لوگو طاقچه
کتاب هایی با داستان واقعی

معرفی کتاب‌هایی با داستان واقعی

6,713 بازدید

بسیاری از ما با خواندن داستان‌ها به دنبال خودمان در آن می‌گردیم. ما داستان می‌خوانیم تا بدانیم تنها نیستیم. کتاب‌ها در این مواقع درست مانند آینه‌ای می‌شوند که ما را به خودمان نشان می‌دهند. احتمالا وقتی داستانی را می‌خوانیم به کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های داستان فکر می‌کنیم. خودمان را جای آن‌ها می‌گذاریم و مسئله را برای خودمان حل می‌کنیم. برایشان حکم صادر می‌کنیم و… اما خب در نهایت به دنبال این هستیم که ببینیم دیگران هم با مشکلات و مسائلی سروکله می‌زنند که ما را درگیر کرده است. شخصیت‌های داستانی وقتی مشکل مالی دارند، چه می‌کنند؟ اگر داغدیده باشند، چطور سر می‌کنند؟ تصمیمات مهم زندگی‌شان را برچه اساسی می‌گیرند؟ حال اگر بفهمیم داستانی که خوانده‌ایم، از روی یک ماجرای واقعی نوشته شده است، چه احساسی پیدا می‌کنیم؟ اگر آن‌ها توانستند، حتما ما هم می‌توانیم از پس این ماجراها بربیاییم. امروز با هم به مرور کتاب هایی با داستان واقعی می‌پردازیم.

آیین خاک‌سپاری

آیین خاک‌سپاری

نویسنده: هانا کنت

مترجم: فروزنده طیب

انتشارات مجید

اطلاعات بیشتر و خرید

آیین خاکسپاری کتابی با داستان واقعی از هانا کنت است که تا به حال جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است. این داستان درباره زنی به نام آگنس ماگنوس داتر است که به جرم کشتن و سوزاندن دو مرد، جادوگر خوانده شده است و حالا منتظر اجرای حکم اعدامش است. قرار است قبل از اینکه زمان اجرای حکمش فرا برسد به ناحیه دورافتاده‌ای برود و در کنار خانواده‌ای زندگی و خدمت کند. به این امید که پیش از مرگش، اندکی متنبه شود. اعضای خانواده نمی‌توانند حضور یک جنایتکار را در خانه‌شان تاب بیاورند، اما کشیش ناحیه، تمام تلاشش را می‌کند تا آغوشش برای این دختر باز باشد. کم‌کم زمزمه‌هایی از هر سو به گوش می‌رسد. زمزمه‌هایی که در گناهکار شناخته شدن این زن جوان، بذر شک و تردید می‌پراکند.

کاربران گودریدز کتاب آیین خاکسپاری را یکی از بهترین داستان‌های تاریخی که خواندند، لقب داده‌اند.

آرتور و جورج

آرتور و جورج

نویسنده: جولین بارنز

مترجم: فرزانه قوجلو

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

آرتور و جورج هم یک کتاب با داستان واقعی از جولین بارنز است که یکی از نامزدهای جایزه بوکر سال ۲۰۰۵ شناخته شد. این داستان درباره زندگی دو نفر است و مسیری که زندگی این دو را به هم پیوند می‌دهد. سر آرتور کانن دویل، نویسنده مشهوری که با خلق شخصیت شرلوک هلمز، نام خود را در تاریخ ادبیات جهان جاودانه کرده است با مردی به نام جورج ادلاجی آشنا می‌شود. جورج وکیلی است که از نوادگان زردشتیان هندی است. زندگی آرتور و جورج به دلیل یک بی‌عدالتی به هم گره می‌خورد و این آغاز ماجراهای این داستان است. داستانی که ذهن خوانندگانش را درباره عدالت و بی‌عدالتی، عشق و نفرت، ایمان و بی‌ایمانی و… به چالش می‌کشد و همزمان از ناکارآمد بودن نظام قضایی نیز شکایت می‌کند.

در زمانه پروانه ها

در زمانه پروانه ها

نویسنده: خولیا آلوارز

مترجم: حسن مرتضوی

انتشارات خوب

اطلاعات بیشتر و خرید

در زمانه پروانه‌ها داستانی از خولیا آلوارز، نویسنده، شاعر و فعال مدنی سیاسی اهل دومنیکن است. او در این کتاب داستان واقعی زندگی خواهران میرابال را نوشته است، خواهرانی که به نام پروانه‌ها مشهور شدند و تمام عمر و زندگیشان صرف مخالفت و مبارزه با دیکتاتور کشورشان، رافائل تروخیو، شد. داستان از زمانی آغاز می‌شود که یکی از دوستان مدرسه خواهرها، رازی وحشتناک برایشان فاش می‌کند. رازی که آنان را قانع می‌کند تروخیو، همان مرد مهربانی نیست که عکسش را کنار عکس مسیح به دیوار زده‌اند. بلکه یک قاتل است که از کشتار، سیری ندارد. آگاهی آنان از این راز باعث می‌شود تا تمام هم و غمشان را روی مبارزه بگذارند.

کشته شدن خواهران میرابال، آن‌ها را به نمادی از مبارزات مردمی و فمنیستی تبدیل کرده است. ۲۵ نوامبر، روزی است که سازمان ملل متحد آن را روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان نام داده است و این نامگذاری را به افتخار خواهران میرابال انجام داده است.

قتل در قطار اورینت

قتل در قطار اورینت

نویسنده: آگاتا کریستی

مترجم: سپیده حبیبی

موسسه موسسه نگارش الکترونیک کتاب (ماناکتاب)

اطلاعات بیشتر و خرید

قتل در قطار اورینت که با نام قتل در قطار سریع و سیر شرق هم شناخته می‌شود، اثری از آگاتا کریستی، ملکه جنایت و پرفروش‌ترین نویسنده اهل بریتانیا است. این داستان، مانند آثار دیگر او از جذابیت کافی برای تبدیل شدن به فیلم و سریال برخوردار بود. در سال ۱۹۷۴ سیدنی لومیت فیلمی از روی این کتاب ساخت. کنت برانا هم در سال ۲۰۱۷ نسخه خودش را از این فیلم ارائه کرد. در فیلم او، هنرمندانی مشهور مانند جانی دپ، پنه‌لوپه کروز، جودی دنچ و ویلم دفو ایفای نقش کردند.

این کتاب داستان واقعی ماجرای قتلی است که در یک قطار رخ داده است. یک سرمایه‌دار در قطار به وسیله یک خنجر کشته شده است. حرکت قطار به دلیل طوفان، به تعویق افتاده است و کارآگاه پوآرو، شخصیت مشهور داستان‌های آگاتا کریستی، در تلاش است تا گره از این ماجرا بگشاید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

هر کسی به فکر خودش

هر کسی به فکر خودش

نویسنده: بریل بینبریج

مترجم: سلما رضوان‌جو

نشر شورآفرین

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان کشتی تایتانیک، یکی از مشهورترین و البته غم‌بارترین حوادثی است که در تاریخ بشر رخ داده است. این کشتی، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کشتی‌‌هایی بود که در آب‌های اقیانوس اطلس جلو می‌رفت و مسافرانش را از انگلستان به نیویورک در آمریکا می‌برد اما در میانه راه با کوه یخ برخورد کرد و به زیر آب رفت. این کشتی ۲۲۲۴ مسافر و خدمه داشت که از میان آن‌ها تنها ۷۱۰ نفر، زنده ماندند و نجات پیدا کردند. تایتانیک هم از آن داستان‌هایی است که به دلیل اقتباس سینمایی‌اش در سال ۱۹۹۷ بسیار مشهور است؛ داستانی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت.

بریل بینبرینچ، یکی از تواناترین نویسندگان انگلیسی است که به دلیل داستان‌هایی با ابعاد و ظرایف روانشناسانه شناخته شده است. او در این کتاب روایتی از یک داستان واقعی و رخدادهایی را نوشته است که در تایتانیک رخ داده است. از زمانی که مسافران به خوشی، مهمانی و می‌گساری مشغول بودند تا زمانی که متوجه شدند چه سرنوشتی انتظارشان را می‌کشد. تلاش‌های مسافران برای نجات دادن خودشان، و روایتی که نویسنده از آن ارائه کرده است، این کتاب را به اثری جذاب و نفسگیر تبدیل کرده است.

بخشی از کتاب صوتی هر کسی به فکر خودش را بشنوید.

هر کسی به فکر خودش بریل بینبریج

گوینده: حمیدرضا اژدرکش
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اتاق

اتاق

نویسنده: اما داناهیو

مترجم: علی منصوری

نشر روزگار

اطلاعات بیشتر و خرید

زمانی که فیلم اتاق، نامزد چهار جایزه اسکار شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد، توجه مردم به این واقعیت جلب شد که این فیلمنامه از روی کتابی به همین اسم نوشته شده است و نویسنده کتاب، اما داناهیو، این داستان را بر اساس واقعیت نوشته است.

کتاب اتاق یک داستان واقعی و ماجرای مادری است که به همراه پسر پنج‌ساله‌اش در اتاقی ده متری زندگی می‌کند. پسر کوچولو در این اتاق زندگی خوبی دارد: همراه با مادرش خواندن و نوشتن یاد گرفته است، غذا می‌خورد، با هم بازی می‌کنند و قبل از اینکه نیک پیره بیاد، او به کمد می‌رود و آنجا قایم می‌شود و می‌خوابد. اما زندگی به همین خوبی و البته به همین محدودیت نیست. پسر کوچولو کم‌کم می‌فهمد که باید همراه با مادرش نقشه‌ای برای فرار بکشد، چون اگر اینک ار را نکنند، ممکن است دیگر روی زندگی را نبینند…

بالاخره یه روزی قشنگ حرف می زنم

بالاخره یه روزی قشنگ حرف می زنم

نویسنده: دیوید سداریس

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

اطلاعات بیشتر و خرید

دیوید سداریس، یکی از مشهورترین نویسندگان آمریکایی است. کتاب‌های او همگی در فهرست پرفروش‌ها قرار دارند. بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم، یکی از مشهورترین کتاب‌های او است. این کتاب توجه همه منتقدان و مخاطبان را به خودش جلب کرد و حتی یک نقد منفی هم نگرفت! در این کتاب مجموعه روایت‌ها و یادداشت‌های طنزی را می‌خوانید که همگی از دل خاطرات و زندگی واقعی او بیرون آمده‌اند. دیوید سداریس، در این کتاب، با کمک ذهن طنزپردازش هر اتفاق عادی را به یک ماجرای خنده‌دار بدل کرده است. ماجرایی که شما را می‌خنداند و اتفاقا توجه‌تان را به ماجراهای عادی زندگی جلب می‌کند. ماجراهایی که همگی توانایی نهفته‌ای در تبدیل شدن به خنده‌دارترین اتفاقات دنیا دارند.

بخشی از کتاب صوتی بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم را بشنوید.

بالاخره یه روزی قشنگ حرف می‌زنم دیوید سداریس

گوینده: هوتن شکیبا
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

خنده لهجه نداره: ماجراهای دلنشین یک خانواده ایرانی مقیم امریکا

خنده لهجه نداره: ماجراهای دلنشین یک خانواده ایرانی مقیم امریکا

نویسنده: فیروزه جزایری دوما

مترجم: نفیسه معتکف

انتشارات هو

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر کتاب مشهور عطر سنبل عطر کاج نوشته فیروزه جزایزی دوما را خوانده باشید، حتما از شنیدن اینکه این داستان ادامه‌ای دارد، خوشحال می‌شوید. کتاب خنده لهجه نداره، که با نام لبخند بی‌لهجه هم منتشر شده است، در واقع ادامه داستان‌هایی است که در کتاب عطر سنبل عطر کاج خواندیم؛ ماجراهای خانواده‌ای که از آبادان ایران به کالیفرنیا در آمریکا مهاجرت می‌کنند. دختر هفت ساله این خانواده، فیروزه نام دارد. همان کسی که با چشمانی مشاهده‌گر، تمام آنچه را که در پیرامونش، دیده بود، به خاطر سپرد و بعدها همه را در قالب کتاب‌هایش در اختیار مردم قرار داد. هرچند زبان طنز و البته لحن صمیمی نویسنده، بیش از هرچیز مخاطبان را به خواندن مشتاق می‌کند، اما نباید فراموش کرد که در این کتاب ضمن یک داستان واقعی می‌توان گوشه‌هایی از برخورد دو فرهنگ را دید. تقابل نسل قدیمی و نسل جدید. پذیرا بودن برای تغییرات و خلاصه تمام آن چیزهایی که یک فرد مهاجر در زندگی خود پشت سر می‌گذارد.

بعد از ابر

بعد از ابر

نویسنده: بابک زمانی

انتشارات ایجاز

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب بعد از ابر بر اساس داستانی واقعی نوشته شده است. بابک زمانی، ماجرای سدسازی اشتباه در منطقه‌‌ی غرق‌‌آب در ایلام را دست‌‌مایه‌‌ی داستان خود قرار داده است. سدسازی غلط در این منطقه باعث بحران آب و خشکسالی برای اهالی منطقه می‌‌شود و اهالی این منطقه در وضعیتی سخت و بحرانی زندگی می‌‌کنند. داستانِ رمان درباره‌‌ی سختی‌‌ها و مشقت‌‌هایی است که افراد روستا با آن روبه‌رو شده‌‌اند. این رمان برپایه‌‌ی اتفاقات واقعی نوشته شده است و نویسنده صرفا با عوض کردن اسامی اشخاص و پر و بال دادن به برخی از موقعیت‌‌ها، آن را به رشته‌‌ی تحریر درآورده است.

کلام آخر

چندی پیش که تب و تاب کتاب‌های موفقیت و خودیاری، همه‌جا را گرفته بود، کسی پیدا شد که جرات به خرج داد و در این میان، از داستان‌هایی نوشت که زندگی‌اش را تغییر داده بودند. شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل چنین تفاوتی را در این دانست که در هر داستان، با ماجرایی جدید مواجه هستیم، ماجرایی که از زبان یک فرد خاص، با احوال و شرایط خاص و طرز تفکر خاص نوشته شده است. در هر داستان‌ با شخصیت‌ها همراه می‌شویم و همراه با آن‌ها در زندگیشان قدم می‌زنیم. زندگی‌ای که از حکم‌های قطعی و قضاوت‌های ناعادلانه خالی است و در عوض، پر است از زندگی. اگر شما هم کتاب هایی براساس داستان واقعی خوانده‌اید، می‌توانید در بخش نظرات برایمان بنویسید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

6,713 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه