لوگو طاقچه
سخن بزرگان و جملات فلسفی

سخن بزرگان برای لحظه‌ای تفکر

6,605 بازدید

تمایل به ارجاع و استناد به سخن بزرگان تنها به مردمان یک کشور، مذهب یا گروه خاص معطوف نمی­‌شود و ریشه‌­های آن را می‌­توان در گرایش ذاتی بشر به یافتن راهنما در مسیر زندگی خود جست‌­وجو کرد. از این­‌رو است که در سرتاسر جهان، مجموعه­‌هایی که به گردآوری نقل قول هایی از بزرگان پرداخته‌­اند اغلب با اقبال عمومی مواجه شده‌­اند؛ و این اقبال گاه تا حدی بوده است که برخی از این سخنان بزرگان در جامعه کارکرد ضرب‌­المثل یافته‌­اند. در این یادداشت، مجموعه‌­ای از جملات قصار (گزین­‌گویه­‌ها) از صاحب­‌نظران عرصه‌­های مختلف گردآوری شده که هریک به‌­نوبۀ خود این ظرفیت را دارد تا تلنگری باشد که حتی برای دقایقی خواننده را به تفکر وا می‌دارد و راه و رسم اندیشیدن را به او نشان می‌­دهد.

رابیندرانات تاگور (۱۹۴۱ – ۱۸۶۱)

تعصب سعی دارد حقیقت را صحیح و سالم در دست خود نگاه دارد‌؛ اما چنان می‌فشاردش که حقیقت می‌میرد.

رابیندرانات تاگور، نویسنده، شاعر، فیلسوف و نقاش هندی است. او نخستین آسیایی برنده‌ی جایزه نوبل بوده و بخش عمده‌ی شهرت خود را وام­دار اشعارش است. از آثار جاویدان او می‌توان «سلطان قصر سیاه»، «میوه‌جمع‌کن»، «نامه‌هایی به یک دوست»، «پیوند آدمی»، «مذهب بشر»، «خانه و جهان» و «گیتانجالی» را نام برد.

برتراند راسل (۱۹۷۰ – ۱۸۷۲)

مشکلِ این جهان این است که ابلهان پر از اطمینان­‌اند و عاقلان پر از تردید.

راسل، فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، مورخ، جامعه‌شناس و فعال صلح‌طلب بریتانیایی است که در سال ۱۹۵۰، به پاس تدوین «آثار متعدد در حمایت از نوع‌دوستی و آزادی اندیشه»، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.  از نوشته­‌های معروف او که به زبان فارسی منتشر شده است، می‌توان به کتاب «قدرت» با ترجمه‌ی نجف دریابندری اشاره کرد.

گفتار بزرگان

گفتار بزرگان

نویسنده: حسین رحمت‌نژاد

انتشارات عارف کامل

اطلاعات بیشتر و خرید

اگر علاقه‌مندید که مجموعه‌ای از سخنان بزرگان را همیشه همراه خود داشته باشید، کتاب «گفتار بزرگان» مناسب شماست. این کتاب در بردارنده ۴۴۰۰ سخن حکیمانه‌ از اندیشمندان بزرگ ایران و جهان به گردآوری حسین رحمت‌نژاد در ۶۲ عنوان موضوعی گوناگون است.

اسپایک میلیگان (۲۰۰۲ – ۱۹۱۸)

پول نمی­‌تواند برایتان خوشبختی بخرد، اما مسلماً شکل خوشایندتری از مصیبت را برایتان می­‌خرد.

میلیگان، بازیگر، نویسنده، شاعر و موسیقی‌دان انگلیسی-ایرلندی است که عمده‌ی شهرتش را مدیون فیلم‌نامه‌نویسی آثار طنز، اجرای برنامه‌های رادیویی و بازیگری در سینما و تلویزیون است.
کتاب‌های او را مترجمانی مانند احمد پوری و مجتبی ویسی به فارسی ترجمه کرده‌اند.

‌‌‌

ﮊﺍﻥ ﭘﻞ ﺳﺎﺭﺗﺮ (۱۹۸۰ – ۱۹۰۵)

ﮔﺎﻫﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﯾﮏ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﮐﺸﯿﺪ؛ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍین­که ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺕ ﺩﻭﺭ ﮐﻨﯽ، ﺑﻠﮑﻪ برای ﺍین­که ﺑﺒﯿﻨﯽ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﺪﻧﺖ ﺩﯾﻮﺍﺭ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ می­‌کند.

سارتر، فیلسوف، نویسنده و منتقد فرانسوی است که از مهم‌ترین فلاسفۀ اگزیستانسیالیسم و یکی از رهبران فلسفه در فرانسه‌ی قرن بیستم به شمار می­‌رود. از معروف‌­ترین آثار او می‌­توان «تهوع»، «دیوار»، «مگس­‌ها»، «هستی و نیستی» و مجموعه «سه‌­گانۀ راه­‌های آزادی» را برشمرد.

چارلز بوکوفسکی (۱۹۹۴ – ۱۹۲۰)

ما برای ادامه دادن هیچ‌کسی را نداریم جز خودمان، و این کافی است.

بوکوفسکی، شاعر و نویسنده‌ی آمریکایی است که از او به­ عنوان یکی از نویسندگان تأثیرگذارِ معاصر نام برده می‌شود. از شناخته ­شده ­ترین آثار او برای مخاطب فارسی­‌زبان می‌­توان به رمان «عامه‌­پسند» اشاره کرد.

آرتور شوپنهاور (۱۸۶۰ – ۱۷۸۸)

عشق ساعت­‌به­‌ساعت در مهم‌­ترین مشغولیت­‌ها وقفه می­‌اندازد و گاه نیز حتی قوی­‌ترین ذهن­‌ها را مدت­‌زمانی سردرگم می­‌سازد.

شوپنهاور، فیلسوف و نویسنده‌ی مؤثر آلمانی در در حوزه­‌های اخلاق، هنر، ادبیات و روانشناسی در اروپا است. با این­‌که آثار او طی سال­‌های زندگی‌اش در سایه‌ی تقابل با هگل چندان دیده نشد، اما امروز به‌­عنوان یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه‌ی غرب شناخته می­‌شود.

سخنان بزرگان تاریخ

سخنان بزرگان تاریخ

نویسنده: آتنا پارسیانی

انتشارات آرنا

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب سخنان بزرگان تاریخ، گزیده‌ای از جملات بزرگان و دانشمندان است که مانند چراغ راهنمایی برای ما در مسیر زندگی‌مان هستند. این کتاب را آتنا پارسیانی گردآوری کرده و متن آن به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده است.

‌این کتاب را می‌توانید به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.

بلز پاسکال (۱۶۶۲ – ۱۶۲۳)

ناشادمانی­‌های آدمی تنها از یک چیز ناشی می­‌شود: ناتوانی‌اش در ساکت و آرام ماندن در یک اتاق.

پاسکال، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و فیلسوف فرانسوی و یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان ادوار است. او در سال‌های پایانی عمر کوتاهش به الهیات روی آورد و نتایج حاصل از این تغییر گرایش سبب شد تا امروزه برخی از او به­‌عنوان یک فیلسوف نیز یاد کنند.

آلبر کامو (۱۹۶۰ – ۱۹۱۳)

کسانی که مدعی‌اند همه‌چیز را می‌دانند و همه‌چیز را می‌توانند درست کنند، سرانجام به این نتیجه می‌رسند که همه را باید کشت.

کامو، نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار فرانسوی و از چهره‌های درخشان ادبیات فرانسه و جهان است. او در سال ۱۹۵۷ به دلیل نشر آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد  جایزه‌ی نوبل ادبیات را دریافت کرد.

کریستین بوبن (… – ۱۹۵۱)

ﻟﺬﺗﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﺑﯽ،ﮐﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺗﻮ می‌­بیند. ﺍﯾ­‌ن­گوﻧﻪ ﻣﯽﻓﻬﻤﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﻧﺒﻮﺩﻩ­ﺍﯾﻢ.

بوبن نویسنده­‌ای فرانسوی با زبان و سبک نوشتاری بسیار لطیف و شاعرانه است. نوشته‌های غیرداستانی او را می‌تتوان تلفیقی از خیال و واقعیت در قالب­‌های ترکیبی نثر و نظم دانست.

مهاتما گاندی (۱۹۴۸ – ۱۸۶۹)

شما باید خود آن تغییری باشید که آرزو دارید در جهان شاهدش باشید.

گاندی رهبر سیاسی و معنوی ملت هند در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا است. او در طول زندگی‌اش استفاده از هرنوع  خشونت را در راه رسیدن به هدف نفی می‌کرد. این فلسفه تا امروز روی بسیاری از جنبش‌های مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان تأثیر گذاشته ‌است.

پل والِری (۱۹۴۵ – ۱۸۷۱)

برای ورود به ذهنِ خویش، باید که تا دندان مسلح شوید.

والری، نویسنده، شاعر و فیلسوف فرانسوی و یکی از چهره‌های برجستۀ ادبی اروپا در قرن بیستم است.  با این­که آثار فلسفی والری به­‌خاطر انتشار دیرهنگام یادداشت‌هایش کم­تر شناخته شده است، اما در عصر حاضر او را به‌عنوان یکی از برجسته‌­ترین متفکران ساختارگرا می‌­شناسند.

ﺍِﻟﺒﺮﺕ ﻫﺎﺑﺭﺩ (۱۹۱۵ – ۱۸۵۶)

ﻛﺴﯽ ﻛﻪ ﺳﻜﻮﺗﺖ ﺭﺍ ﺩﺭک ﻧﻤﯽﻛﻨﺪ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻻً ﺣﺮﻓﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﻤﯽفهمد.

هابرد، فیلسوف، ناشر، و نویسندۀ امریکایی است که بیش­تر به­‌عنوان بنیان­گذار جامعۀ صنعت‌گران «رویکرافت» در منطقه شرق آرورا در نیویورک شناخته می­‌شود. فعالیت‌­های این گروه -که از جوامع اثرگذار جنبش هنر و پیشه بود-  تأثیر زیادی در توسعه‌ی معماری و طراحی آمریکایی در اوایل قرن بیستم داشته است.

ﺍﺳﮑﺎﺭ ﻭﺍﯾﻠﺪ (۱۹۰۰ – ۱۸۵۴)

ﻫﺮ ﻗﺪﯾﺴﯽ ﮔﺬﺷﺘﻪ‌ﺍﯼ دارد، ﻭ ﻫﺮ گنه‌کاﺭﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩ‌ﺍﯼ.

وایلد، نویسنده و شاعر ایرلندی است که مهم‌­ترین اثر او، «تصویر دوریان گری»، در زمان انتشار با انتقادات بسیاری روبه‌­رو شد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اسکار وایلد داستان «بلبل و گل سرخ» را تحت تأثیر اساطیر ایرانی -و به­‌ویژه اشعار حافظ- نگاشته ‌است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

تکه هایی از کتاب های معروف

در ۶ دقیقه بخوانید

توماس کارلایل (۱۸۸۱ – ۱۷۹۵)

سکوت همان­قدر در عمق می‌­گذرد که ابدیت، و کلام همان­قدر در سطح می­‌گذرد که زمانِ درگذر.

کارلایل، زبان­شناس، مترجم، نویسنده و شاعر اسکاتلندی است که در نشر اندیشه­‌های فلسفه‌ی اخلاق آلمان در انگلستان و تبلیغ دیدگاه رمانتیک و اشراقی در این سرزمین نقش به­‌سزایی داشته است.

جاناتان سوئیفت (۱۷۴۵ – ۱۶۶۷)

به حد کافی داریم ادیانی که به تنفر وادارندمان، اما چه کم داریم ادیانی که به مهرورزی فراخوانندمان.

سوئیفت، هجونویس، شاعر و نویسنده‌ی رساله‌های سیاسی است. معروف‌ترین اثر او «سفرهای گالیور» است و از آثار کوتاه‌ترش می‌توان به «قصۀ لاوک»، «پیشنهاد مؤدبانه»، و «نبرد کتاب‌ها» اشاره کرد.

جیمز برنچ کابِل (۱۹۵۸ – ۱۸۷۹)

خوش­بین­‌ها می­‌گویند ما در بهترین جهان ممکن زندگی می­‌کنیم؛ و بدبین­‌ها می­‌ترسند که نکند حق با آن‌ها باشد.

کابل نویسنده‌ی آمریکایی داستان‌های تخیلی و قطعه‌­های زیبا و هنری است که از بارزه‌ی اصلی آثار او می‌­توان به عامه‌­پسند بودن ( ویژگی متناسب با فرهنگ دهه‌ی ۱۹۲۰ آمریکا)  اشاره کرد؛ البته آثار کابل در عین سرگرم‌کنندگی، کنایه‌آمیز و طنزآمیز نیز هستند.

مارک تواین (۱۹۰۴ – ۱۸۷۰)

ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺎ ﺍﺣﻤﻖ­ﻫﺎ ﺑﺤﺚ ﻧﮑﻨﯿﺪ. ﺁن‌ها ﺍﻭﻝ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺳﻄﺢ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯽ‌ﮐﺸﻨﺪ، ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﺗﺠﺮبه‌ی ﯾﮏ ﻋﻤﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻄﺢ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ.

تواین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی است که نام اصلی این او سمیوئل لانگهورن کلمنز بود؛ اما او نام هنری مارک تواین را برای خود برگزید. بخش عمده‌ی شهرت تواین مدیون کتاب‌های «ماجراهای هاکلبری فین» و «ماجراهای تام سایر» است. از دیگر آثار او می‌توان «عصر طلایی»، «شاهزاده و گدا»، «شانس»، «خاطرات شخصی ژان‌دارک» و «بیگانۀ مرموز» را برشمرد.

ﻣﺎﺭﺗﯿﻦ ﻟﻮﺗﺮ ﮐﯿﻨﮓ (۱۹۶۸ – ۱۹۲۹)

ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ نمی‌­خواهند ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ می‌خواهند ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺨﺖ‎‌ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

لوتر کینگ کشیش و فعال مدنی امریکایی است که از سال ۱۹۵۵ تا زمان ترورش در سال ۱۹۶۸، شناخته‌شده‌ترین سخنگو و رهبر جنبش حقوق مدنی امریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود. سخن­رانی او در سال ۱۹۶۳ با عبارت کلیدی «رؤیایی دارم» -که با هدف پرداختن به مسئلۀ برابری ذاتی انسان‌ها ایراد شد- از مهم‌ترین و معروف‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود.

‌‌

فردریش نیچه (۱۹۰۰ – ۱۸۴۴)

شتاب امری همگانی است چون همه از خود گریزان­‌اند.

نیچه، فیلسوف، شاعر، جامعه‌شناس، آهنگساز و لغت­شناس بزرگ آلمانی است که آثارش تأثیری عمیق بر فلسفه‌ی غرب و تاریخ اندیشه‌ی مدرن بر جای گذاشته ‌است. او اغلب به­‌واسطه‌ی نوشته­‌هایش در باب خیر و شر، موقعیت دین در جامعه‌ی مدرن و مفهوم «انسان فوق‌العاده» شناخته می‌­شود.

رومن رولان (۱۹۴۴ – ۱۸۶۶)

حرﻑ‌ﻧﺰﺩﻥ ﺩﻟﻬﺮﻩ­ﺍﯼ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺣﺮﻑ‌ﺯﺩﻥ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ‌ﻧﺸﺪﻥ ﺩﻟﻬﺮﻩ­ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ.

رولان نویسنده‌ی روشنفکر فرانسوی است که بخش عمده‌ی شهرت خود را -به‌­ویژه نزد مخاطب فارسی‌­زبان- وامددار نگارش رمان‌­های «ژان کریستف» و «جان شیفته» می­باشد. او در سال ۱۹۱۰ نشان لژیون دونور (بالاترین مدال افتخار فرانسه)، در سال ۱۹۱۳ جایزه‌ی بزرگ آکادمی فرانسه و در سال ۱۹۱۵ جایزه ادبی نوبل را دریافت کرد.

امیلی دیکنسون (۱۸۸۶ – ۱۸۳۰)

حقیقت را بگو اما به ایما؛ توفیق در حاشیه‌­رفتن است.

دیکنسون، شاعر خلوت‌گزین آمریکایی است که در طول حیاتش کم­تر از ۱۰ شعر از او  به چاپ رسید. پس از اینکه خواهرش مجموعه‌ای از اشعار او را -که مشتمل بر بیش از ۱۸۰۰ قطعه بود- کشف کرد، نخستین نسخه از آن­‌ها را ۴ سال پس از مرگ دیکنسون منتشر نمود. با وجود برخی از شک و تردیدها در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ در خصوص قابلیت­‌های ادبی دیکنسون، امروزه از او به‌عنوان یکی از مهم‌­ترین شاعران آمریکایی یاد می­‌شود.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

6,605 بازدید
برچسب ها

Avatar

فاطمه ارغوان


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه