لوگو طاقچه
نقد و بررسی کتاب غرور و تعصب و بهترین ترجمه آن

نقد و بررسی کتاب غرور و تعصب

6,397 بازدید

غرور و تعصب شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ داستانی عاشقانه که خواندنش برای تمام علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک جهان، از واجبات است؟ یا رسوم دست‌وپاگیر و اغراق‌آمیز انگلیسی که عمل کردن بهشان، زندگی را هرچند کمی جذاب‌تر اما کسل‌کننده می‌کند؟ غرور و تعصب برای شما یادآور مردی زیباست که غرورش باعث می‌شود جذبش نشویم؟ یا خانواده‌ای پرجمعیت با پنج دختر که تنها فکر و ذکرشان، ازدواج کردن است؟ اگر سراغ اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی این داستان زیبا رفته باشید، احتمالا چیزهایی بیشتر از آن می‌دانید و اگر کتابش را خوانده باشید، حتما می‌توانید با یادآوری جزئیات زیبایش ساعت‌ها خودتان را سرگرم کنید. اما اگر دوست دارید کمی درباره خود کتاب، نویسنده و تاثیرگذاری‌هایش بر جهان ادبیات، کلمات و دنیای تصاویر بیشتر بدانید، تا پایان این نوشته همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا باید ادبیات کلاسیک را بخوانیم؟» را هم مطالعه کنید.

داستان غرور و تعصب از چه قرار است؟

جین آستن که خالق کتاب‌های ادبی بسیاری است، خودش به این موضوع اعتراف کرده است که در میان تمام کارهایش، غرور و تعصب، جایگاه خاصی دارد، همانطور که در میان خوانندگانش نیز همینطور است. این کتاب «بچه دلبند» نویسنده و تمام خوانندگانش است.

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

نشر افق

اطلاعات بیشتر و خرید

داستان درباره خانواده بنت و به خصوص دو دختر بزرگتر آن‌ها، جین و الیزابت است. خانم و آقای بنت پنج فرزند دارند و خانم بنت که همیشه نگران است بعد از مرگ شوهرش، چه بر سرشان می‌آید، سخت در تلاش است تا دخترانش را شوهر بدهد! اما این شور و شوق بیش از حدش، گاهی اوقات کار دستشان می‌دهد. در این میان، در یکی از مهمانی‌های رقص، جین با آقای بینگلی ثروتمند و خوش‌اخلاق و الیزابت با آقای دارسی ثروتمند و مغرور آشنا می‌شود و احتمالا همانطور که حدس می‌زنید، یا به خوبی می‌دانید، این آشنایی، آغاز تمام ماجراهای کتاب است.

عشقی که آغاز می‌شود، پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌هایی که حقیقت را تیره و تار می‌کند، عاشقانه‌هایی که رنگ می‌بازند و دوباره از نو شکل می‌گیرند، شناختی که حقیقت را نشان می‌دهد و هزاران ماجرای دیگر که همه و همه سهمی در ساختن این اثر ادبی بزرگ دارند.

برای خرید و دانلود کتاب غرور و تعصب به سایت طاقچه مراجعه کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

زنان در کتاب‌های جین آستن چگونه‌اند؟

احتمالا شما هم متوجه این نکته شده‌اید: تقریبا در تمام آثاری که از آستن موجود است، زنان و ازدواجشان، نقشی پررنگ دارد. همین موضوع هم سبب شده تا خیلی‌ها، از این موضوع، به عنوان بهانه‌ای برای خرده گرفتن به آثار او استفاده کنند و او را نویسنده‌ای بدانند که ازدواج را تنها دغدغه زنان بداند. اما سوال این است که این موضوع تا چه حد حقیقت دارد؟ آیا می‌توان باور داشت که نگاه نویسنده به زنان اینطور بوده است؟

برای پاسخ دادن به این سوال به راحتی می‌توانیم به آثار جین آستن رجوع کنیم و میان شخصیت‌های مختلف کتاب‌هایش، به دنبال جواب بگردیم. آیا همه آنان تنها راه نجات را در ازدواج کردن می‌دانند؟ مسلما نه. جالب این است که او، همیشه در تلاش بود تا در کنار نوشتن از احساسات، پای عقل را هم به نوشته‌هایش باز کند. تصمیمات را به دور از احساس‌گرایی مطلق بگیرد و نگاه منطقی به تمام قضایا داشته باشد. آن هم در دوره‌ای که سبک ادبی غالب، رومانتیک بوده و بازار نوشته‌های پرسوزوگداز عاشقانه و توصیفات طولانی، پر رونق!

این نکته را هم باید در نظر داشت که اگر آثار جین آستن را در بستر جامعه و روزگار خودش بررسی کنیم، درمی‌یابیم که نوشته‌های او، به دیده شدن زنان، بسیار کمک کرده است. او با نوشتن از زنان، دغدغه‌ها، مسائل و چالش‌هایی که با آن‌ درگیر بودند، قدم بزرگ و موثری برداشت تا به جامعه بفهماند قشر بزرگی از اعضای آن، نادیده و ناشناخته هستند و زمان دیدن آنان و روبه‌رو شدن با مسائلشان فرا رسیده است.

در همان سال‌هایی که جین آستن می‌نوشت، نویسندگان زن دیگری هم بودند. هرچند همه آن‌ها بخت و اقبال آستن را در خوانده و شناخته شدن نداشتند. اما البته کتاب‌های او به دلیل دیگری هم دیده شدند و این مسئله تا همین امروز هم، ادامه دارد: در تمام کتاب‌های او، شخصیت اصلی و قهرمان داستان، زن است. حال باید دوباره برگشت و به این سوال پاسخ داد. آیا تنها دغدغه زنان در این داستان‌ها، ازدواج کردن است؟

چه ترجمه‌هایی از غرور و تعصب در دسترس است؟

از غرور و تعصب ترجمه‌های زیادی در دست است. اولین ترجمه را شمس‌الملوک مصاحب در سال ۱۳۳۶ انجام داد. همچنین نام غرور و تعصب نیز از همین ترجمه روی این رمان ماندگار شد. رضا رضایی و کیوان عبیدی آشتیانی نیز ترجمه‌هایی از این اثر ارائه کرده‌اند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

جین آستن که بود؟

جین آستن را اگر مادر رمان‌نویسی بدانیم، چندان بیراه نگفته‌ایم. او در دورانی که رمانتیک غالب بود، دست به سنت‌شکنی زد و رمان‌هایی رئال و واقع‌گرایانه خلق کرد. هرچند حساسیت او درباره آثارش آنقدر زیاد بود که بارها و بارها آن‌ها را بازنویسی می‌کرد و در نهایت به دست چاپ می‌سپرد. اما انتشار هم به این سادگی‌ها نبود. کتاب‌ها بعد از سال‌ها رد شدن توسط ناشران مختلف، در نهایت بدون نام نویسنده منتشر می‌شدند.

رضا رضایی که یکی از مترجمان کتاب‌های جین آستن از جمله کتاب غرور و تعصب است، درباره او اینطور گفته است: اگر به دنیای ادبیات انگلیسی‌زبان نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که بعد از شکسپیر، بیشترین نقد و بررسی روی آثار جین آستن صورت گرفته است. علاوه بر این، آثار او، هم توانسته‌اند که نظر منتقدان را به خود جلب کنند و هم مخاطبان عام را به سوی خود جذب کرده‌اند. حالا دویست سالی از نوشتن این کتاب‌ها گذشته است اما این آثار هنوز هم در سراسر جهان، خواننده دارند.

زندگی شخصی جین آستن چگونه بود؟

جین آستن، نویسندّ‌ی غرور و تعصب، هفتمین فرزند یک کشیش بود. او در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در استیونتون، همپشر، ناحیه‌ای در جنوب شرقی انگلستان، متولد شد. پدرش را در سال ۱۸۰۵ از دست داد. همراه با مادرش چندین بار به چند نقطه مختلف نقل مکان کرد و در نهایت تصمیم گرفت تا در همپشر ماندگار شود. هرچند در سال‌های بعدی به بیماری مبتلا شد و دوباره به محلی، در نزدیکی محل زندگی دکترش نقل مکان کرد. او در طول زندگی‌اش، چندبار به لندن سفر کرد. در نهایت در ۱۸ ژوئیه ۱۸۱۷ زندگی را بدرود گفت. عکسی که از او می‌بینیم، پرتره‌ای است که خواهرش، کاساندرا کشیده است و نکته جالب درباره زندگی شخصی او این است که هرگز ازدواج نکرد.

جین آستن زندگی منزوی داشت. اوقاتش را به نوشتن سپری می‌کرد و از نوجوانی به این کار مشغول بود. اما حتی با همین محدودیت‌ها هم به خوبی توانسته بود مردم، روحیات و اخلاق آن‌ها را بشناسد و در آثارش بازتاب دهد. او طنزی ظریف را در آثارش وارد کرده است و گاهی نیز، با روحیه انتقادی از جامعه آن روز انگلستان، قلم زده است.

عقل و احساس (Sense and Sensibility)، غرور و تعصب (Pride and Prejudice)، منسفیلد پارک (Mansfield Park) و اما (Emma)، رمان‌هایی هستند که در زمان حیات نویسنده منتشر شدند.

دو رمان نورثنگر ابی (Northanger Abbey) و ترغیب (Persuasion) یک سال بعد از مرگ نویسنده منتشر شدند و سه اثر دیگر نیز از او به جا مانده است که البته ناتمام مانده‌اند: سندیتن (Sanditon)، لیدی سوزان (Lady Susan) و واتسن‌ها (The Watsons).

بخشی از کتاب صوتی عقل و احساس را بشنوید.

عقل و احساس جین آستن

گوینده: رضا عمرانی
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

اقتباس‌های سینمایی از غرور و تعصب را دیده‌اید؟

تبدیل کردن کتاب‌ها به فیلم و سریال، کار سختی است. باید تمام ظرافت‌هایی را که در نوشته وجود دارد به تصویر کشید و از طرف دیگر، همیشه، عواملی محدودکننده و دست‌وپاگیر وجود دارند که اثر را کوتاه و جزئیات را حذف می‌کنند. با این حال، اقتباس‌های موفقی از غرور و تعصب وجود دارد که باهم به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

فیلم سینمایی غرور و تعصب (سال ٢٠٠۵)

این فیلم به کارگردانی جو رایت (Joe Wright) و با بازی کیرا نایتلی (Keira Christina Knightley) در نقش الیزابت بنت و متیو مک فادین (Matthew Macfadyen) در نقش آقای دارسی در سال ٢٠٠۵ ساخته شد و موفق شد تا جوایز و افتخاراتی مانند بهترین طراحی لباس و صحنه، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم موزیکال شود و کیرا نایتلی هم به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در جایزه گلدن گلوب اعلام شد.

سریال غرور و تعصب

شاید این سریال را از زمانی که در شبکه بی‌بی‌سی پخش می‌شد به یاد داشته باشید. یکی دیگر از اقتباس‌های این رمان که البته به صورت یک سریال درآمده بود و در سال ۱۹۹۵ ساخته شده بود. این سریال با هنرمندی جنیفر ایله (Jennifer Anne Ehle) در نقش الیزابت بنت و کالین فرث (Andrew Firth Colin) در نقش آقای دارسی در شش قسمت پخش شد و طرفداران بسیاری هم پیدا کرده بود.

گشمده در دنیای جین آستن

دنیایی که جین آستن خلق کرده است، آنقدر زیبا است که همیشه مایه الهام نویسندگان دیگر است. این سریال انگلیسی نیز با الهام از دنیای عاشقانه و زیبای او ساخته شد و ماجرای دختری است که با خواندن کتاب‌های جین آستن و پناه بردن به غرور و تعصب محبوبش، در رویایی غرق می‌شود: ای کاش او هم عشقی آتشین و عمیق مانند عشق الیزابت بنت و ویلیام دارسی پیدا می‌کرد. هرچند هرگز فکر نمی‌کند که این رویا به حقیقت بپیوندد اما می‌تواند از طریق دری در حمام خانه‌اش به دنیای غرور و تعصب برود…

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی بهترین فیلم های عاشقانه دنیا» را هم بخوانید.

آیا او توانست الهام‌بخش نویسندگان دیگر باشد؟

پاسخ این سوال را باید در آثار جین آستن جست که هنوز نه تنها خواننده دارند، بلکه مایه الهام نویسندگان دیگر می‌شوند تا آثاری بر این اساس خلق کنند. آثاری که البته توانسته‌اند به فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز نیز راه پیدا کنند و دل عاشقان کتاب‌های جین آستن را دوباره ببرند.

باشگاه کتابخوانی جین آستین

باشگاه کتابخوانی جین آستین

نویسنده: کارن جوی فاولر

مترجم: ثنا نصاری

نشر نیماژ

اطلاعات بیشتر و خرید

در باشگاه کتابخوانی جین آستین چه خبر است؟ چند وقتی است که ایده‌ای ذهن جوسلین را به خود مشغول کرده است: راه‌اندازی باشگاهی برای مطالعه آثار جین آستن، راه دادن او و افکارش به زندگی امروزی و غرق شدن در نوشته‌های جذاب و جاودانی او. او ایده‌اش را عملی می‌کند و از دوستانش دعوت می‌کند تا به او بپیوندند. پنج زن و یک مرد، این باشگاه را راه می‌اندازند، هر هفته دور هم جمع می‌شوند و با خواندن کتاب‌های او، دنیای آمریکای امروزی و بریتانیای قرن هجدهم را بهم پیوند می‌زنند.

کارن جوی فاولر با نوشتن این کتاب موفق شد تا نامش را سیزده هفته در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز، حفظ کند.

انجمن جین آستن

آدام برویک تصمیم گرفته است تا میراث یک نویسنده بزرگ را حفظ کند و این کار، در انگلستان پس از جنگ جهانی دوم، ضروری به نظر می‌رسد. او از دکتر بنجامین گری، تقاضای کمک می‌کند. آن‌ها می‌خواهند با کمک هم، موزه‌ جین آستن را در خانه محل زندگی او برپا کنند. در همین مسیر، زنی به نام آدلین گرو هم به آن‌ها اضافه می‌شود و کم‌کم، انجمن جین آستن شکل می‌گیرد. انجمنی که نشان می‌دهد چگونه روح کلمات می‌توانند در جسم ما نفوذ کنند و زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار دهند. ناتالی جنر هم با نوشتن این کتاب، راهش را به فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز باز کرد. 

بخشی از کتاب صوتی انجمن جین آستن را بشنوید.

انجمن جین آستن ناتالی جنر

گوینده: مریم پاک‌ذات
اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب صوتی

کلام آخر

این یادداشت مروری کوتاه بود بر آنچه که در طول سال‌ها، از اثر مشهور و محبوب جین آستن، یعنی غرور و تعصب الهام گرفته است و مسیری که این کتاب ارزشمند در طول تاریخ طی کرده است. شما هم برای ما از کتاب موردعلاقه‌تان از آثار آستن بنویسید و خودتان را به یک مهمانی اشرافی در لندن سال ۱۸۱۳ دعوت کنید. مهمانی با طعم پیش‌داوری، قضاوت، جدایی و در نهایت وصال.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر را هم مطالعه کنید

6,397 بازدید
برچسب ها

Avatar

صدف کاظمی


اشتراک گذاری یادداشت
0 0 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه