می‌شود گفت که با بسیاری از کتاب‌های دسته موفقیت، از نظر اصول و کارکرد، کیلومترها فاصله دارد. به‌عنوان مثال به این جمله کوتاه دقت کنید: «خدایا تو مرا از آسیب دوستانم در امان بدار چرا که خود از پس دشمنانم برمی‌آیم.»

این جمله یکی از جملات کلیدی این کتاب است و شاید در نگاه اول از دید شما بسیار بدبینانه باشد، اما حقیقت آن است که به‌شدت منطبق بر واقعیت است و در داستان پر از فراز و نشیب اقتدارگرایی انسان، این شکاک بودن یکی از بهترین و مهم‌ترین ابزارها برای حفظ و افزایش قدرت است، رابرت گرین با بررسی ماهیت قدرت و ویژگی‌های آن به‌عنوان یک مزیت اجتماعی و اصلی‌ترین ابزار سلطه و نفوذ، شکل واقع‌بینانه‌ای از مقاصد و نیات افراد از رفتارهایشان در بستری به نام قدرت را ترسیم می‌کند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

5,501 بازدید
برچسب ها

Avatar

عطیه هجری


اشتراک گذاری یادداشت
4 3 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه