لوگو طاقچه
نگاهی به زندگی و اشعار نظامی گنجوی

نگاهی به زندگی و اشعار نظامی گنجوی

20,726 بازدید

الیاس ابن یوسف ابن زکی متخلص به نظامی گنجوی، گنجینه‌ای که خود را دهقان فصیح پارسی‌زاد خوانده، بی‌شک از ستون‌های ادبیات پارسی و شاعری منحصربه‌فرد و الهام‌بخش طیف وسیعی از شعرای پس‌از‌خود است. حکیمی که در علوم عقلی و نقلی، از فلسفه‌ و کلام تا فقه و ادبیات عرب و حتی نجوم تبحر داشت، اما آتشی نهفته در جانش، شاعریش آموخت و جاودانش نمود. داستان‌سرایی که آثار سترگ منظومش سینه‌به‌سینه و نسل‌به‌نسل گشته و تاریخ ادبیات غنایی پارسی را به پیش و پس‌ازخود تقسیم کرده‌است. در این یادداشت نگاهی به زندگینامه نظامی گنجوی داشته‌ام و آثاری از این شاعر بزرگ معرفی خواهم کرد.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

پاره‌ای از زندگی نظامی

نظامی در سده‌ی ششم هجری،  بین سال‌های ۵۲۰ تا ۵۵۱ و به احتمال زیاد در گنجه متولد شد. هرچند همچون بسیاری از بزرگان، جزئیات زندگی‌اش آن‌چنان روشن نیست، اما از میان متون تذکره‌نویسان و اشعار خود او می‌توان به حقایقی از زندگی و زمانه‌اش دست یافت. در زندگی پرفرازونشیبش آن‌چه بیش از همه به چشم می‌خورد، رنج فراق است. روزگار در همان کودکی سایه‌ی والدین را از سرش بازگرفت و یتیمش کرد؛ مادری که به استناد اشعارش کردتبار و پدری که به گمان بعضی مورخین، از طبقه‌ی دهقانان بوده‌است. صاحب‌نظران برای طبقه‌ی دهقان در آن دوران طیفی از مصادیق، از مالک زمین‌های کشاورزی تا تاریخ‌نگار برشمرده‌اند.

البته تلاطم و تلخی برای نظامی گنجوی به یک‌ نقطه ختم نشد. او سه بار ازدواج کرد و هر سه همسرش را از دست داد؛ روزگارش گره خورد، تقدیر تنگنای خود را بی‌رحمانه به رخ کشاند و زهر فراق را به کامش چشاند، اما شیوه‌ی شکوه وانهاد، قلم به دستان هنرمندش گرفت، بدیع‌ترین تصاویر و درخشان‌ترین ترکیب‌ها و صنایع را به هم‌آمیخت و داغ جانش را از نای قلم بر صفحات تاریخ ادب پارسی دمید.

حکیم نظامی در عصر حکمرانی شاهان سلجوقی و عده‌ای دیگر از حکام محلی زیست. کتاب‌هایش را نیز به بعضی از آن‌ها تقدیم کرده اما هیچ‌گاه به‌عنوان شاعری درباری یا مدیحه‌سرا شناخته نشده است.

پنج گنج (خمسه) نظامی

پنج گنج (خمسه) نظامی

نویسنده: نظامی گنجوی

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

خمسه یا پنج‌گنج نام پنج منظومه‌ی مثنوی از نظامی و عصاره‌ی زندگی ادبی او است. حسن وحید دستگردی از نخستین و مهم‌ترین ادبایی است که سعی در تصحیح و ارائه‌ی این پنج اثر به شکلی سازمان‌یافته و تنقیح‌شده نمود. پنج گنج در شش دفترگرد آمده که هر کدام‌شان جایگاهی بی‌بدیل در ادبیات غنایی و تعلیمی پارسی دارند.

این کتاب را می‌توانید در طاقچه به‌صورت رایگان دریافت کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

مخزن‌الاسرار

اولین اثر از مجموعه خمسه، مخزن‌الاسرار، بین سال‌های ۵۶۱ و ۵۶۹ قمری نگاشته شده است. این اولین و کوتاه‌ترین منظومه از پنج‌گنج را از سترگ‌ترین نمونه‌های ادبیات تعلیمی دانسته‌اند. نظامی گنجوی این مثنوی را در حدود ۲۲۶۰ بیت سرود و به ملک فخرالدین بهرامشاه‌ بن داوود، والی آذربایجان تقدیم کرد. مخزن‌الاسرار دو بخش رمزنامه و پندنامه را شامل می‌شود. او در این کتاب از راز آفرینش جهان و خداشناسی تا اسرار عارفانه و فضائل اخلاقی، سخن گفته‌است. حکایات نغز حکیمانه و دعوت به خودشناسی و عاقبت‌اندیشی در این مثنوی به چشم می‌خورد و به جان می‌نشیند. خاصیت تاویل‌پذیری و ابهام، زیبایی‌های اثر را دوچندان کرده است، از همین رو بسیاری از محققان به شرح و ارائه‌ی خوانش خود از این منظومه پرداخته‌اند.

بخشی از کتاب صوتی مخزن الاسرار (خمسه نظامی ـ گنج اول) را بشنوید.

مخزن الاسرار (خمسه نظامی ـ گنج اول) نظامی گنجوی

گوینده: ساعد باقری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلیات نظامی گنجوی؛ خسرو و شیرین

کلیات نظامی گنجوی؛ خسرو و شیرین

نویسنده: نظامی گنجوی

نشر افکار

اطلاعات بیشتر و خرید

عاشقانه‌ای کم‌نظیر که مابین سال‌های ۵۷۱ تا ۵۷۸ قمری و در ۶۵۰۰ بیت نگاشته و از آن به بعد، الهام‌بخش بسیاری از سخنوران و پارسی‌گویان شد. نظامی این منظومه را تحت تاثیر فردوسی بزرگ و ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی آفرید؛ البته خسرو و شیرین نظامی گنجوی رنگ‌وبوی دیگری نسبت به روایت فردوسی دارد. او عشق را بن‌مایه‌ی اصلی اثرش کرده و کم‌تر به جنبه‌های حماسی و تاریخی پرداخته است. این مثنوی را بعضی متاثر از قصه‌های محلی کردی دانسته‌اند که احتمالا بی‌ربط به تبار نظامی و مادر کرد او نیست.

نظامی در این مثنوی از عشق خسروپرویز پادشاه ساسانی و شیرین شاهزاده‌ی ارمنی حکایت کرده است. او داستان را با تفسیر عشق آغاز می‌کند، زان‌پس از حال خسرو و جمال شیرین و وصف زمانه‌شان، نیز از آشنایی خسرو با شیرین به‌دست شاپور، آن نقاش نیرنگ‌ساز می‌گوید و داستانی منظوم و پرکشش می‌سازد که در میان داستان‌های عاشقانه‌ی پارسی از صدرنشینان است. شیرینی داستان و شیرین‌زبانی شاعر و تصویرسازی خیال‌انگیز و بی‌بدیلش از دلدادگی خسرو و شور عشق فرهاد (دیگر دلباخته‌ی شیرین)، با رخداد‌های غریب و هیجان‌انگیز درهم می‌آمیزد و این شاهکار این‌گونه از میان سربرمی‌آورد.

یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات داستان زمانی است که خسرو و فرهاد به یکدیگر برمی‌خورند و چشم در چشم هم به گفتگو می‌پردازند.

                 نخستین بار گفتش کز کجایی                  بگفت از دار ملک آشنایی

                بگفت آنجا به صورت در چه کوشند            بگفت انده خرند و جان فروشند

                بگفتا جان‌فروشی در ادب نیست                بگفت از عشق‌بازان این عجب نیست

                بگفت از دل شدی عاشق بدین‌سان             بگفت از دل تو می‌گویی من از جان

بخشی از کتاب صوتی خسرو و شیرین (خمسه نظامی ـ گنج دوم) را بشنوید.

خسرو و شیرین (خمسه نظامی ـ گنج دوم) نظامی گنجوی

گوینده: ساعد باقری
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

نگاهی به زندگی و آثار سعدی

در ۶ دقیقه بخوانید

لیلی و مجنون

لیلی و مجنون

نویسنده: نظامی گنجوی

طاقچه

اطلاعات بیشتر و خرید

درباره‌ی داستان لیلی و مجنون سخن‌ها گفته‌اند. داستانی که ریشه‌ در افسانه‌های عربی دارد آن‌چنان که نظامی خود نیز بدان اشارتی کرده است. برخی مجنون را شخصیتی واقعی از سرزمین عربستان می‌دانند و برخی دیگر بر این نظر نیستند. اما هر چه بوده و هست، بسیاری کسان از ملت‌های مختلف از این داستان تاثیر پذیرفته و آن را با زبان و کلمات خود بازآفریده‌اند. به سال ۵۸۴ هجری قمری، شاه شروان نیز هوس می‌کند که این داستان را از زبان نظامی گنجوی بشنود. نظامی که گویی چندان راغب نبوده، در زمانی نه‌چندان طولانی این اثر را در ۴۷۰۰ بیت خلق می‌کند. گرچه منتقدان آثار این نارضایی و کم‌انگیزگی را در قلم نظامی برشمرده‌اند، اما نمی‌توان بر زیبایی‌های کار و اثری که بر شاعران بزرگ پس‌ازخود گذاشت، چشم پوشید. شاعران ناموری همچون امیرخسرو دهلوی و جامی. آثار این منظومه، تنها محدود به حوزه‌ی پارسی‌زبان نمانده و به زبان‌های آلمانی، فرانسوی، روسی و ارمنی ترجمه شده است.
این اثر را هم می‌توانید رایگان از طاقچه دریافت کنید.

مثنوی لیلی و مجنون داستان عشق دو جوان بادیه‌نشین است که روزگار در کار آن‌ها گره می‌اندازد و همه‌چیز آن‌قدر به هم می‌پیچد که کار به جنگ نیز می‌کشد. مجنون اما عاشق‌تر از آن است که دل بکند و این‌گونه آوازه‌ی عشق و بیماری‌اش عالم‌گیر می‌شود.

مجنون که بلند نام عشقست        از معرفت تمام عشقست

تا زنده به عشق بارکش بود        چون گل به نسیم عشق خوش بود

واکنون که گلش رحیل یابست    این قطره که ماند از او گلابست

من نیز بدان گلاب خوشبوی      خوش می‌کنم آب خود در این جوی

بخشی از کتاب صوتی لیلی و مجنون را بشنوید.

لیلی و مجنون نظامی گنجوی

گوینده: صابر موسوی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

داستان لیلی و مجنون بر دنیای موسیقی نیز بی‌اثر نبوده است. از موسیقی ایرانی گرفته تا اریک کلاپتون خواننده‌ی محبوب انگلیسی‌زبان که با الهام از این داستان، آهنگ لیلا را منتشر کرده است. چند دقیقه‌ی ابتدایی از اجرای زنده‌ی این خواننده را ببینید.

دکمه پخش

آهنگ لیلا از اریک کلاپتون

کلیات نظامی گنجوی؛ هفت پیکر

کلیات نظامی گنجوی؛ هفت پیکر

نویسنده: نظامی گنجوی

نشر افکار

اطلاعات بیشتر و خرید

هفت‌پیکر، پیکره‌ای نمادین، اعجاب‌انگیز، زیبا و بسیار منسجم دارد. جایی که نظامی قدرت قصه‌پردازی خود را به رخ می‌کشد و بر بال خیال، هفت اقلیم داستان منظوم پارسی را می‌پیماید. این هفت نمادین را در این مجموعه بارها خواهید دید.

کتاب به سال ۵۹۳ هجری قمری و در ۵۱۳۶ بیت نگاشته‌‌است. هسته‌ی منظومه، داستان‌هایی است که شخصیت اصلی قصه یعنی بهرام گور از هفت دختر ساکن هفت گنبد (کاخ) می‌شنود. دختران پادشاهان هفت کشور و همسرانش که او هر روز و به‌نوبت مهمان یکی‌از آن‌هاست. قصه‌ها همگی چندلایه و پرکشش است که به گفته‌ی خود نظامی، ریشه در اطراف بخارا و طبرستان دارد. در این کتاب رخدادهای دوران بهرام گور نیز به وصف آمده است. این آمیزه از ادبیات غنایی و حماسی، شاهکاری ساخته که از حیث انسجام و اعتبار به همراه خسرو و شیرین همچون دو ستاره‌ی درخشان در آسمان بلند زندگانی ادبی نظامی گنجوی و ادبیات ایران می‌درخشند. او خود در ختم کتاب هفت‌پیکر در ابیاتی احساس خود را نسبت به خلق این منظومه بیان می‌کند؛

میوه‌ای دادمت ز باغ ضمیر         چرب و شیرین چو انگبین در شیر

ذوق انجیر داده دانه‌ی او            مغز بادام در میانه‌ی او

پیش بیرونیان برونش نغز            وز درونش درونیان را مغز

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

اسکندرنامه

اسکندرنامه، آخرین منظومه از خمسه، شامل دو دفتر است: یکی شرف‌نامه و دیگری اقبال‌‌نامه. این هر دو مثنوی در ۱۰۵۰۰ بیت و به حدود سال ۵۹۹ هجری به نظم آمده‌است.

کلیات نظامی گنجوی؛ شرفنامه

کلیات نظامی گنجوی؛ شرفنامه

نویسنده: نظامی گنجوی

نشر افکار

اطلاعات بیشتر و خرید

نظامی در شرف‌نامه به زندگانی اسکندر از تولد تا فتوحات و بازگشت به روم پرداخته است.

کلیات نظامی گنجوی؛ اقبال‌نامه

کلیات نظامی گنجوی؛ اقبال‌نامه

نویسنده: نظامی گنجوی

نشر افکار

اطلاعات بیشتر و خرید

اقبال‌نامه نیز شامل مجموعه‌ای از فضائل اسکندر، از علم و حکمت و تدبیر و مجالستش با بزرگان دانش و صاحبان بینش است.

باقی اشعار نظامی

علاوه‌ بر مثنوی‌های خمسه، از نظامی گنجوی غزلیات، قصائد، رباعیات و قطعاتی نیز به یادگار مانده‌است. تمامی آثارش مشحون از کلمات و ترکیبات بدیع و استعارات و تشبیهات بی‌نظیر و تصاویر مهیج و خیال‌انگیز است. سبکی یگانه که او را تبدیل به یکی از ارکان شعر پارسی کرده است.

وفات و آرامگاه پرماجرای نظامی

همچون ولادتش، از وفات او نیز تاریخ دقیقی ذکر نکرده‌اند؛ تنها می‌دانیم مابین سال‌های ۵۹۸ تا ۶۱۹ درگذشت و در خاک گنجه آرام گرفت. شهری که تمام عمرش در آن زیست و بالید. آرامگاه او در حاشیه‌ی غربی شهر گنجه چندبار بازسازی شده و حوادث گوناگونی در جوار خود دیده که از آن‌جمله جنگ ایران و روس در اوایل قرن نوزدهم میلادی است. گنجه در پی پیمان گلستان از ایران جدا شد. نظامی را اما با هیچ عهد و ناعهدی و حربه‌ای نمی‌توان از تاریخ ایران جدا کرد. کارهای سبکی همچون برچیدن اشعار پارسی او از مقبره‌اش، تنها از سفاهت مدعیان پرده برمی‌دارد.

تصویر آرامگاه نظامی گنجوی
آرامگاه نظامی گنجوی

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

ما و نظامی گنجوی

حالا ما مانده‌ایم و میراث گران‌سنگی که نظامی از عمر پررنج‌وگنجش حاصل آورده‌است. مستمسکی گران داریم تا در طوفان بلا بدان بیاویزیم و از سقوط بپرهیزیم. باغستانی که نظامی با عصاره‌ی جانش برآورد و آباد کرد. می‌توانیم هر شب یا هر از چند شبی،  پیش از سر به بالین گذاشتن و آرمیدن، سری به این بوستان پرثمر بزنیم، از درختان زیبا و لطافت خنکایش بهره‌ای ببریم و جانی بیفزاییم. خواندن تنها چند بیت از نظامی و یا شنیدن آن، شب‌هامان را شب‌های دیگری خواهد کرد. به‌قول خود او:

بهاری داری از وی برخور امروز     که هر فصلی نخواهد بود نوروز

گلی کو را نبوید آدمیزاد              چو هنگام خزان آید برد باد

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

20,726 بازدید

Avatar

محمدرضا نیکخواه


اشتراک گذاری یادداشت
3.2 6 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه