لوگو طاقچه
بهترین کتاب های علمی جهان کدام‌اند؟

معرفی بهترین کتاب های علمی جهان

62,615 بازدید

اگر قرار باشد آدم‌های دنیا را بر اساس میزان علاقه‌شان به مطالعه کتاب‌های علمی دسته‌بندی کنیم، احتمالا اینطور می‌شود: دسته اول به شدت به خواندن هر کتاب علمی که به دستشان می‌رسد علاقه دارند و دسته دوم از هر کتابی که کمی علمی باشد، فراری‌اند. همین شد که بعضی نویسنده‌های خوش‌ذوق تصمیم گرفتند کتاب‌های علمی را با عناصر جالب دیگر، مانند عناصر داستانی، تاریخی، تخیلی و حتی طنز درهم بیامیزند و چیزی بنویسند که مخاطبان بیشتری را به سمت خودش بکشد. کتاب‌هایی که هم بار علمی بالایی داشته باشند و هم در آن‌ها خبری از خشکی کتاب‌های آکادمیک نباشد. در این یادداشت به سراغ کتاب‌های علمی رفتیم که این شاخصه‌ها را دارند و به نوعی، بهترین کتاب‌ها در زمینه مشخص‌شده خودشان به شمار می‌آیند. با ما همراه باشید و با انتخاب‌های ما برای بهترین کتاب های علمی جهان آشنا شوید.

اگر به دنبال کتاب‌های ساده‌تری می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کتاب‌هایی برای افزایش اطلاعات عمومی» را بخوانید.

تاریخچه تقریبا همه چیز

تاریخچه تقریبا همه چیز

نویسنده: بیل برایسون

مترجم: محمدتقی فرامرزی

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

بهترین تعریفی که می‌توان از این کتاب ارائه کرد، در نامش نهفته است: این اثر، تاریخچه تقریبا همه ‌چیز در جهان هستی است.

بیل برایسون در این کتاب که جایزه کتاب سال ۲۰۰۴ آمریکا را برنده شد، مطالب علمی را به زبان ساده بیان کرده است. این کتاب در دسته همان کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که شوق خواندن را در شما به وجود می‌آورد و کاری می‌کند که خواندنش را ادامه دهید. شاید به این دلیل که می‌توانید جواب بسیاری از سوالاتتان را از آن بگیرید.

بخشی از کتاب صوتی تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز را بشنوید.

تاریخچه‌ی تقریبا همه چیز بیل برایسون

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: مزدا موحد

نشر نو

اطلاعات بیشتر و خرید

استیون هاوکینگ، پدر سیاهچاله‌ها و هرچه که درباره آن‌ها می‌دانیم، کتاب‌های معتبر بسیاری از خودش به جا گذاشته است. سال‌ها فعالیت به عنوان یک استاد دانشگاه و پژوهشگر این امکان را به او داده است تا هم به منابع بسیاری دسترسی داشته باشد و خودش هم از کسانی باشد که به آن منابع اضافه می‌کنند. او در این اثر هم همین کار را کرده است با این تفاوت که این کتاب، هم از اعتبار علمی برخوردار است و هم می‌تواند برای مخاطبانی از هر قشر جذاب باشد و به گسترش افق‌های دید افراد کمک کند. خلاصه به نظر ما یکی از بهترین کتاب های علمی جهان است که باید بخوانید.

از اول حیات، پرسش‌های بزرگی ذهن اندیشمندان را به خود جلب کرد و سال‌ها تفکر، گفتگو، مشاهده، آزمایش و پژوهش پیرامون آن‌ها سبب شد تا پاسخ‌هایی برای هرکدام پیدا شود. استیون هاوگینک هم در کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ، درباره مسائل مختلف هستی صحبت کرده است و از زمین و فضا، گذشته و آینده سخن گفته است. اثری جذاب که جهانتان را دگرگون می‌کند.

بخشی از کتاب صوتی پاسخ های کوتاه به پرسش های اساسی را بشنوید.

پاسخ های کوتاه به پرسش های اساسی استیون هاوکینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «درباره استیون هاوکینگ بیشتر بدانیم» را هم بخوانید.

ساعت ساز نابینا

درباره چگونگی ادامه حیات و تکاملی که سال‌هاست زمین شاهد آن است، مطالب بسیاری بیان شده است. نویسندگان در قالب داستان، روحانیون با کمک مثال‌هایی از کتب مقدسه و دانشمندان با کمک شواهد و پژوهش‌های علمی، هرکدام دلیل خاص خود را بیان کرده‌اند. سال‌ها پیش کشیشی از مثال ساعت و ساعت ساز استفاده کرد تا وجود خداوند را اثبات کند. مثالی که حتی تا به امروز هم مورد قبول و استفاده قرار می‌گیرد و به نام برهان نظم شناخته می‌شود: هرچند ما نمی‌دانیم ساعت به چه صورت کار می‌کند، اما می‌دانیم که تمام اجزا و چرخ‌دنده‌های آن براساس نظمی با یکدیگر کار می‌کنند و به دنبال هدفی هستند. چنین نظمی نمی‌تواند به صورت خود به خود ایجاد شده باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که ساعت‌سازی ماهر، این نظم را برپا کرده است.

ریچارد داکینز برای آنکه درباره فرگشت، انتخاب طبیعی و تکامل سخن بگوید، از همین مثال استفاده کرد اما به صورتی متفاوت. او می‌خواست نتیجه‌ای بگیرد که درست نقطه مقابل نتیجه‌گیری کشیش بود: او اینطور بیان کرد که انتخاب طبیعی، یا همان کشف بزرگ داروین، فرآیندی ناآگاه و شانسی است و برپایه هوش خاصی کار نمی‌کند! در این صورت، باید بپذیریم که تمام اینها کار یک ساعت‌ساز نابینا بوده است. همانی که امروزه به نام فرگشت می‌شناسیم.

بخشی از کتاب صوتی ساعت ساز نابینا را بشنوید.

ساعت ساز نابینا ریچارد داکینز

گوینده: میلاد فتوحی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

تاریخ علم؛ تبیین جهان هستی

تاریخ علم؛ تبیین جهان هستی

نویسنده: استیون واینبرگ

مترجم: جمیل آریایی

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

تاریخ علم را چه کسانی می‌نویسند؟ تاریخ‌دان‌ها یا دانشمندان؟ اگر نگاهی به این دسته از کتاب‌ها بیندازیم درمی‌یابیم که نویسنده‌های آن‌ها، بیشتر از دسته تاریخ‌دانان بوده‌اند و دلیل انتخابشان هم این است که به روند تاریخ مسلط‌اند. اما کتاب تاریخ علم: تبیین جهان هستی موفق شد تا خود را از این قاعده بیرون بکشد.

استیون واینتبرگ، نویسنده این اثر، دانشمندی است که در حوزه‌های فیزیک، کیهان شناسی و ذرات بنیادی معاصر تحصیل، مطالعه و تحقیق کرده است. او تلاش کرده تا مسیر هزاران ساله تلاش انسان برای درک جهان هستی را در قالب یک کتاب درآورد. نکته جالب دیگر درباره این کتاب این است که رویکرد و نگاهی جدید را در پیش گرفته است: استفاده از علم و دانشی که امروز داریم برای روشن کردن علم گذشته. بنابراین اگر به دنبال کتابی خاص می‌گردید، این کتاب به‌عنوان یکی از بهترین کتاب های علمی جهان می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

بخشی از کتاب صوتی تاریخ علم تبیین جهان هستی را بشنوید.

تاریخ علم تبیین جهان هستی استیون واینبرگ

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

چه می شد اگر؟

چه می شد اگر؟

نویسنده: رندال مونرو

مترجم: جمیل ابریشمی

نشر پنگوئن

اطلاعات بیشتر و خرید

همه کسانی که روزی با علم درگیر بوده‌اند، به عبارت بهتر، تمام ما که به مدرسه رفتیم و حالا به کارهای روزمره مشغولیم از خودمان پرسیده‌ایم: چه می شد اگر…؟ گاهی سوالاتی منطقی داشتیم و جوابش را هم با کمک یک سرچ ساده در گوگل یا چند جستجو در میان کتاب‌ها و مقالات پیدا کردیم. اما گاهی اوقات نه. چراکه سوالاتمان غیرمنطقی بودند. یا حداقل خودمان اینطور فکر کردیم. بنابراین سعی کردیم فراموشش کنیم و دیگر به آن فکر نکنیم.

رندال مونرو هم مدت‌ها ذهنش با همین سوالات غیرمنطقی درگیر بود و به همین دلیل هم تصمیم گرفت تا پاسخی علمی و البته جدی برای همه آن‌ها پیدا کند. این کارمند سابق ناسا، با کمک محتوای وبسایتی که تاسیس کرده بود و توانایی‌اش در کشیدن کمیک، کتابی جذاب خلق کرد به نام چه می شد اگر؟ که به نظر ما شایسته‌ی قرار گرفتن در لیست بهترین کتاب های علمی جهان برای شروع است.

انقراض ششم

انقراض ششم

نویسنده: الیزابت کلبرت

مترجم: نیک گرگین

نشر ثالث

اطلاعات بیشتر و خرید

ما انسان‌ها موجوداتی هستیم که تا‌به‌حال از انقراض‌ها در امان بودیم. شاید دایناسورها هرگز باور نمی‌کردند که شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد کردند، حیاتشان را به نابودی بکشاند. اما طبیعت، همیشه کار خودش را انجام می‌دهد و حالا که خشمگین‌تر از همیشه است در حال ترتیب دادن انقراض ششمی است که این بار، نابودی ما را به ارمغان می‌آورد.

انقراض ششم کتابی است که جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرده است: جایزه پولتیزر سال ۲۰۱۵ در بخش غیرداستانی، فینالیست جایزه ملی حلقه نقد کتاب و قرار گرفتن در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز و انتخاب به عنوان یکی از کتاب‌های برتر سال نیویورک تایمز بخشی از آن افتخارات است. اما دلیل اصلی اهمیت به این کتاب باید مطالبی باشد که الیزابت کولبرت در آن بیان کرده است. او علاوه بر توضیح دادن این مفهوم و کنارهم قرار دادن تمام شواهدی که از فعالیت‌های بشر روی زمین در دسترس است، نوید چنین انقراضی را به ما می‌دهد! این انقراض چطور رخ می‌دهد؟ در یکی از بهترین کتاب های علمی جهان درباره‌ش بخوانید.  

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت‌های «معرفی جایزه پولیتزر» و «پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز» را هم بخوانید.

دگرگونی های بزرگ

دگرگونی های بزرگ

نویسنده: نیل شوبین

مترجم: قاسم کیانی مقدم

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

وقتی صحبت از کتاب‌های علمی می‌شود، باید انتظار تکامل را کشید. موضوعی که همیشه مورد بحث و گاهی جدل میان پژوهشگران مختلف بوده است. همیشه با مطرح شدن تکامل این سوال به میان می‌آید: آیا حضور ما بر روی زمین، تنها نتیجه خوش‌شانسی محض ما بوده و یا یک امر تاریخی بوده که گریزی از آن وجود نداشته است؟ هر دو پاسخ هم طرفداران خود را دارد.

نیل شوبین در کتاب دگرگونی های بزرگ در تلاش است تا به این سوال جواب دهد. او راهنمای ما می‌شود تا سفری به دل تاریخ حیات و DNA داشته باشیم. این سفر جادویی و حیرت‌انگیز علمی قرار است با همکاری پژوهش‌هایی که بر روی سنگ‌ها و فسیل‌ها و دی‌ان‌ای انجام شده است به سوالات ما پاسخ دهد. امکانی که در زمان داروین و هم‌عصران او وجود نداشت. اما می‌توان اطمینان داد این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که داروین در عالم بهشت آن را می‌خواند و از خواندنش لذت می‌برد. به هررحال قبل از خواندن این کتاب لازم است خودتان را برای غافلگیری‌های بزرگی آماده کنید چون قرار است با تمام چیزهایی که پیش از این خوانده بودید و می‌دانستید، مخالفت شود!

چیستی تکامل

چیستی تکامل

نویسنده: ارنست مایر

مترجم: مهدی صادقی

نشر نی

اطلاعات بیشتر و خرید

کتاب چیستی تکامل نوشته‌ی ارنست مایر، دانشمند شهیر آلمانی است. مایر این کتاب را با طرحی منسجم و در عین‌حال با زبانی ساده نوشته است. او در واقع کتابی عمومی تألیف کرده، بااین‌وجود اثر او قوی، خواندنی و قابل‌استناد است. جمع این ویژگی‌ها که در ظاهر دور از هم‌اند، از ذهن و قلم کم‌تر کسی برمی‌‌آید؛ مسئله‌ای که نشان از جایگاه ویژه‌ی ارنست مایر در دنیای علم زیست‌شناسی تکاملی دارد.

نظریه‌ی تکامل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی بشر و شاید گران‌سنگ‌ترین آن‌هاست. از میانه‌های قرن نوزدهم و انتشار کتاب منشأ انواع اثر داروین تا امروز، بحث‌ها و کشمکش‌های بسیاری حول این نظریه‌ ارائه شده است. لرزه‌ای که تکامل بر بنیان‌های قدیم علم و نظریات فلسفی و عقاید کهن‌سال انداخت، بالطبع نمی‌توانست با واکنش‌های تند مواجه نشود. این مجادلات البته به‌تدریج و با حصول نتایج تحقیقاتی که یکی از پس دیگری انجام شد، به‌نفع نظریه‌ی تکامل تغییر جهت داد. اما هنوز هم پذیرش این نظریه برای بسیاری سخت و ناممکن نموده است. کسانی که اتفاقا یک دسته از مخاطبان مایر، در کتاب چیستی تکامل هستند. مایر از مخالفان تکامل هم خواسته برای مخالفت با این نظریه بیشتر با آن آشنا شوند و کوشیده این آشنایی را با زبانی ساده و روان برای آن‌ها نیز میسر کند.

جهان‌‌های موازی

جهان‌‌های موازی

نویسنده: میچیو کاکو

مترجم: سارا ایزدیار

انتشارات مازیار

اطلاعات بیشتر و خرید

جهان های موازی، یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که می‌توان آن را دستمایه ساخت فیلم‌های علمی تخیلی قرار داد یا بر اساس آن داستانی زیبا و دل‌انگیز نوشت. اما حقیقت ماجرا از چه قرار است؟ آیا امکان دارد که دنیاهای دیگری مانند دنیای ما وجود داشته باشند و زمانی برسد که ما بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم؟ بشر سال‌هاست آرزوی ارتباط با موجودات فرازمینی را دارد. شاید این آرزو هم برگرفته از همین تفکر باشد؛ که هزاران هزار گیتی، مانند گیتی و جهان هستی ما وجود دارد.

میچیو کاکو، فیزیک‌دان و دانشمند اهل ژاپن، در یکی دیگر از بهترین کتاب های علمی جهان درباره این دغدغه جذاب بشر صحبت کرده است. موضوعی مانند زندگی‌های دیگر، امکان حیات، دیدن گونه‌هایی که در این دینا منقرض شدند اما در یک جهان دیگر توانستند با محیط سازگار شوند و به حیات خود ادامه دهند، زمان و … اما آنچه می‌تواند شما را متقاعد کند که این کتاب را حتما در فهرست کتاب‌هایتان قرار دهید این است که این اثر، با زبانی بسیار ساده نوشته شده است. به این ترتیب شما نیازی ندارید تا با دانش تخصصی فیزیک به سراغ مطالبش بروید. خودتان را به این کتاب بسپارید تا تجربه فراموش نشدنی به دست بیاورید.

بخشی از کتاب صوتی جهان‌های موازی را بشنوید.

جهان‌های موازی میچیو کاکو

گوینده: اکرم پریمون
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

می‌گویند هر مطلبی که نوشته می‌شود، ارزش یک بار خواندن را دارد. در مورد کتاب‌ها و نظریات علمی هم همین قول صادق است. اما اجازه بدهید به جای یکبار خواندن، در کتاب‌ها غرق شویم و بارها و بارها هرکدام را بخوانیم. مطمئنا در هربار خواندن، نکته‌ای غافلگیرمان می‌کند!

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

62,615 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
4.6 5 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
8 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه